EN

Bežný Boeing 787-9 Dreamliner letel rýchlosťou zvuku!

Je možné aby letelo bežné dopravné lietalo rýchlosťou vyššou ako je rýchlosť zvuku? To sa „skoro“ pred pár dňami podarilo bežnému prúdovému Boeingu 787-9.

Rýchlosti prekonávajúce rýchlosť zvuku sú obvyklé u stíhacích lietadiel, avšak u dopravných sú raritou a dnes prakticky neexistujú. Prvé a zároveň posledné lietadlo, schopné prekonávať niekoľko „machov“ (niečo cez 2M) bol Concorde. Pokusy o nadzvukové dopravné lietadlo mali aj Sovieti s ich Tupolevom Tu-144, lietadlo ale trpelo na vysokú poruchovosť a motory v prvých verziách neboli také dobré ako tie v Concorde. Vo finále síce lietadlo dosahovalo ešte vyššiu rýchlosť ako Concorde avšak náklady na prevádzku boli neúmerné vysoké, lietalo tiež dosahovalo ohromné hladiny hluku (pri prekonávaní aerodynamického tresku a zároveň aj pri bežnej prevádzke), Sovieti tak rýchlo pochopili, že tento typ dopravy nemá budúcnosť.

Pred pár dňami svet obletela informácia, že Boeing 787 je prvým komerčným lietadlom po takmer 20tich rokov, ktoré prekonalo rýchlosť zvuku. Ako je teda možné, že lietadlo, ktoré má bežnú letovú rýchlosť medzi 900 – 950 km/h, dosiahlo rýchlosť 1288 km/h (800 míľ za hodinu)?

Najprv musíme zdôrazniť, že rýchlosť zvuku je premenlivá veličina závislá od tlaku či teploty, teda závisí aj od nadmorskej výšky. Lietadlá tohto typu lietajú v 11 – 17 kilometroch nad zemou. Pri teplote -57°C sa za rýchlosť zvuku v atmosfére (±10km) považuje už aj rýchlosť 1062 km/h. Ak lietadlo dosiahlo 1288 km/h (800Mph) vzhľadom na Zem, prekonalo rýchlosť zvuku (±762Mph). Skutočná rýchlosť lietadla voči okolitej atmosfére bola štandardných 0.85-0.9M (Machu). Za vysokú rýchlosť vzhľadom na Zem môže veterný prúd v smere jeho pohybu s rýchlosťou presahujúcou 320 kilometrov za hodinu! Lietadlo sa tak skutočne vzhľadom na Zem pohybovalo „nazdvukovo“ a dorazilo do cieľa až o neuveriteľných 48 minút skôr (LA – Londýn).

Lietadlá tohto typu nedokážu zvládať aerodynamický odpor, ktorý by vznikal pri rýchlostiach nad 1 Mach. Dreamliner je každopádne rekordér.

Zdroj: aerotime

Komentáre (11)
omg123

boze vy ste tupci, toto sa bezne stava. a lietadla oproti zase letia iba 600 kmh

UtrWm

Ano? Vazne? Kedy inokedy sa to stalo? Uved jediny priklad.

onem esav

22.11. 2015 lietadlo Airbus 300 prekonalo rychlost zvuku na pravidelnej linke new york -vieden

Helena

Tiež NY-Paris. Rýchlosť bola - 1090.

cudzinec

Za prvé sa naučte neznámym ľuďom vykať, za druhé pri letu z Toronta do Londýna Boeingom 747 sme leteli vo výške 12 km, pri teplote - 54 oC rýchlosťou vyše 1100 km /hod

peterko13

udialo dá sa to v článkoch dočítať... napríklad rýchlosť svetla ostáva konštantná v každej situácii...

edenci

V poslednej dobe tou rýchlosťou leteli k zemi ....

X

Prvé nadzvukové dopravné lietadlo bolo TU-144, Concorde je o 4 mesiace mladší

Dunco2

akurat, ze TU-144 bol v podstate ukradnuty od Concorde (priemyselna spionaz) a kedze Rusi stavali podla nekompletnych planov len aby boli prvi, tak to potom aj tak dopadlo.
Obrovsky hluk, obrovska spotreba, obrovska nespolahlivost....

dedek

ja som tiez letel z frankfurtu na floridu a na monitore som videl rychlost 1200 km/hod.. mali sme omeskoreny let o 6 hodin a pilot slubil ze poletime rychlejsie... :)) tak leteli sme...

Richard

Ja mám osobne Dominikánska rep. Frankfurt prepočítaná rýchlosť 1254 km/hod na Airbuse, jetstream bol neuveriteľný. Úspora až 1:15 hod.

Pridať nový komentár
TOPlist