GeForce GTX 570 s 1.28GiB pamäťou v nerovnom boji s dvoma Gigabajtmi Radeonu HD 6970. V ktorých hrách a nastaveniach využije HD 6970 obrovskú Vram vo svoj prospech?
Úvod
Pre nadšencov z radov High endu je na trhu dostupných hneď niekoľko grafických kariet. Najrýchlejší čip GF110 má nVidia osadený už na troch kartách. Plne aktivované jadro nájdeme na GTX 580 a GTX 590, ktorá bola uvedená len pred nedávnom ako konkurencia k HD 6990 (čoskoro na pc.sk). Dnešná recenzia bude venovaná najpomalšej GF110ke a to GeForce GTX 570. V našom teste sa stretne v priamej konfrontácii s najvýkonnejšou jednočipovou kartou od AMD, HD 6970. Obe karty sú na trhu približne rovnako dlhú dobu, GeForce GTX 570 bola predstavená 8. decembra 2010 a Radeon HD 6970 o 7dní neskôr.
nVidia GeForce GTX 570
GF110 nie je úplná novinka, z pohľadu architektúry je to stále to isté jadro GF100 len s dvoma zmenami. Úprava na strane TMUs, ktoré dokážu FP-16 full speed a vylepšený z-cull algoritmus. Kvôli pocitu novosti ale nVidia vsadila na nové kódové meno. Prvou kartou, na ktorej bolo použité GF110, bola GTX 580. Tá má na rozdiel od GTX 570 aktívne všetky bloky výpočtových jednotiek. Vyjadrené v číslach 512SPs, 64TMUs, 48ROPs, 16Polymoprh Engine.
GTX 570 je v podstate miešanec GTX 480 a GTX 470. Po GTX 480 zdedil jeden deaktivovaný SM blok (32Cuda jadier a 1Polymorph Engine), celkovo teda 480SPs, 60TMUs a 15Polymorph engine. Naopak po GTX 470, využíva len päť zo šiestich 64bit pamäťových radičov, ku ktorým je pripojených 10 pamäťových modulov, každý o veľkosti 1Gib. Z čoho vyplýva, že si po nej ponechal veľkosť pamäte 1280MiB, šírku zbernice 320bit a 40ROPs. Napriek tomu by mal byť vďaka väčšiemu počtu SPs, TMUs a vyšším frekvenciám až o 25% rýchlejší ako predchodca, čím by sa mal dostať na úroveň GTX 480.
Väčšiu zmenu doznalo aj chladenie kariet, heatpipe s klasickou základňou vystriedal efektívnejší systém s Vapor Chamber komorou. A ako uvidíte v teste prevádzkových vlastností, jedná sa o skvelú voľbu. Lebo práve tie nepatrili k výstavným vlastnostiam GTX 480 a GTX 470.
AMD Radeon HD 6970
Od architektúry R600 a mnohým známu DX10 kartu HD 2900XT až po dvoch Bartsov (HD 6870, HD 6850) používalo AMD, vtedajšie ATI, vec5 jednotky. Väčšia zmena dlhodobo používanej architektúry prišla až koncom r. 2010 s jadrom Cayman. 15. decembra 2010, presne týždeň po GeForce GTX 570.
Dôvodov pre zmenu usporiadania jednotiek bolo viacero. Jedným z nich je efektivita ALUs, podľa AMD meraní je v dnešných hrách využitých v priemere 3.4 z 5 stream procesorov. Väčšinu času je posledná ALU nevyužitá. Odstránenie väčšej t jednotky teda prinesie efektívnejšie vyťaženie ALUs a ušetrí miesto, čim sa zlepší pomer výkon/mm^2. Špeciálne inštrukcie, ktoré spadali pod t jednotku, sú rozdelené medzi ostatné 4 jednotky. Zmena z VLIW5 na VLIW4 pozitívne ovplyvnila aj výkon v GPGPU oblasti. Úpravou prešiel aj front end a ROPs jednotky, z čoho vyplývajú novinky v podobe vylepšeného výkonu v teselácii a nového režimu Antialiasingu EQAA.
Jadro Cayman má 1536SPs, 96TMUs a 32ROPs. Okrem HD 6970 ho nájdeme aj na kartách HD 6950 (1408SPs, 88TMUs a 32ROPs) a HD 6990 (2x 1536SPs, 2x 96TMUs a 2x 32ROPs). Podľa slajdov od AMD má byť práve HD 6970 priamym konkurentom GTX 570, nie GTX 580 ako mnohí dúfali.
V našom teste si preveríme dva referenčné modely, GeForce GTX 570 1.28GiB a Radeon HD 6970 2GiB, oba od ASUSu. Ako sa vydaril nVidii comeback v najvyššom segmente a ako dopadla prvá AMD karta s VLIW-4 architektúrou?
Tralalák
shajek
siddhi
shajek
yesper
siddhi
bledos
yesper