SK

AMD Radeon HD 6990 - Impozantný výkon dvoch Caymanov

Žiadne kompromisy, obrovský výkon, vysoká spotreba, hluk a závratná cena. Jedna z najvýkonnejších grafických kariet v teste.

Úvod

Už niekoľko generácií grafických čipov si AMD razí cestu s menšími a úspornejšími jadrami, s ktorými nemôže priamo počítať v súboji o grafický trón. V boji o TOP kartu sa už pár rokov spolieha na kombináciu dvoch jadier na jednom PCB, teda kompaktnejšiu verziu CrossFireX. Tento koncept prišiel s RV670 a dvojčipom HD 3870 X2, po ňom nasledovalo RV770 s HD 4870 X2, RV870 s HD 5970 a momentálne prišiel rad na dvoch Caymanov, dvojčipové monštrum s názvom HD 6990.

Situácia je ale mierne odlišná od predchádzajúcich. Cayman je pre problémy 32nm procesu postavený na 40nm, vďaka čomu je väčší a energeticky náročnejší ako by mal byť. Už HD 5970 musela byť kvôli 300W limitu v porovnaní s HD 5870 podtaktovaná o 125MHz na jadre a o 200MHz na pamätiach. Napriek tomu sa jednalo o najvýkonnejšiu grafickú kartu, ktorú z trónu nezosadila ani GTX 480, či GTX 580. 

Ako skrotiť spotrebu energie ukázalo AMD už u HD 6970 a HD 6950. Monitorovaním úrovne zaťaženia GPU je schopné prispôsobiť frekvenciu jadra v reálnom čase tak, aby spĺňala maximálne TDP. Akonáhle karta prekročí spotrebu, znížia sa jej frekvencie. Ak spotreba klesne, frekvencie sa naopak zvýšia. Túto technológiu s názvom PowerTune nájdeme aj u HD 6990.

Ak by sa chcelo AMD zmestiť do špecifikácií PCI-SIG aj s HD 6990, karta by s najväčšou pravdepodobnosťou nestačila ani na predbehnutie HD 5970. Preto sa v AMD rozhodli prekročiť špecifikácie a na karte nájdeme až dva 8pin napájacie konektory s oficiálnym maximom 375W. To ale nie je všetko, po prepnutí BIOSov sa maximum pre Antilles dvihne až na 450W!   

Podobnou stratégiou sa vybrala aj nVidia, ktorá postavila GTX 590 ako konkurenta k HD 6990. U oboch je ale nutné počítať s neduhmi M-GPU zapojení. Pre obrovskú CPU náročnosť sme testovali HD 6990 len v rozlíšení 2560x1600. Aj v tomto rozlíšení bol Intel i7 930 pretaktovaný na 3.81GHz limitom v polovici hier! Testovanie v nižších rozlíšeniach by bol úplný nezmysel. Ideálna frekvencia procesora je pre túto kartu omnoho vyššia, nad 4GHz. Poďme sa pozrieť ako dopadla karta v testoch...

Technické detaily

Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v tabuľkách

 

Radeon HD 6850

Radeon HD 6870

Radeon HD 6970

Radeon HD 6990

Jadro:

"Barts" RV940

"Barts" RV940"Cayman" RV970"Cayman" RV970
Výrobný proces:40nm40nm40nm40nm
Veľkosť jadra:~255 mm^2~255 mm^2~389 mm^22x ~389 mm^2
Počet tranzistorov:~1700 miliónov~1700 miliónov~2640 miliónov2x ~2640 miliónov
Počet aktívnych clustrov:1214242x 24
Frekvencia jadra:775 MHz900 MHz880 MHz830 MHz
Frekvencia pamäte:1000 MHz1050 MHz1375 MHz1250 MHz
Kapacita, typ pamäte:1 GiB, GDDR51 GiB, GDDR52 GiB, GDDR52x 2 GiB, GDDR5
Frekvencia shadercore:775 MHz900 MHz880 MHz830 MHz
Počet TFUs:4856962x 96
Počet TAUs:4856962x 96
Počet ALUs:192x Vec5
(960 SPs)
224x Vec5
(1120 SPs)

384x Vec4
(1536 SPs)

2x 384x Vec4
(2x 1536 SPs)

Počet ROPs3232322x 32
Podpora Direct3D:11111111
Pixel fillrate:24 800 MPixels/s28 800 MPixels/s28 160 MPixels/s2x 26 560 MPixels/s
Bilinear texelfillrate:37 200 MTexels/s50 400 MTexels/s84 480 MTexels/s2x 79 680 MTexels/s
Bilinear FP-16
texel fillrate:
18 600 MTexels/s25 200 MTexels/s42 240 MTexels/s2x 39 840 MTexels/s
Z-sample rate:
99 200 MSamples/s115 200 MSamples/s112 640 MSamples/s2x 106 240 MSamples/s
AA-sample rate:198 400 MSamples/s230 400 MSamples/s225 280 MSamples/s2x 212 480 MSamples/s
Single precision aritmetický výkon:1488 GFLOP/s2016 GFLOP/s2703 GFLOP/s2x 2550 GLOP/s
Double precision aritmetický výkon:--675,75 GFLOP/s2x 637,4 GFLOP/s
Geometry rate:775 MTriangles/s900 MTriangles/s1760 MTriangles/s2x 1660 MTriangles/s
Šírka zbernice:256 bit256 bit256 bit2x 256 bit
Priepustnosť pamäte:128 GB/s134,4 GB/s176 GB/s2x 160 GB/s

AMD Radeon HD 6990

AMD nám poskytlo referenčnú vzorku HD 6990, čo by mal byť pravdepodobne aj jediný dostupný návrh na trhu. Karta osadená dvoma Caymanmi má pozoruhodné rozmery, dĺžka 30cm a výška 10cm. Našťastie sú napájacie konektory umiestnené na hornej strane karty. Všimnite si porovnanie s HD 6970

HD 6990, tak ako aj HD 6970 a HD 6950, disponuje dvomi BIOSmi, avšak s odlišnou funkcionalitou. Prvý BIOS (pozícia 2) patrí štandardným nastaveniam 830MHz pre jadro pri napätí 1.12V. Po prepnutí do pozície 1 stúpne frekvencia oboch jadier na 880MHz a zároveň sa zvýši aj napätie 1.175V. Tento režim nie je garantovaný výrobcom a nad prepínačom nájdete vo viacerých prípadoch nálepku, po ktorej strhnutí prichádzate o záruku. Prepínač je navyše mierne zapustený v kryte karty, takže nehrozí náhodné prepnutie BIOSov. Záruku na mód pod názvom AUSUM ponúka zatiaľ len Sapphire a XFX. 

O uchladenie karty sa stará 80mm ventilátor umiestnený v strede medzi dvomi Vapor Chamber komorami. Zadná strana PCB je chránená hliníkovým krytom, ktorý sa stará aj o odvod tepla z pamätí. AMD dôrazne nedoporučuje demontáž chladiča, napríklad kvôli výmene pasty. Chladič je podľa nich navrhnutý a osadený tak, aby mala grafická karta čo najlepšie prevádzkové vlastnosti. A ako to vyzerá pod ním? :)

Pamäte osadené na karte pochádzajú od Hynixu, konkrétne 16modulov 2Gbit H5GQ2H24MFR T2C. Každé jadro má k dispozícii 2GiB GDDR5 => fyzicky je na PCB až 4GiB GDDR5. Ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1250MHz, na ktorej u karty aj pracujú. V porovnaní s HD 6970 sa jedná o nižšie taktované pamäte, ktoré nájdeme ešte na referenčnej HD 6950. Napájaciu časť obvodu tvoria dva digitálne regulátory CLA1108-4-50TR-R od Volterry. Vľavo pod prvým regulátorom je umiestnený PEX 8647 Switch, ktorý je so svojimi 48 PCIe linkami zodpovedný za komunikáciu medzi jadrami. 

Medzi výstupmi na karte nájdete 4x mini-DP 1.2 a 1x DL-DVI. Podľa materiálov od AMD má mať karta v balení viacero redukcií: pasívna mini-DP -> DVI, pasívna mini-DP -> HDMI a aktívna mini-DP -> DVI. Vďaka ním je možné pripojenie až trojice monitorov bez toho, aby mali DisplayPort.

Referenčná verzia HD 6990 má pracovné frekvencie nastavené na 830/1250MHz.

Testovacia zostava a metodika testovania

Testovacia zostava:

  • Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
  • Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 78)
  • RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
  • HDD: 500GB Samsung
  • Zdroj: Enermax Infinity 650W
  • DVD mechanika: Samsung
  • Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
  • Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
  • Skrinka: SilverStone FT02B-W

Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.

Testované grafické karty a použité ovládače:

nVidia GeForce

  • GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,28 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
  • GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,28GiB GDDR5) @ WHQL 266.77

AMD Radeon

  • AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 10.12Preview
  • AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
  • AMD Radeon HD 6990 (830/1250MHz, 2x 2GiB GDDR5) @ 11.4Preview

Použité rozlíšenia v teste:

  • 2.560 x 1.600

Merania pre HD 6990 sú kvôli limitácii CPU vykonané len v rozlíšení 2560x1600 s 1/xMSAA/4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.

 

Testované hry:

  • Direct3D 9:
    • Call of Duty: Black Ops (verzia )
    • Mass effect 2 (verzia 1.2)
  • Direct3D 10:
    • Just Cause 2 (verzia 1.1)
    • Anno 1404 (verzia 1.2.2619)
    • Crysis Warhead (verzia 1.1)
  • Direct3D 11:
    • Metro 2033 (verzia 1.1)
    • Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
    • Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
    • S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
    • Battlefield: Bad Company 2 (verzia 589035)

Syntetické benchmarky:

  • Direct3D 11:
    • 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
    • Unigine Heaven (verzia 2.1)

Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG

Za poskytnutie hier Battlefield Bad Company 2 a Mass Effect 2 ďakujeme spoločnosti EA

Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark

Nastavenie ovládačov grafických kariet:

Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:

3DMark 11, Unigine Heaven

3DMark 11

ilustračný obrázok

3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.

Unigine Heaven

ilustračný obrázok

Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.

Normal   Extreme

Alien vs Predator, Anno 1404

Alien vs Predator

ilustračný obrázok

Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Anno 1404

ilustračný obrázok

Anno 1404 je realtime stratégia postavená na engine R3Dengine2, ktorý hre umožňuje využívať výhody Direct3D 10 a podporu viacjadrových procesorov. Okrem efektov ako Depth of Field, je hra po stránke FPS s novším štandardom o poznanie plynulejšia. Pri testovaní bola použitá scéna Cathedral city, známa z predchádzajúcich testov. 20s priebeh, počas ktorého je budovaná katedrála, je zaznamenávaný programom FRAPS. Počas neho boli všetky detaily na maxime, okrem vypnutého TAA.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops

Battlefield: Bad Company 2

ilustračný obrázok

Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Call of Duty: Black Ops

ilustračný obrázok

Na novom pokračovaní Call of Duty pracovalo štúdio Treyarch, ktoré aj napriek starému enginu známeho z predchádzajúcej verzii World at War a mnohým kritikám, zaznamenalo obrovský úspech v predaji titulu Black Ops. Hra používa vylepšenú verziu enginu IW 3.0. Pre testovanie hry bola použitá predscriptovaná misia s názvom S.O.G, počas ktorej je priebeh po dobu 45s zaznamenávaný programom FRAPS.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Colin McRae: Dirt 2, Crysis Warhead

Colin McRae: Dirt 2

ilustračný obrázok

Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Crysis Warhead

ilustračný obrázok

Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Just Cause 2, Mass Effect 2

Just Cause 2

ilustračný obrázok

Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Mass Effect 2

ilustračný obrázok

Druhé pokračovanie akčnej hry Mass Effect využíva modifikovanú verziu Unreal Engine 3 použitého už v prvej časti. Vylepšenia nastali hlavne v technikách osvetlenia a kvalitnejších textúr. Hlavnou postavou príbehu je veliteľ Shepard, ktorý sa s organizáciou Cerberus snaží zachrániť ľudstvo. Pre testovanie výkonu grafických kariet je použitá save pozícia na planéte Aeia. FRAPS zaznamenáva priebeh po dobu 25s behu. Konfiguračný súbor hry je doplnený o riadky: "SmoothFramerate=False" und "UseVsync=False".

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

Metro 2033

ilustračný obrázok

Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

ilustračny obrázok

Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Spotreba, hlučnosť a teploty

Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6970, HD 6990 a nVidia GeForce GTX 570 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Keďže sa mi nepodarilo odstrániť OCP u GTX 570, všetky merania spotreby, hlučnosti a teplôt vo Furmarku sú v defaultnom nastavení oboch kariet!  

Spotreba

Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v troch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 1920x1200 s 4xMSAA/16xAF. Posledné meranie prebiehalo po dobu 15minút v programe Furmark. Testovanie bolo v rozlíšení 1280x1024 1xMSAA, 1xAF a Xtreme Burning Mod. Táto hodnota predstavuje tzv. "worst case" hodnotu, maximálne vyťaženie grafickej karty.

Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.

Dva 8pin napájacie konektory dávajú tušiť, že veľkosť spotreby bude odpovedať výkonu. Stav bez záťaže tomu ešte nenasvedčuje, v ňom je Radeon HD 6990 len o niečo náročnejší ako GeForce GTX 470. Karta sa otáča po zaťažení oboch jadier, kedy pri štandardných taktoch jadra 830MHz a napätí 1.12V má celá zostava v hre Crysis príkon 474W. Vo Furmarku naopak začína zhadzovať takty PowerTune a spotreba narastie len o "60W".

Po prepnutí BIOSov (pozícia 1 -> 880MHz@1.175V) je PowerTune deaktivované a karta má v záťaži permanentne stabilné takty. V hre Crysis potrebovala zostava 519W. Vo Furmarku sa po 10min príkon zostavy zastavil na neskutočných 640W.

Hlučnosť

Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému, 3D počas hry Crysis a 15minút vo Furmarku. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk, zdroj Enermax Infinity 650W so zregulovanou Noctuou P12-1300 na 750rpm a tiež zregulovaný CPU chladič NH-U12P s jedným ventilátorom P12-1300. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.

Ventilátor osadený na karte je totožný s tým, ktorý nájdete na všetkých referenčných verziách HD 6900. U HD 6990 je ale nutné aby bežal na vyšších RPM a to hlavne v záťaži. Tento hluk sa jednoducho nedá prekúsiť a kartu je počuť aj pri "vypeckovaných" reproduktoroch. Kartu je počuť aj v stave bez záťaže. 

Teploty

Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas troch testov (2D, 3D - Crysis, Furmark) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.

Grafické karty:

Sapphire Radeon HD 6850 ToxicGigabyte Radeon HD 6870Asus GeForce GTX 460 DirectCU TOPGigabyte GeForce GTX 460 SOCAsus GeForce GTX 470Gigabyte GeForce GTX 470 SOCAsus GeForce GTX 570Asus Radeon HD 6970AMD Radeon HD 6990AMD Radeon HD 6990 OC

jadro 2D

42°C41°C30°C29°C43°C41°C39°C38°C41°C41°C

jadro 3D Crysis

75°C77°C60°C63°C86°C83°C80°C75°C83°C86°C

jadro 3D FurMark

83°C86°C73°C80°C91°C-85°C89°C90°C94°C

pamäť 2D

41,7°C40.2°C39,3°C35.2°C40,4°C46.5°C41°C42,6°C--

pamäť 3D Crysis

70,6°C70.2°C73,4°C72.8°C73,2°C83.4°C78,1°C85,8°C--

pamäť 3D FurMark

74,8°C75,5°C96,1°C91.8°C83,3°C-84,5°C101,2°C--

nap. regulátory 2D

45,7°C40,9°C45,5°C40.5°C39,7°C57.8°C39,2°C44,2°C--

nap. regulátory 3D Crysis

67.2°C70,4°C75,2°C83°C59,8°C89.6°C70,9°C77,9°C--

nap. regulátory 3D FurMark

 75,4°C74,4°C104,7°C90.3°C89,9°C-85,4°C92,4°C--

AUSUM - (Ne)garantované pretaktovanie

Ako som už spomenul, Radeon HD 6990 disponuje dvoma BIOSmi. Defaultne je prepínač medzi BIOSmi v pozícii 2, v ktorej karta pracuje na štandardných frekvenciách a v náročných situáciách ju môže obmedzovať PowerTune (max 375W). Akonáhle karta prekročí danú spotrebu, klesnú frekvencie oboch jadier tak, aby spôsobili čo najmenší pokles výkonu. V niektorých recenziách zaznamenali pokles frekvencií už počas hier. Preto nie je tento režim vhodný pre pretaktovanie, pri ktorom by dochádzalo k častému obmedzovaniu výkonu. 

Po prepnutí do pozície 1 sa karta automaticky pretaktuje a zvýši sa aj jej napätie. Navyše sa vypne PowerTune. Karta v tejto chvíli už nie je obmedzovaná ani vo Furmarku a jej frekvencie sú počas záťaže stále konštantné. Tento stav spôsobí aj značný rozdiel v spotrebe, ktorý ste mohli vidieť v predchádzajúcej kapitole. Opäť ale upozorňujem, že prepínanie medzi BIOSmi garantujú zatiaľ len Sapphire a XFX. V ostatných prípadoch riskujete s poškodením karty stratu záruky.

Antilles Unlocking Switch for Uber Mode
PozíciaFrekvencia jadierNapätie jadierPowertuneOchrana pred zápisom
1880MHz1.175VNieNie
2830MHz1.12V375WÁno

A teraz pár testov v benchmarkoch a hrách, v ktorých sa s OC BIOSom prejavil CPU limit ešte vo väčšej miere.

3DMark 11

Unigine Heaven

Normal   Extreme

Alien vs Predator

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Anno 1404

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Battlefield: Bad Company 2

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Call of Duty: Black Ops

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Colin McRae: Dirt 2

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Crysis Warhead

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Just Cause 2

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Mass Effect 2

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Metro 2033

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA

Zhrnutie výsledkov, záver

Výkon

Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy z 10hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení kvôli predstave o škálovaní HD 6970.

2560x1600 1xMSAA   2560x1600 4xMSAA   2560x1600 8xMSAA

Výkon Radeonu HD 6990 je ďaleko pred kartami, ktoré sme mohli dosiaľ otestovať. Okrem menších problémov so škálovaním v hre Anno 1404 výsledky ovplyvnil aj výkon procesora. CPU limit sa prejavil až v polovici testovaných hier, v ktorých HD 6990 nemohol využiť všetky svoje možnosti. Napriek tomu sa Radeon HD 6990 dostal výkonom až 70-75% nad HD 6970.

Ako narastie výkon po prepnutí BIOSov môžete vidieť v tejto kapitole. Záruku na tento mód, ktorý ponúka priestor pre pretaktovanie, garantujú len Sapphire a XFX.

Prevádzkové vlastnosti

Prevádzkové vlastnosti sú totálnym opakom výkonu. Zatiaľ čo v ňom dvojica Caymanov exceluje, tak v spotrebe a hluku mierne povedané prepadá. Spotreba bez záťaže je na M-GPU ešte v poriadku, len pár Wattov viac ako GTX 470. Horšie je to v záťaži, kde si celá zostava vzala približne o 150W viac ako HD 6970. Rozptýlenie obrovského množstva odpadového tepla pomocou jedného ventilátora si vybralo svoju daň vo forme hluku. Pri zaťažení sa jedná o najhorší zvukový prejav v doterajších testoch. Karta dáva o sebe vedieť dokonca aj bez záťaže vo Windowse. 

Situácia sa s OC BIOSom ešte mierne zhorší. Okrem hluku 61.8dBA vs 62.2dBA vzrastie v záťaži aj spotreba z 474W na 519W. 

Záver

Radeon HD 6990 disponuje bez pochyby obrovským výkonom, ku ktorému je ale nutné prispôsobiť komplet zostavu. Viac než dobre pretaktovaný procesor, ideálne Intel i7 4.5GHz, kvalitný zdroj a monitor s rozlíšením 2560x1600, prípadne viacerero monitorov. Navyše netreba zabudnúť na rozmery skrinky, karta má dĺžku 30cm. Už z týchto požiadaviek je jasné, že pomer výkon/cena tu nezohráva veľkú rolu. Grafická karta Radeon HD 6990 proste nie je určená masám, ale skôr "bláznom" s neobmedzeným rozpočtom. Oproti iným "sendvičom" má HD 6990 veľkú výhodu v obrovskej 2GiB Vram. Ako jej najväčší problém vidím hlučnosť, kde si to doslova žiada o alternatívne chladenie.  

Zhrnutie kladov a záporov testovanej karty:

Asus Radeon HD 6990
Plusy
Mínusy
- Vysoký výkon
- Eyefinity (v príslušenstve až trojica adaptérov) 
- 2GiB Vram
- Relatívne nízka spotreba M-GPU v 2D
- Spotreba v záťaži
- Hlučnosť bez záťaže a v záťaži
- AFR problémy

Za zapožičanie grafickej karty  Radeon HD 6990 ďakujeme spoločnosti AMD.

Comments (5)
vlados070
Pekná recenzia :)
martinGT500
Nema AMD Radeon HD 6990 náhodou až 4 GB pameťe ?
yesper
fyzicky ano
MAPO
keďže sa pri CFX používa pri renderovaní metóda AFR, tak tú istú scénu musia mať v pamäti obe jadrá.
mano8
akoze nic proti panove, aj ja mam ATI, ale kde ste nechali GTX 580 a !!! 590 !!! ??? :D
Add new comment
TOPlist