C5 Aircross patrí medzi tie najväčšie SUVčka, ktoré som u nás testoval a prvým Citroënom, ktorý sme na recenziu mali. Nešlo o klasickú verziu ale o relatívnu novinku plug-in hybrid. C5 Aircross patrí k najúspešnejším vozidlám tejto značky a preto je asi logické, že práve tento model dostal práve plug-in verziu. Testované vozidlo má povesť pohodlnej jazdy a dostatočného priestoru pre svoju posádku. Pozrime sa bližšie ako toto vozidlo dopadne v našom teste...
Dizajn
C5 Aircross plug-in hybrid by ste od klasickej benzínovej verzie ani nerozoznali, že ide o Hybrid (plug-in) poznáte len vďaka zadnému nápisu Hybrid a malému bočnému H nad predným kolesom. Dizajnom tak auto relatívne ľahko zapadne v premávke áut a ide o C5, ktorú bežne sretnete na ceste. C5 Aircross dostal vo finále len nové hnacie ústrojenstvo.
Dizajn C5 Aircross plug-in nesie rovnaké prvky ako klasická verzia a zbytok áut tejto značky – väčšie nasávacie otvory v prednej časti, dizajnové preliačeniny na bočných dverách...Prednej časti dominuje chróm a LED svetlá.
Auto malo obuté 19“ kolesá - tu mohol Citroën možno zvoliť 20 alebo 21“ disky - k veľkosti auta by sa hodilo o niečo viac. Auto pôsobí vďaka svojej výške a šírke rozhodne mohutným dojmom, čo sa potvrdí aj po nasadnutí do auta...
Z pohľadu vodiča
Kto nie je zvyknutý na SUV, môže byť po nasadnutí do C5 Aircross mierne zaskočený – veľký vnútorný priestor, mohutná predná kapota, vysoký posed a skvelý výhľad pred seba (tí, čo si musia vidieť na predné svetlá budú však sklamaný...) Mierne ma zaskočil pomerne jednoduchý interiér, ktorému dominuje najviac stredová obrazovka infotainmentu s výduchmi, ktoré zapadajú do samotného dizajnu auta.
Prevodovka, či menenie jazdného režimu je v štýle koncernu PSA resp. nového zloženia Stellantis. Rovnaký dizajn sme videli napríklad u Peugeot 508 SW, či Opel eCorsa. Infotainment patrí k tým jednoduchším ale poskytne všetky potrebné informácie ( stále zastávam názor, že keď už auto ide smerom elektrifikácie a prináša niečo nové, mal by byť tomu prispôsobený aj interiér/infotainment).
Pohodlná jazda alebo tzv. plávajúca jazda je asi to čo najlepšie vystihne C5 Aircross – ideálne auto na dlhé cesty. Absorpcia nerovností je skvelá a to isté sa týka aj odhlučnenia kabíny. Aj keď to zmerané nemám, ide o jedno z najtichších áut, v ktorom som sedel za posledný rok. K vysokému komfortu prispieva aj pomerne citlivý posilovač riadenia, ktorý vykompentuje veľkosť auta hlavne v meste.
Citroën C5 Aircross musím vytknúť dve veci na ktoré by som si nezvykol ani po neviem akom dlhom čase. Prvou z nich je totálne schované ovládanie tempomatu a obmedzovača – horšie miesto som ešte nevidel u iných áut ako u spomínaného koncernu Stellantis.
Druhá vec na ktorú si mali dať v Citroën pozor, je miesto medzi dverami a ovládaním nastavenia sedačky – priestor je tak malý, že tam ledva strčíte ruku. Náhodným pre-nastaveniam som sa bohužiaľ niekedy nevyhol.
Výkon, dojazd
C5 Aircross plug-in disponuje kombinovaným výkonom 225k (elektromotor má výkon 108k), čo sa zdá na ako celkom slušné číslo – ak však radi súťažíte na semaforoch alebo naháňate čísla z 0-100 môžete byť sklamaný. C5 vystrelí na 100vku za 10.5 sekundy, avšak motor ťahá v celom jeho priebehu, pričom pružnosť motora je celkom slušná takmer pri hociktorej rýchlosti. Tu sa naskytujú dve otázky – dojazd na batériu a spotreba benzínového motora.
Na batériu som v priemere dokázal najazdiť za rôznych podmienok len 33 kilometrov (pri vonkajších teplotách 25-32 stupňov Celzia, čo je pomerne málo. V zime sa dojazd bohužiaľ zníži k 25 kilometrom (ak nie menej). Výrobca pritom udáva dojazd podľa WLTP až 55 kilometrov. K tomuto číslu sa mi ani raz nepodarilo dostať.
Pri jazde si môžete zvoliť jeden zo 4 jazdných režimov: Comfort, Hybrid, Sport a Electric. Je jasné, že posledne menovaný využíva čisto elektrickú energiu, Sport klasicky zvyšuje citlivosť motora a reakciu plynového pedálu a Hybrid zase balancuje s využívaním spaľovacieho resp.elektrického motoru.
Batériu v domácich podmienkach nabijete za vyše 7 hodín, ak vlastníte wallbox, tak C5 Aircross nabijete za približne 3,5 hodiny (16A) resp. 2h 05 min (32A). V štandarde príde C5 Aircross plug-in hybrid s 3,7 kW plaubnou nabíjačkou, za príplatok dostanete aj 7,4 kW.
Osobne na nabíjanie doma používam nabíjačku Ejoin, ktorá dovolí nabíjať auto 10/16/20/32A. Nabíjanie si teda môžete upraviť podľa vašej siete a ističov + Ejoin nabíjačku hocikedy zbalíte do kufra a auto nabijete aj na chate – v tomto prípade treba mať 400V 5P zásuvku .
Za spoluprácu ďakujeme spoločnosti Ejoin.
Benzínový motor spolu s 8 stupňovou prevodovkou ma prekvapil svojím kultivovaným chodom a hlavne spotrebou. Aj bez nabitej batérie zvládol diaľnicu za 7.7 l/100 kilometrov (v meste sa dá spotreba držať aj pod 9-10 l/100km). S nabitou batériou sa spotreba pohybovala pod úrovňou 6.5 l/100km, pri kratších cestách dokonca pod 5 l/100 kilometrov.
Záver
Citroën C5 Aircross nie je zlé auto – svojej posádke poskytne kopec priestoru a skvelo odhlučnený interiér. Poteší kufor s objemom 460 -600 litrov (podľa toho ako posuniete zadné sedadlá, ktoré viete posúvať po 150mm). Na druhej strane však ponúka pomerne malý dojazd na batériu (33 kilometrov v lete, odhad: okolo 25 kilometrov v zime) a niektoré prvky na ktoré sa mne osobne ťažko zvykalo – umiestnenie tempomatu/obmedzovaču rýchlosti, či málo priestoru pre nastavenie sadadla. Osobne nemám rád mäkký brzdový pedál - niečo, čo má síce každý hybrid ale C5 Aircross ho mal zatiaľ najmäkší so všetkých áut, tu ide však skôr o osobnú preferenciu.
Cena testovaného modelu bola 35.790 eur, čo je v porovnaní s inými plug-in hybridmi +/- porovnateľná cena, avšak na toto auto mierne vyššia ako by mohla byť.
Škoda malého dojazdu na batériu...
hybrid
Je celkom fajn, že sa človek dozvie, akú hroznú spotrebu môže mať papierovo ekologické vozidlo, ale... Na čo sú vlastne tie plugin hybridy, keď aj s nabitou batériou žerú toľko ako obyčajný full hybrid a bez pravidelného nabíjania žerú ako klasický benzín??? Na druhú stranu, podľa spritmonitoru nie je problém jazdiť s týmto autom dlhodobo za 4l/100km, ale človek zrejme zaplatí namiesto ušetreného benzínu ten rozdiel na nabíjačke... Ale papier znesie aj číslo 1,6l/100km, fakt vtipné. V Citroene sú si toho asi vedomí, lebo cenovka v danej kategórii je vlastne veľmi prijateľná... Škoda, že za tie peniaze človek kupuje príliš veľa tých ALE....
Lukáš Lancz
Vobec by som neporovnaval plug-in hybrid a normalny hybrid. Plug-in hybrid by si mal kupit ten, co vie bateriu priebezne nabijat (cena je nizsia ako benzin) a ak mate dojazd 30-50kilometrov viete minimalne bezne nakupy do mesta, popripade mimo mesto jazdit cisto na elektrinu za menej ako s benzinom. Ak niekto nevie nabijat bateriu a vacsinu casu ide na benzin a dobije raz za tyzden niekde v IKEA tak plug-in nie je auto prenho
hybrid
Ako som písal, cena za takýto plugin je dobrá (konkurencia je drahšia) a je mi úplne jasné, že zmysel to dáva len v prípade, že to večer šupnem doma do zásuvky nabijem vo výhodnej tarife a od pondelka do piatku vybavím v EV móde väčšinu presunov a cez víkend bez obmedzenia frčím kľudne do tatier, ale konkurencia, aj keď je drahšia, tak ponúka lepší EV dojazd a nižšiu spotrebu. Alternatíva 2 pre lenivých (čo sa nechcú otravovať s nabíjaním) za rovnaké alebo menšie peniaze full hybrid (ak jazdím veľa v meste), alebo nafta (ak robím často dlhšie trasy) s rovnakými, alebo nižšími nákladmi na 1km...
Lukáš Lancz
Uplne suhlasim, dojazd okolo 30km je malo
R
Toto je dobra cena ? Za tu cenu kupis priusa plug-in a ten je ulpne ina trieda.
Lukáš Lancz
sedan vs SUV...
hybrid
Osobne by som tiež bral radšej Prius, ale to je naozaj iná kategória. Povedal by som, že Prius je úplne samostatná kategória, je to výkladná skriňa hybridnej technológie, ale je tomu podriadené úplne všetko - malý výkon, malý kufor, maximálka 160km/h a pre európana nestráviteľný dizajn, takže skutočne len pre fanúšikov. Zhodou okolností teraz testovali Renault Arcana hybrid, spotreba v teste 4,8l, cena pod 30k... ...To by som videl ako priamu konkurenciu, SUV, francúz a pritom nižšia cena a na SUV priam neuveriteľná spotreba.
Peter
Neviem ako jazdil redaktor, ja som na tom aute najazdil cca 900km, dojazd na bateriu som mal v priemere 40km ak som sa snazil 45km. A za celu dobu bola priemerna spotreba 3.8l....
Lukáš Lancz
Priemerna spotreba - zavisi kolko krat ste dobijal, na plugine mozete chodit aj za 0
batéria - nuž vy ste mali 40, mne sa tolko nepodarilo ani nahodou, iny ludia co recenzovali boli na tom podobne ako ja
roob
priemernu spotrebu takehoto auta sa da vypocitat tak, ze natankujem doplna, nabijem doplna a idem kym zastane. Kolko som natankoval deleno kolko som presiel je priemerna spotreba.
roob
budem reagovat len na "Plug-in hybrid by si mal kupit ten, co vie bateriu priebezne nabijat (cena je nizsia ako benzin)" Tak ak toto auto stoji 36000, nevieme aka verzia aka vybava.. zoberiem teda stred co maju v cenniku nehybrid 26000. Oficialne kombinovana spotreba 4l/100km => 6€ na 100km, 60€ 1000km => 166000km a sme na cene hybridu a to som naftu pocital 1,5€. Niesom padnuty na hlavu aby som kupoval hybrid, lebo je cena elektriny nizsia ako benzin.
roob
BlueHDi 130 S&S som zabudol...
Lukáš Lancz
To co som myslel primarne ja je to, ze niekto si kupi plugin hybrid, nema to kde dobijat a stazuje sa na spotrebu, ktora je samozrejme vyssia kedze je auto tazsie. V pripade ze nemam kde priebezne dobijat tak si kupim hybrid.
roob
pointa bola ina, pri cca 15k km rocne je navratnost investicie do toho hybridu 10 rokov, co je prakticky zivotnost auta a bateria ani to asi nevydrzi. Vsetky formy elektroaut na aktualne baterie su iba snaha vyrobcov zarobit, inak to je slepa cesta, ktorou by sme sa nemali vydavat. Kym nepride nejaky jadrovy palivovy clanok ako mal Tom Cruise v Oblivion v tej "helikoptere", ze vyberie valec 20x80cm (davno som to videl, ale bol to valec co rucne vymenil) a pojde to zas 10 rokov bez dobijania, tak eauta nemaju sancu.
Lukáš Lancz
Sa zase dostavame k otazke a nechcem ist do detailov, ci dat za auto 35tis pri najazde 15tis km...ale o tom potom...
C5 aircross ma bohuzial maly dojazd na bateriu, taky tuscon ide v klude cez 50km