SK

ROCCAT Kave + ASUS Xonar DS - excelentná hráčska dvojica

V minulej recenzii sme si predstavili vrchol na poli zvukových kariet od ASUSu. Dnes zavítame na opačný koniec ponuky a bližšie sa pozrieme na zúbok výrobku, ktorý je súčasťou entry levelu medzi diskrétnymi zvukovými kartami. Reč je o Xonar DS, ktorá svojou cenovkou na úrovni približne €40 ašpiruje o priazeň ľudí, ktorým zvuk integrovaných kodekov nestačí, no zároveň nie sú ochotní priplatiť si za vyššie modely. Spoločnosť Xonaru DS budú v dnešnej recenzii robiť headset ROCCAT Kave.

ASUS Xonar DS - špecifikácie, layout

Xonar DS je 7.1 kanálová karta určená pre PCI rozhranie. Technické špecifikácie a použité komponenty nedosahujú úroveň STX, ale to sa dalo očakávať pri nižšej cenovke.


klik pre plnú veľkosť

Tá sa prejavila aj na balení, ktoré pôsobí menej reprezentatívnym dojmom. Osobne to považujem za šetrenie na správnom mieste. Na balenie každý po pár dňoch zabudne, kým samotná karta bude tvrdiť muziku a prípadne spríjemňovať váš čas podstatne dlhšie.


klik pre plnú veľkosť

Každopádne, vo vnútri potlačeného obalu sa nachádza pevná kartónová krabica, v ktorej je uložené všetko príslušenstvo, t.j. tlačený manuál, CD s ovládačmi pre XP 32/64 a Vistu 32/64, optický adaptér pre S/PDIF výstup a nakoniec karta zabalená v antistatickom vrecúšku.

Technické špecifikácie tak, ako ich uvádza výrobca:

Xonar DS využíva usporiadanie dvoch digitál-na-analóg prevodníkov.

WM8776 je prevodník so stereo výstupom a je určený pre predné reproduktory, pričom slúži aj ako analóg-na-digitál prevodník pre linkový vstup.

WM8766 je schopný obhospodáriť až 6 kanálov a logicky má na starosti výstup pre center, krajné a zadné reproduktory a subwoofer v prípade 7.1 zapojenia. Oba prevodníky sa dajú označiť za kvalitné a veľmi často sa spolu vyskytujú aj na iných zvukových kartách s multikanálovým výstupom.

Pre procesor bol zvolený čip ASUS AV200, inými slovami C-Media OxygenHD. Presný typ použitých kondenzátorov sa mi nepodarilo zistiť, ale z ich hrúbky sa dá predpokladať, že sa jedná o bežný typ, ktorý sa nemôže rovnať kondenzátorom použitým na STX. Predajná cena DS sa v tejto oblasti prejavila azda najviac. Karta je napájaná priamo zo slotu, čo osobne vnímam viac ako negatívum. Napriek tomu som pri počúvaní nepostrehol žiadne šumy ani iné pazvuky, ktoré by mohli vyplývať z interferencií medzi kartou a základnou doskou. Jediný problém nastal pri zapojení mikrofónu, keď sa z reproduktorov ozýval mierny brum. Pri použití rovnakého mikrofónu a STX som tento jav nepozoroval.

Pohľad na zadný panel zľava doprava: kombinovaný vstup pre linku a mikrofón, výstup pre predné reproduktory a slúchadlá, výstup pre postranné reproduktory, výstup pre center a subwoofer, kombinovaný výstup pre zadné reproduktory a S/PDIF (koaxiál + optika). Výstupy sú až príliš blízko pri sebe, čo vás môže limitovať ak používate káble s objemnejším telom konektora.

Málo vídaným, ale o to viac vítaným počinom v tejto cenovej kategórií je zakomponovanie vymeniteľného operačného zosilňovača(ďalej len OZ) do cesty WM8776 prevodníka. Použitý OZ je JRC 5532D. Je otázne, ako konzistentný bude zvuk po výmene OZ a pri použití viacerých kanálov, keďže tento prevodník sa stará len o výstupy pre predné reproduktory. Ďalším otáznikom je napätie konečných výstupov, ktoré predstavuje len 1 Vrms. Štandardom pre nesymetrické výstupy je 2Vrms, preto si neviem dosť dobre vysvetliť prečo sa ASUS rozhodol okresať túto hodnotu na polovicu. Je možné, že ich pri návrhu karty limitoval nejaký komponent alebo iný aspekt karty. V konečnom dôsledku je signál z integrovanej zvukovky nastavený na 100% o poznanie silnejší než u DS, nehovoriac o STX.

Na konci karty sa nachádza digitálny S/PDIF výstup pre pripojenie ku grafickej karte. Môžete tak poslať obraz aj zvuk cez HDMI v prípade, že to vaša grafická karta podporuje. Ďalej je tu analógový vstup 'Aux-In' pre optickú mechaniku či televíznu kartu a výstup pre predný panel skrinky.



ASUS Xonar DS - ovládače

Užívateľské rozhranie je v podstate totožné ako u STX, teda pekne graficky spracované, prehľadné a intuitívne na používanie. V hornej časti sa nachádza informačný displej a v dolnej sa menia nastavenia. 'Audio Channel' slúži na nastavenie počtu kanálov práve prehrávanej stopy. Od správneho nastavenia môže závisieť váš zážitok pri pozeraní filmov s priestorovým zvukom či hraní hier. V prípade, že máte 5.1 reprosústavu alebo ako dnes testované 5.1 slúchadlá je najistejšie nastaviť počet kanálov na 6 pre filmy, 8 pre hry a pri počúvaní hudby prepnúť naspäť na 2. ASUS pre 3D hry odporúča nastaviť 8 kanálov, aj keď osobne by som rád vedel koľko dnešných hier sa môže popýšiť podporou pre 7.1 stopu.V prípade použitia 5.1 zostavy následne dôjde k downmixingu.

V 'Analog out' si nastavíte počet reproduktorov, ktoré máte pripojené ku karte. Následne si môžete prostredníctvom tlačidla so znakom prehrávania overiť či ste reproduktory zapojili správne. Praktické už len z toho pohľadu, že vám to ušetrí cestu do ovládacích panelov.

V prípade, že počúvate stereo hudbu a chcete, aby vám hralo všetkých 5 či 7 reproduktorov je pre vás určená funkcia DTS Neo:PC. Jedná sa o obdobu Dolby PrologicIIx, teda konvertovanie stereo stopy na 7.1 priestorový zvuk. Politika ASUS pri využívaní algoritmov pre priestorový zvuk je zaujímavá. Zatiaľ čo pri STX vsadili výhradne na Dolby, pri DS od neho upustili a o tieto funkcie sa stará DTS. Preto pri využití S/PDIF máte na výber poslať signál buď ako stereo PCM alebo zapnúť DTS Interactive. Opäť ide o systém podobný Dolby Digital Live (DDL), ktorý v reálnom čase konvertuje 5.1 či 7.1 PCM stopu na DTS signál s rovnakým počtom kanálov, ktorý je možné preniesť cez S/PDIF. DTS Interactive má v porovnaní s DDL nespornú výhodu vo výške bitrejtu. Zatiaľ, čo prvý menovaný využíva 1500 kbps, limitom pre AC3 signál je 640 kbps. V natívnom bitstreame môžete cez S/PDIF poslať DTS a WMA-Pro (snaha Microsoftu konkurovať DD a DTS, má však veľmi slabú hardvérovú podporu a je zriedka používaný).

Na stránkach ASUS je spomenutá podpora aj pre Dolby Digital, avšak na krabici už nie je. Keďže môj AV receiver vyžaduje pri pripojení S/PDIF použiť aj linkový vstup, nemohol som toto tvrdenie na 100% overiť. Na pravej strane rozhrania sa nachádza volič hlasitosti , 'SVN' a 'Mute' tlačidlá na normalizáciu hlasitosti či umlčanie zvuku. Pod nimi sa nachádzajú tlačidlá 'HF' a 'GX', ktoré slúžia na vypnutie akéhokoľvek procesingu zvuku, respektíve na herné účely. Tie sú podporené funkciami ako DirectSound3D, OpenAL, EAX vo verziách 1,2 a emulovanými verziami 3 až 5, podobne ako u STX.

Mnoho ďalších vlastností je zachovaných z STX. Medzi tie, ktoré som opomenul v minulej recenzii patria zmena hlasitosti jednotlivých výstupov či vstupov v položke 'Mixer'.

V prípade vstupov je možnosť ich úplného vypnutia alebo monitorovania v reálnom čase (obdĺžnikové tlačidlo s okom), ak chcete, aby zvuk z linkového vstupu, aux-in či mikrofónu bolo počuť v reproduktoroch. Navyše, pri mikrofónovom vstupe je možnosť vypnutia/zapnutia jeho zosilnenia.

Funkcia 'Karaoke' je známa asi všetkým. V nastaveniach je možné meniť výšku tónu, potlačenie hlasu v prehrávanej skladbe, či echo mikrofónu. 'VocalFX' slúži na upravenie vášho hlasu podľa prostredia v EAX hrách, respektíve pri používaní IM, kedy môžete meniť svoj hlas podľa rôznych presetov.

'Flex Bass' umožňuje nastaviť výhybku pre subwoofer. Rovnako ako minule budem smerovať výčitky k ekvalizéru, ktorý postačí len na základné použitie.



ROCCAT Kave - balenie, dizajn, spracovanie

Spoločnosť ROCCAT sa striktne zameriava na periférie a príslušenstvo pre hráčov, pre ktorých je priestorový zvuk neoddeliteľnou a potrebnou súčasťou ich vášne. Tu ROCCAT nestavil nič na náhodu a každé slúchadlo vybavil tromi fyzickými meničmi a jedným vibračným modulom. Aké výhody to ponúka v porovnaní so simulovaným priestorovým zvukom jediného meniča a do akej miery sú Kave použiteľné aj na počúvanie hudby si povieme neskôr. Cena týchto hráčsky zameraných slúchadiel sa u nás pohybuje v rozmedzí €80 až €100.

Pre ideálne využitie ROCCAT Kave je potrebná zvukovka minimálne s 5.1 analógovým výstupom. Určenie tohto headsetu je viac než jasné. Orientuje sa predovšetkým na hráčov, ktorí nechcú podstúpiť žiadne kompromisy pri odhaľovaní svojich protivníkov a orientovaní sa v priestore podľa zvuku. Na dosiahnutie reálneho 5.1 zvuku vybavil ROCCAT každé slúchadlo tromi meničmi (center, predné a zadné reproduktory) a jedným vibračným modulom, ktorý okrem mierneho vibrovania slúži aj ako subwoofer.

Balenie je pomerne rozmerné a popisuje základné určenie a vlastnosti headsetu. Z prednej strany je navyše priehľadné, dávajúc tak na obdiv slúchadlá aj ovládač 'Tip'N'Control'. V balení okrem toho nájdete rýchly návod na inštaláciu, CD s manuálom, 5.1 demom a obrázkami vo vysokom rozlíšení. Opäť tu nájdeme brožúru Case Inari a kartičku s príslušným ID číslom pre registráciu na domovskej stránke ROCCAT.







Technické špecifikácie meničov a mikrofónu:

Samotné slúchadlá pôsobia robustným dojmom a sú dostatočne pohodlné aj pri dlhšom nosení. Svoj podiel na tom majú aj ručne šité koženkové náušníky, ktoré sú príjemne mäkké. Privyknutý na veľké mušle K701 som sa v nich najprv cítil trochu klaustrofóbne, ale rýchlo som si privykol.

Na obrázku vidieť rozdelenie slúchadla na tri časti, v každej sa nachádza jeden menič. Pritom každá časť je naklonená k uchu v 12° uhle. Týmto prístupom sa výrazne zvýši dojem, že zvuk prichádza spoza vás alebo hovorí priamo pred vami.V porovnaní so simulovaným 5.1 zvukom, ktorý vychádza z jedného meniča smerujúceho priamo na ucho má toto riešenie nesporné výhody. Navyše, ako sme si napísali v minulej recenzii, druhé riešenie môže viesť k degradácií kvality zvuku a k neprirodzenému podaniu.

O komfort sa starajú aj tri podložky z vnútornej strany náhlavníka, ktorých úlohou je rovnomerne rozložiť hmotnosť na hlave. Pri dlhšom hraní som ich začínal už mierne cítiť, podobne ako pri K701. Vo veľkej miere to závisí aj od tvaru hlavy a mám pocit, že tá moja je nekompatibilná s 99% slúchadiel.

O uchytenie slúchadiel k náhlavníku sa starajú hliníkové závesy, ktoré vyzerajú, že by zniesli aj hrubšie zaobchádzanie. Hneď pri nich si môžete pomocou očíslovaných záražiek prispôsobiť slúchadlá k veľkosti vašej hlavy. ROCCAT vo svojich propagačných materiáloch spomína, že ich náušníky dostatočne filtrujú okolitý hluk, avšak realita je trochu iná. Na uzavreté slúchadlá by som ich odhlučnenie označil za priemerné. Rozhodne lepšie, než pri otvorených slúchadlách, ale brešúce psy vonku a vravu vnútri budete vnímať. Navyše, niektoré zvuky majú po nasadení Kave tendenciu ešte zosilnieť. Kontrétne išlo o hlavičky pevného disku, ktoré som po sňatí slúchadiel vnímal menej. Celkovo som mal pri nasadení slúchadiel pocit dosť podobný, ako po priložení mušle k uchu.







ROCCAT Kave - spracovanie (pokračovanie)

Neoddeliteľnou súčasťou každého headsetu je mikrofón. Ten sa v prípade Kave vydaril. Môžete s ním robiť doslova gymnastické prvky. Je veľmi ohybný a flexibilný, čo takisto minimalizuje možnosť jeho zlomenia pri páde alebo neopatrnom zaobchádzaní. Navyše ho môžete od slúchadiel úplne odpojiť, čo je maximálne praktické pri prepravovaní, alebo v prípade, že ho jednoducho nepotrebujete. Tým, že je všesmerový odpadá kontrolovanie jeho správneho natočenia . Nepredstavuje to problém ani v prípade, že máte v izbe väčší zdroj hluku, keďže mikrofón sníma zvuk len na pomerne krátku vzdialenosť. Kvalitatívne by som ho označil za veľmi slušný na účely čistej a zrozumiteľnej komunikácie. Jedinú výčitku by som smeroval k faktu, že výdychy hovoriaceho človeka sú až príliš zrejmé a po istej chvíli začnú otravovať. Obalenie mikrofónu do nejakého vhodného materiálu by iste prospelo.





Pre potreby prenášania sú upravené aj samotné slúchadlá, ktoré sa dajú zložiť a ušetria tak nejaký priestor. Ďalší dôkaz, že ROCCAT pri navrhovaní Kave myslel aj na účastníkov LAN párty.



Pre pripojenie k zvukovej karte slúži sada káblov, ktoré sú farebne odlíšené rovnako ako výstupy na zvukových kartách. Problém pri správnom zapojení tak môžu mať asi len farboslepí... :) Možno sa pýtate k čomu slúži USB kábel. Ten je určený na napájanie 'Tip'N'Control' ovládača a dodanie štavy vibračným modulom, ktoré majú v tomto ohľade vyššie nároky.



V určitom bode sa káble spoja a smerujú do spomínaného 'Tip'N'Control'.

Tip'N'Control - v podstate ide o hardvérové ovládanie hlasitosti, ktoré sa rieši pomocou otočného ovládača. Pri otočení pridá, či uberie 2% z hlasitosti a vydá pritom jemný cvak. Trochu mi vadila slabá aretácia ovládača a občasné vŕzganie. V bezprostrednej vzdialenosti od ovládača hlasitosti sa nachádza modrá, decentne svietiaca LEDka, ktorá dobre poslúži pri nočnom hraní. Po stlačení stredu kolieska umlčíte zvuk. Na prednej strane ovládača sa nachádza tlačidlo na umlčanie mikrofónu, ktorý sa následne rozsvieti.





Po otvorení pravej časti ovládača (v mojom prípade to išlo riadne ztuha) sa naskytne pohľad na ovládanie hlasitosti jednotlivých kanálov (oceňujem dobrý odpor posuvníkov) a prepínač presetov. Na výber je 'Game' preset, ktorý zvuk nijakým spôsobom neupravuje a ROCCAT ho odporúča pre hry. Po prepnutí na 'Movie' sa pravdepodobne len zosilní center, čo vedie k posilneniu ľudských hlasov. Tento preset som využíval len v prípadoch, keď hovorené slovo vo filmoch bolo slabo zrozumiteľné. Celkovo by som 'Tip'n'Control' aj s jeho drobnými chybami označil za veľmi podarený a praktický doplnok. Kábel smerujúci z ovládača do ľavého slúchadla meria 140cm a z ovládača ku konektorom 200cm. V prípade, že sedíte za stolom je táto dĺžka viac než dostatočná.





ASUS Xonar - praktické skúsenosti

Testovacia zostava: AMD Phenom II X3 710
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Patriot (2x2) 4 GB DDR3 1333 Mhz
Corsair HX520W
Windows 7 Ultimate RC 64-bit

Pri subjektívnom porovnávaní som opäť použil prehrávač foobar2000, pričom v prípade Xonaru DS boli využité ASIO2 ovládače. V minulej recenzii som zabudol spomenúť, že formáty všetkých pesničiek v testovaní sú buď flac alebo 320kbps mp3. Časť porovnania bola, podobne ako minule, zameraná na rozstrel medzi integrovanou zvukovkou Realtek 889a(ovládače 2.31r) a Xonarom DS (7.12.8.1775 - beta ovládače pre W7 64b). Neskôr som porovnal DS proti STX.

Na účely porovnania mi striedavo slúžili AKG K701 a pasívne trojpásmové reproduktory Sony RX110. Reproduktory som využíval hlavne pre potvrdenie postrehov získaných pri slúchadlách (napr. overenie, či nedostatok basov nie je dôsledok zlého vybudenia). DS sa v porovnaní s Realtekom predviedol o poznanie teplejším a mäkším zvukom. Zdá sa, že ASUS si dáva obzvlášť záležať na tom, aby sa ich zvukové karty prezentovali práve týmto spôsobom. 889A znela o dosť neutrálnejšie, ale naskrz plechovo a digitálne. Výšky sú príliš uškriekané, chýba im uhladenosť a finesa, navyše po krátkom čase začnú byť iritujúce.

Basy hrajú spôsobom „nevšímajte si nás, ako keby sme tu neboli“, sú podvýživené, chýba im údernosť a pod určitou hranicou úplne dezertujú z akcie. Celkovo trpí zvuk chronickým nedostatkom hmoty. Najviac to zamrzí pri pesničkách, v ktorých basy výrazným spôsobom dotvárajú atmosféru, napr. Mos Def – I againt I. DS sa prezentoval podstatne hutnejším spôsobom, výšky sú trochu v úzadí, ale aspoň sú kultivovanejšie a nevadia ako v prípade Realteku. Celkovo by som v tomto porovnaní charakterizoval zvuk DS ako pokojnejší, príjemnejší, hutnejší a muzikálnejší.

Aby tej kritiky nebolo málo tak zvuková scéna Realteku je scvrknutá na príliš málom priestore. Najviac je to zrejmé v komplexných pasážach, kde hrá veľa nástrojov naraz. V záverečnej časti pesničky Jason Isbell – The Last Song I Will Write sa tým vytvorí jeden do seba nahustený a zmiešaný bordel, v ktorom kolabuje separácia nástrojov a kde sa strácajú detaily. Výčitku by som smeroval aj k sykavkám, ktoré sú príliš zvýraznené a pôsobia nepríjemne. Na obhajobu 889a treba povedať, že podstatné rozdiely pri použití reproduktorov sa obmedzili na podanie basov a sykavky. Pre zvyšné rozdiely vo zvuku som už musel viac napínať uši. Je to dané tým, že použité reproduktory sa nemôžu rovnať rozlišovacej schopnosti, transparentnosti a podaniu priestoru K701. Svoju rolu v tom mohol zohrať aj reproduktorový zosilňovač, ktorý je nevalnej kvality a svojím spôsobom môže degradovať zvuk. Bez ohľadu na to, pri porovnaní STX a 889A bol rozdiel zrejmejší aj v podaní reproduktorov. V prípade zosilnenia K701 ani jedna zvukovka neobstála. Strata kontroly nad signálom bola zrejmá, prechody boli neisté a skreslené, čo vyústilo do neurčitého a rozmazaného zvuku. Basy boli málo prierazné, zneli rozfláknuto, v niektorých prípadoch akoby vôbec nedosahovali svoj vrcholný bod a po dovŕšení asi ¾ svojej cesty vzdali svoj márny boj a prichádzal ich predčasný útlm. V oblasti výšok bolo cítiť skreslenie. Miestami dochádzalo k chybám aj v časovaní a rytme. Najviac zrejmé je to v dynamických pesničkách, v ktorých sa v súčasnosti deje veľa vecí naraz a majú väčšie nároky na rýchle prechody (BT feat The Roots - Tao Of The Machine).

Porovnanie DS a STX prinieslo jednoznačný triumf STX. DS chýba viac iskry a života v oblasti výšok. Zvuk tak pôsobí ponuro, málo vzdušne a trochu som sa pri ňom nudil. Chýba dynamika a energia, ktorou vie STX vtiahnuť poslucháča do deja. Navyše STX znie čistejšie v celom spektre, má lepšie zastúpenie detailov a väčšiu zvukovú scénu.(Eric Clapton – Change the World) Situáciu s výškami nevyriešila ani výmena OZ za LM6172IN a LME49720NA. Je dosť možné, že je to dôsledok použitých kondenzátorov. Celkovo sa výmena OZ prejavila na zvuku v podstatne menšej miere než pri STX. Pri zohľadnení postavenia oboch kariet v ponuke ASUSu sa dali rozdiely očakávať, aj keď osobne som nerátal až s takýmto odstupom.



ROCCAT Kave - praktické skúsenosti, Záver

Pri testovaní Kave som sa zameral hlavne na zážitky pri hraní, okrajovo som zabŕdol aj do filmov a hudby. Pre účely porovnania boli použité K701.

Bioshock – hra odohrávajúca sa v meste pod morom a v situáciach, keď často protivníka počujete skôr, než vidíte, je vďačným námetom pre overenie pozičných schopností slúchadiel. Navyše hra podporuje EAX5, čo ešte viac umocní zážitok z hry. Zvuk Kave je o poznanie temnejší a hmotnejší než u K701, balansom sa prikláňa k spodným frekvenciám. Výšky sú mierne potlačené. Zvony v podaní K701 zneli cinkavejšie a presvedčivejšie. Pre účely hrania však temnejší charakter nie je na škodu, výbuchy aj streľba zo zbraní majú väčší impakt, čo pri hraní a filmoch vždy vnímam pozitívne. Podobne sa to prejavilo aj pri ťažkom kroku 'Big Daddyho', keď som mal pocit, že skutočne prechádza popri mne. Najväčšiu výhodu Kave predstavovalo ich pozičné nasadenie v priestore.

Pri zachytení rozhovoru je prakticky hneď jasné odkiaľ smeruje. Platilo to aj prípade, keď som sa nachádzal o poschodie vyššie či nižšie. V prípade K701 to bolo viac o „myslím, že viem odkiaľ smeruje“. Precíznosti Kave sa to nemohlo rovnať, človek s nimi jedná v podstate inštinktívne, zatiaľ čo s K701 je potrebný čas na zorientovanie sa. Najviac sa to prejavilo pri útokoch 'Splicer' žien lezúcich po stenách alebo lietajúcich mašinách. V tmavej miestnosti sa aj podľa jemných zvukov dá presne odhadnúť, kde sa útočník nachádza a pripraviť sa tak na jeho útok. V prípade K701 som často len čakal kedy útočníka uvidím. V konečnom dôsledku to vyústilo do podstatne menšieho počtu úmrtí pri použití Kave. Prejavilo sa to aj pri útokoch z viacerých strán, podľa bežiacich krokov som s predstihom reagoval a ustúpil v správnom smere, prípadne sa otočil a zaútočil ako prvý.

Call of Duty:Modern Warfare – obľúbená séria z prostredia vojnových konfliktov. Zasadenie dielu do súčasnosti sa premietlo do frenetickej akcie, keď medzi prežitím a reštartovaním levelu môže rozhodovať sekunda váhania. Kave opäť ukázali svoju silu v presnom označení priestoru odkiaľ prichádza zvuk. Indikátor smeru streľby pri zasiahnutí mojej postavy som si všímal už len minimálne. Neustále som mal veľmi dobrú predstavu, či sa strieľa zhora,zdola, zboku či spoza mňa. Rovnako pružne som reagoval na výkriky „RPG“ od priateľských vojakov a rýchlo sa presunul na bezpečnejšie miesto. Svetlejší charakter K701 sa prejavil pri svištiacich guľkách, ktoré zneli reálnejšie po odrazení sa od plechu, rozbití skla či tesnom prelete pri mojej hlave. Podpísala sa pod to aj rýchlosť K701, ktorej sa Kave nemohli rovnať. V ich prípade zneli guľky až príliš rozvláčne, akoby boli omnoho dlhšie než v skutočnosti.

Celkovo Kave pôsobia dosť pomalým dojmom, budia dojem, že celý čas len doháňajú signál. Na druhej strane, pri výbuchoch a streľbe znejú dôraznejšie a hutnejšie, i keď výbuchy pôsobia dosť rozostrene. Vzdušnejší prejav K701 lepšie zachytával zvuky na pozadí, prichádzajúcu hliadkujúcu helikoptéru som počul o niečo skôr. Avšak keď som ju zaregistroval s Kave, tak som aj pomerne presne vedel odkiaľ prichádza, čo sa o K701 nedalo povedať. Opäť sa opakoval scenár ako pri predošlej hre - menší počet úmrtí pri použití Kave, čo je zrejme najdôležitejšia informácia pre hráčov.

Need For Speed Shift – pre overenie či 5.1 slúchadlá budú predstavovať rovnakú výhodu pri hraní aj iných žánrov ako len FPS som siahol po najnovšom diele NFS. Rozdiely už neboli tak významné, ale nejaké sa našli. Pri predbiehajúcich manévroch je počuť, z ktorej strany sa vás snaží jazdec za vami predbehnúť. Občas to pomôže pri udržaní pozície a získate pár bodov do agresívneho profilu za blokovanie súperov.

Inak to bol opäť rozstrel medzi temnejším versus svetlejším prejavom. Kave som si viac užíval pri prejazdoch tunelmi, kde pomocou hutnejšieho a priestorového zvuku navodili skvelú atmosféru. K701 zneli vernejšie pri pískaní gúm, výjazdoch do štrku a točení motoru, aj keď im pri poslednom menovanom trochu chýbala váha.

Artikulácia hlasov je lepšia u K701, Kave nepomohlo ani prepnutie do 'Movie' presetu, ktorý hlasy len zosilní. K701 sa prezentovali vernejším, presnejším zvukom a s lepšou kontrolou nad signálom. Pri zohľadnení ceny a typu slúchadiel je to ale pochopiteľné.

Jednoznačnú výhodu mali Kave pri priestorovom podaní, človek sa viac cíti v centre diania a obkolesený zvukom. V scéne filmu „Misia na Mars“, keď sa kamera v strede otáča okolo hlavných postáv je pekne počuť, ako sa zvuk posúva s pohybom kamery. Vďaka uhlu meničov je pocit zvuku prichádzajúceho spoza vás viac uveriteľný. Pri nespočetných výbuchoch vo filme „Ironman“ predviedli Kave lepší impakt, aj keď basom chýba rýchlosť a znejú mierne rozostrene. Celkovo bol zážitok pri sledovaní filmov s týmto headsetom veľmi slušný.

Pri počúvaní hudby som využil STX pre lepší zdroj zvuku. Mnoho spomenutých chýb sa prejavilo aj v tejto činnosti – problematické stredy, výšky viac v úzadí. Zvuk však určite neurazí vzhľadom na účel slúchadiel a pre oddych v podobe obľúbenej pesničky počas prestávky LAN párty či po online sedení s kamarátmi poslúžia dobre.

Záver
ASUS Xonar DS ponúka s porovnaní s integrovaným kodekom lacný lístok do príjemnejšieho a muzikálnejšieho sveta audia. Ako pri mnohých iných vstupných produktoch, aj v tomto prípade sa nájdu kompromisy, ktoré výrobca musí podstúpiť ak chce udržať cenu na istej hranicu. Svojím pomerom cena/výkon však DS môže osloviť ľudí, ktorí nehodlajú investovať väčšie sumy do zvukových kariet.

Headset ROCCAT Kave určite zaujme vášnivých hráčov, ktorí v izbe nemajú priestor pre 5.1 reprosústavy alebo preferujú súkromie slúchadiel. Hráčom LAN party sa odvďačí svojou skladnosťou, nenáročnosťou na prepravu a praktickými doplnkami, ktoré vám umožnia sústrediť sa výlučne na hranie. ROCCAT Kave udeľujeme ocenenie pc.sk - odporúčame!




Za poskytnutie zvukovej karty Xonar DS ďakujeme spoločnosti ASUS.

Za poskytnutie slúchadiel Kave ďakujeme spoločnosti ROCCAT.


Comments (10)
miriamka
Good job! Presne recka pre mna! Rozmýšľal som o kúpe asus xonar ds alebo dx, teraz viem o čom sú...Na kave budem musieť ešte dlho šporiť.
hurikan69
Takze si vypitam Kave na Vianoce. :)
tomkocur
Z tých istých reproduktorov počúvam doma ja :D len ich nemám napojené na minivežu ale na LM3886 (STK nie je zlý zosilňovač, ale v tých MHC-RXxxx vežiach proste basy nehrá). BTW: kundy na zvukovke sú Nippon?
dexman
asi to budú nippony, sú označené KMG 16v 220uF. inak tie repráky majú niečo do seba, mám ich už dobrých 12-15 rokov a stále sa mi nepodarilo zbaviť sa ich. určite sa nich dá vychutnať hudba. ale k trojpásmovým pasívom už treba aj riadny zosík. @ miriamka: thanks a som rád, že ti recenzia v niečom pomohla.
tommy1104
Tie reprá majú aké svorky na káble (a 2 či 4?)? Hralo by to dobre aj na AVR Yamaha RX-V563? Pýtam sa, lebo by som si ich asi vedel celkom výhodne zohnať, a už keď tomkocur na tom počúva, tak to nebude určite zlé :) A čo sa týka DS - trochu ma recenzia sklamala, v prípade kúpy zvukovky to bol u mňa hlavný kandidát (akože myslím si že so zvukom by som nemal problém - dúfam, že nemá tichší aj digitálny výstup, hm?), sklamal ma najmä ten brum po pripojení mikrofónu (niežeby som potreboval niečo profi nahrávať, ale proste takéto neduhy nemám rád).
dexman
na jeden reprák sú 2 svorky a sú pružinové. s AVR neviem ako by to bolo, keďže som nemal možnosť počuť ho. ale mal by to byť step-up v porovnaní s STK.
tommy1104
Hmm už mi ich niekto vyfúkol, ale aj tak ďakujem ... Zaujímalo by ma, ako je na tom hlasitosť digitálneho výstupu u DS - či nie je náhodou nastavený inak ako u integrovaných.
dexman
digitál som pravdu povediac ani neskúšal kvôli môjmu blbému AVR. na ten účel by si ale zbytočne kupoval diskrétnu zvukovku, rovnako dobre ti poslúži aj integráč (možno aj lepšie, podľa reakcií nižšie) http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20080423032545000&board_id=21&model=Xonar%20D2X&page=1&count=28
rheretic
Musim suhlasit s autorom.. po tejto recenzii som si kupit sluchatka Roccat Kave Ta hmotnost je fakt citelna (iba ze by sme mali nekompatibilne hlavy vsetci :)) .. co sa tyka odhlucnenia tak je fakt ze sluchatka posobia ako plastove musle (nie ze by neboli) a teda sa zda ze niektore frekvencie z okolia skor zosilnuju ako tlmia. (taky ventilator na chladici procesora mi zrazu nenormalne vadi) Nedalo mi a rozobral som ich aby som zistil ako je robene tlmenie vo vnutri za reproduktormi. a co som nasiel ? Nic ! v sluchatkach tohto typu si vyrobca ani len nedal namahu tam nalepit kus vaty alebo niecoho hustejsieho aby tym plastom neprenikal zvuk zvonku. Takze dalsi krok bude vlozenie nejakeho tlmiaceho materialu a uvidim ci to pomohlo. ked tak sa ozvem :)
rheretic
po vlozeni zlozenej hygienickej vreckovky sa odhlucnenie zlepsilo... Viem si predstavit aj nieco lepsie, ale co clovek zozenie na stedry den ? :) .. Myslim ze vyrobca by mohol porozmyslat nad vlozenim niecoho tlmiaceho co by ho mozno nestalo ani jeden cent. Za to na vysledku by to dost pomohlo.
Add new comment
TOPlist