SK

Veľké porovnanie GeForce ovládačov

Tentokrát sa komplexne pozrieme na ovládače z tábora nVidie. Zelení vydávajú ovládače nepravidelnejšie ako AMD/ATi a majú pre ne iné číselné označenia. Aj názov samotných ovládačov je pochopiteľne iný. Po treťom premenovaní nesú názov ako grafické karty, teda „GeForce“. Ďalší názov „Big Bang 2“ používa nVidia pre označenie viacerých zmien, ktoré uskutočnila na ovládačoch GeForce 180 a vyššie. Okrem vylepšení majú priniesť aj vyšší výkon. Pre test sme si preto spravili prierez ovládačmi a vybrali len tie relevantné. Štyri testované ovládače sú z Big Bang 2 série a jeden je ešte spred druhého tresku. Tradične nás zaujímal výkon, kvalita obrazu ale aj spotreba, vylepšenia a nové features. Kto sa chce dozvedieť viac, nech číta ďalej...

Úvod

Súboj medzi nVidiou a AMD/ATi sa neodohráva len čisto v oblasti hardvéru – GPUs. Na to, aby sa mohli grafické karty presadiť voči konkurencii potrebujú aj nemenej kvalitné grafické ovládače. Jedna aj druhá spoločnosť preto často uverejňujú nové ovládače, ktoré majú umožniť grafickým kartám najmä v nových hrách podať adekvátny výkon k ich technickým parametrom. V extrémnom prípade sa dokonca môže stať, že nový ovládač je nutný na spustenie danej hry. Kalifornský výrobca čipov má pri tom jednu veľkú výhodu, mnohé hry patria do ich TWIMTBP programu a nVidia teda úzko spolupracuje s vývojármi už pri vývoji hier. Na rozdiel od AMD/ATi nezverejňuje nVidia každý mesiac nový ovládač, ale vždy vtedy, keď to pokladá za potrebné. Najmä pri uvedení novej generácie čipov je potrebný nový ovládač, ktorý je zoptimalizovaný na novú architektúru. Pre zjednodušenie môžeme ovládače zaradiť do troch kategórií.

1.) zverejnené nVidiou s WHQL certifikátom
2.) zverejnené nVidiou, ale bez WHQL certifikátu
3.) „leaknuté“ treťou stranou.


Nie je preto zriedkavé, že nVidia zverejní nové „beta“ ovládače bez WHQL certifikátu, aby nimi odstránila akútne nedostatky. Napriek tomu, že nVidia píše o možných „rizikách“ beta ovládačov, nemusí mať koncový užívateľ strach ohľade ich kvality. Po stránke stability sú väčšinou rovnako na tom ako ich WHQL bratia. Len vďaka tomu, že nemajú WHQL certifikát, sa znížia výdavky a ušetrí čas. Jedine u ovládačoch „leaknutých“ treťou stranou je väčšia pravdepodobnosť, že spôsobia problémy. Ani to ale nie je pravidlo. Momentálne už tretí názov ovládačov od nVidie pre ich desktop grafické karty je „GeForce“, ako názov grafických kariet. Je teda hneď jasné, pre aké karty sú ovládače určené. Najnovšie ovládače je možné stiahnuť zo stránky nVidia.com. Predtým sa nazývali „ForceWare“ a možno si ešte niekto spomenie aj na prvý názov – „Detonátory“. Za týmto názvom je ešte päťmiestne číselné označenie, trojica oddelená od dvojice bodkou, ktoré vypovedá o tom, aký je ovládač starý a do akej generácie ho môžeme zaradiť.

 

Ešte koncom minulého roka 2008 boli vydané GeForce ovládače 180. série, obsahujúce oproti predchodcom viaceré zmeny. Marketingové oddelenie nVidie má pre ne výstižný názov „Big Bang 2“ ovládače („druhý veľký tresk“). Zmeny možno zhrnúť do štyroch hlavných bodov. Okrem celkovo vyššieho výkonu GeForce grafických kariet v moderných hrách hovorí nVidia aj o podpore SLI na Intel X58 základných doskách, novom „multi-display“ režime pri zapnutom SLI a možnosti mať jednu grafickú kartu v systéme, ktorá sa bude starať len o PhysX.


V krátkosti si preto povieme niečo o PhysX ovládačoch, presnejšie „PhysX System Software“. Po odkúpení spoločnosti Ageia, ktorá sa zaoberala urýchľovaním fyzikálnych výpočtov s marketingovým názvom „PhysX“ na špeciálnych kartách (FPUs), sprístupnila nVidia postupne „PhysX“ aj na svojich grafických kartách podporujúcich Direct3D 10 (GeForce 8. a vyššie). Je to možné vďaka najflexibilnejším jednotkám v GPU - stream procesorom a CUDA (Compute Unified Device Architecture). Určitý, dopredu určený počet, nebude v tomto prípade „počítať pixely“ ale fyzikálny model hry. V minulosti by to pre strnulosť render pipeline nebolo možné. Postupne boli preto PhysX ovládače včlenené do balíka s grafickými ovládačmi a zvýšili tak výrazne ich veľkosť. Novšie GeForce ovládače majú z tohto dôvodu väčšinou aj novšie PhysX ovládače. Presunul sa aj „zapínač“ PhysX zo samostatného PhysX System Software do Control Panela GeForce ovládačov. Najnovšie PhysX ovládače je ale možné stiahnuť aj samostatne zo stránky nVidie.

 

Vďaka spoločnosti Gigabyte sme mohli uskutočniť testy ovládačov na novej „Nehalem“ testovacej zostave s prílušným 800W ODIN zdrojom. Výkon ovládačov sme testovali pochopiteľne v nových hrách, aby sa mohli prejaviť optimalizácie novších GeForce ovládačov. Konkrétne v hrách Crysis Warhead, Call of Duty: World at War, Far Cry 2, Racedriver: GRiD a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky. Nemohli sme vynechať ani 3DMark Vantage. Ako grafickú kartu sme použili Gigabyte GeForce GTX 280 (recenzia na pc.sk), poskytnutú tiež spoločnosťou Gigabyte. Testy prebehli, ako je už zvykom, v rozlíšení 1920x1200, na 26“ LCD SyncMaster 2693HM od Samsung. Na ďalšej strane sa najprv bližšie pozrieme na päť testovaných ovládačov a následne na ich výkon v moderných hrách.





Použité ovládače


V našom teste sa pozrieme celkovo na výkon piatich GeForce ovládačov tvoriacich reprezentačnú vzorku GeForce ovládačov posledných mesiacov. Najstarší testovaný ovládač - GeForce 178.13 WHQL ešte nepatrí do Big Bang 2 série a bol vydaný 25. septembra 2008. Predstavuje ovládač vďaka ktorému si overíme sľubované nárasty výkonu Big Bang 2 ovládačov a porovnáme kvalitu obrazu. Ďalšie bližšie informácie ohľade ovládača sú na príslušnej stránke a v release notes.


Druhý testovaný ovládač, GeForce 180.48 WHQL predstavuje prvý oficiálny Big Bang 2 ovládač s WHQL certifikátom. Bol zverejnený 17. novembra 2008 a obsahuje už všetky vyššie zmienené novinky Big Bang 2 ovládačov. Samozrejmosťou sú aj nové bugfixy, (hybrid-)SLI profily a optimalizácie.




klikni pre zväčšenie

GeForce 181.20 WHQL, vydaný 8. januára 2009, je čisto „Bugfix“ ovládač. Priniesol najmä podporu nových GeForce grafických kariet – GTX285, 295 a tiež nové (hybrid-) SLI profily, bugfixy.

Najväčšia novinka beta ovládačov so zatiaľ najvyšším označením - GeForce 185.20 je možnosť regulovať v control panely, ak máte operačný systém Windows Vista, „Ambient Occlusion“ (AO). K výberu stoja štyri úrovne – off, low, medium a high. Jedná sa pri tom o techniku osvetlenia okolia, ktorá počíta, ako sa svetlo láme na objektoch a vytvára prídavné tiene na „postihnutých“ miestach. Aktuálne tituly, ako S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky alebo Crysis využívajú štandardne SSAO (screen space ambient occlusion), variant ambient occlusion. Podľa nVidie funguje AO na nasledujúcich hrách Assassin Creed, Bioshock, Call of Duty 4, Call of Duty: WaW, Call of Juarez, CS Source, Company of Heroes, Crysis, Devil May Cry 4, Fallout 3, Far Cry 2, Half-life 2: Episode Two, Left 4 Dead, Lost Planet, Mirror's Edge, World in Conflict a World Of Warcraft. Za zmienku stoja ešte aj výkonnostné optimalizácie a nové bugfixy tohto beta ovládača, leaknutého 1. januára 2009 internetovou stránkou xfastest.com.


Nasledujúce obrázky ukazujú Ambient Occlusion v hre Call of Duty 4: Modern Warfare:

AO-off, AO-Low


klikni pre zväčšenie

AO-Medium, AO-High


klikni pre zväčšenie

Pri jednotlivých nastaveniach AO sme zaznamenali s Gigabyte GeForce GTX 280 nasledovný pokles FPS:



Ambient occlusion je rendertechnika, ktorá výrazne zvyšuje reálnosť hier. V momentálnej forme ale potrebuje príliš veľa výkonu. Pokles výkonu je samozrejme od hre k hre iný a záleží najmä od konkrétnej scény. Takisto má jediný ovládač v ktorom je možné zapnúť AO len beta status a nie je už najnovší. Odporúčam preto počkať na finálne ovládače, ktoré ponúknu možnosť zapnúť AO. Podľa mojich odhadov to budú žiaľ až ovládače pre novú generáciu čipov GT3x0, keďže až vtedy má byť oficiálne predstavené toto feature.


Piaty a zároveň posledný testovaný ovládač – GeForce 182.06 WHQL bol vydaný 18. februára 2009. nVidia ho odporúča nainštalovať pre „najlepší zážitok“ z hry F.E.A.R.2: Project Origin. Podľa release notes prináša okrem nových bugfixov a (hybrid-)SLI profilov, voči starším ovládačom aj optimalizácie výkonu vo viacerých hrách. Túto skutočnosť si budeme chcieť aj overiť.
  • Up to 8% performance increase in Fallout 3 at high resolution and AA.
  • Up to 10% performance increase in F.E.A.R. 2: Project Origin.
  • Up to 9% performance increase in Half-Life 2 at high resolution with AA.
  • Up to 11% performance increase in Left 4 Dead at high resolution with AA.
  • Up to 10% performance increase in Race Driver: GRID at high resolution and AA.
Pre koncového užívateľa menej podstatný fakt je, že sa jedná o prvý testovaný ovládač s podporou OpenGL 3.0. Po stránke výkonu ho môžeme považovať za identický s posledným vydaným WHQL ovládač od nVidie - GeForce 182.08 WHQL, pretože ten prináša celkovo len tri vylepšenia. Oficiálnu podporu GeForce GTS250 a dva profily. SLI profil pre hru H.A.W.X. a hybrid-SLI profil pre Necrovision. S našou použitou grafickou kartou GeForce GTX 280 by sme preto nezaznamenali žiaden výkonnostný rozdiel medzi GeForce 182.06 WHQL a 182.08 WHQL aj keby sme testovali výkon v danej arkádovke. S SLI zapojením by to už bolo iné. Na záver si treba ešte uvedomiť, že každý novší testovaný ovládač má aj novšiu PhysX system software.



Testovacia zostava

Každú grafickú kartu sme testovali na nasledujúcej zostave s čisto formatovaným pevným diskom a nanovo nainštalovaným operačným systémom.

Testovacia zostava:



  • Procesor: Intel Core i7 920 (4 jadrový "Nehalem" procesor, 45nm, 8MB L3 cache, 6,8 GHz QPI, zapnuté SMT) pretaktovaný na 3800 MHz
  • Základná doska: Gigabyte GA-X58-Extreme (čipset Intel X58, podpora Nehalem procesorov, vodou chladená NB)
  • Grafická karta: Gigabyte GTX 280, 1GiB VRAM (G200, pretaktovaná na 625/1404/1200 MHz)
  • RAM: 6GiB DDR3 GooDRAM, 1520 MHz (6-7-7-28-1T)
  • HDD: 750GB Western Digital Caviar 7500AAKS
  • Zdroj: Gigabyte ODIN 800W (+80% )
  • DVD mechanika: Plextor PX-716A
  • Operačný systém: Windows Vista Ultimate 64bit, Service Pack 1, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 2693HM (26", max. 1920x1200)


Za poskytnutie produktov by sme sa chceli poďakovať spoločnostiam:
Bez ich podpory by nebolo možné uskutočniť túto recenziu.

Použité ovládače:

  • GeForce 178.13 WHQL
  • GeForce 180.48 WHQL
  • GeForce 181.20 WHQL
  • GeForce 185.20 Beta
  • GeForce 182.06 WHQL


Použitá grafická karta:
  • Gigabyte GeForce GTX 280, 1GiB VRAM, G200, pretaktovaná na 625/1404/1200MHz, GPU-Z validate

GPU-Z 0.3.2 screenshot použitej Gigabyte GeForce GTX 280 s 1GiB VRAM

Použité benchmarky:

Syntetické:

  • 3DMark Vantage, verzia 1.0.1
Hry:
  • Call of Duty: World at War, DX9, verzia 1.3
  • Crysis Warhead, D3D 10, verzia 1.1.16
  • Far Cry2, D3D 10(.1), verzia 1.01
  • Racedriver: GRiD, DX9, verzia 1.2
  • S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky, D3D 10(.1), verzia 1.5.07
Každý test prebehol minimálne dvakrát a prvý priebeh sme nebrali do úvahy. Takto sme odstránili prepad FPS pri načítaní textúr a ďalšie faktory, ktoré by sa mohli negatívne prejaviť na výkone. Hodnoty minimálnych/maximálnych FPS v tabuľkách sú zaokrúhľované na celé čísla a priemerné FPS na dve desatinné miesta. Vo všeobecnosti sme testovali s maximálnymi detailami v rozlíšeniach 1920x1200 so 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pokiaľ nebolo možné zapnúť AF v hre, vynútili sme ho v ovládači. Obdobne sme postupovali pri vyhladzovaní hrán (AA). Vyššie rozlíšenie s AA, AF je ideálnejšie, nakoľko sa stáva grafická karta limitujúcim faktorom a v jednotlivých testoch sa tak ukáže jej výkon.

Použité programy:
Nastavenia v grafických ovládačoch:

nVidia GeForce:
  • Filtrovanie textúr - kvalita: Kvalita
  • Vynútiť mapy MIP - Žiadne
  • Filtrovanie textúr - negatívne vychýlenie: Ohraničovať
  • Filtrovanie textúr - trilineárne optimalizácie: Zap.
  • Vertikálna synchronizácia: Vynútiť vypnutie
  • Vyhladzovanie - nastavenie: Ovládané aplikáciou/4xMSAA
  • Vyhladzovanie - korekcia gama: Zap.
  • Anizotropné filtrovanie (AF): Ovládané aplikáciou/16x
  • Vyhladzovanie - priehľadnosť: Vyp.




3DMark Vantage



ilustračný obrázok

Najnovší prírastok do rodiny 3DMarkov od fínskeho výrobcu softvéru Futuremark s názvom „Vantage“ je pokračovateľom 3DMark 2006, ktorý po vizuálnej stránke už nezodpovedal dobe a s novšími grafickými kartami bol čoraz viac limitovaný procesorom. Vývojári sa preto rozhodli pri novinke vsadiť na Direct3D 10 API, v ktorej je od základu naprogramovaný. Jeho technická stránka je celkovo na veľmi vysokej úrovni a druhý GPU test „New Calico“ ponúka aj po vizuálnej stránke veľa. Sú použité fyzikálne korektné simulácie pohybu látok, Parallax Occlusion Mapping, FP-16 HDR rendering, Depth of Field, Raytracing a ešte mnohé iné render techniky či efekty. Nie je prekvapením, že aj najnovšie grafické karty nedokážu zobrazovať veľa obrázkov za sekundu na obrazovkách. Viac informácií si môžete prečítať v recenzii: 3DMark Vantage. GeForce ovládače sme testovali v extreme presete, čo znamená rozlíšenie 1920x1200 so zapnutým 4xMSAA, 16xAF a detaily nastavené na extreme.



Feature 3DMark Vantage testy: GeForce 178.13 WHQL
GeForce 180.48 WHQL GeForce 181.20 WHQL GeForce 185.20 Beta
GeForce 182.06 WHQL
CPU Test 1 3260,30 Plans/s 3251,21 Plans/s 3277,56 Plans/s 3270,58 Plans/s 3282,39 Plans/s
CPU Test 2 29,38 Steps/s 29,58 Steps/s 29,19 Steps/s 29,65 Steps/s 29,14 Steps/s
Texture Fill 699,88 GTexels/s
699,38 GTexels/s 699,32 GTexels/s 699,32 GTexels/s 699,38 GTexels/s
Color Fill 7,15 GPixels/s
7,14 GPixels/s 7,13 GPixels/s 7,14 GPixels/s 7,13 GPixels/s
Parallax Occlusion Mapping 30,35 FPS
34,35 FPS 34,34 FPS 37,58 FPS 34,58 FPS
GPU Cloth 29,12 FPS 28,89 FPS 28,89 FPS 29,77 FPS 28,97FPS
GPU Particles 38,00 FPS 37,75 FPS 37,71 FPS 37,74 FPS 37,73 FPS
Perlin Noise 40,46 FPS 39,76 FPS 39,78 FPS 43,07 FPS 39,74 FPS
Naše merania potvrdzujú sľúbené nárasty výkonu Big Bang 2 ovládačov. Konkrétne majú tieto ovládače výrazne vyššie priemerné FPS v 1. GPU teste - Jane Nash, čo sa logicky odzrkadlí vo vyššom celkovom GPU score. Vo feature testoch prinášajú nárast jedine v Parrallax Occlusion Maping (POM) teste. Celkovo najlepšie sa darí GeForce 185.20 beta ovládaču, ktorý okrem najlepšieho GPU score prekvapil aj vo feature testoch. Okrem ešte lepšieho výsledku v POM teste sme namerali aj prekvapivo dobrý výsledok v Perlin Noise teste.



Call of Duty: World at War


ilustračný obrázok
Call of Duty: World at War je piatym pokračovateľom Call of Duty série a prebral veľa zo štvrtého dielu – Modern Warfare. Okrem rovnakého enginu, ktorý je od 2 verzie stále vylepšovaný, sa podobajú aj po grafickej a hernej stránke. Najväčší rozdiel je v dobe, kedy sa odohráva dej hry. Vývojári z Treyarch sa rozhodli znovu pre druhú svetovú vojnu. Celkovo je v single-player móde k dispozícii 15 misií, rozdelených do dvoch častí – Európa a Tichý oceán. Obdobne sa striedajú osobnosti v ktorých prechádza hráč misie - pvt. Miller (USA) a pvt. Petrenko (Rusko). Po grafickej stránke boli vylepšené simulácie ohňa a dymu, využívajú sa lepšie shader efekty a častejšie paralax-mapping. Mierne však zaostávajú textúry a zvuky zbraní. Chýba naďalej podpora Direct3D 10, a tak sa využíva jeho predchodca DirectX9.

Pre porovnanie výkonu sme pomocou aplikácie FRAPS merali 35s začiatku misie „Relentless“, odohrávajúcej sa v džungli na ostrove „Peleliu“. Jedná sa o graficky náročné scény s výbuchom a následnou paľbou. Všetky detaily boli nastavené na maximum, 4xMSAA a 16xAF bolo zapnuté v hre.



nVidia nehovorila o žiadnych nárastoch výkonu v hre Call of Duty: World at War a naše merania to potvrdzujú. Dôvod je prostý. Hra využíva podobný engine ako Call of Duty 4: Modern Warfare a na ten sa už dlhšie optimalizovalo. Jediné mierne prekvapenie je fakt, že najlepší výsledok dosiahol prvý WHQL Big Bang 2 ovládač GeForce 180.48 WHQL. Ďalšie testované ovládače už mierne zaostávali - či už v maximálnych, minimálnych alebo priemerných FPS. Pri kvalite obrazu nešetril, pre naše potešenie, žiaden ovládač.



Crysis Warhead


ilustračný obrázok
Z „Add-on“ Crysis Warhead sa kvôli jeho dĺžke stal nakoniec „standalone“, ktorý vyšiel na trh desať mesiacov po Crysis. Tento krát dostane hráč kontrolu nad špeciálnym vojakom s menom Psycho, ktorý je kolega Nomad-a. Dej sa odohráva paralelne k deju v Crysis a Crytek sľúbil už v popredí viac „action“ a výbuchov. Hlavným cieľom vývojárov bolo odstránenie nedostatkov pôvodného Crysis. Okrem prepracovania A.I. mimozemšťanov sa venovali dlho aj optimalizáciám výkonu, aby sa dal Warhead plynulo hrať aj na 500 Euro drahom PC s GeForce 9800 GT. Boli pridané aj nové zbrane, vozidlá a prvky z multiplayera prvej hry. Po grafickej stránke boli vylepšené textúry, výbuchy a tváre postáv. Naďalej sa však využíva prepracovaný engine z Crysis a všetkými jeho technológiami, vrátane Direct3D 10.

Pre porovnanie výkonu ovládačov GeForce sme odmerali FPS v začiatočných 30s graficky náročného levelu „From Hell´s Heart“ s maximálnymi detailami (Enthusiast), Direct3D 10, 1xMSAA a 16xAF vynúteným cez ovládače.

S jednotlivými ovládačmi sme namerali naozaj len mierne odlišné výsledky. Crysis Warhead je však jedna z graficky najviac náročných hier na trhu a preto hodnotíme aj tieto menšie nárasty priemerných FPS Big Bang 2 ovládačov oproti GeForce 178.13 WHQL pozitívne. Kvalita obrazu nebola so žiadnym testovaným ovládačom zhoršená.



Far Cry 2


ilustračný obrázok
Far Cry 2 je druhý diel Far Cry (angl. výkrik z diaľky) série. Na rozdiel od prvého dielu sa dvojka neodohráva na tropickom ostrove ale v africkej savane. Zmenil sa aj vývojársky tím, pretože Crytek sa po nečakane veľkom úspechu Far Cry osamostatnil. O vývoj sa teda staral Ubisoft Montreal, ktorý je aj za Assassin´s Creed. Pre účely simulácie savany bol vytvorený nový engine s názvom „Dunia“. Ten využíva najmodernejšie render techniky – Direct3D 10.1 alebo Direct3D10. Vyniká simuláciu fyziky, ohňa, zmenou dňa/noci a mnohým iným efektami. Úloha vašej postavy je jednoduchá, zabiť „šakala“, obchodníka so zbraňami, ktorý spôsobil otvorený konflikt v južnej Afriky. Hra sa rozprestiera na 50km^2 a k dispozícii sú tri desiatky zbraní, medzi inými aj plameňomet. O dlhú zábavu a grafickú náročnosť je preto postarané.

My sme testovali výkon ovládačov pomocou veľmi dobrého integrovaného „benchmarktool“ v timedeme „Ranch Small“ s maximálnymi (ultra) detailami, 4xMSAA, Direct3D10 a zapnutou A.I. Po troch prechodoch vyhotoví tool aj priemer a priebeh FPS. 16xAF bolo vynútené cez ovládače.




Vo Far Cry 2 sľubovala nVidia "až vyše 30%" nárasty výkonu vďaka Big Bang 2 ovládačom. Naše výsledky to potvrdzujú. Už aj najstarší Big Bang 2 ovládač - 180.48 WHQL prináša výrazný nárast FPS voči najstaršiemu testovanému ovládaču GeForce 178.13 WHQL. S novšími ovládačmi nestúpa výkon až tak výrazne, aj keď naďalej vieme zaznamenať pozitívny vývoj. Najlepší výsledok dosiahol GeFore 185.20 Beta ovládač, ktorý sa od iných vzdialil v priemerných a maximálnych FPS. Zhoršenie kvality obrazu sme pri žiadnom testovanom ovládači nezaznamenali.



Race Driver: GRiD


ilustračný obrázok
Závodný simulátor, vyvíjaný spoločnosťou Codemasters, predstavuj ďalšiu "chuťovku" roka 2008. Už podľa názvu sa dá zaradiť do Race Driver série, neprebral ale DTM základ. Beží na EGO engine, ktorý je odvodeného od NEON enginu známeho z Colin McRaeRallye: Dirt. Kompletne bol ale prerobený model poškodenia a interakcie s okolím. Práve fyzika a možnosť realisticky rozbiť svoje 4 kolesá zožalo veľký ohlas, podobne aj nemenej kvalitná vizuálna stránka hry – textúry, modely áut, osvetlenia. Súčasťou je 45 licencovaných motorových vozidiel, ktoré sú zaradené do 13 kategórií a 89 rôznych okruhov v Európe, Japonsku a USA. Pri testovaní výkonu sme museli znovu siahnuť po aplikácii FRAPS, ktorá zaznamenávala 25 sekúnd našej jazdy na okruhu v Miláne - Castello Ring B. Meranie sa začalo hneď po štarte a daný úsek sme museli prejsť bez kolízie s inými vozidlami. Všetky detaily v hre boli nastavené na maximum, 8xMSAA sme pre odstránenie CPU limitu tiež zapli v hre. 16x anizotropný filter bol vynútený ovládačom.



Už staršie Big Bang 2 ovládače priniesli voči GeForce 178.13 WHQL nárast výkonu v testovaných scénach. Najnovší testovaný GeForce 182.06 WHQL priniesol ešte ďalší nárast výkonu a tvrdenie nVidie o "až 10% náraste výkonu vo vysokých rozlíšeniach a AA" oproti starším ovládačom vieme znovu potvrdiť. Dlho boli GeForce grafické karty svojim výkonom v Racedriver: GRiD za Radeon grafickými kartami. S novými ovládačmi by sa mali dostať dokonca pred ne. To je veľmi pozitívne a aj fakt, že kvalita obrazu nebola zmenená.



S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

ilustračný obrázok
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky je prequel k prvému dielu S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, vyvinutý ukrajinskou GSC Game World. Clear Sky sa teda odohráva časovo ešte pred prvým dielom. Vaša postava – Narbe, v anglickej verzii Scar sa znovu potuluje v oblasti okolo jadrového reaktora Černobyl. Vo fiktívnom príbehu sa v roku 2006 uskutoční ďalšia explózia v sarkofágu štvrtého bloku elektrárne. Preto sa okolie, nazývané „The Zone“ zmení. Vaša úloha je jasná, zabrániť Strelok-ovi, aby sa dostal do centra Zone. Po technickej stránke bol engine voči predchodcovi ešte prepracovaný a podporuje viaceré nové efekty, od patch 1.05.06 aj Direct3D 10.1. Západy/výstupy slnka, všetky svetelné efekty a tiene sú na najvyššej úrovni. Hanbiť sa nemusí ani pred technicky vyšperkovaným Crysis. Vďaka podpore Direct3D 10 je možné konečne aplikovať aj MSAA na hrany plygonov, čo nebolo v predchodcovi pre Deferred Shading algoritmus možné.

Na porovnanie výkonu GeForce ovládačov sme využili schopnosť enginu vytvoriť a prehrať timedemo. Vlastné timedemo z mapy Marshland trvá zhruba 60s a odohráva sa cez deň, keď musí grafická karta prepočítavať dráhu slnečných lúčov. O grafickú záťaž je teda postarané. Všetky detaily boli nastavené na maximum, využíval sa Direct3D 10 renderpath a 1xMSAA. 16xAF bolo vynútené cez control panel.




S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky je obdobne ako Crysis Warhead hra, veľmi zaťažená na výkon grafických kariet. nVidia nehovorila priamo o nárastoch výkonu s novými ovládačmi a rovnakú situáciu sme skonštatovali aj my. Rozdiel FPS s novými a staršími ovládačmi je na úrovni presnosti merania. Najlepší výsledok dosiahol GeForce 181.20 WHQ. Kvalita obrazu nebola so žiadnym ovládačom zhoršená.



Porovnanie kvality obrazu

Nebolo by to prvýkrát, čo by bola zhoršená kvalita obrazu pre dosiahnutie vyšších FPS, aj keď dnes by sme sa s niečím podobným už nemali stretnúť. Spoločnosti sa poučili, že strata imidžu je väčšia ako získané FPS. Napriek tomu sme si porovnali kvalitu obrazu jednotlivých GeForce ovládačov. Najprv sme pomocou aplikácie Direct3D AF tester skontrolovali trilineárny anizotropný filter, jeho závislosť na uhloch, presnosť a mip-map stupne. Keďže rozpoznáva ovládač túto aplikáciu, spravili sme testy aj s premenovaným .exe súborom. Výsledky sa však zhodovali.



GeForce 178.13 WHQL a 180.48 WHQL


GeForce 181.20 WHQL a 185.20
Beta


GeForce 182.06 WHQL



Žiadne vylepšenie ani zhoršenie anisotropného filtra sme v tomto teste nespozorovali. Kvalita je naďalej na konštantnej úrovni. Siahli sme preto k testom kvality obrazu v hrách, kde je možné vidieť prípadné optimalizácie a z toho vyplývajúci shimmering. Kvalitu obrazu jednotlivých ovládačov sme porovnali v dokopy troch moderných hrách – Crysis Warhead, Far Cry2 a Race Driver: GRiD. Vo všetkých menovaných hrách sme nespozorovali žiadne zhoršenie kvality obrazu. Príslušné obrázky si môže každý porovnať.Celkovo môžeme skonštatovať, že kvalita obrazu všetkých testovaných Big Bang 2 ovládačov je zhodná s GeForce 178.13 WHQL, pričom bol zvýšený výkon.

porovnanie kvality obrazu v hre Crysis Warhead
 

GeForce 178.13 WHQL a 180.48 WHQL


GeForce 181.20 WHQL a 185.20
Beta


GeForce 182.06 WHQL



GeForce 178.13 WHQL a 180.48 WHQL


GeForce 181.20 WHQL a 185.20 Beta


GeForce 182.06 WHQL

porovnanie kvality obrazu v hre Far Cry2

 

GeForce 178.13 WHQL a 180.48 WHQL


GeForce 181.20 WHQL a 185.20
Beta


GeForce 182.06 WHQL


porovnanie kvality obrazu v hre Race Driver: GRiD

  

GeForce 178.13 WHQL a 180.48 WHQL


GeForce 181.20 WHQL a 185.20
Beta


GeForce 182.06 WHQL




Spotreba v 2D

Spotreba v 2D
Nezabudli sme zmerať ani spotrebu, pretože nás zaujímalo, či sa niečo nezmenilo s funkciou šetrenia energie v 2D vďaka novším ovládačom GeForce, oproti ich predchodcom. Pomocou "Voltcraft Energy Monitor 3000" meracieho prístroja sme 5 minút po nabootovaní operačného systému Windows Vista 64bit Ultimate so zapnutou Aero plochou zmerali spotrebu celej zostavy. Tento údaj je znázornený v tabuľke.


Nameraná spotreba v 2D režime bola so všetkými testovanými ovládačmi skoro na desatiny identická. Všetko fungovalo na rozdiel od ohlasov určitých užívateľov korektne. Nezaznamenali sme žiadne problémy s podtaktovaním karty alebo clock-gatingom.



Zhrnutie a záver

Naše výsledky testov potvrdzujú sľuby nVidie o zvýšení výkonu v hrách vďaka „Big Bang 2“ ovládačom. Nový GeForce 182.06 WHQL pokračuje v tomto trende a prináša v avizovaných hrách ďalšie nárasty FPS. Vyšší výkon vďaka novým ovládačom sme spozorovali najmä vo Far Cry 2 a Racedriver: GRiD. V ďalších testovaných hrách boli rozdiely minimálne alebo na úrovni presnosti merania. To je dôsledok TWINTBP – mnohé hry sú hneď pri vydaní do veľkej miery optimalizované na GeForce grafické karty. V tomto svetle môžeme namerané nárasty výkonu hodnotiť ako veľmi dobrý výsledok. Celkovo sa prvé Big Bang 2 ovládače vzdialia od GeForce 178.13 WHQL v našom teste o ~10%. Nový GeForce 182.06 WHL je v priemere ešte o ~5% výkonnejší.


Napriek zvýšenému výkonu sme nespozorovali zhoršenie kvality obrazu. Spotreba v 2D nebola takisto so žiadnym ovládačom zhoršená a je naďalej na jednej úrovni. Driver tím a samotnú nVidie môžeme preto pochváliť. Každému, kto vlastní aspoň GeForce 8 grafickú kartu, môžeme len odporučiť stiahnuť a nainštalovať nové GeForce 182.08 WHQL ovládače, ktoré sú po výkonnostnej stránke, pokiaľ zanedbáme SLI-profil pre H.A.W.X, zhodné s testovanými GeForce 182.06 WHQL. Tie vám prinesú vyšší výkon v moderných hrách a tradične aj nové bugfixy, optimalizácie a (hybrid-) SLI profily, hodiace sa predovšetkým majiteľom SLI zapojenia, grafickej karty GeForce GTX 295. Pre väčšinu užívateľov menej podstatná je pridaná podpora OpenGL 3.0. Pokiaľ vlastníte staršiu GeForce grafickú kartu, ktorá je ešte podporovaná, získate novými ovládačmi aspoň bugfixy, SLI profily.


Či boli tieto všetky zmeny hodné rozruchu okolo Big Bang 2, nechám už na posúdenie užívateľom. V každom prípade prináša aj nVidia s novými ovládačmi nárasty výkonu v moderných hrách, bez zhoršenia kvality obrazu a viaceré vylepšenia. Medzi veľmi zaujímavé patrí rozhodne Ambient Occlusion, ktoré má ale do finálnej podoby ešte pomerne dlhú cestu. Viac uvidíme v budúcnosti a s novými GeForce ovládačmi, ktoré nenechajú určite dlho na seba čakať.

Na záver by sme sa chceli poďakovať spoločnosti Gigabyte za vypožičanie základnej dosky Gigabyte GA-X58 Extreme, zdroja ODIN 800W a grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 280.



Odporúčame prečítať aj:




Comments (3)
emporio
crux2005 máš v testovacej zostave napísané "Grafická karta: Asus Radeon HD 4870 (RV770, pretaktovaná na 775/1000MHz)". Oprav si to, takmer som spadol zo stoličky xD Inak veľmi pekná práca :) vidim že ťa to baví. Teším sa na ďalšie :)
crux2005
tá je tiež súčasťou testovacej zostavy, ale pre test bola samozrejme použitá Gigabyte GeForce GTX 280 ako môžeš nižšie vidieť :-P a ďakujem za pochvalu
Mikhail
Tak k tejto recenzii mozem povedat len jedno...klobuk dole...testovat ovladace nie je ziadna prdel a dal si si ozaj robotu s celou recenziou...Super ! niet k tomu co viac povedat...;-)
Add new comment
TOPlist