SK

Emisné štandardy pomaly prichádzajú aj do leteckej dopravy

 
Motorové vozidlá brázdiace cestné komunikácie sú už dlhší čas zvyknuté na emisné štandardy. Teraz však nastal čas zamerať sa na oblohu a emisným štandardom sa nevyhnú ani letecké spoločnosti. 

Dôležitý krok vpred sa udial na včerajšom zhromaždení Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo (ICAO), ktorá je špeciálnym úradom OSN. Celkovo 23 krajín sveta jednomyseľne odsúhlasilo prvý štandard emisií oxidu uhličitého pre civilné letectvo. 
 
 
Ak budú dohodnuté odporúčania prijaté do platnosti, potom od roku 2020 budú musieť všetky nové lietadlá spĺňať prísnejšie pravidlá ohľadom emisií oxidu uhličitého. Nové lietadlá zo súčasných modelov, ktoré sa vznášajú nad našimi hlavami už dnes, budú musieť byť prispôsobené štandardom najneskôr do roku 2023. Hraničným termínom, dokedy musia všetky lietadlá spĺňať pravidlá emisií, bol stanovený rok 2028.
 
Týmto rozhodnutím by sa v najbližších rokoch mohlo výrazne znížiť znečistenie ovzdušia. Podľa prvotných výpočtov by sa v rozmedzí rokov 2020 – 2040 mohol znížiť obsah CO2 o viac ako 650 miliónov ton. Pre lepšiu predstavu, takéto zníženie by sa dalo zabezpečiť, ak by počas jedného roka nejazdilo 140 miliónov áut.
 
Civilné letectvo je ročne zodpovedné za približne 2% celosvetovej produkcie CO2. Nejde o veľké číslo, ale v najbližších 10 – 15 rokoch sa predpokladá dvojnásobné zvýšenie počtu letov, preto sa ICAO chce postaviť k problému zodpovedne.
 
Zdroj: engadget
 
Komentáre (7)
adam102
Super, tesime sa na vyssie ceny leteniek. 2% produkuju lietadla, po novom budu produkovat uz len 1,7%. Parada.
avixe
nizsie emisie znamenaju uspornejsie motory a uspornejsie motory znamenaju nizsie ceny leteniek.. rovnako ako v dnesnom modernom motore v aute platis menej za prepravu ako kedysi... okrem toho nizsi dopyt po palive bude znamenat pokles jeho jednotkovej ceny... tak ako je to dnes s naftou a benzinom...
adam102
V idealnom svete ano. Ale skor si myslim, ze usporne motory = kompromisy, rovnako ako v modernych autach. Teda vyssia poruchovost, zlozitejsia konstrukcia, vyssie naklady na udrzbu,... Alebo budeme lietat 500 km/h ako tu niekto pisal :D Menej platit nebudeme, tomu uz dlhsi cas neverim.
marfan
Za chvilu budeme mať na riti DPF filter alebo čo aby sa znížili emisie človeka :D
dohnalik
Emise člověka nepředstavujou žádnej problém, protože nežere ropu, ale žere uhlovodíky z uzavřenýho cyklu.
MQ
Ako vzdy (aj pri autach, elektrarnach, velkych podnikoch... a ich emisnych kvotach) ide o prachy. Ide o to, aby sa opat niekto nabalil. Predpokladam, ze to bude opat rovnaka "firma", ako aj doteraz. Takza sledujme tok penazi a hned budeme vediet, z koho mudrej hlavy to vzislo. . Uz si len pockat na emisnu dan za fazulu, hrach a pod. Ale dychat zatial este mozeme....len dokedy to bude bez emisnych povoleniek. ;-)
Ján Kisty
obmedzme rychlost lietadiel na 500km/h a bude pokoj :D Kde sme sa to dostali z nadzvukovej dopravy :D....
Add new comment
TOPlist