X3 je aktuálne dostupná dokonca až v 4 variantoch – benzín, diesel, plug-in hybrid a elektrická verzia. K importérovi som si išiel pre predposlednú verziu plug-in hybrid s M paketom. X3 je postavená na „univerzálnej“ platforme CLAR a základom pre tento plug-in hybrid je x3 xDrive20i.
X3 xDrive 30e - Dizajn
Aj keď patrí X3 k tým menším SUV, jeho dĺžka dosahuje 4.7 metra (4708mm) a šírka atakuje 1.9 metra (1891mm). Samotný dizajn resp. tvary karosérie sú niekde medzi oblými a hranatými – nie je to ani, ani to. Mne osobne sa viac páči hranatejší dizajn ako zbytočne nafúknuté oblé tvary, takže X3 xDrive 30e mi „zapasovala“ hneď od začiatku. X3 pre ktorú som si bol, obsahovala navyše Mpaket, ktorý dostanete k plug-in hybridu automaticky. M paket obsahuje športový kožený volant, lepšie brzdy, či M aerodynamický balík. Hybridná X3 bola obutá na zimných 20“ Pirelli pneumatikách o rozmeroch 275/40. Z dostupnej rady X3 modelov ponúka hybridná verzia najnižšie emisie CO2 - 48g/km.
Batéria a hybridný pohon samozrejme zaberú nejaké to miesto a preto sa musí X3 xDrive 30e uspokojiť s menším kufrom. Oproti klasicke verzii klesol objem o 100 litrov na finálny objem 450 litrov. Veko hlavnej nádrže sa nachádza na pravej strane nad zadným kolesom, veko pre nabíjanie batérie zase nad predným ľavým.
LED svetlá okrem toho, že dobre vyzerajú, svietia perfektne v noci...
X3 xDrive 30e - Z pohľadu vodiča
Keďže sadáte do SUV, posed je automaticky pre vodiča vyšší a tým pádom aj rozhľad na cestu je z vyššej perspektívy. Chvíľu vám však potrvá, pokým si zvyknete na mohutnú prednú kapotu. Celková mohutnosť X3 však vytvára skvelý pocit pre vodiča a dodáva pomerne silný pocit bezpečia.
Miesta pre vodiča aj spolucestujúcich je na rozdávanie a všetky prvky, ktoré vodič potrebuje sú mu na dosah ruky. Spomenúť môžem skvelý infotaintment, ktorý ovládate otočným kolieskom a tlačidlami pri ňom a head-up display, ktorý okrem rýchlosti zobrazuje aj navigáciu. Ten je nasvecovaný na predné sklo. Kto nie je na head-up display zvyknutý, môže mu zo začiatku uberať trochu z pozornosti pri šoférovaní (cez infotainment si môžete prispôsobiť jeho umiestnenie alebo jas.). Po pár kilometroch sa však stane z neho užitočný pomocník.
Cez infotainment si ďalej dokážete nastaviť takmer všetko – od bezpečnostných prvkov, osvetlenia interiéru, nastavenie jazdných režimov vrátane tlmičov až po prevoňanie interiéru. X3 má v sebe dve náplne, ktoré perfektne prevoňajú celý interiér - trocha som bol zaskočený ich výdržou. Obe boli totiž po cca 11.200 kilometroch prázdne. Duchom založených jedincov poteší športový displej, ktorý vám ukazuje aktuálny výkon motora – koľko kW a NM motor práve využíva.
To, čo mi v interiéry X3 vadilo najviac bolo strieborné plastové obloženie okolo rádia – nebol som jediný, ktorý zhodnotil tento prvok ako lacný. Všetko ostatné srší zo seba skvelým spracovaním, ale tento sivý plast jednoducho nie. Stačilo farbu obloženia vymeniť za čiernu alebo imitáciu karbónu a okamžite by to bolo iné.
X3 xDrive 30e - Výkon, dojazd
Hybridná X3 disponuje celkovým výkonom 292 koní a vyprodukuje krútiaci moment 420 Nm. Na zrýchlenie z 0 na 100 potrebuje necelých 6.3 sekundy (výrobca udáva 5.9s) – rozdiel však bude spôsobený obutými zimnými pneumatikami. V meste je X3 xDrive 30e tichým autom, pretože vo väčšine prípadov si vystačí s elektro motorom. Aj keď BMW uvádza dojazd na elektrickú energie medzi 51 a 59 kilometrami, k týmto číslam som sa absolútne nedostal. V jednom prípade som pri plne nabitom akumulátore prešiel 33 kilometrov, v druhom 35 kilometrov. Situácia bude trochu iná v lete, kedy baterky nestrácajú toľko na kapacite ako pri teplotách blížiacich sa k nule.
Pomerne zaujímavé a niekedy aj vtipné bolo sledovať reakcie okoloidúcich ľudí, ktorý absolútne nečakali, že aj takto veľké auto, môže jazdiť na elektrickú energiu 😊
Stlačte však plynový pedál razantnejšie a k slovu sa prihlási 2 litrový twin turbo motor, ktorý vystrelí toto 1.8 tonové auto v pred. Absolútne tu necítiť žiadnu turbo dieru, avšak prepnutie medzi elektro motorom a tým benzínovým môže byť sprevádzané jemným zatrasením. Píšem naschvál môže byť, nakoľko sa tento efekt prejavoval pri prudkom stlačení plynového pedálu. Toto je bod na ktorom by BMW mohlo do budúcna zapracovať.
Na moje prekvapenie je benzínový motor pomerne úsporný a ak nejazdíte ako blázon, dokáže sa spotreba ustáliť na hodnotách okolo 8l/100km, čo je úplne skvelé. Pravdou je, že rovnaká trasa sa dá prejsť za 7-8 litrov ale aj za 14 l/100km (športový režim je jednoducho podmanivý). Ak dokážete X3 pravidelne dobíjať, v meste sa bude spotreba pohybovať väčšinou pod hranicou 5-6 l/100km – závisí samozrejme na dĺžke trasy. BMW X3 môže byť 300 koňovým „monštrom“ ale aj jemným obrom – prepnite auto do režimu Eco Pro a X3 zvládne aj neskúsený vodič. Hybridný pohon neukrojil len z batožinového priestoru ale aj z veľkosti nádrže - pri plnej nádrži a batérie bude dojazd niečo okolo 540 kilometrov.
X3 xDrive 30e - Záver
BMW ukázalo, že aj SUV dokážu byť úsporné, zábavné a dokonca vhodné aj pre menej skúsených vodičov. Vodiči so športovým duchom si X3 xDrive 30e užijú hlavne v športovom režime, kedy je reakcia na plyn citlivá, podvozok presne kopíruje cestu pričom si zachováva pohodlie ako pri iných režimoch. Avšak pozor na mylný pocit bezpečia, ktoré dokáže takto dobre spravené SUV vytvoriť.
Zamrzí trochu menší dojazd na elektrickú energiu, aj keď tá bude určite lepšia v lete, o niečo menší kufor oproti klasickej verzii, či mierne šklbnutie pri zapnutí benzínového motora.
Mimo tieto spomínané veci naozaj nemám čo hybridnej X3 vytknúť, spotreba je skvelá, pohodlie pre posádku vysoké a motor s 8 stupňovou automatickou prevodovkou pracuje dobre ako švajčiarske hodinky.
Za zapožičanie X3 xDrive 30e ďakujeme BMW Slovakia
Foto: Tomáš Lancz (GIM Studio)
Add new comment