PlayStation 5 - revolučný ovládač DualSense vie simulovať počasie a zbrane

Zohnať novú konzolu PlayStation 5 na recenziu pri uvedení sa ukázalo ako nemožné. Dostupnosť marketingových samplov v Čechách a na Slovensku je mizerná a aj z toho dôvodu vám prinášame test už predajného kusu vo forme digitálnej verzie o niečo neskôr ako iné redakcie. Ako vám už zrejme došlo, konzolu som si musel kúpiť a som rád, že sa mi ju vôbec podarilo zohnať. Na nemenovanom bazáre už ceny vyleteli aj 2-násobne. 

Ako som už uviedol, ani SONY nám nebolo do dnešného dňa schopné poskytnúť konzolu, avšak zhruba do mesiaca máme prisľúbenú ešte verziu s Blu-ray mechanikou. Podobne je na tom Microsoft s jeho XBOX Series X, tam ale dorazí konzola na testovanie skôr – už zhruba do týždňa. Podľa mňa je celkom smutný fakt, že dopyt na konzoly je obrovský a ich dostupnosť nulová. Ak si konzolu objednáte dnes, môže sa stať, že vám dorazí až o 6 mesiacov. Pritom ide o novú revolúciu v hraní, o tom neskôr.

Úvod

Dizajn PlayStation 5 je kompletne prepracovaný a po novom jej zase dominuje biela farba. Zdôrazňujem zase, pretože biela konzola bola naposledy prvá generácia. Nové PS 5 je veľká a to poriadne. Nespomínam si aby bola niekedy na trhu väčšia konzola. Rozmery konzoly sú 390×260 milimetrov. O niečo širšia je verzia s Blu-Ray (ďalej ako BD) – 104 vs 92 milimetrov. Inak váži digitálna verzia 3.9 kilogramu a BD verzia až 4.5 kilogramu. Na prenášanie je tak určite vhodnejšia digitálna verzia, alebo si počkajte na nejakú SLIM verziu, ktorá určite časom dorazí. Normovaná spotreba na konzoly je vysoká – 340 / 350W.

Cena novej konzoly bola nastavená ešte pomerne rozumne, pričom digitálna verzia sa dá zakúpiť za 399€ a jej BD verzia za 499€. Výhodou je samozrejme, že u BD verzie budete môcť hrať diskové verzie hier aj z PS4 a tým pádom máte v cene akúsi daň za bazárové hry. Je teda skôr na vás, či 100€ rozdiel za to stojí. 

Konzola bola od základu prepracovaná ale vďaka tomu, že je postavená na x86 architektúre rovnako ako PS4, podporuje aj hry z predchádzajúcej generácie a v podstate ide o plnohodnotný výkonný herný počítač. Čo je však dôležitejšie je 8K kompatibilná a konečne podporuje aj 4K hranie s 120 snímkami za sekundu. Avšak budete trochu sklamaný, pretože SONY od začiatku sľubovalo, že takéto FPS sú mierené iba pre kompetitívne hranie, hra na to nemá jednoducho výkon, aby zvládla tituly v 4K120. Veľká väčšina hier pôjde v 4K60, prípadne 1080p120. V tejto chvíli konzola nepodporuje ani rozšírené rozlíšenie QHD – 2560, ktoré majú hlavne monitory (herné 140-165Hz), čo môže byť lepšia alternatíva a konzola by to mohla zvládnuť bez problémov. Rovnako nie je implementovaná funkcia VRR – variabilnej zmeny snímok, čo podporuje XBOX Series X od uvedenia na trh. SONY ale údajne plánuje obe „fičúry“ podporovať. Hardvér na to má – HDMI 2.1. Pozrime si v tabuľke špecifikácie. V priamo porovnaní si beriem posledného výkonného predchodcu PS4 Pro, nie pôvodnú konzolu PS4.

Názov

PlayStation 5

PlayStation 4 Pro

Produktové číslo

CFI1016B

CUH-7000

Procesor

AMD Ryzen Zen 2 ×86 3,5GHz
(8/16 vlákien)

AMD Jaguar ×86
2,1 GHz
(8/8 vlákien)

Grafická karta

AMD Radeon RDNA 2 10,3 TFLOPS
(RX 6700/6800)

AMD Radeon
4,20 TFLOPS
(RX470/480)

RayTracing

Plnohodnotný GPU RT

Primitívny CPU RT

Dátové úložisko

825GB SSD + NVMe slot + externé HDD/SSD

1TB HDD + externé HDD/SDD

Rozlíšenie

8K, 4K120, 1080p60, 1080p120, 1080i, 720p

4K (aj hry),1080i/p,
720p, 480p
(4K60, 4K30, 1080p60)

Pamäť

16GB GDDR6

8GB + 1GB DDR + swap (do 750MB/s)

USB konektivita

2 × USB 3.1 Gen2
1× USB 2.0
1× USB-C

3× USB 3.1 Gen 1

TDP

350W, 340W

315W

Bluray

UHD Bluray / -

BDR-ROM 50GB
(nemá UHD Bluray)

Cena (uvádzacia)

399€ digitálna verzia
499€ BD verzia

399€

Len pre doplnenie, pôvodná PS4 začínala na 299€ a mala maximálny príkon 165W, hmotnosť od 2.1 kilogramu a rozmery len 265×39×288 milimetrov. Za 8 rokov tak síce papierový výkon grafického čipu vzrástol 6-násobne ale rozmery skoro 2-násobne, ale hlavne príkon šiel o viac než 2-násobok nahor! Pôvodná verzia vážila 2.8 kilogramu a jej druhá revízia už len 2.5 kg (SLIM mala ešte menej – 2.1 kg). Pro už vážila dosť – 3.3 kilogramu. 

Najväčšou zmenou oproti predchádzajúcej generácie je výrazne vyšší výkon procesorových jadier (IPC na 1GHz) a výrazne vyššie pracovné frekvencie. To isté platí aj o grafickom čipe. Ten po novom podporuje už aj hardvérovo urýchľovaný RayTracing. Pribudlo tiež 8 procesorových vlákien, ktoré by mali samé poskytnúť ďalších 20% extra výkonu. Novinkou je schopnosť procesora počítať snímky a pomáhať ako koprocesor pre grafický čip. To môže byť za výsledkom nedávno zverejnených testov, kde AC Valhalla beží výrazne lepšie na PS5 než na XBOX S-X. Odhadujem, že procesor je schopný pridať 2 – 5 FPS v závislosti od hry, ak nie je plne vyťažený. XBOX je síce o niečo papierovo rýchlejší avšak SONY si pomáha takýmto malým cheatom. Okrem toho je možné, že časom SONY ešte odomkne nejaké CU v grafickom čipe, možné to je. RAM v PS5 je úplne iná, je plne zdieľaná a postavená na 16GB GDDR6 cez 256 bitovú zbernicu. PS4 mala 256MB RAM pre operačný systém a 8GB pre hry (RAM+VRAM), Pro má už 1GB pamäť pre operačný systém. Úprimne neviem prečo PS5 nevyužíva ďalšiu extra RAM pre operačný systém. SONY to opäť zrejme kvôli šetreniu obišlo tak, že využíva veľmi rýchle PCIex 4.0 NVMe SSD, ktoré poskytuje rýchlosť okolo 5.5 GB/sek, t.j. 44Gbps. Pre porovnanie – 2133 MHz DDR4 modul pripojený k 64-bit CPU má priepustnosť 17.06 GB/sek. 

Cieľ je jasný, SSD má slúžiť ako super-rýchly buffer, pretože SONY tvrdí, že typický výkon dekompresie je 8-9GB/sek a maximálny až 22 GB /sek. Dávam si tak otázku, či tam SONY nemá ešte skrytú DDR3/4 pamäť, minimálne SSD radič niečo mať musí. Porovnanie s XBOX Series X si nechám na budúce. 
Na záver by som povedal, že papierový výkon v TFLOPS neznamená absolútne nič, má skôr abstraktnú hodnotu. Procesorový výkon však vzrástol najmenej o 400% a grafický čip je určite viac než 3-násobne rýchlejší. Pre porovnanie s desktopom bude niekde pod Radeonom RX 6800, skôr niekde okolo budúceho neohláseného RX 6700XT.

Načítavanie PS5 hier má byť výrazne rýchlejšie ako ich PS4 deriváty. Na testovaných hrách som nejaké rozdiely nespoznal, podľa meraní tam síce sú ale nie je to až tak významné. Skrátka nové hry nemajú zatiaľ optimalizácie pre PS5 a je vidieť, že nebudú plne pre novú konzolu stavané. 

Mnohých používateľov sklamala veľkosť interného SSD, z ktorého si sám systém s bufferom ešte dosť vezme. SONY rovnako ako XBOX preto umožnili rozšíriť disk. SONY na to išlo jednoduchšou cestou a zabudovalo do konzoly M.2 NVMe port, ktoré je žiaľ zatiaľ nefunkčný a okrem toho bude vzhľadom na komplexnosť integrácie vyžadovať certifikát. XBOX na to šiel inak a musíte si zakúpiť drahé externé zariadenie. Avšak PS4 hry je možné hrať tiež z HDD či SSD prostredníctvom USB portu, to považujem za plus. Podporovaných je asi 100 hier. 

Novinkou je nové 3D audio a vylepšený PSVR headset. O tom sa budeme baviť niekedy v budúcnosti, keď budú dostupné nové tituly. Zaujímavosťou je tiež možnosť zakúpiť PS diaľkový ovládač. Počas testu ma prekvapilo, že okamžite fungoval aj môj ovládač od TV Philips! 

A na záver to najlepšie – revolučný PS5 DualSense Wireless ovládač.

Neviem či existuje väčšia revolúcia v ovládačoch ako je nový DualSense. Od príchodu prvej generácie DUALSHOCK ovládača v roku 1997, áno čítate správne analogové páčky a moderný dizajn je tu s nami 23 rokov (pôvodne ste sa mohli stretnúť tiež s názvom Dual Analog Controller), ovládacie prvky úplne stagnujú. Microsoft síce presunul páčky na iné miesto ale to je všetko. Nintendo zase zmenilo koncept ovládania ale páčky sú tam tiež stále rovnaké a iní výrobcovia ani nestoja za zmienku. Avšak je tu SONY a s príchodom PS4 upravili ergonomický dizajn ovládača, pridali touchpad (ktorého využiteľnosť je dodnes pochybná), pribudol pohybový senzor - gyroskop spolu s akcelerometrom. A tak prišiel DualSense...

Obrovským ťahúňom PS5 je jeho nový revolučný, dovolím si použiť anglické slovo „mindblowing“ ovládač novej generácie DualSense. Ovládač nijak výrazne od predchodcov „neuniká“, akurát opäť pribral na váhe. Zmenila sa jeho štandardná farba na bielo-čiernu. Ovládacie tlačidlá majú bielo-gumenú farbu a sú modernejšie. Okrúhle PlayStation tlačidlo domov už nie je okrúhle ale má tvar presne „PS“. Na toto riešenie si stále neviem zvyknúť a hľadám tlačidlo domov z PS4. Ovládač využíva USB-C konektor a ten je vďakabohu umiestnený rovno v strede, nebude sa tak stávať ako tomu bolo u Dualshocku 4, že vám bude kábel pre zvláštne zaoblenie konektora vypadávať z ovládača. Zabudovaný je tiež mikrofón so schopnosťou zaznamenávať ultrazvuk a zostal tu tiež 3.5mm jack konektor pre headset.  

mikrofón je integrovaný v ovládači

Revolučnou novinkou sú zadné analógovo-digitálne spínače so spätnou väzbou, ktoré dokážu simulovať spätný ráz. Celý ovládač má podporu haptickej odozvy a dokáže emulovať prostredie hry – jemne vibruje pri daždi, prechádzaní cez rieku, dokáže emulovať vietor či váhu – vytvára preklápanie hmotnosti na základe odstredivej sily v motorčekoch. Veľmi ťažko sa to opisuje, je nutné si to vyskúšať. Úprimne neviem či doteraz bolo možné lepšie prenášať hru do reálneho sveta. 
Zlepšila sa tiež výdrž, o tom neskôr. 

Balenie

PlayStation 5 dorazilo pekne zabalené v 2 krabiciach, balenie je ako cez kopirák z PS4 Pro. V balení nájdeme dvojicu návodov, 2-dinový kábel pre napájanie (chýba na fotke), USB-C kábel pre nabíjanie DualSense ovládača, samotný ovládač a konzola so stojanom. PS5 je náročný na chladenie a spotrebu a na základe toho SONY muselo vyriešiť problém s chladením. O PS4 Pro sa vedelo, že hučí pri hrách ako vysávač a oproti XBOXu to nebola dobrá vizitka. U PS5 zvolili úplne iný prístup a pridali stojan do balenia, pričom konzolu musíte kvôli prieduchom umiestniť na stojan horizontálne alebo vertikálne. Mne sa páči keď PS5 stojí vo vertikálnej pozícii, cítite z nej mohutnosť, čo ešte znásobuje nový dynamický dizajn plastov. Oproti PS4 je podľa mňa dizajn PS5 o 10 levelov inde. V niektorých ohľadoch sa podobá na PS3, ktorú som považoval za modernú práve kvôli svojmu zaobleniu. Pôvodná PS3 bola pritom podobne široká ako PS4, avšak vďaka mechanike presahovala svojho nasledovníka ešte o 4 centimetre ale bola priam šialene široká. No a máme to tu zase... 

Podľa môjho názoru je skok medzi PS5 a PS4 väčší než medzi PS3 a PS4. PS3 a PS4 sa líšili architektúrou procesora a prístupu k výkonu, PS5 má inú stratégiu – stavia na zmenené ovládanie. Nehovoriac o tom, že programovať pre tak komplexný a zložitý procesor ako bol CELL bolo neskutočne náročné. Programátori tak museli programovať individuálne pre x86 PC architektúru a PS3 PowerPC-CELL architektúru. Je to ako keby ste programovali hru pre kalkulačku a druhý pre smart-televízor. Je jeden z dôvodov prečo PS3 architektúra vydržala tak dlho a PS3 sa využívalo na rôzne výpočty. 

porovnanie veľkostí

Prvé zapnutie        

PS5 po zapnutí odporúča prihlásenie sa k svojmu PS ID účtu a prihláseniu sa k Wi-Fi, kde dôjde k aktualizácii konzoly – má cca 900 MB. Následne sa aktualizuje aj samotný ovládač DualSense. Sprievodca od vás vyžaduje nastavenie prístupových práv a potom prehľadá lokálnu sieť – umožňuje priame kopírovanie nastavení a hier z PS4 – palec hore. Ja som osobne preniesol iba nastavenia a hry som nekopíroval. 

a ešte jedno...

Používateľské rozhranie (UI) PS5 je inovované ale dosť sa podobá na PS4. Je vidieť hlbšiu integráciu PlayStation obchodu a snahu o zdieľanie obsahu. Viete veľmi pekne rozlíšiť či hráte PS4 alebo PS5 verziu hry, pričom ide medzi nimi tiež prepínať. Zopár hier totiž dostalo aktualizáciu na novú generáciu. Čo je zaujímavé redakčné hry – Spider-Man Miles Morales a Sackboy: A Big Adventure aktualizovať na PS5 nešli. SONY nám z toho dôvodu musela zaslať PS5 herné kľúče. Pevne dúfam, že tento problém nie je aj s kúpenými verziami hry. U Spider-Mana je aktualizácia dostupná iba pri verzii Ultimate. 

SONY chce tiež rýchlejšie prepínanie medzi hrami a po novom sa u podporovaných titulov viete priamo z prostredia konzoly dostať na jednotlivé levely – za mňa fajn novinka ale ak by to nebolo, určite mi to nechýba. Medzi ďalšie novinky je PIP pre sledovanie iných hráčov.

možnosť prepínať PS verzie z kontextovej ponuky

Screenshoty sa teraz dajú priamo z konzoly editovať. PS5 UI podporuje tiež diktovanie textu - v našom regióne samozrejme nedostupné, viete si aspoň nastaviť český jazyk. 

VG27AQ - 2K 165Hz monitor beží v 4K60 HDR (ako je to možné?)

test 1080p výstupu

Kontrolné centrum sa vyvoláva tlačidlom domov, avšak oproti PS4 došlo k rozumnej zmene. V PS4 ste stlačením „PS“ tlačidla vbehli do prostredia konzoly, čo mohlo počas bitky spôsobiť nepríjemnosti. Dlhým podržaním „PS“ tlačidla ste vyvolali kontextovú ponuku. V PS5 je to presne naopak a stlačením pozastavíte hru a vyskočí vám kontextová ponuka, ktorá je dole v stredu obrazovky pekne rozdelená na sekcie. Dlhé podržanie vás presunie priamo na hlavnú obrazovku konzoly. Zaujímavosťou je tiež dynamické pozadie, ktoré sa mení podľa toho, akú hru máte práve vybrané, podľa toho sa tiež prehrávajú soundtracky. Super novinkou je možnosť vzdialeného hrania na konzole PS4, resp. na konzole PS4 je aplikácia pre vzdialené hranie na PS5. Môžete sa tak jednoducho v rámci domácnosti prepínať medzi konzolami v iných izbách a nemusíte pri nich ani byť. Malo by to však fungovať aj cez internet, čo sa mi zatiaľ ani s kamarátmi nepodarilo spojazdniť. PS Remote by malo umožňovať tiež prepojiť až 4 hráčov na diaľku naraz, čo tiež nefunguje. SONY ani nešpecifikovalo ako to má presne fungovať. Hranie cez iPhone ale funguje. Okrem toho by malo byť možné skočiť do rozbehnutej multiplayerovej hry alebo do hry kamaráta, čo predtým nebolo vôbec možné. Muselo sa vždy vytvoriť nové lobby. 

3D AUDIO

Do kontrolného centra pribudol prepínač aplikácií a hier. Ten umožňuje rýchlo prepínať medzi „uspanými“ hrami, čo je práve jedna z ťahúňov novej konzoly. Hry by sa mali dať prepínať v rámci sekúnd, ja som napočítal, že prepnutie medzi hrou Sackboy a Spider-Man trvalo do 15 sekúnd, čo nie je vôbec zlé, ale popravde som to čakal viac instantné. 

Pre mňa veľkou pozitívnou novinkou je presunutie ikony účtu do pravého rohu, pod tým sa však skrýva ďalšia dôležitá novinka – konečne pribudla možnosť prepínať účty. Doteraz ste museli stále využívať obchádzanie cez „pripojený ovládač“. Celkovo je konečne možné lepšie zdieľať jednu konzolu medzi rôznymi ľuďmi v domácnosti.  

porovnanie veľkostí hier...

Nové je tiež predplatné, no poteší, že SONY dáva 16 slušných hier v rámci PS+ úplne zadarmo. Mimochodom, ak chcete, môžete hry takto kamarátom rozdať, stačí sa s ich účtom pripojiť na PS5 a nahádzať im to do košíka, ale áno, musia mať PS+ zaplatené. 

Samotné hranie hier

Na aké-také otestovanie PS5 konzoly som mal k dispozícii len chabé 4 hry – Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, The Sackboy: A Big Adventure, Bugsnax (súčasťou PS+) a samotné techdemo Astro’s Playroom od SONY. Bohužiaľ plný potenciál nového ovládača okrem hrateľného tech-dema nie je možné nijako inak vyskúšať. Jediný Spider-Man má podporu pre adaptívne spínače, a to je všetko.  

SPIDER-MAN: MILES MORALES

Vzhľadom na krátkosť času, som sa rozhodol, že recenziám jednotlivým hrám sa venovať budem len sporadicky. 

S aktívnym RTX to vyzerá pekne...

Do kože v tejto hre vstupuje v roli černocha Milesa, ktorý zisťuje svoje pavučie schopnosti v predchádzajúcom diele. Od Peta sa odlišuje hlavne schopnosťami a aj v tejto hre máte vývojový strom, kde budete postupne odomykať jednotlivé schopnosti postavy. Hneď v úvode pri prvom boji s bosom si Miles uvedomí, že má podobnú funkciu ako postava Flasha a je schopný dávať elektrický úder, ktorý omračuje súpera. V tomto smere je hra celkom zaujímavé oživenie univerza. Okrem toho tu existujú plošné útoky, rýchle a cielené silné útoky. Combat je ako u týchto hier býva zvykom prepracovaný veľmi slušne a filmových fanúšikov novinka zabaví. 

PS4 (vľavo) vs PS5 (vpravo) 
rozdiely vidieť len pri veľkom zoome...

Inak ide o klasického Spider-Mana, teda behanie a skákanie po stenách je hlavný spôsob prepravy. Na štandardnú obtiažnosť mi hra príde celkom náročná, takže môžem potvrdiť, že sa slušne zapotíte. Z hry cítiť, že ide o komiks, no páčia sa mi cutscény, veľmi slušný dabing a celkovo audio. Je vidno, že s kamerou sa tu pracovalo a autori vedeli ako na to. Okrem hlavných misií sú tu aj nejaké vedľajšie. Každopádne ide stále o ten samý recyklát a nečakajte ani Cyberpunk 2077 ani God of War a ani Horizon: Zero Dawn.

PS4 verzia... aj tu je primitívne RTX

PS5 verzia s ohľadom na výkon (nižšie RTX)

PS5 verzia s ohľadom na RTX kvalitu

 
Úprimne si myslím, že hra mohla vyjsť aj ako plnohodnotne hrateľné samostatné DLC. Mňa skôr zaujímalo technické spracovanie hry. A to je práve hlavný ťahúň. Grafická stránka patrí momentálne medzi najlepšie na trhu a na konzoly určite medzi tie najvyššie. Na PS5 je možné prepínať medzi 4K grafikou s RayTracingom alebo 4K so 60 snímkami za sekundu. Úprimne, rozdiel v plynulosti hry tu samozrejme potom je ale RT efekty – ako odrazy na vode, zemi a na budovách, stoja za ten znížený výkon. Hra vyzerá super. Ešte lepšie dominuje v interiéroch, na odrazy a RayTracing si zvyknete okamžite a staré hry vám budú pripadať až plastické. Nové 3D audio je dostupné prostredníctvom headsetu, pričom nový engine od SONY má emulovať prostredie z hier. Z PC to poznáte ako Virtual SurroundSound 7.1, funguje to, tak ako má. Absolútne ma zamrzelo, že haptická odozva a ovládač DualSense tu má skoro nulové využitie a máte tak pocit, že hráte s Dualshockom 4. Hra obsahuje aj menšie bugy, ale ide o veľmi dobre zvládnutú hru. Dôležité je, že netrpí na framedropy a ide bez trhania. A ešte dôležitejšie je, že PS5 je na rozdiel od svojej sestry PS4 Pro absolútne tichá! Už len za to stojí, ten upgrade. 

Ďalšou testovanou PS5 hrou je Sackboy: A big adventure.

Na to, že ide o kreslenú hru, sa mi veľmi páči. Mapy sú dynamické a hlavne neopakujúce sa. Hlavnú postavu by som opísal ako šitého plyšáka, ktorý si žije spokojný život na planéte vo svete „nápadov a snov“ Z ničoho nič do tohto sveta vstupuje záporák Vex, ktorý chce priviesť svet chaosu a všetkých obyvateľov vymazať zo sveta. Našej hlavnej postave sa však podarí utiecť do rakety a začína skúmať jednotlivé svety, kde zbiera akési kryštály (orby), ktoré sú vyžadované pre postup v hre. 

Táto hra je arkáda umiestnená na rôzne svety – prostredia, ktoré sú viac-menej unikáte, pričom tu plníte jednoduché úlohy, zachraňujete iné postavičky alebo oni pomáhajú vám. Je to skrátka jednoduchá rozpráva s veľmi peknou grafikou. Ak by som mal doma dieťa do 10 rokov, neváham ani sekundu a hru jej zakúpim. Je mierená presne na túto cieľovú skupinu – nenásilné podanie. Sú tam aj nejaké zvraty ale určite to nie je hra zameraná na dejovú linku. Páčilo sa mi, že po každom prejdení levelu sa vám odomykajú jednotlivé oblečenia a skiny. Super! Hra inak podporuje kooperatívne hranie až pre 4 hráčov, ale nie online. Chválim variáciu nepriateľov i mapy. Malé oživenie hry poskytujú určité gadgety akým je napríklad jetpack či bumerang. Poteší aj slušný hudobný sprievod. Pomerne dobre je tu integrovaná aj haptická odozva nového ovládača – napríklad keď ťaháte lano alebo pri behu vám jemne vibruje ovládač, je to iné než u Dualshocku. 

PS4 (vľavo) vs PS5 (vpravo) 
nájdite 5 rozdielov...

Čo sa týka hry Demon’s Soul – hra vyzerá skvelo a to platí aj pre audio.

Nanešťastie pre krátkosť času, mal som sotva 3 dni na testovanie a ešte aj napísanie recenzie na PS5, som hru nedokázal vôbec preskúmať. Zaujala ma ale kvalita textúr a množstvo polygónov. V tejto hre tiež nájdete v obmedzenej miere RayTracing. Jediné miesto kde fungovali adaptívne spínače bol luk. Bohužiaľ aj tu chýba poriadne implementácia. Haptická odozva je síce do hry zabudovaná ale oproti tech-demu mi zatiaľ všetko prišlo úplne primitívne.

Na druhej aj tu počuť zlepšenie po stránke audia, HBAO nasvetľovania a ďalších prvkov, PS4 by túto hru takto zvládlo len sotva. Inak si vyberáte z niekoľko tried postáv, ktoré si dokáže veľmi pekne prispôsobiť,  budete tu bojovať proti démonom, drakom a všelijakým diabolským jašterom. Ako viete, ide o remake hry z PS3 ale 11 rokov vo vývoji je vidieť.

Asi najviac ma prekvapilo koľko textúr využíva tesaláciu. Za mňa skvelá hra a svojich fanúšikov si určite nájde. Sony tvrdí, že Demon’s Souls na rozdiel od Dark Souls série na PC neuvidíme. 

Tak a posledné na záver, úplne z nových hier PS5 ma úprimne najviac baví Astro’s Playroom,

čo je vlastne technologické demo PS5. Celú hru prejdete asi do 2 – 3 hodín, ale mne to vôbec nevadí. Nielenže ma táto hra náramne baví, vyzerá úžasne ale hlavne ukazuje potenciál a možnosti nového PlayStation 5 a jeho ovládača. V hre strieľate šípy z luku a práve tam si viete vyskúšať adaptívne tlačidlá L2/R2, odpor tlačidla totiž postupne rastie. V hre prší alebo bežíte cez vodu? Ovládač simuluje aj toto. Potrebujete si zapnúť zips na svojom gadgete? Máte pocit, že zapínate zips. Fúka vietor? Áno aj toto je možné emulovať. Presne takto má vyzerať Next GEN ovládač!

K dispozícii som mal ROG STRIX GO 2.4 herné bezdrôtové slúchadlá, ktoré majú USB-C adaptér a 3D Audio s týmto slúchadlami bez problémov funguje, slúchadlá sú okamžite rozpoznané. 

ovládacie centrum...

Nepodarilo sa mi ešte za tak krátky čas overiť hlučnosť a spotrebu konzoly, čo doplníme v priebehu pár dní. Rovnako zmeriame čas načítavania vybraných hier medzi PS4 a PS5.


Záver

PlayStation 5 je skôr evolúcia než revolúcia. Konzola nadväzuje na svojho predchodcu a výkon vzrástol niekoľko násobne. Hlavnou dominanciou je hardvérová podpora pre RayTracing, čo je práca so svetelnými lúčmi a vytváranie odrazov objektov. Je to určite spôsob ako zlepšiť hernú grafiku. Veľkou zmenou je integrácia SSD pre rýchle prepínanie a načítavanie hier, pridaná podpora pre 120FPS či revolučný ovládač. Ten považujem za najväčšieho ťahúňa súčasnej PS5. SONY zapracovalo aj na jeho výdrži približne 33% batérie spotrebujete za 3-3.5 hodiny, môžete tak očakávať výdrž okolo 12 hodín. Čo ma mrzí je fakt, že konzola bola uvedená na trh dosť nasilu. Chýbajú tituly podporujúce DualSense, hry pre PS5 vieme spočítať na jednej ruke a ako bonus konzola zatiaľ nevie webový prehliadač (v nastaveniach je), VRR pre variabilné snímky či videovýstup s 2K rozlíšením. Pozitívnou stránkou je vylepšený PS5 UI či 3D audio. Na druhej strane oceňujem integráciu Spotify, Apple TV, HBO GO či Netflix, takže môže poslúžiť aj ako domáce entertainment zariadenie. Ak máte PS4, ani neváhajte a PS5 si objednajte. Mnohé tituly dostali vizuálne zlepšenie, 60 FPS či rýchlejšie načítavanie. Najväčšou slabinou konzoly je jej mizerná dostupnosť.

Pridať nový komentár
TOPlist