Špecifikácie, balenie
DYU Electric Bike je podľa webu výrobcu dostupný v prevedení Standard a Deluxe. Mne sa dostala do ruky lacnejšia verzia Standard. V tabuľke sú uvedené údaje vľavo pre verziu Standard a vpravo pre verziu Deluxe.
Materiál | hliníková zliatina |
Veľkosť v zloženom stave | 102 x 72 x 20 cm |
Veľkosť v rozloženom stave | 102 x 94 x 50,5 cm |
Výška stúpačiek | 20 cm |
Výkon motora | 250 W |
Batéria | 4,4 Ah/10 Ah, 36 V, li-ion |
Hmotnosť | 12 kg/14,5 kg |
Nosnosť | 120 kg |
Maximálna rýchlosť | 30 km/h |
Dojazd | 18 +/-3 km a 40 +/- 5 km |
Maximálny uhol stúpania | 15° |
Brzdy | zadná kotúčová/predná a zadná kotúčová |
Kolesá | 12“, nafukovacie dušové |
Cena | 295 eur |
Doplnenie redakcie: DYU bike je možné kúpiť z Európskeho skladu Gearbest za 295 eur.
Popis a výbava
DYU Electric Bike dokáže fungovať hneď po rozbalení z krabice, no jeho dôležitou súčasťou je aj aplikácia na ovládanie. Aplikácia sa volá DYU a je dostupná pre oba dominantné operačné systémy pre smartfóny – iOS a Android.
Aplikácia má jednoduché a prehľadné rozhranie. Párovanie s iPhone prebehlo ihneď na prvý pokus cez aplikáciu. Na úvodnej obrazovke je vidno aktuálnu rýchlosť, stav batérie, teplotu batérie a stav elektronického zámku. Svoj e-bike si tak viete ochrániť pred neoprávneným používaním, ale nie pred odcudzením. Dodatočná fyzická ochrana je teda určite na mieste.
DYU aplikácia ďalej umožňuje obmedzenie maximálnej rýchlosti, ktoré je spočiatku v rozsahu od 5 až do 20 km/h. Po prejdení 10 kilometrovej testovacej vzdialenosti sa obmedzovač maximálnej rýchlosti posunie až na 30 km/h. To, či ju aj dosiahnete však závisí od hmotnosti vodiča, sklonu cesty a poveternostných podmienok. Okrem toho si viete v aplikácii zobraziť aktuálnu polohu na mape a zobraziť prejdenú trasu a vzdialenosť. Túto funkciu však prakticky vôbec nepoužívam, pretože po vypnutí e-biku dôjde k vymazaniu týchto dát.
Samotné ovládanie e-biku je jednoduché. Na pravej strane riadidiel nájdete otočnú rukovať akcelerátora a tlačidlo tempomatu. Tempomat je veľmi dobrým pomocníkom, vďaka ktorému nemusíte neustále držať otočenú rukovať. Schválne som si skúsil ísť dlhší úsek bez neho a veľmi rád som sa vrátil k jeho používaniu. Tempomat sa automaticky deaktivuje pri stlačení brzdy, pri opätovnom otočení a pustení akcelerátora alebo opätovným stlačením tlačidla tempomatu.
Ľavá strana riaditok obsahuje tlačidlo klaksónu a brzdu. Brzda je aj pre 100 kg jazdca dostatočne účinná, avšak to platí iba pri suchom počasí. Za daždivého počasia respektíve pri zamokrení kotúča výrazne klesá brzdný účinok a predlžuje sa brzdná dráha. Neznamená to, že by bol DYU e-bike za dažďa nepoužiteľný, len treba myslieť na tento hendikep. Je dosť možné, že by za dažďa prišla vhod aj predná brzda, prípadne brzda s väčším priemerom kotúčov.
Klaksón si tiež zaslúži jednu krátku zmienku. Klaksón je totiž klasickým klaksónom aký môžete poznať z trúbenia skútrov, a nie zvončekom. A prekvapivo na neho väčšina ľudí, na rozdiel od zvončeka, na cyklochodníku nereaguje.
Praktické poznatky z testovania
Testovanie prebiehalo začiatkom marca, keď sa vonkajšia teplota cez deň pohybovala okolo nuly. Ak ste už niekedy boli v takomto počasí vonku na bicykli, tak ste sa istotne museli obliecť do viacerých vrstiev oblečenia, všetko dôkladne zapraviť, dať si rukavice, čiapku a ideálne aj masku na tvár.
S DYU Electric bike je to trochu iné. Prekvapivo sa stačí obliecť podobne ako keď sa idete prejsť na zimnú prechádzku – jednoducho obyčajné nohavice, čiapka, zimná bunda a rukavice. Vďaka tomu, že sedíte vzpriamene a prakticky nehýbete nohami ani zvyškom tela vám neuniká cenné teplo a jednoducho nebude chladnejšie. Nepotrebujete rýchlejšie dýchať ako na bicykli, takže vyslovene nie je nutná ani šatka alebo maska.
Jazda samotná je vcelku pohodlná vďaka relatívne veľkým kolesám. Komfort ovplyvňuje aj to, ako veľmi ich nafúkate. No pokiaľ sa nechcete oberať o maximálnu rýchlosť, odporúčam maximálnu hodnotu. E-bike si hravo poradí s nerovnosťami na chodníkoch, bez zaváhania prejde rôzne nepekné spoje, znížene obrubníky, hrboľaté parkoviská aj vyšliapané cestičky krížom cez trávnik. Každodenné jazdenie sa časom stalo takou rutinou, že na e-biku bežne zoskočím z obrubníka. V čase písania tejto recenzie mám najazdených cez 220 km a e-bike sa teší dobrej kondícii.
Dochádzanie do práce
Pokiaľ nebola vonku poľadovica, tak som e-bike využíval na 2,4 km dochádzanie do práce. Aké sú čísla oproti iným dopravným prostriedkom? Na bicykli to v zimnom období trvá celkom 17,5 minúty – to je celkový čas vrátane obliekania niekoľkých vrstiev oblečenia, vyzdvihnutie bicykla z pivnice a zaparkovanie v práci. Autom to trvá priemerne 8 minút – samotná cesta trvá síce iba 4 minúty, lenže nájsť v okolí miesto na zaparkovanie a dostať sa do kancelárie tento čas značne predlžuje. Cesta autobusom MHD zaberie cca. 6 minút, lenže si treba nechať nejaký čas na čakanie na autobus. V priemere to teda MHD trvá 12 minút.
E-bike túto trasu zvládne za 6 minút priamo až ku hlavnému vchodu, odkiaľ je to ďalšia minúta do kancelárie. S časom 7 minút sa tak stáva víťazom. Samozrejme, tieto čísla sú platné len pre tento prípad a inokedy môže byť rýchlejšia MHD či auto. V mojom prípade je e-bike použiteľná alternatíva k tradičným čí menej tradičným spôsobom dopravy.
Ukazovateľ batérie na tejto trase klesne cca. 15%, čo približne zodpovedá reálnej spotrebe. Bez nabíjania sa mi podarilo absolvovať tri dni jazdenia do práce, čo zodpovedá 14,4 km prejdenej vzdialenosti. S klesajúcim ukazovateľom batérie však klesal aj výkon a dve jazdy rozhodne neboli tak svižné ako s plne nabitou batériou.
Skladovanie a transport
Skladnosť je tiež jeden z parametrov, ktoré výrobca rád prezentuje. V malom dvojizbovom byte nie je miesto na rozdávanie a tak som premýšľal kam s tým. Vďaka svojej výške a šírke sa zmestil rovno ku vchodovým dverám, kde mám aj zásuvku na nabíjanie. Celkom dosť miesta si našiel aj v rohu v obývačke pri vstupe na balkón. Prebehli aj pokusy schovať ho do šatníkovej skrine, no kvôli výške sedadla sa tesne nevošiel. Po dlhšom čase si však našiel svoje miesto pri vchodových dverách, kde nikomu a ničomu nezavadzia. Oproti bicyklu je to drobec, ktorý si ľahko nájde svoje miesto v byte.
A ako si s ním poradí kufor v aute? Prekvapivo dobre. Kufor staršej Hondy Civic patrí dnes už k podpriemerným a je porovnateľný s prvou Fabiou. DYU e-bike sa tam síce nevošiel naležato, no stačilo nechať odklopenú polovicu plata a e-bike sa bez problémov vošiel na výšku. Bez problémov si s ním poradil aj aktuálny VW Golf a predošlá generácia Mazdy 3, kde sa vošiel na ležato s veľkou rezervou.
Test dojazdu na dlhšej trase
Toto je asi kapitola, na ktorú ste od začiatku čakali. Tak, ako sa v prípade áut stretávame s ťažko dosiahnuteľnými či až nereálnymi hodnotami spotreby, čosi podobné platí aj v prípade DYU Electric Bike. Tým vôbec nechcem obviňovať výrobcu, že by nás chcel zavádzať. Údaj o dojazde 18,5 km treba brať ako maximálny možný pri minimálnej hmotnosti jazdca po rovine a bez viacerých rozbehov. Skrátka maximum.
Ako som spomínal hneď v úvode, testovanie prebiehalo v náročných zimných podmienkach s teplotami 0 až 5°C, ktoré rozhodne nesvedčia li-ion batériám.
Pre porovnanie rýchlosti som absolvoval podobnú cestu aj bicyklom. Trasy nie sú úplne rovnaké. Pre e-bike bola trasa optimalizovaná tak, aby som sa vyhol prudkým stúpaniam, ktoré by 250 W motor už nezdolal. V prípade bicykla som zostal pri pôvodnej trase, ktorá môže byť o niečo kratšia a vhodnejšia pre bicykel.
Trasa č. 1 – z Petržalky do Dúbravky
Táto časť testovania bola rozhodne tá náročnejšia. Začiatok trasy bol v Petržalke pri Technopole a cieľ v Dúbravke na Harmincovej. Trať začína v rovinatej Petržalke, kde sa napájalo miernym stúpaním na Starý most. Odtiaľ pokračoval pomerne rovný úsek po dunajskom nábreží, kde boli jedinou prekážkou chodci. Po tomto úseku nasleduje prakticky iba stúpanie.
Vonku bol stupeň nad nulou a fúkal severozápadný vietor s rýchlosťou 19 km/h, čo znamenalo v veľmi nepríjemný protivietor, ktorý citeľne znižoval rýchlosť e-biku. Na záveru sa pridalo aj stúpanie do kopca, ktoré pomaly ale isto zobralo aj poslednú energiu z batérie. Ako to celé dopadlo? Z 12,9 km trasy zvládol e-bike prejsť 9,7 km, po ktorých sa stúpanie do kopca zmenilo na trápenie rýchlosťou chôdze a teplota batérie stúpla na 65°C. Rozhodol som sa teda test ukončiť a e-bike ďalej netrápiť.
Trasa č. 2 – z Dúbravky do Petržalky
Druhá trasa bola naplánované opačným smerom. Začiatok bol v Dúbravke na Harmincovej ulici, odkiaľ sa išlo dolu kopcom cez Líščie údolie ku nábrežiu Dunaja, a po nábreží až ku Starému mostu. Starý most bol zvolený kvôli tomu, že má spomedzi všetkých mostov do Petržalky najmiernejšie stúpanie, s ktorým si poradí aj e-bike.
Po trojhodinovej pauze na nabíjanie prišiel čas vyraziť na cestu. Vietor medzitým trochu zoslabol ale neotočil sa. Úvodné klesanie s dĺžkou 1,5 km sľubovalo ušetrenú energiu. Oproti prvej trase priam ideálne podmienky. Horšie to už bolo s teplotou ktorá klesla na nulu.
Prvé menšie zaváhanie prišlo pri stúpaní na Starý most, kde ukazovateľ kapacity klesol na jednu paličku, no potom čo sa e-bike vyškriabal na Starý most, poskočil ukazovateľ na pôvodné hodnoty a pokračovalo ďalej. Ukazovateľ kapacity batérie síce klesal, ale na rovine si e-bike uháňal bez komplikácii. Zlom prišiel približne 250 metrov pred cieľom, keď ukazovateľ batérie začal zobrazovať nulu. Hoci rýchlosť citeľne klesala, e-bike našiel v sebe posledné zvyšky energie a úspešne došiel až do cieľa.
DYU e-bike teda absolvoval trasu dlhú 12,9 km pri priemernej rýchlosti 17,9 km/h. To rozhodne nie je málo a je to porovnateľné s cestovným tempom priemerného cyklistu. To všetko pohodlne bez námahy a bez prepoteného oblečenia. Nižšie je video s porovnaním proti bicyklu, ktorým sa to podarilo pri priemernej rýchlosti 22 km/h, čo je už veľmi svižné tempo.
Trasa č. 3 – výlet na Kačín
Tretia trasa je s dĺžkou 9 km najkratšia a nachádza sa v bratislavskom lesoparku. Začiatok je na parkovisku pri Červenom moste v nadmorskej výške 208 m. Cieľ trasy je altánok na lúke pod Kačínom vo výške 330 m. Trasu smerom nahor zvládol e-bike za 16 minút a 12 sekúnd s priemernou rýchlosťou 17 km/, čo je dokonca rýchlejšie ako môj čas na bicykli. Tu však musím priznať jeden drobný „cheat“. Pri ceste na Kačín sa vyskytujú stúpania, kde e-bike výrazne spomaľoval. Práve v týchto úsekoch som si pomohol odrážaním nohou ako na kolobežke, aby som elektromotor zbytočne netrápil a úspešne vyšiel až hore. Batéria bola evidentne vytrápená viac než dosť. Po príjazde ukazovala 0% zvyšnej kapacity a teplotu 60°C. Pred cestou späť som ju nechal 10 minút vyhladnúť a ukazovateľ medzitým poskočil na 10%, čo dávalo nádej na úspešný návrat späť k autu, keďže sa išlo prevažne dolu kopcom.
Cesta späť z Kačína bola celkom svižná. E-bike dosiahol maximálnu rýchlosť 37 km/h bez pomoci elektromotora. Zvyšnú časť trasy hravo zvládol aj so zvyšnými 10% batérie a prišiel až na parkovisko s ukazovateľom na 0%, hoci displej na e-biku stále ukazoval ešte nejakú kapacitu.
Priemerná rýchlosť na celej trase bola 19 km/h, čo je celkom slušný výsledok porovnateľný s bicyklovým 19,8 km/h. Bicykel ťahá smerom hore za kratší koniec no dokáže profitovať z vyššej rýchlosti smerom dolu.
Vplyv vonkajšej teploty na dojazd
Zhodnotenie a záver
Na záver mi zostáva zhrnúť a zhodnotiť poznatky o DYU Electric Bike. V prvom rade je to určite zaujímavá hračka, ktorá za prijateľnú sumu otvára dvere do sveta elektromobility. No okrem zábavy a bezprizorného jazdenia hore-dolu dokáže byť aj každodenným dopravným prostriedkom na krátke vzdialenosti v takmer každom počasí – možno s výnimkou poľadovice a intenzívnych lejakov. Aj keď sa určite nájde zopár nadšencov, ktorých neodradí ani takéto počasie. Príkladom nám môžu byť európske metropoly ako Viedeň či Amsterdam, kde je možné jazdiť po celý rok. A nejedná sa iba o typických „pumpičkárov“ v priliehavom športovom oblečení ale aj bežne oblečených ľudí na mestských bicykloch s dáždnikom ruke.
Ideálnymi sú pre e-bike rovinaté trasy s minimom stúpaní a minimom rozbehov. Motor s výkonom 250W je výkonovo dostatočný aj pre ťažších jazdcov. Síce neohúri bleskurýchlym odpichom, ale napriek tomu dokáže udržať tempo porovnateľné s bicyklom.
Za zaslanie DYU e-bike do súťaže ďakujeme spoločnosti Gearbest.
Skutočný Omen
Lukáš Lancz
Stvorec
Miroslav Jurčík
Pjetro de
Miroslav Jurčík
Skutočný Omen
et
Miroslav Jurčík
Ján Kisty
Miroslav Jurčík
Milan Gajdoš
Miroslav Jurčík
Pcfans