Neviem či existuje väčšie očakávanie z remastra ako nie tak dávno ohlásená Mafia: Definitive Edition. Po 20 rokov dostávame rovno kompletne nový remake. Keď v roku 2016 vyšla Mafia III, dostala odo mňa veľkú kritiku. Nezvládnutá grafika, relatívne nudná dejová linka, problémy s výkonom, bugy či absentujúca fyzika. Autori sa našťastie poučili a v piatok vyšiel toľko očakávaný remake hry Mafia z roku 2002, ktoré ešte vtedy vyvíjalo herné štúdio Illusion Softworks. Novovzniknuté štúdio Hangar 13, ktoré zamestnáva ešte aj niektorých pamätníkov (pracujúcich na Mafii I a II) si dalo jasný cieľ nespackať remake a urobiť ho tak skvelý ako pôvodnú hru. Výsledok?
Úvod - Mafia Reborn
V piatok sa oficiálne hra dostala vonku a odvtedy som v nej dokázal stráviť skoro 20 hodín. Cieľ bol jasný. Dohrať hru v čo najkratšom možnom čase a priniesť kvalitný, triezvy a pokiaľ možno kritický pohľad na remake. Prvotná eufória upadla asi po 5 hodinách hry, ale o tom neskôr. Obtiažnosť som nastavil na najvyššiu možnosť „klasickú“, autori totiž sľúbili autentický zážitok pôvodnej hry. Prekvapilo boli niektoré časti hry ľahšie alebo aj náročnejšie ako originálna hra. Nastavenie ovplyvňuje nielen náročnosť samotnej hry – nedostatok nábojov, spotrebu paliva či po reštarte z poslednej uloženej pozície rovnaký počet života ale správanie sa polície. Po prepnutí do arkády policajti dopravné priestupky ako neprimeraná rýchlosť dosť ignorujú a pomerne rýchlo stratia záujem o pátranie. Správanie áut je tiež arkádové. Určite odporúčam nechať klasické nastavenie, kde je pomerne slušne simulované správanie sa vozidiel rovnako ako policajtov.
Po zapnutí hry na vás vyskočí na výber jazyková sada, výber titulkov a ich samotné vypnutie. Poteší, že hra bola lokálne nadabovaná a niektorí herci, napríklad Marek Vašut ako hlavná postava Toma Angela zostal.
Ako prvá vec ma prekvapilo úplne nové menu, je síce jednoduchšie ale po dohratí aspoň umožňuje odohrať jednotlivé kapitoly rovnako ako v pôvodnej hre, za čo dávam plus. Vzhľadom na to, že na pôvodnú hru už dávnejšie vypršali práva na hudbu, ma zaujímalo ako sa s týmto pobijú autori. No bohužiaľ, ako som si myslel, z pôvodnej hry ostala snáď len hlavná zvučka. Všetky nové nie sú tak teatrálne a nevytvárajú pocit napätie ako tomu bolo v pôvodnej hre. Pred dokončením recenzie som si námatkovo prešiel iné recenzie a doslova nechápem, že toto nikto neskritizoval. Aby som to skrátil, soundtracky sú slabšie a horšie ako v pôvodnej hre. Teda nie, žeby boli zlé, to určite nie, ale načo robiť niečo, čo už bolo urobené a dokonalo vytvorilo prostredie hry. A výsledok nestojí za reč – popravde sa mi pozdávajú možno 2 skladby v celej hre. Vzhľadom na to ako bola hra legendárna, je toto pre mňa veľké mínus. Nešli jednoducho práva znova dokúpiť?
Úvod do hry ma prekvapil, pretože naháňanie sa v taxíku s chlapmi od Morella je viac arkádovejšie, tentokrát sú do hry zabudované akési pointy, do ktorých môžu nepriateľské autá naraziť, je to samozrejme pokryté cutscénami. Dosť mi to pripomína Need For Speed Most Wanted, kde som to tuším videl prvýkrát. Za mňa je to zaujímavé rozšírenie hry. A mimochodom dá sa aj preskočiť most, čo tiež končí cutscénou.
Nočná grafika s hrami svetiel, nasvetľovaním a nádhernými odrazmi ako na aute tak na vode a ceste ma príjemne prekvapila. Hra takto skryla neduhy s nedotiahnutými textúrami na niektorých budovách. Cez deň je grafika veľmi pekná a podobá sa na vylepšenú dvojku či trojku. Každopádne netrpí na problémy s HDR a podobne, ako to bolo v prípade „trojky“. Jediný bug som objavil pri výjazde z tunela, kde cez deň nie je vidieť absolútne nič. Vadili mi však občasné nedostatky s neostrými textúrami na budovách a neskorým vykresľovaním textúr v pozadí (občasne). Toto je skutočne „klasický“ problém, ktorý mala aj samotná jednotka. A možno to bol zámer...
Inak je hra veľmi dobre optimalizovaná a za 20 hodín hrania som našiel jediný veľký bug, kedy som sa zasekol medzi debničkami. Lietajúce autá sem-tam stretnete, ale je to skôr rarita. Raz som takto videl letieť policajné auto. AI je na veľmi dobrej úrovni. Akurát v misii, kedy máte vyhodiť hotel Corleone a utekáte cez kanalizačné tunely, tu už policajti nevstúpia. V origináli však áno. Na procesore Ryzen 7 2700X a RTX2060S som pri maximálnym detailoch v 1440p rozlíšení dostával okolo 57- 60 FPS, s malými prepadmi ku 40 FPS. Horšiu plynulosť má podľa všetkého jazda v prírode než v meste.
Autá sú spracované na veľmi slušnej úrovni a aj ich samotné ovládanie. Prídete takmer o uši pre neustále pískanie pneumatík. Ako už viete do hry pribudli motorky. Vozový park obsahuje približne 45 dobových automobilov a okrem toho aj pár šialeností. Presne tak, hot rod Crazy Horse je späť. Niektoré bohužiaľ vypadli. Toľko mediálne spomínaný závod sa autorom vydaril, je náročný avšak je nutné ho hrať na najťažšej úrovni. Oproti pôvodnej hre boli skrátené kolá z 5 len na 3. Formula už nemá tak náročný deštrukčný model a je možné ju párkrát o stenu oprieť. Skúšal som využiť staré dobré glitche z pôvodnej hry ale tie tam žiaľ nie sú. Po dohraní hry (cca 12.5h), som skočil na „Jízda“, čo je vlastne voľná jazda a extrémna jazda v jednom. Pôvodne som očakával, že extrémna jazda v hre nie je, ale dá sa odomknúť priamo v Salieriho bare a postupne sa vám odomkne 12 šialených misií...
Niektoré sú rovnako šialene náročné ako pôvodné a niektoré sú ľahšie. Popravde ak ich chcete prejsť všetky na „klasickú“ obtiažnosť brutálne sa zapotíte. Nebudem konkrétny, aby ste neprišli o zážitok z hry, ale sú veľmi podobné ako v origináli a áno nechýba ani UFO! Eastern eggy z pôvodnej hry tam žiaľ nie sú ale uvidíme, či sa do budúcna niečo nenájde.
Prichádza vytriezvenie - autori pozmenili dej a pokazili dabing, preboha prečo?
Čo ma však prekvapilo, autori vyhodili z hry, údajne „to“ nudné dochádzanie medzi miestami. Misie tak veľmi často nahradili cutscény. Niektoré sú výrazne lepšie a viac zapadajú do logiky než v origináli. Páči sa mi rozšírená dejová línia na manželku Toma – Sáru. S tým je spojená tiež absencia nachádzania áut v garáži Bertoneho. Ten vám v priebehu hry aktualizuje akúsi tabuľku s približnou polohou vozidiel. Nanešťastie je to len 5 kartičiek. Tieto autá viete ukradnúť aj vo voľnej jazde, čo je tiež veľké plus.
Autori si prichystali ešte jedno prekvapenie. Ak ste mali hru preobjednanú, vo virtuálnej garáži, ktorá bola pridaná v Salieriho bare (vo voľnej jazde je ich v meste asi 7) si viete vybrať aj auto z dvojky a trojky. Tom sa môže v novinke tiež prezliecť.
Zachovaná bola tiež autenticita a dobový arzenál (zbraní). Prepracovaný bol však HUD, ktorý sa podobá na ten z „trojky“. Jemne zmenený bol tiež HUD pre rýchlomer a pribudla odlišná mini mapa. Hra vyzerá komplexnejšie. Zmizla ale pre mňa dosť zásadná vec, pre ktorú bola originálna hra tak náročná – ukazovateľ života Paulieho a Sama. Nechápem... Vašich spoločníkov tak nie je možné zabiť.
Jednotlivé misie našťastie autori neprepracovali výrazne (až na výnimky) a niektoré sú lepšie zvládnuté. Celkovo mám pocit, že hra je viac mierená komerčne – v pôvodne hre „Výlet do prírody“ mi prišiel náročnejší úvod. Mafia: DE je arkádovejšia a stavia až na útek na nákladnom aute, kedy musí Tom vyradiť opancierované vozidlo. Misia Omerta, Smotánka, Kňaz či samotný záver sú aj v novej hre pomerne náročné ale jednoduchšie. Misia „Jen tak pro radost“ bola pôvodne v inej rozsiahlejšej lokalite a trvala dlhšie – presunula sa z prístavu do colného skladu. V tejto misii úplne pozmenili autori pôvodnú myšlienku hry. V pôvodnej hre totiž Paulie a Tom zisťujú, že ich Salieri podviedol a nejde o cigary ale diamanty. V súvislosti na to, Tom pristúpi na lúpež banky. Pričom v novej hre, nepochopiteľne, najprv Salieri zahlási, že ide o zabavené cigary ale nakoniec povie, že sú tam diamanty. Vo finále je tam zase iný zvrat. A ten mohol byť ešte o 1-2 misie rozšírený. Škoda. Okrem toho sú tam aj nejaké zmeny a nepresnosti. Prvé čo ma napadá, že po návšteve Paulieho bytu Sam Toma varuje, že Salieri ide po ňom a navrhne aby sa stretli v galérii (originál), ale v novej hre navrhuje toto stretnutie zase Tom.
Autori sľúbili, že pôvodná hra bude rozšírená, taký pocit som ale nemal. Pribudli custcény, hra je viac mierená na Sáru ale týmto končí. A práve naopak, niektoré misie sú pocitovo kratšie (Výlet do prírody, Omerta či Smrť umenia). Nechýba možnosť zbierania rôznych predmetov – líšky, komiky atď.
Rozpaky vo mne vyvoláva dabing. Nemôžem si pomôcť ale originál je originál a napriek o snahu o slušné dialógy nie je ani tak problém v dabléroch, pretože aj remake je výborne nadabovaný ale v samotnom texte. Hra sa síce snaží veľakrát o vtip, to jej nedávam za zlé, ale chýba mnoho skvelých hlášok či legendárnych hlášok: „Tys to dokázal, ale oni tě stejně dostanou. Salieri tě dostane“, či „Jednou tě stejne dostanou jako Franka,... jenom si mu prodloužil život“ a rovnako mi chýba „Přátelství je sračka“. Intermezzo a dialóg s detektívom Normanom, je nijaký bez emócií a poriadnej práce hlasu. Detektív oproti pôvodnej hre na mňa pôsobí úplne neutrálny... aspoň, že rozšírili záver – novou cutscénou.
Záver - sklamanie generácie milénia
Hra vyniká veľmi peknou grafikou, avšak mesto mi príde pomerne prázdne. Oceňujem a vyzdvihujem prepracovanú krajinu, kde ma bavilo jazdiť najviac a dá sa tam stráviť aj pár desiatok minút – len tak. V meste majú niektoré budovy textúry s nízkym rozlíšením a občas sú problémy s neskorým dokresľovaním ale aj tak si myslím, že po hardvérovej stránke je remake zvládnutý chválitebne. Hra vyzerá úžasne hlavne v noci, kde je to ohňostroj farieb, HDR či ambient occlusion a primitívneho ray-tracingu.
Dejová linka bola zachovaná z pôvodnej hry, pričom sľubované rozšírenie tu nie je v takej podobe ako sľubovali autori. Pribudli však nové cutscény a viac sa autori zamerali na vzťah so Sárou. Jemne sú pozmenené niektoré misie, ktoré dávajú viac zmysel a autori vyhodili cestovanie medzi misiami. Tie sú taktiež doplnené cutscénmi. Celková obtiažnosť hry je nižšia než bol originál ale niektoré prvky zostali – extrémna jazda. Za mňa dostanete slušný zážitok z hry za 40€.
Správanie vozidiel sa autori snažili nechať autentické a v nastavení je možnosť nastaviť klasickú obtiažnosť, za čo chválim. Vozový park je dostatočný a auta prepracované, avšak nechápem, že nebol už čas aby autori pridali aj pohľad z kokpitu auta. Pridalo by to na reálnosti. Autentické zostali tiež zbrane a našťastie nemôže mať pri sebe celý arzenál „Ramba“.
Sklamalo audio, hlavne dialógy a hlášky. Hlášky sa síce snažia byť vtipné, rovnako ako niektoré scény, za čo chválim autorov, ale komplexne zmenený teatrálny dialóg, ktorý žiaľ tvoril hru je preč. Nekritizujem teda dablérov, pretože sa autori snažili nechať pôvodných (napr. Vašut), ale samotné texty. Tie sú síce dobré ale to by som musel nepoznať originálne. Ak ste pôvodnú hru nehrali, tak vám môže byť jedno.
Aký je teda záver? Je to skvelý remake, ktorý mohol byť ešte lepší nebyť vecí, ktoré som zhrnul vyššie. Tí, ktorí pôvodnú hru pred skoro 20 rokmi nehrali a nehrali vo svojej dobe, ju určite ocenia viac ako miléniáni či ešte mladšie ročníky. Ja som chcel byť ale maximálne kritický ako generácia, ktorá vyrástla na tomto fenoméne. Nebyť „zpackaného“ audia a textov, mohla to byť prvá „desiatka“, čo sa hodnotenia týka. Autori si určite hanbu neurobili.
Pridať nový komentár