SK

Drony vs. kamióny: Ktoré spôsobujú menšie znečistenie uhlíkom?

Doručovanie balíkov dronmi môže za určitých okolností znížiť emisie oxidu uhličitého v porovnaní s dodávkami nákladnými automobilmi, tvrdí nová štúdia dopravných inžinierov z University of Washington.

V článku, ktorý bude zverejnený v pripravovanom čísle odborného magazínu Transportation Research Part D: Transport and Environment, výskumníci uvádzajú, že drony majú menšie emisie oxidu uhličitého ako nákladné vozidlá, keď nemusia lietať k svojim cieľom veľmi ďaleko alebo keď má destinácia kam sa má doručovať málo príjemcov-zákazníkov.

Nákladné vozidlá, ktoré môžu dopraviť všetko od oblečenia až po nábytok pri jedinej ceste, sa stanú ekologickejšou alternatívou pre klímu vtedy, keď dodávacia cesta má veľa zastávok, alebo keď je destinácia ďaleko od centrálneho skladu.

Pre malé, ľahké balíčky - napríklad fľašu liekov alebo detské plavky - sú drony zvlášť vhodné. Ale emisie z uhlíka rastú, keď sa hmotnosť balíka zvyšuje, pretože drony musia využívať veľa energie na to, aby zostali s ťažkým nákladom vo vzduchu.

"Let je omnoho energeticky náročnejší - dostať sa do vzduchu vyžaduje veľké úsilie. Spočiatku som si myslel, že neexistuje žiadny spôsob, ako by mohli drony konkurovať nákladným automobilom pri emisiách oxidu uhličitého", povedala Anne Goodchildová, profesorka civilného a environmentálneho inžinierstva UW. "Nakoniec som bola prekvapená, ako sú v niektorých prípadoch drony energeticky účinné. Nákladné vozidlá lepšie konkurujú pri ťažších nákladoch, ale pre dopravu skutočne ľahkých balíkov sú drony vynikajúce."

Záujem o nevojenské používanie dronov dramaticky vzrástol s úspešnými operáciami mimo Spojených štátov, pri dodávaní potravín, liekov a pošty. V Spojených štátoch nedávno Federálna správa letectva vytvorila právny priestor na experimentovanie s dodávkami dronmi, aj keď sa neočakáva, že v krátkom čase plne povoli ich komerčné operácie.

Zatiaľ čo verejná diskusia sa vo veľkej miere zamerala na znižovanie nákladov, dôsledky na súkromie a preťaženie vzdušného priestoru, len málo ľudí analyzovalo dôsledky na životné prostredie, ktoré môžu mať drony, ak budú plne prijaté.

Nová analýza, vedená bývalým študentom UW v oblasti civilného a environmentálneho inžinierstva, Jordanom Toyom, porovnáva emisie oxidu uhličitého a vzdialeností, ktoré boli preletené dronmi a prejdené nákladnými automobilmi v 10 rôznych scenároch v reálnom svete v Los Angeles. Model zahŕňal 330 rôznych servisných zón, pričom počet príjemcov sa pohyboval od 50 do 500 v každej zóne.

Výskumníci sa spoliehajú na modely na odhadovanie údajov o nákladných automobiloch, ktoré boli predtým použité pri porovnávaní environmentálnej stopy dodávok potravín osobným nákupom. Analýza tiež predpokladala, že drony by mohli nosiť len jeden balík naraz a vrátili sa do skladu po každej dodávke - vyžadovali tak oveľa viac ciest tam a späť prelietali viac kilometrov, ako pri rovnakej ceste najazdili nákladné automobily.

Výskumníci odhadovali, koľko energie by vyžadovala dodávka dronmi, na základe spotreby 10 rôznych hypotetických dronov. Emisie oxidu uhličitého sa vypočítali pri použití priemernej palivovej zmesi v Kalifornii.

Spoločnosť Goodchild uviedla, že je nepravdepodobné, že drony budú použité pre všetky aplikácie na doručovanie, ale že existujú určité prípady, v ktorých sa zdá, že majú zmysel - napríklad kratšie výlety v menej husto vyvinutých komunitách alebo na kontrolovaných miestach, ako je vojenská základňa. Dalo by sa predstaviť si hybridný systém, v ktorom nákladné auto presúva celú záťaž balíkov na centralizované miesto a potom flotila dronov rozvezie náklad do jednotlivých domov alebo podnikov.

"Vzhľadom na to, čo sme zistili, pravdepodobne najrealistickejší scenár je s dronmi, ktoré robia poslednú časť dodávky", povedala Goodchildová, ktorý tiež riadi dopravné a logistické centrum UW Supply Chain. "Pravdepodobne to nebude v centre Seattlu a v blízkej budúcnosti. Ale možno vo vidieckej komunite s cestami, ktoré sú pomalé a ťažké pre nákladné automobily."

Goodchildová si uvedomila, aký pokrok môžu inžinieri dosiahnúť, keď prijmú výzvu. Vytváranie tak ľahkého lietajúceho objektu, ktorý dokáže niesť svoju vlastnú batériu a skutočne vykonávať užitočnú prácu, bolo neuveriteľne ťažkým problémom na vyriešenie - a táto technológia teraz existuje, povedala Goodchildová.

"Nevyvinuli sme rovnakú úroveň úsilia na inžiniering ľahkých nákladných vozidiel - sú príliš ťažké a vozový park nevyzerá veľmi odlišne, ako pred pár desaťročiami", povedala. "Ak by sme vzali to isté množstvo úsilia, ktorú sme dali do robenia ľahkých a efektívnych dronov, a aplikovali to na nákladné automobily a dostali ich na ulicu, mohli by sme urobiť veľa dobrého pre dopravný priemysel a životné prostredie."

Zdroj: www.washington.edu

Komentáre (2)
I2
a stale neviem (teda tusim) kde skoncili ,koncia a budu koncit ,miliardy li-onovych baterii z TESLY ,BLBfonov, dronov..... bateria sa neda rozlozit ,tak co ?! -na dno mora ako jadrovy odpad ? toto je chore a svet je j3bnuty na cele s Elonom Muskom, a ZuckerMučkerom (cukrovou múčkou) (fačebúk) ,ludia sa samy znicia, Este aj Trump povedal ze sklenikovy efekt neexistuje -typicke, dava prednost ekonomiky USA pred zdravou planetou, :-/
daxn2o
to ze to ty nevies este neznamena, ze to skonci tak ako si to ty predstavujes.
Add new comment
TOPlist