EN

Asus Radeon R9 380 STRIX 2GB - obstojí proti nVidii GTX 960?

Po mesiaci sa opäť vraciame k testovaniu grafických kariet. Tentokrát k nám zavítala dvojica Radeonov, a to R9-380 a R9-390. V dnešnom teste si predstavíme grafickú kartu založenú na jadre Tonga v revízii F1. V ďalšom teste sa môžete tešiť na neľútostný boj Radeonu R9-390 voči dvom kartám GeForce GTX 980. Pôjde tak o posledné testy pred uvedením Pascalu, resp. Vega a Polaris na trh.

Úvod - predstavenie kariet

ASUS Radeon R9 380 STRIX

Karta je osadená čipom Tonga, pričom má aktívnych 1792 procesorov. Čip je v podstate vylepšený Tahiti (XTX) s užšou zbernicou a nižšími výrobnými nákladmi. Veľkou výhodou je ale pridanie asynchrónnych jednotiek, ktoré v Dx12 (snáď) v budúcnosti prinesú ešte pár % FPS. Nový čip okrem toho pridáva podporu AMD TrueAudio. Pôvodne sa predpokladalo, že AMD vydá aj plne odomknutú Tongu s 384-bit zbernicou, nestalo sa tak. Je možné, že väčšia Tonga by bola výkonovo veľmi blízko Radeon R9-390 a AMD sa preto vydalo radšej touto cestou. Karta je priamo postavená proti nVidii GeForce GTX 760, avšak neraz prekonáva aj GTX 770. Či sa karte podarí prekonať aj GTX 960 uvidíme v našom teste. Cena karty je príjemných ~197€. Tým pádom sa karta nachádza vo vodách, kde vládne konkurent zo zelenej stajne, uvidíme, či jej výkon dokáže obhájiť cenu.

Krátke zhrnutie špecifikácií karty v tabuľke.

Jadro

Tonga

Počet stream procesorov

1792

Výrobná technológia

28nm

VRAM

2

Typ pamäte

GDDR5

Šírka zbernice

256

Frekvencia jadra

990

Frekvencia pamäte

1375

Efektívna frekvencia:

5500

Pamäťová priepustnosť [GB/s]

176

ROPS

32

TMU

112

Pixel Fillrate [GPixel/s]

31,7

Texture Fillrate [GTexel/s]

110,9

DirectX

12_0

Typ chladiča

Custom

Veľkosť chladiča

Dvoj-slotový

 

 

Testovacia zostava a metodika

Sme radi, že vám konečne môžeme predstaviť novú testovaciu zostavu, ktorú sa nám podarilo postaviť spolu s našimi partnermi. Zostava je postavená na platforme HEDT, ktorú Intel predstavuje ako úplný High-end pre desktop. Poďme si ju teda predstaviť.

Motorom zostavy je najlacnejší 6-jadrový procesor (12 vláknový) Intel Core i7 – 5820K, teda výkonný zástupca rady Haswell-E, pričom je postavený na 22nm Intel Tri-Gate High-K procese. Procesor má základný takt len 3,3GHz, avšak náš kus je pretaktovaný na 4,3GHz (Uncore 3,8GHz). V budúcnosti pravdepodobne toto 140-W monštrum ešte popoženieme. Cache úrovne L3 má veľkosť 15MB. Recenziu procesora si môžete prečítať tu.

Základnú dosku poskytla spoločnosť Gigabyte, a to model X99-UD4 vo verzii Crossfire, ide teda o najvýkonnejší čipset pre desktop vo forme LGA2011v3. Doska má síce horšiu podporu pre konfiguráciu SLI, to nám ale vadiť nebude. V budúcnosti sa v testoch dočkáte maximálne SLI – teda dvojice kariet, kde je zapojenie pomocou 28 liniek viac než dostatočné (obmedzenie procesora – 16+8x PCIEx 3.0). Ak vás doska zaujala, podobný model sme testovali tu.

O „nízke teploty“ počas horúcich letných, ako aj studených zimných dní sa stará rakúska spoločnosť v podaní vlajkovej lode Noctua NH-D15, teda súčasný High – end spoločnosti. Chladič sa vyznačuje extrémnym chladiacim výkonom, pričom mu nerobí problém uchladiť ani 6 či 8 – jadrové monštrá. V našom prípade toto monštrum dokonca koliduje s prvým PCIex slotom. Ak by ste chceli zapojiť RAM moduly s vysokým rozvádzačom, aj s tým budete mať problém. Recenziu si môžete prečítať tu.

„Štavu“ zabezpečuje úplná novinka na trhu od spoloènosti Be Quiet!, a to vlajková loď v podaní Be Quiet! Dark Power Pro 11 s výkonom 1kW. Zdroj poskytuje dostatočný výkon pre multiGPU zapojenia. O chladenie sa stará 135mm ventilátor od spoločnosti SilentWings(3) (Rmax 1800rpm). Zdroj je samozrejme platinový, pričom MSRP je stanovené na $239 (u nás okolo 250€). Na druhej strane dostanete až 9 PCI-ex konektorov (8× 6+2-pin + 1× 6-pin), podporu všetkých rozšírených ochrán (OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, OPP) a 5-ročnú záruku. V balení nájdeme až 19 káblov, niekoho môže zaujímať, že dĺžka ATX kábla je 60 centimetrov. Kombinovaný výkon na 12-V vetve je až 83A, teda 996W. Len dodám, že zdroj prichádza na trh vo veľmi luxusom balení. Koho by zaujímalo, zdroj ponúka funkciu OCK (zjednotenie vetví) a je teda určený na extrémne pretaktovanie. Nechýbajú samozrejme špičkové kondenzátory od japonskej firmy - Nippon Chemi-Con. Zdroj je osadený do skrinky Fractal Desing R4 Define. 

Zdroj Dark Power Pro 11 poskytla spoločnosť  BeQuiet!

Pamäte s kapacitou 32GB poskytla spoločnosť Kingston, ide o dvojicu 2800MHz DDR4 modulov a dvojicu 3000MHz modulov, oba sú podtaktované na 2400 MHz s veľmi nízkym časovaním (1R).

Operačným systémom je Windows 10, ktorý je nainštalovaný na SSD Crucial MX 100 vo verzii 256GB.

3D Mark poskytla spoločnosť  FUTUREMARK.

Ako budeme testovať ?

Ako prvé budeme hry testovať v staršej ale stále náročnej hre – Metro 2033 so zapnutou fyzikou PhysX. Následne prejdeme k staršej hre, a to GRID 2. Hra má slušnú optimalizáciu a dokáže tak bežať aj na slabších kartách. GRID 2 stále predstavuje jeden z najlepších automobilových simulátorov. Nechýba samozrejme open-world strieľačka Grand Theft Auto V, ktorá je aktualizovaná na poslednú verziu. Ďalšou hrou je Zaklínač 3 (The Witcher 3) vo verzii 1.12 vrátane všetkých free DLC.  Napriek tomu, že som sľúbil, že do testov pridám Shadow of Mordor, neurobím tak. Nemali by ste jednoducho s čím porovnávať. Preto táto hra príde až v ďalšom teste. Väčšina hier je zo Steamu a preto nie je možné ovplyvniť verziu hry v ďalších testoch. Výsledky sa tak môžu mierne líšiť. Ovládač zo zelenej stajne má verziu rovnako ako minule - 361.75. Pri AMD som zvolil najprv Crimson ovládač (16.3.0./1.), neskôr som ale musel hry pretestovať v staršom Catalyst Control Centre 15.12. V ďalších testoch sa môžete tešiť aj na Dx12 hru v podaní Ashes of Singularity. Karty som mal ešte pred vydaním hry, preto sa tu nenachádza. 

Metro 2033, GRID 2, GTA V, Zaklínač 3

METRO 2033

Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)

Kvalita: Very High

Antialiasing: MSAA 4x

Texture Filtering: AF 4x

PhysX: zapnutá

Tesselation: zapnutá

V Metre 2033 používam integrovaný benchmark, ktorý nechávam púšťať 3×3, následne výsledky spriemerujem. Čo sa týka minimálnych FPS, vyberám najnižšie dosiahnuté FPS. V prvom grafe vidíme porovnanie priemerných, maximálnych a minimálnych FPS. Za referenčnú kartu beriem MSI GTX 960 Gaming 2G, ktorú porovnávam voči ostatným kartám. To znamená, že o koľko sú karty rýchlejšie alebo pomalšie než než Gaming GTX 960.

 

Veľkým prekvapením je pre mňa výkon Radeonu. Napriek tomu, že som hru testoval s aktívnym PhysX, Radeon nezaostával. PhysX bežal softvérovo, a za slušný výkon karty môže silný procesor. Karta prekvapivo podávala až o 15% vyššie FPS než GTX 960. Na druhej strane mala minimálne FPS oveľa častejšie. Maximálne FPS beriem ako chybu v meraní, keďže tento benchmark nie je nijako presný. V budúcnosti preto maximálne FPS pravdepodobne úplne vylúčim, keďže tento problém sa neopakoval prvýkrát. Každopádne GTX 960 vs R9-380 po tomto kole = nerozhodný výsledok. 

GRID 2

Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)

Kvalita: Ultra

Antialiasing: MSAA 8x

Texture Filtering: AF 16x

PhysX: nie

Tesselation: nie

V hre GRID 2 využívam integrovaný benchmark, pričom test opakujem 3×. Priebeh FPS testujem pomocou FRAPSu.

R9-380 opäť podáva najlepšie výsledky, predpokladám, že za výsledkami už môžu aj optimalizované ovládače. Predsa len 4 roky na optimalizáciu jadra Tahiti, resp. Tonga už musí by cítiť. FPS sú počas celej doby stabilnejšie a v každej pasáži vyššie než v prípade konkurencie. Radeon v druhom teste vyhráva o celých 10%.

GTA V

Prechádzame k náročnejším titulom a ako prvé testujem hru GTA V s poslednou aktualizáciou. Vzhľadom na menšiu pamäť kariet, vypínam limit a dostávam sa približne na 2,7GB VRAM. U Windows 10 je známe, že WDDM 2.0 prináša akúsi rozšírenú VRAM (Virtual GPU adressing). Skrátka, ak vám dôjde fyzická VRAM, dáta sa cachujú do RAMky. Do 16GB RAM tak môže vojsť až 10GB textúr (2GB + 8GB). Má to však aj svoje obmedzenie. Funkcia je závislá na rýchlosti PCIex zbernice. V našom prípade problém nie je, pretože grafické karty ako aj CPU využívajú 16 liniek 3.0. Výsledkom sú stabilnejšie FPS.

Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)

Kvalita: High

Antialiasing: MSAA 2x

Texture Filtering: AF 16x

PhysX: nie

Tesselation: High

Táto hra obsahuje jednu prekážku pri meraní, a to neustále sa meniace objekty. To znamená, že ani integrovaný benchmark nedáva konzistentné výsledky, napriek tomu, že som test opakoval vždy 5×. Výsledky sú preto opäť priemerom piatych testov.

Tu musím spomenúť, že pri použití ovládačov rady Crimsom (16.1) dochádzalo k artefaktom. Aby som bol presnejší, preblikovali textúry v hre. Ak som použil ovládače CCC, FPS mierne klesli, tieto sú údaje uvedené v tabuľke. Radeonu táto hra príliš nesedla. Výsledok? AMD je pomalšie takmer o 20% než GTX 960.

Zaklínač 3

Hru Zaklínač netreba nijako pripomínať. Dodnes jedna z najlepšie vyzerajúcich hier typu RPG. Hru testujem s patchom 1.12, nainštalované sú všetky free DLC. Hra ešte očakáva jednu veľkú aktualizáciu, a preto potom čo vyjde aj ďalší DLC, budem hru testovať vrátane platených datadiskov. Hru som testoval v oblasti náročnej na GPU ako aj na CPU, a teda v Novihrade (Novigrade). Priebeh FPS som meral pomocou FRAPSu.

Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)

Kvalita: Very High (Najlepšia) (Frame Unlocked)

Antialiasing: MSAA 2x

Texture Filtering: AF 16x

PhysX: nie

Tesselation: High

nVidia HairWorks: vypnuté
 

Tejto hre jednoznačne sedí AMD. Na AMD pocitovo hra bežala svižnejšie, jednak minimálne FPS prekračujú hranicu 30FPS, resp. 35FPS ale predovšetkým priemerné FPS prekračujú použiteľnú hranicu 43FPS.

Pretaktovanie a ostatné testy

Na pretaktovanie grafických kariet používam MSI Afterburner. U všetkých kariet nastavujem maximálne možné TDP a Vcore. 

V prípade Radeon R9-380 nastáva ale problém. Vcore je zamknuté a tak som očakával aj veľmi malé možnosti pretaktovania. Môže vás ale potešiť, že karta netrotlila a svoj základný takt udržala vždy. Čo sa týka možnosti zvýšenia TDP, viete ho posunúť až na 120%. V mojom prípade to bolo ale jedno. Zvýšil som TDP na 115% a získal 1100MHz na jadre (v určitých situáciách klesal takt ku 1070MHz). Jadro som skúšal pretaktovať na 1120MHz avšak ani pri tejto hodnote nebola karta schopná dokončiť niektoré testy. 1100MHz je teda maximum čo som z karty dostal. Pre stabilnejší takt by bolo možno vhodné zvýšiť TDP na 120%, pretaktovaniu to ale nijako nepomohlo. Z pamätí som bol vyslovene sklamaný, keď som na nich videl „Elpida“. Zo skúseností tieto pamäte nijako svetoborne nepretaktujete. Ja som z nich dostal 1500MHz, 1550 MHz už stabilné nebolo. Na nejaké zvyšovanie napätia aj tu môžete zabudnúť. 

Teplota jadra dosahovala 75°C, pričom otáčky nepresiahli 1339 RPM. V praxi je karta nepočuteľná, takže tu nemám čo výrobcovi vytknúť. Iné údaje ale o karte vytiahnuť neviete. Netušíte ani teplotu VRM, zato dávam výrobcovi mínus. Po pretaktovaní sa otáčky zdvihli asi o 150 (RPM).

Napriek tomu, že som kartu pretaktoval prakticky o 10%, v hre Metro 2033 to nebolo takmer vidieť, tipujem to na PhysX. Na druhej sa ale výrazne zvýšili minimálne FPS, avšak nie o toľko, ako na kartách Geforce. V iných hrách to bude ale iné. Syntetické testy +/- zodpovedajú pretaktovaniu. 

Záver

Aj Radeon R9-380 Strix podporuje technológiu „zero“ noise, teda pri bežnej činnosti sa ventilátory neroztočia. Ani túto kartu pri hraní nepočuť. Nakoľko nemám k dispozícii profesionálny merač hluku, výsledky hlučnosti, ako som sľúbil minule, nebudú. Prekvapením pre mňa bolo, že ventilátory sa u hier ako DOTA 2 či League of Legends ani neroztočia. U náročnejších tituloch dochádza k roztočeniu ventilátorov až po niekoľkých minútach hrania. Pri hraní hry Zaklínač 3 sú otáčky o 200 RPM vyššie než má konkurencia, nie je to však nič rušivé. Otáčky opäť pridávam do tabuľky.

[RPM]

2D

Witcher 3

MSI GTX 960 Gaming 2G

0

920

Asus Radeon R9 380 Strix 2GB

0

1139

 

Priznám sa, že karta je pre mňa veľkým prekvapením. Výkon je priemerne vyšší o 10% než má konkurenčná GeForce GTX 960 a ako bonus k tomu dostanete širšiu pamäťovú zbernicu. Netreba zabudnúť aj na nižšiu cenu. Z tohto hľadiska je pre mňa víťaz Asus Radeon R9-380 Strix 2GB. Z mojich testoch vyplýva, že aj delta kompresiu má karta oveľa lepšie zvládnutú a preto vie obslúžiť 2GB pamäť o niečo lepšie. Na záver som sa vám rozhodol pridať test ovládača CCC vs Crimson v Shadow of Mordor. Ak ale beriem do úvahy odporúčané Crimson ovládače, ktoré v mojich testoch spôsobovali problémy, víťaz zrazu tak jasný nie je.

 
Nový ovládač priniesol nárast až o 15%, nanešťastie aj artefakty vo viacerých hrách, kde nechýbala ani hra Shadow of Mordor.
 
Za zapožičanie ďakujeme spoločnosti ASUS.

Graf ceny produktu Asus STRIX-R9380-DC2OC-2GD5-GAMING poskytuje server Heureka.sk

Komentáre (7)
Flank3r
mně to bylo jasné, navíc těch testů je tolik, kde Radeon je jednoznačně výkonnější. A to tu ještě je hra Grid, která není AMDčkům příliš otevřená :)
maladaptiv
Tento test je asi graficky chybný. Všade sa píše o lepších výsledkoch AMD, a na grafoch sú výrazne najslabšie. Skontrolujte si popisky grafov. Mám pocit, že došlo k nejakej chybe.
Ján Kisty
OK, mate pravdu.. doslo k prehodeniu pri funkcii v Exceli... Karta je pomalsia len v GTA V! Vymenim. EDIT: Opravené.
Scarinko-
Tiez kukam o com to pise tento recenzent ked na vsetkych grafoch dostava AMD karta na budku
Ján Kisty
Ako som naznacil hore, je to opravene.
JohnnySVK
bud su zle tie grafy (ktore boli podla mna dost divne kedze pri roznych hrach boli ine grafy) alebo sa autor zmylil pri zhodnoteni grafov
Ján Kisty
Ako som naznacil hore, je to opravene.
Pridať nový komentár
TOPlist