Recenzia volantu je pre nás novinkou a presvedčiť Fanatec, aby nám jeden poslal, chvíľu trvalo. Nakoniec sme sa dohodli na spolupráci a okrem volantu CSL elite nám výrobca poslal na test aj vylepšený brzdový pedál v podobe Loadcell kit . Volant som otestoval v hrách Gran Turismo Sport a Project Cars 2.
Fanatec CSL Elite - Balenie, špecifikácie
Na moje prekvapenie mi celý set prišiel “rozkúskovaný” v troch v pomerne veľkých krabiciach.
Ako sa nakoniec ukázalo, samostatné balenie si zaslúžil volant, pedále a vylepšená brzda. Volant aj pedále sú chránené tvrdšou penou a bez problémov zvládnu transport aj na väčšiu vzdialenosť. V balení nájdeme ešte okrem potrebných káblov aj dodatočné tlačidlá, ktoré si môžete časom na volante vymeniť. Súčasťou balenia je krabička na zapojenie jednotlivých častí volantu (volant, pedále), ktorá sa namontuje na spodok základne pedálov.
U brzdového pedálu Loadcell kit v príslušenstve nájdeme rovnakú krabičku, ktorá dovoľuje zapojiť tri pedále, protišmykové nálepky, spevňujúce tyče a nástavce - tie vám umožnia nastaviť si odpor samotného pedálu.
Špecifikácie
Priemer volantu | 30 cm |
Hmotnosť volantu | 970 g |
Odpor/krútiaci moment | 6 Nm |
Polomer otáčania | 1080 stupňov |
Počet motorov | 1 |
Počet remeňov | 1 |
Riadiaca páka | Nie je súčasťou balenia |
Počet pedálov | 2 |
Cena | 499,95 eur |
Fanatec CSL Elite - Dizajn
Fanatec ja známy výrobca volantov a na svojich produktoch si dá záležať. Už pri prvom vybaľovaní je jasné, že máte v rukách prvotriedny produkt. Volant je potiahnutý kožou a látkou suede s modrým prešivom. Pod volantom sa nachádzajú pádla, ktoré slúžia na preraďovanie rýchlostí.
Stisk aj odozva od pádiel je veľmi dobrá a plynulá, avšak chýba tu kliknutie, čo môže niekomu vadiť. Fanatec však myslel aj na to a za 100 eur si môžete dokúpiť magnetické pádla - tie sa dajú následne nastaviť podľa osobnej preferencie (pozícia, uhol, vzdialenosť). Treba však dodať, že tu už budete potrebovať aj iný volant. Tieto pádla som mal možnosť skúsiť na inom CSL Elite volante a musím povedať, že mi preraďovanie s takýmito pádlami prišlo o niečo rýchlejšie a pocitovo lepšie.
Na volante sa nachádzajú štandardné tlačidlá, ktoré poznáme z PS4 a špeciálne tlačidlá, ktoré sa dajú zameniť za iné. Tlačidlá sú dobre rozmiestnené a na väčšinu dosiahnete aj počas hrania. Na lepšie ovládanie v menu hrách sa tu nachádza malý joystick. Samotný volant sa pripevňuje k základni nasunutím na tyč. Pre upevnenie volantu musíte dotiahnuť uchytávací mechanizmus - vytvarovaný kus plechu, ktorý priskrutkovaním zmení tvar, vytvorí potrebný tlak a volant drží na mieste. Tento mechanizmus pôsobí na celom volante najlacnejšie. Volant má reálnu veľkosť o priemere 30cm a hmotnosť 970g.
Samotná základňa má dva otvory, ktoré sú určené na vyfukovanie teplého vzduchu von z volantu. O chladenie sa stará ventilátor umiestnený v pravej časti základni (ak sa na ňu pozeráme zpredu). Ventilátor sa podľa teploty reguluje sám. V zadnej časti sa nachádzajú konektory pre USB, elektrický a RJ kábel.
V spodnej časti základni nájdeme dva držiaky, pomocou ktorých môžete volant uchytiť o stôl. Tento držiak môžete dať aj dole a následne pripevniť na Wheel stand alebo PlaySeat. Je škoda, že Fanatec použil plastový držiak, ale predpokladám, že väčšina CSL elite volantov skončí pripevnených práve na spomínaných Wheel standoch alebo Playseatoch. Doska na ktorú upevňujete CS elite môže mať od 1 do 6cm.
Vylepšená brzda - Loadcell kit sa od tej pôvodnej odlišuje v jednej zásadnej veci. Brzdenie nie je lineárne ako u plynu, ale odporové. To znamená inú konštrukciu a možnosť meniť si odpor brzdenia v kg priamo ce volant. Najväčší odpor, ktorý sa dá brzdovému pedálu nastaviť je 90kg. Pri takomto nastavení som takmer pri každom brzdení posúval s Wheel Standom.
Rovnako pomocou nastavcov si môžete meniť dĺžku brzdového pedálu.
Fanatec CSL Elite - Praktické skúsenosti
Pred prvým použitím treba volant pripojiť k PC a skontrolovať, či má volant najnovšie ovládače. V klasickej windows kalibrácii volantu, nehľadajte nastavenia Force feedback, či ovládanie odporu pedálov tu nenájdete. K nastaveniu týchto parametrov sa dostanete cez menu na volante. Možno to nie je najpohodlnejšie nastavovanie, ale nezaberie vám veľa času a viete si ho meniť počas hry, čo považujem za veľké plus.
Čo si počas hrania uvedomíte je plynulosť otáčania a hlavne to, ako je volant tichý. Fanatec CLS Elite má jeden remeň a jeden motor. Najhlučnejšou časťou je nakoniec ventilátor, ktorý chladí celý volant.
Skvelým doplnkom je znázornenie otáčok motora na malom displeji na volante a rovnako aj na základni, kde sa nachádza 9 LEDiek. Displej na volante mení farbu podľa otáčok a LED diódy zase efektným spôsob znázorňujú zvyšovanie otáčok – každé 3 diódy majú rovnakú farbu a pri akcelerácii sa zobrazí zelenú, žltú a nakoniec červenú farbu. Každá dióda sa rozsvieti postupne a zvyšovanie otáčok vidíte pekne plynulo.
Force Feedback je na volante jednoducho skvelý. Volant mal byť primárne testovaný na GT Sport, avšak doteraz nie je tento volant 100% podporovaný a Force Feedback je tu pomerne malý. V Project Cars 2 bol 100% Force Feedback časom skoro až nepríjemný a v závodoch, kde som musel bojovať s autom na nerovnej ceste, som si Force Feedback po hodine hrania nastavil na menší odpor. Zmeniť silu Force Feedback je však veľmi ľahké aj počas hry cez spomínané menu na volante. Na volante cítite každú maličkú nerovnosť, či hrboľ a pôžitok z jazdy je naozaj skvelý. Toto platí hlavne o Project Cars 2. Pridajte k tomu Playseat a jazdenie si užijete perfektne.
Celkový odpor, ktorý vám je dávkovaný, vytvára spolu s možnosťou otáčania volantu v 1080 stupňoch naozaj realistický dojem z jazdenia a auta.
Ak to s jazdením myslíte vážne, odporučil by som vám dokúpiť si špeciálny brzdový pedál Loadcell kit. Cena sa síce pohybuje na úrovni 100 eur, ale pocit brzdenia je diametrálne odlišný od lineárneho brzdového pedálu. Keď som prvýkrát nahodil odporový brzdový pedál, nezvládol som ubrzdiť ani jednu zákrutu. Trvalo mi asi dve hodiny, pokým som nemusel rozmýšľať nad tým, ako mám vlastne brzdiť.
Fanatec CSL Elite - Zhodnotenie, záver
Fanatec CSL Elite je jednoducho skvelý volant, ktorý vám sám o sebe dáva pocit a možnosť zlepšiť sa. Vďaka vynikajúcemu Force feedbacku a odozvy od volantu vás jazdenie bude neskutočne baviť. CSL Elite by som mal ideálne porovnať s Logitech G29 alebo volantom od Trust ako jeho najväčšími konkurentami, avšak ani jeden som v čase písania recenzie nemal k dispozícii. Ak ho porovnám (nie úplne optimálne porovnanie) s Logitec Driving Force GT, tak CSL elite ho jednoducho zakope do zeme a Driving Force GT vám príde ako veľmi lacná hračka.
Primontujte CSL elite k PlaySeat alebo RSeat a máte doma hračku, od ktorej vás dostane len málokto.
Fanatec CSL Elite
Plusy | Mínusy |
Použité materiály | Pomerne drahé doplnky |
Force Feedback | Hlučný ventilátor |
Pocit reálnosti z jazdy | |
Možnosť zakúpiť si rôzne druhy volantov |
Fanatec Loadcell Kit
Plusy | Mínusy |
Možnosť nastaviť odpor brzdenia | Vyššia cena |
Za zapožičanie Fanatec CSL Elite a Loadcell kit ďakujeme spoločnosti Fanatec.
Anakin666
Lukáš Lancz
i2
Anakin666
mstreet
Bingbean
vlado6-00
Mám G29 už druhu Prvá na rovine som mal plný plyn nereagovala blbla reklamoval som ju vrátili mi peniaze NAY Druhá kupil som ho cez shop na rovina aj inde nie vždy ale často svojvolne brzdí to som zistil ked sa pozerámnzo záznamu že blikaju brzdové svetlá STALO SA TO VAM
Peter
Ahoj Bol som vlastníkom Trustmastre 500. WRC snímky išlo perfektne ale Cars aF1 zle. Hlavne by má zaujimalo správanie v hre F1