AMD práve uvádza nástupcov série Radeon HD 6800. Otestovali sme oba modely s jadrom "Pitcairn", ako sa im darilo v našich testoch? (Aktualizované - Pretaktovanie)
Radeon HD 7800 - Pitcairn
Prvý člen rodiny “Southern Island”, Radeon HD 7970 (recenzia PC.sk) bol vydaný 22. decembra a s prehľadom si prebral korunu najvýkonnejšej jednočipovky. O mesiac neskôr sa k nemu pripojil aj jeho pomalší brat Radeon HD 7950 (recenzia PC.sk). Napriek tomu, že ide o mierne okresanú verziu jadra “Tahiti“ v kombinácii s nižšími pracovnými frekvenciami, aj tá prekonala konkurenčnú GeForce GTX 580.
Po high-end jadre nasledovala netradične nižšia stredná trieda zastúpená sériou HD 7700 a.k.a. “Cape Verde”. AMD až dnes, 5. marca vydáva sériu HD 7800 a s ňou posledné “SI“ jadro, ktoré je podobne ako Tahiti a Cape Verde postavené na úplne novej architektúre GCN. Pitcairn je teda už tretie 28nm jadro pre kalifornskú spoločnosť.
Toto 28nm jadro nájdeme osadené na kartách Radeon HD 7870 GHz a HD 7850. Do obchodov ešte neutekajte, trhová dostupnosť je naplánovaná až o dva týždne - 19. marca. Určite vás zaujíma koľko si vypýta AMD za tieto novinky, takže pre model Radeon HD 7870 je odporúčaných 349USD a pre HD 7850 249USD. A takto to celé vyzerá na časovej osi
Ako je vidieť z produktovej mapy, pri low end modeloch musíme naďalej počítať so staršou radou HD 6000 (Northern Island). V roadmape nám zatiaľ chýba dvojjadrový Radeon, ktorý by mal byť uvedený neskôr.
Nové Radeony HD 7800 prichádzajú so všetkými dostupnými technológiami aké sme mohli vidieť už u vydaných GCN čipov. Pod názvom Eyefinity 2.0 sa skrýva podpora až šiestich monitorov, nový Direct3D 11.1, 3D technológia HD3D, garancia nízkej spotreby cez ZeroCore a PowerTune, PCI Express tretej generácie a niekoľko ďalších audio/video noviniek.
Radeon HD 7800 - Technické detaily
Grafické karty zo série HD 7800 používajú jadro "Pitcairn", ktoré "beží" rovnako ako nedávno vydané HD 7900 a HD 7700 na novej vektorovo-skalárnej architektúre GCN. Toto mainstreamové jadro o veľkosti 212 mm2 je vyrábané 28nm procesom u TSMC a obsahuje 2.8 miliardy tranzistorov.
Plne aktivované jadro "Pitcairn" nesie 20 CUs (Compute Unit) blokov a tie sú dosť netradične usporiadané. Dokopy je v jadre "Pitcairn" 1280 Stream procesorov a 80 textúrovacích jednotiek, presne dvojnásobok jadra Cape Verde. 2GiB GDDR5 pamäť s frekvenciou 1200MHz je pripojená k jadru Pitcairn cez 256 bitovú pamäťovú zbernicu (štyri 64bit pamäťové radiče). Rovnako ako Tahiti má 32 ROPs jednotiek.
Zhrnutie technických detailov v tabuľke
Radeon HD 7850 | Radeon HD 7870 | Radeon HD 7950 | Radeon HD 7970 | |
Jadro: | "Pitcairn" | "Pitcairn" | "Tahiti" | "Tahiti" |
Výrobný proces: | 28nm | 28nm | 28nm | 28nm |
Veľkosť jadra: | ~212 mm^2 | ~212 mm^2 | ~365 mm^2 | ~365 mm^2 |
Počet tranzistorov: | ~2800 miliónov | ~2800 miliónov | ~4313 miliónov | ~4313 miliónov |
Počet aktívnych clustrov: | 16 | 20 | 28 | 32 |
Frekvencia jadra: | 860 MHz | 1000 MHz | 800 MHz | 925 MHz |
Frekvencia pamäte: | 1200 MHz | 1200 MHz | 1250 MHz | 1375 MHz |
Kapacita, typ pamäte: | 2 GiB, GDDR5 | 2 GiB, GDDR5 | 3 GiB, GDDR5 | 3 GiB, GDDR5 |
Frekvencia shadercore: | 860 MHz | 1.000 MHz | 800 MHz | 925 MHz |
Počet TFUs: | 64 | 80 | 112 | 128 |
Počet TAUs: | 64 | 80 | 112 | 128 |
Počet ALUs: | 1024 (1D) | 1280 (1D) | 1792 (1D) | 2048 (1D) |
Počet ROPs | 32 | 32 | 32 | 32 |
Podpora Direct3D: | 11.1 | 11.1 | 11.1 | 11.1 |
Pixel fillrate: | 27 520 MPixels/s | 32 000 MPixels/s | 25 600 MPixels/s | 29 600 MPixels/s |
Bilinear texelfillrate: | 55 040 MTexels/s | 80 000 MTexels/s | 89 600 MTexels/s | 118 400 MTexels/s |
Bilinear FP-16 texel fillrate: | 27 520 MTexels/s | 40 000 MTexels/s | 44 800 MTexels/s | 59 200 MTexels/s |
Z-sample rate: | 110 080 MSamples/s | 128 000 MSamples/s | 102 400 MSamples/s | 118 400 MSamples/s |
AA-sample rate: | 220 160 MSamples/s | 256 000 MSamples/s | 204 800 MSamples/s | 236 800 MSamples/s |
Single precision aritmetický výkon: | 1761 GFLOP/s | 2560 GFLOP/s | 2867 GFLOP/s | 3789 GFLOP/s |
Double precision aritmetický výkon: | 110 GLOP/s | 160 GFLOP/s | 716,8 GFLOP/s | 947,25 GFLOP/s |
Geometry rate: | 1720 MTriangles/s | 2000 MTriangles/s | 1600 MTriangles/s | 1850 MTriangles/s |
Šírka zbernice: | 256 bit | 256 bit | 384 bit | 384 bit |
Priepustnosť pamäte: | 153,6 GB/s | 153,6 GB/s | 240 GB/s | 264 GB/s |
Radeon HD 7800 - Testovacia zostava, Metodika testovania
Testovacia zostava:
- Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
- Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 82)
- RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
- HDD: 500GB Samsung
- Zdroj: Enermax MaxRevo 1350W
- DVD mechanika: Samsung
- Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
- Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
- Skrinka: SilverStone FT02B-W
Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.
Testované grafické karty a použité ovládače:
nVidia GeForce
- GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
- GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
- GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
- GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 266.77
- GeForce GTX 580 (772/1.544/1002 MHz 1,5 GiB GDDR5) @ WHQL 275.33
AMD Radeon
- AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
- AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
- AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
- AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
- AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview
- AMD Radeon HD 7850 (860/1.200 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 8.95.5-120224a
- AMD Radeon HD 7870 (1.000/1.200 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 8.95.5-120224a
- AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 8.921.2-120119a
- AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 8.921.2-120104a
Použité rozlíšenia v teste:
- 1.680 x 1.050
- 1.920 x 1.200
Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.
Testované hry a benchmarky:
- Direct3D 9:
- Call of Duty: Black Ops (verzia )
- Mass effect 2 (verzia 1.2)
- Direct3D 10:
- Just Cause 2 (verzia 1.1)
- Anno 1404 (verzia 1.2.2619)
- Crysis Warhead (verzia 1.1)
- Direct3D 11:
- Metro 2033 (verzia 1.1)
- Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
- Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
- Battlefield: Bad Company 2 (verzia 589035)
Syntetické benchmarky:
- Direct3D 11:
- 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
- Unigine Heaven (verzia 2.1)
Za zapožičaniie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax
Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark
Nastavenie ovládačov grafických kariet:
Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ, u HD 7900 režim Quality. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia aj u HD 6800 (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:
Radeon HD 7800 - 3DMark 11, Unigine Heaven
3DMark 11
3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.
Unigine Heaven
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.
Radeon HD 7800 - Alien vs Predator, Anno 1404
Alien vs Predator
Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.
1680x1050 4xMSAA 1920x1200 4xMSAA
Anno 1404
Anno 1404 je realtime stratégia postavená na engine R3Dengine2, ktorý hre umožňuje využívať výhody Direct3D 10 a podporu viacjadrových procesorov. Okrem efektov ako Depth of Field, je hra po stránke FPS s novším štandardom o poznanie plynulejšia. Pri testovaní bola použitá scéna Cathedral city, známa z predchádzajúcich testov. 20s priebeh, počas ktorého je budovaná katedrála, je zaznamenávaný programom FRAPS. Počas neho boli všetky detaily na maxime, okrem vypnutého TAA.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Radeon HD 7800 - Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops
Battlefield: Bad Company 2
Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Call of Duty: Black Ops
Na novom pokračovaní Call of Duty pracovalo štúdio Treyarch, ktoré aj napriek starému enginu známeho z predchádzajúcej verzii World at War a mnohým kritikám, zaznamenalo obrovský úspech v predaji titulu Black Ops. Hra používa vylepšenú verziu enginu IW 3.0. Pre testovanie hry bola použitá predscriptovaná misia s názvom S.O.G, počas ktorej je priebeh po dobu 45s zaznamenávaný programom FRAPS.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Radeon HD 7800 - Colin McRae: Dirt 2, Crysis Warhead
Colin McRae: Dirt 2
Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Crysis Warhead
Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Radeon HD 7800 - Just Cause 2, Mass Effect 2
Just Cause 2
Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Mass Effect 2
Druhé pokračovanie akčnej hry Mass Effect využíva modifikovanú verziu Unreal Engine 3 použitého už v prvej časti. Vylepšenia nastali hlavne v technikách osvetlenia a kvalitnejších textúr. Hlavnou postavou príbehu je veliteľ Shepard, ktorý sa s organizáciou Cerberus snaží zachrániť ľudstvo. Pre testovanie výkonu grafických kariet je použitá save pozícia na planéte Aeia. FRAPS zaznamenáva priebeh po dobu 25s behu. Konfiguračný súbor hry je doplnený o riadky: "SmoothFramerate=False" und "UseVsync=False".
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Radeon HD 7800 - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Metro 2033
Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.
1680x1050 1xMSAA 1680x1050 4xMSAA
1920x1200 1xMSAA 1920x1200 4xMSAA
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.
1680x1050 4xMSAA 1920x1200 4xMSAA
Radeon HD 7800 - Spotreba, Hlučnosť, Teploty
Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570/580 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Kvôli skresleným výsledkom boli odstránené merania vo Furmarku. |
Spotreba
Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.
Len jeden PCIe napájací konektor PRO verzie dáva tušiť, že nepôjde o žiadneho veľkého žrúta elektrickej energie. Nameraný príkon pri zaťažení bol u HD 7850 na hranici 226W, u HD 7870 približne o 27W viac. To sú momentálne pre karty s týmto výkonom skveléfajn hodnoty. Príkon v Idle stave je už tradične u oboch AMD kariet veľmi nízky.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.
Hlučnosť kariet je vďaka nízkej spotrebe, a to aj v zaťažení, na veľmi prijateľnej úrovni. Hlavne PRO verzia je v Loade relatívne tichá a nedáva o sebe príliš vedieť. Chladič rýchlejšej verzie XT pripomína svojim prejavom Radeon HD 7950.
Teploty
Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.
Idle | Crysis | |||||
jadro | pamäte | VRM | jadro | pamäte | VRM | |
AMD Radeon HD 7850 | 30°C | 33,8°C | 35,1°C | 62°C | 57,2°C | 63,7°C |
AMD Radeon HD 7870 | 31°C | 35,5°C | 36,1°C | 67°C | 63,5°C | 70,5°C |
AMD Radeon HD 7950 | 37°C | 39,2°C | 39,4°C | 70°C | 70,9°C | 57,1°C |
AMD Radeon HD 7970 | 37°C | 38,2°C | 38,9°C | 78°C | 84,1°C | 75,4°C |
ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII | 37°C | 40,4°C | 42°C | 74°C | 87,8°C | 92,3°C |
MSI Radeon HD 6970 Lighting | 36°C | 41,8°C | 54°C | 67°C | 73,5°C | 93,8°C |
Radeon HD 7800 - Pretaktovanie
Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia. |
AMD Radeon HD 7850
Bez zvyšovania voltáže sa mi podarilo HD 7850 pretaktovať zo štandardných 860/1200MHz pre jadro/pamäte na 1050/1400MHz, tj približne o 22% viac pre jadro a 17% pre GDDR5 pamäte.
Radeon HD 7870 GHz
Rýchlejší model Pitcairn bol schopný (bez úpravy U) pracovať stabilne na frekvenciách 1180MHz pre jadro a 1400MHz pre GDDR5 pamäte, tj. približne o 18% viac pre jadro a 17% pre GDDR5 pamäte.
Výkon po pretaktovaní a škalovanie
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.
Radeon HD 7800 - Zhrnutie výsledkov
Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy z 10 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčný Radeon HD 7850.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Radeon HD 7800 - Záver
Spoločnosť AMD má počnúc dnešným dňom pokryté celé spektrum trhu novou architektúrou, od highendového jadra Tahiti (HD 7970 a HD 7950) cez nižšiu strednú triedu Cape Verde (HD 7770 a HD 7750) až po posledného člena rodiny Southern Island, dnes testované mainstreamové jadro „Pitcairn“. Behom troch mesiacov nám stihla predstaviť tri jadrá vyrábané 28nm procesom, každé z nich postavené na vektorovo-skalárnej architektúre GCN.
Dve nové grafické karty HD 7800 sa svojim výkonom v sweet spot segmente určite nestratia. U oboch sme namerali výrazný výkonový nárast oproti ich predchodcom HD 6800. Radeon HD 7870 GHz prekonáva konkurenčnú GeForce GTX 570 a aj Radeon HD 6970 z vlastnej stajne. Naopak Radeon HD 7850 úspešne súperí s GeForce GTX 560 Ti a Radeonom HD 6950.
Spotreba je v porovnaní s hore uvedenými modelmi u oboch HD 7870, HD 7850 výrazne nižšia. Referenčné chladenie, ktoré bolo osadené na HD 7800 je v systéme Windows relatívne tiché. Po zaťažení sa jeho hluk dostal u XT verzie niekde na úroveň rýchlejšieho Radeonu HD 7950, teda mohol byť o niečo menší. Stačilo nastaviť krivku ventilátora na menšiu citlivosť, veď obom kartám to umožňujú ich nízke teploty v záťaži.
Obidve Pitcairn karty sa na trh dostanú až 19. marca s uvádzacou cenou pre HD 7850 249USD a HD 7870 349USD. Je o niečo vyššia než bola v prípade HD 6800. Dôvodov môže byť (je) niekoľko, nedostatočná konkurencia, dopredanie skladových zásob HD 6x00...
//Recenzia bude ešte dnes doplnená o pretaktovanie kariet a ich detailné fotky s popisom
AMD Radeon HD 7850 | |
Plusy | Mínusy |
- Výkon - ZeroCore - Upravené anizotropné filtrovanie - Spotreba bez záťaže - Relatívne tichá v Idle aj v Loade - Eyefinity | - Dostupnosť 19.3. |
AMD Radeon HD 7870 | |
Plusy | Mínusy |
- Výkon - ZeroCore - Upravené anizotropné filtrovanie - Spotreba bez záťaže - Relatívne tichá v Idle - Eyefinity | - Chladenie v záťaži mohlo byť o niečo tichšie - Cena - Dostupnosť 19.3. |
Za zapožičanie grafických kariet Radeon HD7850 a Radeon HD7870 ďakujeme spoločnosti AMD.
elementar
Michal Kiradžiev
Kyselinka
yesper
Mugwai
Michal Kiradžiev
yesper
yesper
Mugwai
bledos
snakehead28
yesper
snakehead28
adoooo77
Mugwai
yesper
insomniac
snakehead28
insomniac
PaterAnton
Pjetro_de
mano8
Frosty