SK

ROG Ally – herné PC (takmer) do vrecka

Mobilné hranie? To už nie sú iba mobily a tablety. Iba nedávno dorazil na trh Steam Deck – mobilná herná konzola postavená na architektúre ZEN 2 od AMD. Ten však využíva vlastnú linuxovú distribúciu SteamOS, ktorá prináša určité kompromisy v podobe nie plnej kompatibility s hrami pre Windows. Takže nám už chýba iba niekto, kto vezme podobný hardvér a spojí ho s Windowsom. Výsledok? Ally. ROG Ally.

ROG však stavil na najnovšie čipy AMD Z1 Extreme postavené na architektúre ZEN 4 a konzolu Ally vybavil systémom Windows 11. Tým sa vyhol potrebe emulácie, takže hry bežia vo svojom natívnom prostredí a hráči tak dostanú plnohodnotný herný zážitok podobne ako na PC. Aspoň teoreticky.

ROG Ally – Balenie, špecifikácie

Na úvod však začnem zľahka, a to balením a jeho obsahom. Zo svetlej krabičky na vás vykukne ako prvá konzola, ešte s nalepenou fóliou s infografikou, čo kam pripojiť a ako konzolu spustiť.

  

Vo vnútri sa okrem brožúrok, ktoré nás príliš nezaujímajú, nachádzajú dve podstatné veci a to napájací adaptér a stojan.

  

Napájací adaptér je vybavený koncovkou USB-C a dodáva výkon až 65 W.

  

Špecifikácie

ROG Ally (RC71L)
Procesor AMD Ryzen Z1 Extreme, 8c/16t, až 5,1 GHz boost, 24 MB cache
Grafická karta AMD RDNA 3, 12CU, až 2,7 GHz, 8,6 Tflops
Operačná pamäť 16GB LPDDR5
Displej 7“ FullHD IPS, 120 Hz, dotykový, 500 nitov, Gorilla Glass DXC, Gorilla Glass Victus, podpora AMD FreeSync Premium
Úložisko 512 GB PCIE 4.0 NVME SSD, typ 2230
Vstupy a výstupy 1x 3,5mm combo audio jack
1x ROG XG Mobile Interface s USB Typ-C portom, podpora USB 3.2 Gen2 a DisplayPort 1.4
1x microSD UHS-II čítačka kariet
WiFi 6E triple band 2*2
Bluetooth 5.2
Batéria 40 Wh, Li-Ion
Ostatné haptická odozva
2x analógový ovládač
6-osá gyroskopická jednotka
podsvietenie AURA Sync
Rozmery 28,0 x 11,1 x 2,12 ~ 3,24 cm
Hmotnosť 608 g
OS Windows 11
Cena 799 €
Web produktu rog.asus.com

ROG Ally – Konštrukcia, dizajn

Dizajn ROG Ally sa drží osvedčeného konceptu a najviac pripomína gamepad konzoly Xbox, s ktorým do veľkej miery zdieľa usporiadanie ovládacích prvkov. Samozrejme, konzola má naviac displej, takže je podstatne širšia ako klasický gamepad.

Svojim tvarom konzola sadne celkom dobre do dlaní, avšak nie až tak dobre ako napríklad spomínaný gamepad pre Xbox. Predsa len je tu citeľný kompromis, ktorý vznikol pravdepodobne zo snahy udržať rozmery zariadenia čo najmenšie pre pohodlné prenášanie. 

Ľavá strana obsahuje štandardný D-pad, teda smerové šípky, nad ktorými sa nachádza podsvietený analógový ovládač. Pravá zas štandardné tlačidlá ABXY a opäť analógový ovládač. Drobné tlačidlá okolo obrazovky sú Menu a View, ktoré nájdete aj na gamepadoch. Zvyšné dve sú špeciality od ROG a to spustenie Armoury Crate a zobrazenie ovládacieho centra. Posledné čo stojí za zmienku sú mriežky po stranách displeja, za ktorými sa ukrývajú stereo reproduktory.

Samozrejmosťou sú aj analógové ovládače L1 a R1 a tlačidlá L2 a R2 na hornej strane. Tu sa nachádzajú aj tlačidlá na zapínanie a ovládanie hlasitosti a konektory. Pri pohľade zľava je to ROG XG rozhranie ktoré v sebe kombinuje aj USB-C port. Ten najčastejšie využijete na nabíjanie a napájanie konzoly. Vedľa sa nachádza slot pre microSD kartu a kombo audio jack na pripojenie headsetu. Výduchy chladenia sú umiestnené tesne pod nimi a posielajú ohriaty vzduch z konzoly správnym smerom preč od hráča.

Zadná strana dostala tiež tlačidlá, ktoré ROG pomenoval ako GRIP. Tie sú plne programovateľné a samé o sebe neplnia žiadnu „joystickovú“ funkciu.

ROG Ally – Výkon a výdrž na batériu

Hardvérovo je ROG Ally postavený na AMD ZEN 4 a grafike RDNA 3, teda o generáciu novšej ako využívajú súčasné herné konzoly Xbox a Playstation. Čip Z1 Extreme aj napriek tomu disponuje nižším výkonom, čo je s ohľadom na mobilné zariadenie celkom pochopiteľné. Nároky na chladenie sú neúprosné a preto je TDP čipu limitované hodnotou 30 W.

 

A to nesmiem zabudnúť spomenúť, že pri chode na batériu sa Ally prepne do režimu Performance, zatiaľ čo po pripojení k napájaciemu zdroju ide štandardne v režime Turbo. Aké sú rozdiely? Režim Performance poskytuje približne o 30% znížený výkon oproti režimu Turbo, čo je vidno na výslednom skóre 3D Marku. Porovnateľný percentuálny pokles výkonu je viditeľný aj v hrách.

  

Ešte pred hernými testami sa pozrieme na test stability. Ten som robil tiež pomocou 3D Marku, v ktorom sa 20x po sebe spustí test Time Spy. Priebeh fps medzi jednotlivými testami by sa nemali líšiť viac ako 3%. Tu sa však ukázalo, že chladenie ROG Ally ide pravdepodobne úplne na hrane svojich možností a badať tak mierny pokles výkonu pri dlhšej záťaži.

Herné testy som robil s pripojeným napájacím zdrojom. K dispozícii som mal tak najvyšší výkon. Všetky hry som testoval v natívnom Full HD rozlíšení, avšak s rôznou úrovňou detailov kvôli hrateľnosti danej hry.

Prvou testovanou hrou je síce staré, ale stále náročné GTA V. To je celkom obstojne hrateľné s detailmi nastavenými na Very High (nie však Ultra) a 2x MSAA, kde sa fps držali okolo hodnoty 40 a občasnými „výletmi“ dolu až k 30 fps.
Pre lepšiu hrateľnosť je vhodné mierne znížiť nároky na High / textúry Very High, pri zachovanom 2x MSAA. Hre tak síce ubudne málo z vizuálu, avšak 55 fps pôsobí oveľa plynulejšie a aj prípadný pokles na 45 nie je nič dramatické.

Ďalším testovaným titulom je Forza 5 Horizon. Táto hra sadne ako uliata konzolovému ovládaniu a ROG Ally si s ňou poradil celkom obstojne. Detaily nastavené na hodnotu Ultra znamenajú priemerné snímky na úrovni 40 fps a poklesom miestami iba na 35 fps. Stačí však detaily znížiť o jeden stupeň na úroveň High a priemer poskočí na 59 fps. Ak by ste zatúžili otestovať možnosti 120 Hz displeja, znížením detailov na úplné minimum dosiahnete približne 110 fps, avšak hra vyzerá doslova otrasne. Takže nie, nechcete.

Doom Eternal je ďalšou stálicou v mojej knižnici hier, avšak ovládanie joystickmi je skôr trápením ako herným zážitkom. Hoci má ROG Ally gyroskopický snímač, nepodarilo sa mi ho využiť pri ovládaní a to ani v hrách Metro a CS:GO. Pri vypnutom raytracingu a detailmi na High si teda Doom „užijete“ v priemere za 55 fps.

  

Pôvodne som chcel otestovať aj Metro Exodus, avšak hra sa odmietala spustiť a tak som namiesto toho otestoval staršie Metro 2033, ktoré sa pri detailoch nastavených na Normal a 4x MSAA pohybovalo na úrovni 45 fps. 

Posledným testovaným je CS:GO, kde som otestoval najmä moje nervy proti easy-botom, pretože na silnejších som jednoducho nemal skill ani náladu :-) Priemerných 41 fps neznie ako veľa, avšak fps boli relatívne stabilné.

Výdrž na batériu

Pri napájaní z batérie sa ROG Ally správa prakticky rovnako ako notebooky. K dispozícii je tak znížený výkon s cieľom dosiahnuť dlhšiu výdrž na batériu. A rovnako ako pri výkonných herných notebookoch je výdrž pri hraní náročných hier mizerná. Maximum čo sa mi podarilo dosiahnuť pri plnom výkone, je 1 hodina a 35 minút. Tu sa dá trochu „čarovať“ a zapnúť fps limiter. Pri zapnutom limiteri na 30 fps som sa dostal pri niektorých hrách mierne cez 2 hodiny. To je asi maximum, čo dokáže ROG Ally poskytnúť pri behu na batériu.

Ako druhé som otestoval prehrávanie videí na Youtube. Tu som sa dostal na približne 4 hodiny pri 60% úrovni jasu obrazovky, čo je celkom použiteľná hodnota povedzme na nejakú kratšiu cestu.

ROG Ally – Praktické skúsenosti

Predstava, že máte v ruke mobilnú konzolu, na ktorej beží Windows 11 a na ktorej spustíte prakticky každú hru, je veľmi lákavá. Aká je realita? Tí, ktorí hrávate PC hry s gamepadom mi iste dáte za pravdu, že nie každá hra sa ovláda pohodlne. To platí aj presne v tomto prípade. Sú jednoducho typy hier, ktoré si doslova užijete a sú hry, pri ktorých rýchlo zistíte, že ich nemá zmysel ani spúšťať.

Najviac som si užil závodné hry ako napríkald Forza, ktorej tento typ ovládania perfektne sedí. Podobne sú na tom aj hry ktoré majú svoje verzie aj na konzoly, ako je GTA V. Práve tu príde vhod asistované mierenie zbraňou aj automatické otáčanie kamery, ktoré je prispôsobené práve pre ovládanie gamapdom.
A potom sú tu hry ako CS:GO alebo Dota 2. Na tieto hry rovno zabudnite, pretože v online svete proti hráčom vybaveným klávesnicou a myškou si jednoducho neškrtnete. Naviac, komplikované mierenie v FPS hrách nepridáva na hernom zážitku a vedie skôr k frustrácii.

Po výkonnostnej stránke som bol celkom milo prekvapený, že moderné hry si viete zahrať bez výrazných kompromisoch v úrovni detailov, čo napríklad Steam Deck nedokáže. ROG Ally naviac ponúka oveľa krajší a ostrejší full HD displej, takže je zážitok z hrania o úroveň vyššie. Ak by Vám predsalen chýbal výkon, môžete si k ROG Ally pripojiť externú grafickú kartu, napríklad aktuálne najvýkonnejší ROG XG Mobile RTX 4090, aktuálne za „ľudovú“ cenovku približne 2000 USD.

Ovládanie a správa hier

Určite vás mnohých napadla otázka, ako sa ovláda prostredie Windowsu na 7“ dotykovej obrazovke a prakticky bez klávesnice? Steam Deck to rieši vlastným prostredím a tu je to veľmi podobné. ROG na to použil aplikáciu Armoury Crate, ktorá vám môže byť dôverne známa z testov notebookov. V tomto prípade je prostredie prispôsobené na ovládanie ROG Ally, ktoré automaticky zahrnie do knižnice všetky vaše hry a to aj z platforiem ako Steam, Epic či Xbox. 

V rámci Armoury Crate môžete počas hrania vyvolať ovládacie centrum (Command Center), ktoré sa objaví ako ďalšia vrstva nad samotnou hrou a môžete tu za chodu meniť herné profily, napríklad na zmenu ovládania, zapnúť FPS limiter pre úsporu batérie či meniť rozlíšenie obrazovky. Taktiež tu môžete meniť jas obrazovky a podsvietenie tlačidiel.

Veľmi užitočnou funkciou je aj možnosť mapovania tlačidiel. To príde veľmi vhod pre hry, ktoré priamo nepodporujú gamepady a viete si tak namapovať konkrétne tlačidlá z klávesnice.

  

Chladenie

Účinnosť chladenia som už naznačil v kapitole o výkone. To beží v záťaži na plný výkon a konzola sa celkom citeľne zahrieva. Našťastie však iba v strednej časti a boky zostávajú chladné a to aj po hodinách hrania. Výduch horúceho vzduchu je umiestnený rozumne v hornej hrane konzoly a prakticky s ním nemáte ako prísť do kontaktu.

Hlučnosť chladenia je už iná vec a tu musím skonštatovať, že chladenie je jednoducho hlučné a budete ho vnímať. Situáciu zachraňujú reproduktory, ktoré sú až prekvapivo výkonné a keďže sú nasmerované priamo na hráča, tak vás pri hraní odizolujú od hluku a vtiahnu do deja.

Veľmi vhod príde režim Silent, ktorý síce citeľne zníži výkon, ale stlmí hlučnosť chladenia na takmer nepočuteľnú úroveň. Na prezeranie webu či pozeranie filmov priam ideálne.

ROG Ally – Zhodnotenie a záver

ROG nám ukázal, že mobilná herná konzola postavená na PC s Windowsom je realitou. S niekoľkými kompromismi, ale ide to. Rozhodne pozitívom je, že sa jedná o počítač, takže spustíte prakticky každú hru, natívne a bez emulácie.
V prvom rade je ROG Ally o mobilnom hraní počítačových hier a to sa mu podarilo splniť. Či už sa chcete doma pohodlne zvaliť na posteľ, na sedačku alebo sa len nechcete nudiť na cestách. Jednoducho vezmete ROG Ally do ruky, v ideálnom prípade pripojíte aj ku zdroju elektriny a zahráte sa prakticky hocikde.

Na záver prichádza úvaha ohľadom ceny, ktorá je pomerne vysokých 799 €. Tou výrazne prekonáva podobný Steam Deck, oproti ktorému ponúka celkovo vyšší výkon aj krajší displej. Cena je tiež výrazne vyššia ako za aktuálne herné konzoly Playstation 5 a Xbox Series X, ktoré ponúkajú vyšší výkon aj lepšie odladený ekosystém, avšak ak je primárnym cieľom prenositeľnosť, tak idú klasické herné konzoly bokom.

Verím že aj napriek nie úplne ľudovej cene si ROG Ally nájde svojich záujemcov a nadšencov a postupne sa tak rozbehne nový herný segment. Mňa ROG Ally rozhodne bavil a kebyže nemusím brať pri výbere ohľad na cenovku, tak ho beriem všetkými desiatimi.

Za zapožičanie konzoly ROG Ally ďakujeme spoločnosti ROG.

Add new comment
TOPlist