Povedzme si to rovno, Mercedes Benz S580e je auto v ktorom si chcete voziť svoj ctený ..... a je jedno, či si sadnete dopredu za volant alebo dozadu do riaditeľského sedadla. Popravde toto bude naozaj ťažká voľba pri každom naštartovaní auta. Za volantom si užijete sofistikovaný pohon, kombinovaných 510 konských síl (elektromotor má výkon 150 konských síl) s krútiacim momentom 710Nm. Vzadu zase máte k dispozícii prvú triedu, čo sa týka komfortu vrátane masážnej stoličky, osvetlenia, či klímy. Jednoducho sadnite si dozadu a užívajte si cestu, audio systém za ktorý by ste sa nehanbili ani doma, či nočnú oblohu...
Elektrifikácia sa dotkla aj takej klasiky ako S classe a popravde Mercedesu toto vyšlo parádne. Od konkurencie (BMW 745e, Audi A8 L 60 TFSI e, Bentley Flying Spur) má väčšiu batériu a tým pádom aj dojazd a nie len papierovo.
Kapacita batérie | Dojazd podľa WLTP | |
MB S580e | 28kWh | 86-103km |
BMW 745e | 12kWh | 54-58km |
Audi A8 60 TFSI | 14.1kWh | 46km |
Bentley Flying Spur Hybrid | 14.1kWh | Odhad do 46km |
Dizajn
Mercedes Benz S580e v predĺženej verzii pôsobí majestátne a je hodný pomenovaniu limuzína – dĺžka dosahuje takmer 5.2 metra. Dizajn je decentný a popravde sa dokážete na auto pozerať hodiny a obdivovať každú krivku. Až po čase si uvedomíte ako naozaj mohutné a majestátne toto auto je. To isté platí aj o interiéri ale k tomu až o chvíľu.
Predná maska pôsobí veľmi decentne ale možno škoda, že dizajnéri Mercedesu nejak nespojili stredné nasávanie s tým spodným. Je však pravda, že takto vyzerá auto mercedeckejšie a spojením nasávania by to už nemuselo byť ono...Za zváženie by to však možno stálo? 😊 Zadná pretiahnutá časť ma jednoducho niečo do seba - žiadna ostrá hrana, iba mierne zdvihnutie plechu pozdĺž celej línie nad nápisom S580e a logom Mercedes.
To, že ide navyše ešte o AMG verziu zistíte pri pohľade na 19“ kolesá – jediné miesto kde to Mercedes zvonka dáva vedieť. Pár ľudí okomentovalo, prečo len tak „malé“ kolesá...Prečo? Lebo pohodlie...To je na tomto aute prvoradé a najdôležitejšie. V zadnej časti sú dva otvory pre výfuky - po dva na každej strane. Nejde o žiadne fake ale reálne výfuky.
Predné svetlá na S580e svietia excelentne a v noci je jazda jedna radosť...
Z pohľadu vodiča
Takto dobrý pocit z auta máte málokedy ale popravde pri cenovke testovaného vozidla 172 386 eur sa nedá čakať nič iné. Ako vodič máte všetko perfektne na dosah, všetko je na svojom mieste tak ako má byť a väčšinu vecí dokážete nastaviť cez 12,3" displej - ten je mimochodom magnet na odtlačky, ktoré idú pomerne ťažko dole. Výhľad dopredu je excelentný a to, že sedíte v 5.2 metrovom aute si ani neuvedomíte. Teda až na situácie keď sa snažíte dostať do podzemnej garáže 😊 (pozor na to, že s týmto autom budete trčať von z bežného parkovacieho miesta, stĺpy a zákruty budú niekedy na tesno). Predpokladám, však, že S580e bude skôr parkovať pred firmou alebo rodinným domom... Testovaný kus mal vo výbave aktívnu zadnú nápravu, vďaka ktorej sa zadné kolesá dokážu natáčať o 10 stupňov. Aj vďaka tomu je S580e niekedy ľahšie ovládateľná ako rodinný kombík. Perfektný dojem dotvára použitie kože a aj fakt, že to tlačidlami v interiéri nie je prehnané, práve naopak...
Vyhrievanie a elektrické nastavovanie polohy volantu sa deje na ľavej strane pod smerovkou...
Z pohľadu spolucestujúcich
Ako som písal v úvode, vzadu dostávate 1 triedu, čo sa týka komfortu. Každé sedadlo je samozrejme nastaviteľné pre každú časť zvlášť – zvlášť si viete nastaviť opierku hlavy, chrbtovú časť, sedák. Jednoducho si pohodlie dokážete vytvoriť kedy chcete a ako chcete. Pri dlhej ceste, môžete využiť masážne kreslá, užiť si hudbu vďaka skvelému systému Burmester, sledovať nočnú oblohu cez horné okno alebo si po ceste pospať. Kabína je dokonale odhlučnená a ani pri diaľničných 130km/h so zimnými pneumatikami neprenikal dovnútra takmer žiaden hluk. Testovaný kus mal navyše riaditeľský balík a pravé zadné sedadlo malo navyše opierku pre nohy.
Tu sa dostávame k faktu, že je naozaj ťažké si pred cestou vybrať kde chcete vlastne sedieť...Asi rozhodne vaša nálada v danom momente. S580e si užijete vpredu a rovnako aj vzadu.
Pôžitok s jazdy
Ak si myslíte, že toto je iba pohodlná limuzína, veľmi sa mýlite. Vzduchový Airmatic podvozok reguluje sily pruženia a tlmenie upravuje individuálne na každom kolese zvlášť. Aj vďaka tomu, môžete prejsť zákruty takmer ako v športovom aute, bez nejakej väčšej námahy – pričom má S580e viac ako 2 tony a dĺžku 5.2 metra. Pripočítajte k tomu 510 konských síl a ten kto sedí za volantom bude mať chuť prehnať S classe pri každej príležitosti. Čo sa týka absorbovania nerovností, na našich cestách to zvláda S580e excelentne s hviezdičkou. V tomto smere zatiaľ najlepšie ako, ktoré som testoval.
Motor, skúsenosti
Samotný motor s výfukovým systémom je doslova zvuková symfónia v podaní Mercedesu, ktorá vás z času na čas núti stupiť na plynový pedál, tak povediac na podlahu. Zvuk nie je nijak rušivý, skôr vyvoláva vášeň – dal by sa popísať ako slušný chraplák rockového speváka.
Akú spotrebu očakávať od S580e? Čísla, ktoré uvediem sa budú možno zdať až príliš dobré ale už je dávno preč doba, kedy výkonné auto muselo pýtať viac ako 15l paliva.
Ak aj batériu nenabijete, S classe si vypýta pri 130km/h jazde na diaľnici skvelých 9.3l benzínu, nabite batériu a spotrebu bez problémov stiahnete k 4 – 4.5 litrom na 100 kilometrov v hybridnom režime. Ak sa rozhodnete ísť čisto na elektrickú energiu (maximálne do rýchlosti 140 km/h), na diaľnici najazdíte bez problémov 90 kilometrov, čím sfúkne v dojazde svoju konkurenciu. Na letných pneumatikách by dojazd bol určite o kúsok lepší...Batéria v S580e má kapacitu veľmi slušných 28kWh.
Perfektným doplnkom (príplatková výbava) je nabíjačka 3v1. Mercedes Benz elegantne vyriešil spôsob nabíjania pre tých, ktorý najazdia stovky kilometrov a potrebujú mať flexibilitu pri nabíjaní. Základom sú 3 rôzne koncovky, ktoré k nabíjačke viete pripojiť. Zároveň si viete tlačidlom na nabíjačke zvoliť výkon, ktorým sa má auto nabíjať.
Aby ste S580e mohli v hybridnom ale aj čisto elektrickom móde používať čo najčastejšie, Mercedes integroval do auta rýchlonabíjanie s maximálnym výkon 60kWh (DC nabíjanie, treba povoliť v nastavení). Pri AC nabíjaní viete využiť maximálny výkon 11kWh. Pri prvom spomenutom nabíjaní nabijete batériu s 10% na 100% za necelé 2 hodiny aj 30 minút. Pri DC nabíjaní vám bude stačiť približne 23 minút.
Keď som S580e pripojil k 50kWh DC nabíjačke, rýchlosť nabíjania sa držala na úrovni 48-50kWh po dobu, pokým batéria dosiahla kapacitu 95%, následne spomalilo nabíjanie na 44kWh.
Čo sa týka nabíjania, žiadna výtka pre Mercedes. Ako som spomínal pár riadkov dozadu, rýchlonabíjanie musíte povoliť cez nastavenia - toto riešenie Mercedes zvolil aby predĺžil životnosť batérie.
Vychytávkou je rozhodne aj filtrácia vzduchu. Mercedes Benz S580e robí pre svojho majiteľa absolútne maximum aby ste sa cítili vo vnútri čo najkomfortnejšie. Cez hlavný displej si môžete pozrieť kvalitu ovzdušia vonku a aj vo vnútri. S580e filtruje vzduch excelentne a vzduch je vo vnútri v podstate vždy čistý.
Záver
Mercedes Benz S580e je luxus na kolesách, ktorý nie je rozhodne pre každého ale keď už do tohto auta pôjdete, dostanete to, za čo si platíte. Luxus a pohodlie je na 1 mieste, doplnený o skvelý výkon. Je v podstate jedno, či si sadnete za volant alebo dozadu – S classe si proste užijete pri každej jazde. Za volantom máte k dispozícii podmanivých 510 konských síl, vzadu zase už toľkokrát spomínané pohodlie 1 triedy. S classe je stavaná na dlhšie cesty a za volantom/či vzadu môžete stráviť kľudne 6-8 hodín jazdy a nebudete z toho vôbec unavený. Hybridný pohon je najlepší medzi súčasnými plug-in hybridmi. Dojazd sa bez problémov pohybuje medzi 85-100 kilometrov a 60kWh rýchlonabíjanie proste nedostanete v žiadnom inom plug-in hybride. Pripočítajte skvelý výhľad, filtráciu vzduchu, ticho, spotrebu, skvelé audio a toto auto bude váš najobľúbenejší spoločník na dlhé cesty.
Za zapožičanie S580e ďakujeme spoločnosti Mercedes Benz.
Add new comment