EN

Viac detailov o nVidia GK104 alias mainstream Kepler

Výrazne zmenená architektúra a vysoký počet výpočtových jednotiek. Aj takto by sa dala charakterizovať Kepler generácia GPUs od nVidie. V tejto novinke sa pozrieme detailnejšie na mainstream verziu GK104 a odhalíme jej technické detaily...

Na rozdiel od minulosti plánuje nVidia predstaviť najprv mainstream grafické karty založené na jadre GK104 (písmeno K predstavuje skratku Kepler) . Pôvodný dátum vydania vo februári bol posunutý o zhruba mesiac. Nový dátum vydania kariet je teda koniec marca alebo začiatok apríla. Všetko záleží od dostupných výrobných kapacít. To bol zároveň aj dôvod posunutia vydania. nVidia chce hard-launch a s nedostupnými výrobnými kapacitami by to nebolo možné. 

Okrem predstavenia najprv mainstream/performance kariet sa nVidia aj v architektúre shader-core GK104 priblíži AMD. Ako sme informovali v predchádzajúcej novinke nVidia GK104 alias prvý Kepler - nové detaily, nVidia odstráni hotclock vo svojich budúcich Kepler GPUs. Oproti predchádzajúcim generáciám teda zvýši nVidia aritmetický výkon GK104, masívnym nárastom počtu aritmetických jednotiek (ALUs) a priblíži sa tak (do určitej miery) architektúre shader-core AMD grafických kariet. Zároveň sa výraznejšie zvýši aj frekvencia celého jadra. 

Nebudem ďalej napínať a pozrime sa na technické detaily jadra GK104. Nakoľko som zaviazaný určitou mlčanlivosťou k mojim zdrojom informácií, môžem potvrdiť, či vyvrátiť len niečo, čo už bolo zverejnené. Áno, jedna stránka už zverejnila množstvo pravdivých informácií o GK104 a veľmi pravdepodobne ste o nej už počuli. Chiphell. Ten zverejnil pred nejakým časom tabuľku, ktorá vyzerala ako čistý výmysel. Nie je tomu ale tak. Pozn. redakcie: podobná situácia bola aj pred vydaním G80, kedy nikto neveril informáciám, ktoré zverejnil Chiphell.

zdroj obrázku: Chiphell.com

Upozorňujem na dve podstatné skutočnosti. Budem sa vyjadrovať iba k technickým detailom čipu GK104, technické detaily ďalších čipov v tabuľke nepotvrdzujem ani nevyvraciam. A druhá podstatná informácia. Nie všetky technické údaje v stĺpčeku GK104 sú pravdivé a niektorých pravdivosť nemám potvrdenú, avšak k tomu sa vyjadrím ďalej v tejto novinke.

Poďme sa na to postupne pozrieť. GK104 bude mať rovnaký celkový počet aritmetických jednotiek ako mal HD 6970 s jadrom Cypress - 1536. Oproti 384 SPs v GF114 je to 4x nárast! Usporiadanie a ďalšie detaily si povieme v budúcej novinke. Ich pracovná frekvencia síce klesne z 1645 MHz (GTX 560 Ti) na okolo 900-950 MHz (frekvencia a cena sa môžu zmeniť), čo má byť pracovná frekvencia jadra výkonnejšej karty s GK104, napriek tomu môžeme hovoriť o poriadnom náraste aritmetického výkonu. Počet texturovacích jednotiek (TMUs) nie je správny a správny počet nebudem na tomto mieste zverejňovať. 256 bit zbernica, 32 ROPs2 GiB VRAM uzatvárajú zoznam detailov, ktoré potvrdzujem. TDP jadra GK104 má byť podľa doterajších informácií nižšie ako 225W a výkon v 3DMarku 11 nebudem takisto potvrdzovať či vyvracať.

Veľké sústo? Áno a ešte viac detailov a informácií Vás čaká v ďalších novinkách. Nemusíte týmto informáciám veriť, ale spomeňte si po vydaní, kde ste o tom už ~2 mesiace pred vydaním čítali. Na pc.sk. Všetky špekulácie môžete tiež sledovať na našom diskusnom fóre v samostatnej sekcii.

Zdroj: Chiphell.com a vlastné

Komentáre (1)
Pjetro_de
Narast poctu shaderov je absolutne sokujuci. A to az tak, ze neviem ci su to shadery rovnakeho/podobneho "typu", resp. "architektury" ako ma nVidia Fermi. Narast z 512 u GFX580 na 2304 u noveho hihg-endu je viac ako mi dovoli zdravy rozum, t.j. o 4,5-nasobok !!!!!!! Takyto narast sa neudial ani pri prechode od gen. Ati HD 3850/3870 s max. 320 SP ku Ati HD 4850/4870/4890 s 800 SP. A to boli defacto uplne rovnake SP, GPU bolo cisty die shrink, totalne vyuzitie mensieho vyrobneho procesu a dalsi krok vypilovanej architektury. No 800/320 je "iba" 2,5. Iba 2,5-nasobny sok sme mali pri prechode od dobrej HD3800 k absolutne excelentnej HD4800. 4,5-nasobny sok je uz na mna prilis. Vo funkcnosti shaderov sa muselo nieco zmenit a musi ich byt preto treba viac, pretoze ak by to mali byt presne tie iste shadery ako u GTX 4XX/5XX, cakal by som cisla ako 576 - 640 - 736 - 768 - 800 - 864 - 960 - 1024 - 1280 ... shaderov (CUDA cores), podobne ako dnes mame od mobilnych po desktopove 48 - 96 - 112 - 144 - 160 - 224 - 256 - 336 - 384 - 448 - 480 - 512 (shaderov) CUDA cores. ALE 2304 ?????????? Nechce sa mi verit ze to su tie iste shadery ako v GTX570/580. Mozno nie su az tak ine ako ma AMD/Ati, nakolko tam je pomer 1 shader nVidie asi 4-5 shaderov AMD/Ati (napr. 80 shaderova Ati konkuruje 16 sharedovym nVidia, ci 640 shaderova Ati zasa 112-128-144-160 shaderovym nVidia ci 1408-1536-1600 shaderove spicky VLIW4/5 Ati/AMD nejakym 384/448 shaderovym nVidia...). Jednoducho nie som si isty fyzikalnou mnoznostou takeho narastu, ak by to boli "tie iste" shadery ako u GTX570/580. Predsa len (40 nm/ 28 nm)^2 je cca 2,04 a teda 2-nasobok by som bral ako nic (t.j. 1024 - 1120 - 1280 u single GPU spicky oproti sucasnym 512). Ale 2304 ???????? Uplne ten isty typ shaderov ako v GTX570/580? To by sa im musela aj napriek 28 nm vyrobnemu procesu (ktory "zaobstara" iba koeficient 2) zvacsit plocha cipu na 2-nasobok (dalsi koeficient 2, kedze matika nepusti).
Pridať nový komentár
TOPlist