SK

Radeon HD 7950 - AMD na víťaznej vlne

AMD dnes oficiálne predstavuje druhú grafickú kartu z rodiny Southern Island a stavia ju do priamej konkurencie k GeForce GTX 580. Poďme sa bližšie zoznámiť a pozrieť na výkon cenovo dostupnejšej a zároveň mierne okresanej verzie Tahiti.

Radeon HD 7950 - Tahiti PRO

Po vydarenom Radeone HD 7970, ktorý je momentálne najrýchlejším singlečipovým riešením, sa do redakcie dostal aj jeho pomalší brat. Jeho uvedenie bolo pôvodne naplánované už  9. januára, avšak kvôli nedostatku čipov došlo k zmene termínu na posledný deň v mesiaci január. AMD sa chcelo vyhnúť paperlaunch situácii, ktorá ich prenasledovala niekoľko týždňov po uvedení HD 7970 a podľa ich vyjadrenia by mal byť Radeon HD 7950 dostupný už dnes v obchodoch. Výrobcom naviac ponechali pri Tahiti PRO voľné ruky a je len otázka niekoľkých dní kedy sa na trhu objaví množstvo nereferenčných modelov aj s vyšším OC, s ktorým nemá nové 28nm jadro Tahiti žiaden problém.

Zatiaľ čo na Radeone HD 7970 nájdeme plne aktivované jadro, Radeon HD7950 nesie "len" jeho deaktivovanú verziu. Z celkového počtu 32 CUs je aktívnych len 28 blokov. K zmene došlo taktiež na strane frekvencií jadra a pamätí, z 925MHz klesli na 800MHz, resp. z 1375MHz na 1250MHz. Konkrétne špecifikácie a rozdiely medzi verziami Tahiti PRO a XT nájdete v nasledujúcich slajdoch, prípadne detailnejšie na druhej strane recenzie.

Referenčná verzia HD 7950 je dizajnovo úplne totožná s Radeonom HD 7970, s menšími rozdielmi v napájacej časti a v osadených pamäťových moduloch. Viac informácií nájdete na ďalších stranách.

 
 

Radeon HD 7950 - Technické detaily

 

Radeon HD 6950 

Radeon HD 6970

Radeon HD 7950

Radeon HD 7970

Jadro:

"Cayman" RV970"Cayman" RV970"Tahiti""Tahiti"
Výrobný proces:40nm40nm28nm28nm
Veľkosť jadra:~389 mm^2~389 mm^2~365 mm^2~365 mm^2
Počet tranzistorov:~2640 miliónov~2640 miliónov~4313 miliónov~4313 miliónov
Počet aktívnych clustrov:22242832
Frekvencia jadra:800 MHz880 MHz800 MHz925 MHz
Frekvencia pamäte:1250 MHz1375 MHz1250 MHz1375 MHz
Kapacita, typ pamäte:1 GiB, GDDR52 GiB, GDDR53 GiB, GDDR53 GiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:800 MHz880 MHz800 MHz925 MHz
Počet TFUs:8896112128
Počet TAUs:8896112128
Počet ALUs:352x Vec4
(1408 SPs)

384x Vec4
(1536 SPs)

1792 (1D)2048 (1D)
Počet ROPs32323232
Podpora Direct3D:111111.111.1
Pixel fillrate:25 600 MPixels/s28 160 MPixels/s25 600 MPixels/s29 600 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:70 400 MTexels/s84 480 MTexels/s89 600 MTexels/s118 400 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
35 200 MTexels/s42 240 MTexels/s44 800 MTexels/s59 200 MTexels/s
Z-sample rate:102 400 MSamples/s112 640 MSamples/s102 400 MSamples/s118 400 MSamples/s
AA-sample rate:204 800 MSamples/s225 280 MSamples/s204 800 MSamples/s236 800 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:2253 GFLOP/s2703 GFLOP/s2867 GFLOP/s3789 GFLOP/s
Double precision aritmetický výkon:563,2 GFLOP/s675,75 GFLOP/s716,8 GFLOP/s947,25 GFLOP/s
Geometry rate:1600 MTriangles/s1760 MTriangles/s1600 MTriangles/s1850 MTriangles/s
Šírka zbernice:256 bit256 bit384 bit384 bit
Priepustnosť pamäte:160 GB/s176 GB/s240 GB/s264 GB/s

 

Radeon HD 7950 - Bližší pohľad

Referenčný Radeon HD 7950 je pri pohľade zvonku takmer presnou kópiou jeho rýchlejšieho brata. Zaberá dva sloty a je dlhý 27,5cm. Jediná viditeľná zmena, ktorá ju odlišuje od HD 7970, sú napájacie PCIe konektory. Viac rozdielov nájdeme až pri pohľade na čierne PCB.

  

Pre demontovanie chladiča s Vapor Chamber komorou je nutné odstrániť množstvo šrubiek. Tá je podobne ako ventilátor, identická s tým čo sme videli u HD 7970. Priemer ventilátora je 90mm a jeho zvukový prejav je omnoho prijateľnejší ako u jeho rýchlejšieho brata.

 

Radeon HD 7950 spotrebuje v záťaži omnoho menej energie ako HD 7970 a preto má namiesto 8+6 PCIe konektorov, len dvojicu 6 PCIe konektorov. Spotreba karty je v defaultnom nastavení PowerTune obmedzená na 200W.

Zachovaný zostal prepínač BIOSov, ktorý je umiestnený pri dvojici CFX konektoroch. Cez ne je možné zapojiť až štvoricu kariet.

 

Pri pohľade na PCB zhora je možné vidieť päťfázové napájanie karty (štyri fázy pre jadro a jedna pre pamäte), teda o jednu menej než má referenčná HD7970.

Na PCB je osadených všetkých dvanásť 2Gib pamäťových modulov s označením H5GQ2H24MFR-T2C. Menovitá frekvencia udaná výrobcom je totožná s tou pracovnou - 1250MHz. Ide teda o pomalšie čipy ako sme mohli vidieť u HD 7970.

  

Referenčné PCB má jeden DL-DVI, dva mini DisplayPorty_1.2 a jeden HDMI_1.4a.   

 

 

Radeon HD 7950 - Testovacia zostava, Metodika testovania

Testovacia zostava:

  • Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
  • Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 82)
  • RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
  • HDD: 500GB Samsung
  • Zdroj: Enermax MaxRevo 1350W
  • DVD mechanika: Samsung
  • Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
  • Skrinka: SilverStone FT02B-W

Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.

Testované grafické karty a použité ovládače:

nVidia GeForce

  • GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
  • GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 266.77
  • GeForce GTX 580 (772/1.544/1002 MHz 1,5 GiB GDDR5) @ WHQL 275.33

AMD Radeon

  • AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
  • AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
  • AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview
  • AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 8.921.2-120119a
  • AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 8.921.2-120104a

Použité rozlíšenia v teste:

  • 1.680 x 1.050
  • 1.920 x 1.200
  • 2.560 x 1.600

Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pre náročnosť na grafický výkon je rozlíšenie 2.560 x 1600 doplnené o režim 1xMSAA. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.

Testované hry a benchmarky:

  • Direct3D 9:
    • Call of Duty: Black Ops (verzia )
    • Mass effect 2 (verzia 1.2)
  • Direct3D 10:
    • Just Cause 2 (verzia 1.1)
    • Anno 1404 (verzia 1.2.2619)
    • Crysis Warhead (verzia 1.1)
  • Direct3D 11:
    • Metro 2033 (verzia 1.1)
    • Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
    • Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
    • S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
    • Battlefield: Bad Company 2 (verzia 589035)

Syntetické benchmarky:

  • Direct3D 11:
    • 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
    • Unigine Heaven (verzia 2.1)

Za zapožičaniie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

Nastavenie ovládačov grafických kariet:

Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ, u HD 7900 režim Quality. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia aj u HD 6800 (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:

 

Radeon HD 7950 - 3DMark 11, Unigine Heaven

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Performance   Extreme

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Normal   Extreme

 

Radeon HD 7950 - Alien vs Predator, Anno 1404

Alien vs Predator

ilustračný obrázok

Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.

1680x1050 4xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Anno 1404

ilustračný obrázok

Anno 1404 je realtime stratégia postavená na engine R3Dengine2, ktorý hre umožňuje využívať výhody Direct3D 10 a podporu viacjadrových procesorov. Okrem efektov ako Depth of Field, je hra po stránke FPS s novším štandardom o poznanie plynulejšia. Pri testovaní bola použitá scéna Cathedral city, známa z predchádzajúcich testov. 20s priebeh, počas ktorého je budovaná katedrála, je zaznamenávaný programom FRAPS. Počas neho boli všetky detaily na maxime, okrem vypnutého TAA.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

 

Radeon HD 7950 - Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops

Battlefield: Bad Company 2

ilustračný obrázok

Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Call of Duty: Black Ops

ilustračný obrázok

Na novom pokračovaní Call of Duty pracovalo štúdio Treyarch, ktoré aj napriek starému enginu známeho z predchádzajúcej verzii World at War a mnohým kritikám, zaznamenalo obrovský úspech v predaji titulu Black Ops. Hra používa vylepšenú verziu enginu IW 3.0. Pre testovanie hry bola použitá predscriptovaná misia s názvom S.O.G, počas ktorej je priebeh po dobu 45s zaznamenávaný programom FRAPS.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Radeon HD 7950 - Colin McRae: Dirt 2, Crysis Warhead

Colin McRae: Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

 

Radeon HD 7950 - Just Cause 2, Mass Effect 2

Just Cause 2

ilustračný obrázok

Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Mass Effect 2

ilustračný obrázok

Druhé pokračovanie akčnej hry Mass Effect využíva modifikovanú verziu Unreal Engine 3 použitého už v prvej časti. Vylepšenia nastali hlavne v technikách osvetlenia a kvalitnejších textúr. Hlavnou postavou príbehu je veliteľ Shepard, ktorý sa s organizáciou Cerberus snaží zachrániť ľudstvo. Pre testovanie výkonu grafických kariet je použitá save pozícia na planéte Aeia. FRAPS zaznamenáva priebeh po dobu 25s behu. Konfiguračný súbor hry je doplnený o riadky: "SmoothFramerate=False" und "UseVsync=False".

1680x1050 4xMSAA   1680x1050 8xMSAA

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

 

Radeon HD 7950 - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

1680x1050 1xMSAA   1680x1050 4xMSAA

1920x1200 1xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

1680x1050 4xMSAA   1920x1200 4xMSAA

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

 

Radeon HD 7950 - Spotreba, Hlučnosť, Teploty

Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570/580 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Kvôli skresleným výsledkom boli odstránené merania vo Furmarku.

Spotreba

Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF. 

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

Spotreba Tahiti Pro je vo windowse podobne výborná ako u rýchlejśieho modelu, teda na úrovni low end kariet. Čo ma ale prekvapilo viac je spotreba v záťaži, ktorá je ešte nižšia ako bola nameraná u jeho predchodcu HD 6950 1GiB a mala pozitívny vplyv aj pri meraniach hlučnosti a teplôt.

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

Hlučnosť chladenia v záťaži je vďaka nižšej energetickej náročnosti neporovnateľne nižšia ako u HD 7970 a je niekde na úrovni GeForce GTX 570. Chladič je omnoho kľudnejši a relatívne tichý v záťaži, či bez nej.

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

 IdleCrysis
jadropamäteVRMjadropamäteVRM
AMD Radeon HD 795037°C39,2°C39,4°C70°C70,9°C57,1°C
AMD Radeon HD 797037°C38,2°C38,9°C78°C84,1°C75,4°C
ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII37°C40,4°C42°C74°C87,8°C92,3°C
MSI Radeon HD 6970 Lighting36°C41,8°C54°C67°C73,5°C

93,8°C

 

Radeon HD 7950 - Pretaktovanie 

Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia.

AMD Radeon HD 7950

Menší brat má podobne ako HD 7970 veľké rezervy v pretaktovaní. Bez zvyšovania voltáže (defaultné napätie - 1,032V) sa mi podarilo pretaktovať zo štandardných 800/1250MHz pre jadro/pamäte na 1010/1625MHz, tj približne o 26% viac pre jadro a 30% pre GDDR5 pamäte.

Po jeho navýšení na 1.25V sa ako stabilné takty ukázali 1190/1625MHz, navýšenie takmer o 50% pre jadro!

OC výsledok AMD Radeon HD 7950 pri štandardnom a zvýšenom napätí
 

Výkon po pretaktovaní a škalovanie

Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.

 

Radeon HD 7950 - Zhrnutie výsledkov

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy z 10 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná GeForce GTX 580.

1920x1200 4xMSAA   1920x1200 8xMSAA

2560x1600 1xMSAA    2560x1600 4xMSAA    2560x1600 8xMSAA

Priemerný výkon Radeonu HD 7950 je o 7 až 13% pred konkurenčnou GeForce GTX 580. Rozdiel medzi Tahiti PRO a Tahiti XT je v skutočnosti o niečo vyšší ako v  našich grafoch, veľkou mierou ho ovplyvnila novšia revízia ovládačov. Pri použití identických ovládačov je Radeon HD 7970 cca o 17% rýchlejši ako HD 7950.

 

Radeon HD 7950 - Záver

AMD pokračuje v nastolenom trende a po titule najrýchlejšej jednočipovej karty tu máme druhé kolo. Na trh prichádza druhá karta postavená na jadre Tahiti a podobne ako jej XT verzia prekonáva jednočipový high end od nVidie. Dnes testovaný Radeon HD 7950 sa v tomto konkurenčnom boji javí z hľadiska ceny ako zaujímavá alternatíva. Pri porovnaní s GeForce GTX 580 ponúka vyšší výkon, lepšiu spotrebu a aj pomer cena/výkon. V priemere je o 7% až 13% pred GeForce GTX 580.

OC potenciál jadra Tahiti je vynikajúci a na High end trhu nie tak často videný jav. Napriek tomu, že Radeon HD 7950 nedosahuje frekvencie svojho rýchlejšieho brata HD 7970, v percentách to vyzerá omnoho zaujímavejšie, 40% výkonu navyše je jednoducho skvelý výsledok.

Problém s chladičom, ktorý má HD 7970, vyriešil u Tahiti PRO jeho nižší príkon. Ventilátor je vďaka skvelým teplotám v kombinácii s nízkou spotrebou oveľa pokojnejší. Identické chladenie je v záťaži neporovnateľne tichšie než u HD 7970. Zvukový prejav chladiča je možné prirovnať k referenčnej verzii GeForce GTX 570. Spotreba je vzhľadom na predvedený výkon a veľkosť VRAM pamäte jednou z naj vlastností.

Cena referenčnej verzie Radeonu HD 7950 by podľa AMD mala byť približne 420 eur.

Radeon HD 7950 si od nás odnáša ocenenie "Tip redakcie pc.sk".

AMD Radeon HD 7950
Plusy
Mínusy
- Skvelý OC potenciál
- Upravené anizotropné filtrovanie
- 3GiB pamäte
- Spotreba bez záťaže, aj v záťaźi
- Relatívne tiché chladenie v Idle a v záťaži
- 2 BIOSy
- Eyefinity
- Zatiaľ o žiadnych neviem :)

Za zapožičanie grafickej karty Radeon HD 7950 ďakujeme spoločnosti AMD.

Comments (8)
Monsterr
Super recenzia, vyzerá to byť o niečo lepšia voľba ako 7970 čo sa prevádzkových vlastností týka a to pretaktovanie je doslova masaker :)
TomKocuR
Opäť raz skvelá recenzia veľmi zaujímavej karty. Som ešte zvedavý na 1,5GB verziu
bledos
jedno minus by sa naslo - cena, v napr. v alze tuto kartu ponukaju za cca 480 e...
sanjuro
ja neviem ale tie ceny su prehnane. ved si pamatam ze pred par rokmi som kupil dvojjadrovu gtx295 za 450e cca 4-5 mesiacov po jej vydani, nie teraz jednojadrovku.
jk2
Výborný výkon aj spotreba. No čo už len našetriť a kúpiť :-).
LordKJ
hmm , sak to zerie menej ako moja 6950 :( , nevadi , upgrade mi zatim netreba :)
mano8
no panove, ten taktovaci potencial je riadny ! sak to dosiahlo hodnoty medzi 7970 a 6990 ! troska mi tam chyba urovne spotreby a hlucnosti po pretaktovani... akoze ked pride 7990 tak to bude pravdepodobne ozajstna šleha a pokial nvidia rychlo nieco nevymysli, tak AMD to potiahne na vrchole dost dlho :D
Rejbek
Noo uvidíme aký bude mat výkon nový kepler od nvidie,začiatkom apríla budu na svete prvé mainstrem verzie,ktoré podla predbežných informácií budu výkonovo medzi 7950 a 7970-kou a hi-end teda 680 GTX/780 GTX jednočipovka má mat hodnee navrch,taktovací potenciál mat budu myslím tiež výborný tak ja by som sa skor priklonil k novému kepleru:)Ešte je otázna cena,ked 780-ka bude stát zhruba okolo 650 -700e nie je očom uvažovat:) 760-ka tipujem pojde do 400 e moj názor:-)
Add new comment
TOPlist