SK

Intel zrušil projekt Havendale, nahradí ho až 32nm verzia

Chystané procesory s jadrom Havendale boli údajne Intelom celkom zrušené. Namiesto nich sa objavia o niečo neskôr až 32nm verzie týchto čipov s dvoma jadrami a integrovanou grafikou.Ešte v decembri minulého roka sa o Havendale hovorilo v tom zmysle, že oproti pôvodnému plánu uvedenia na trh na konci roka 2009 sa toto posunie o jeden štvrťrok na začiatok budúceho roka. Havendale mal byť dvojjadrový procesor založený na architektúre Nehalem, pričom obsahovať mal dve procesorové jadrá a jedno grafické jadro, všetky vyrábané 45nm výrobným procesom.

Nové špekulácie však prinášajú informácie, že Havendale sa celkom zruší a Intel príde s takýmto čipom už v 32nm podobe. Clarkdale, ako sa nový čip bude kódovo označovať, má mať dve 32nm procesorové jadrá s podporou HyperThreading (2 jadrá, 4 vlákna) a integrovaný grafický čip vyrábaný 45nm postupom. Pamäťový radič bude už iba pre DDR3, a tentoraz iba dvojkanálový, celková L3 cache pamäť má byť 4MB.
Tieto procesory budú určené pre socket LGA1156, kde sa použijú čipsety série P5x.



Zmenšenie výrobného procesu prinesie so sebou samozrejme aj zníženie spotreby a keďže budú procesorové jadrá a grafické jadro vyrábané iným procesom, je jasné, že budú na samotnom procesorovom die oddelené. Akým spôsobom budú komunikovať zatiaľ známe nie je (pravdepodobne ale cez internú QPI zbernicu).
Okrem integrovaného grafického jadra bude možné pripojiť aj grafické karty do PCIe slotu, a to v konfigurácií 1 karta na 16 PCIe liniek alebo 2 karty cez 2x 8 PCIe liniek.
Novinkou je aj akcelerácia šifrovacieho algoritmu AES, podobnú funkcionalitu priamo v procesore ponúkala doteraz napríklad len VIA so svojim PadLock Engine.

Uvedenie Clarkdale na trh by sa oproti dátumu zrušeného Havendale nemuselo vôbec posúvať, nakoľko Intel už má 32nm proces "hotový" a prvé produkty by sa mohli objaviť už tento rok.



Podobne ako Intel, aj AMD už dávnejšie presunulo svoj projekt CPU a GPU integrovaného na jednom čipe na neskôr, konkrétne až na rok 2011. Taktiež sa vtedy spomínalo, že až 32nm výrobný proces zabezpečí optimálny výkon na watt spotreby.



Zdroj: VR-Zone, PCWatch
Komentáre (4)
eFatal2ty
noa co
minotaurus84
Co je podla nich "optimálny vykon na watt spotreby"? vsak kazdym novym vyrobnym procesom sa ten pomer zlepsuje, to budu pri kazdom prechode tvrdit ze je optimalny výkon na watt spotreby? :D
Gudas
45nm procesorové jadrá + osobitné grafické jadro by spotrebovalo veľa energie, výhodnejšie pre nich je spraviť také dačo ať keď bude 32nm dostupné (u The Foundry Company)
snap
mino: no ono to bolo asi myslene ze kazda grafika ma vykon/watt spotreby >>> niaka karta dostane 20 000 bodov napr v 3D mark 06 spotrebu ma 300w co znamena ze ma 20 000/300 = 66,66 bodov na 1 watt :) TEDA tak som to pochopil ja :) ale kde je to optimum to je asi pre kazdeho osobytne :)
Add new comment
TOPlist