SK

AMD A8-3850 – nová definícia strednej triedy

AMD od dnes začína predávať svoje štvorjadrové 32nm Fusion procesory s integrovanou výkonnou DirectX 11 grafikou. V teste sa pozrieme na výkon hrách, aplikáciách a preveríme všetky novinky.

Úvod

To, čoho sme dnes svedkom, bolo pôvodným zámerom, keď si AMD pred pár rokmi kupovala spoločnosť ATi. Firma už dlhšie razí cestu s názvom Fusion a vkladá do nej veľké nádeje - okrem práve predstavovaných desktopových procesorov s integrovanou grafickou časťou už má na trhu mobilné Ontario a Zacate pre mininotebooky a dva týždne dozadu boli predstavené Llano pre bežné notebooky. Jediné procesory bez grafiky budú prvé Bulldozer-y, no aj tie sa neskôr dočkajú integrácie grafického jadra.

AMD nazýva tieto kombinované CPU + GPU čipy ako APU - Accelerated Processing Unit. Idea je taká, že paralelný grafický procesor bude akcelerovať tie typy úloh, ktorým sa to hodí. Dnes je to predovšetkým práca s videom, budúcnosť záleží od programátorov.

V Llano procesoroch je integrovaných niekoľko súčastí, ktoré boli doteraz samostatnými čipmi - severný mostík, x86 procesorové jadrá a grafický čip. Výsledkom je už spomínaný APU procesor. AMD okrem tohto integruje aj PCIexpress radič a pamäťový radič.

Hneď na úvod si treba ujasniť, kam nové procesory majú namierené. Je to stredná trieda, s veľkým dôrazom na grafický výkon. Aj AMD vo svojich prezentáciach spomína hlavne grafickú časť, procesorovej sa až tak nevenuje - dostáva sa do úzadia. A8 a A6 procesory by sa mali najčastejšie objavovať v multimediálnych domácich počítačoch "na všetko". Je to prípad počítačov, kde nie je veľký dôraz na výkon procesora ale používateľ sa občasne niečo zahrá, no nedbá pri tom na najvyššie detaily, pozrie video, browsuje na webe a podobne. High-end herné stroje z tohto nepostavíte, rovnako tak ani výkonné pracovné stanice. Llano = mainstream.

Platforma

Nová platforma pozostáva z APU procesora, ktorý môže mať až štyri jadrá a maximálne 400 stream procesorov v grafickej časti. Odtiaľto sú vyvedené aj výstupy VGA, dual.link DVI, HDMI 1.4a a DisplayPort. S perifériami sa komunikuje cez štyri PCIexpress linky a čip FHC - A75 a A55.

U bežne predávaných základných dosiek sa najčastejšie stretneme s čispetom A75, ceny sa pohybujú od 80€ do 120€, čo je v súlade s teóriou o strednej triede.

A75 čipset

Platforma Lynx stojí na základných doskách s novými čipsetmi A75 a A55. V podstate by sme to už nemali nazývať čipSETom, nakoľko sa jedná o jeden jediný čip. AMD ho nazýva aj ako FHC - Fusion Hub Controller. Tento sa stará už iba o periférie, pamäťový radič bol k procesoru presunutý už pred rokmi, grafické jadro sa presunulo dnes a s ním aj PCIexpress radič. A75-ke a A55-ke teda ostávajú už len S-ATA a USB porty, štyri prídavné PCIexpress linky druhej generácie (napr. pre čip gigabit sieťovky) a ďalšie, ako je znázornené na diagrame nižšie. A55 nemá na rozdiel od A75 štvoricu integrovaných USB 3.0 portov a taktiež chýba technológia FIS Based Switching, ktorá súvisí s Port Multipliermi (viac info TU). A55 taktiež nemá S-ATA 6Gbps, ale len staršie a pomalšie 3Gbps. Na väčšine základných dosiek však uvidíme A75 čip.

Samotný A75 FHC je veľmi malý, nízku hodnotu TPD napovedajú aj pomerne jednoduché chladiče na základných doskách. Uchladiť 7,8W (A75) resp. 7,5W (A55) nie je problém ani s malým kúskom hliníka. Oba FCH sú vyrábané starším (ale lacnejším) 65nm postupom. Použitie staršieho výrobného procesu pre čipsety je bežnou praxou a robí tak napríklad aj Intel.

AMD A75 FHC – 7,8W, 65nm, 23x23mm, 605 kontaktov

S procesorom komunikuje FHC prostredníctvom štyroch PCIexpress liniek, čo je rovnako ako u čipsetov série AMD 800 (890FX napríklad.). Toto rozhranie sa nazýva aj UMI – Unified Media Interface.

Asi najväčšou prednosťou a tiež veľmi veľkou výhodou platformy je integrácia až štyroch USB 3.0 rozhraní priamo do A75 čipu. Výrobcom základných dosiek tak postačí zakúpiť iba čip od AMD a môžu osadiť dvojicu USB 3.0 portov na zadný panel plus konektor pre predný panel skrinky. Ušetrí sa tak cena za dva prídavné radiče a uvoľnia sa PCIexpress linky pre iné doplnky. Je to vôbec prvý prípad, keď výrobca integruje USB 3.0 do čipsetu.

Procesory

AMD najprv uvádza na trh iba najvýkonnejšie štvorjadrové procesory A8 a A6. Neskôr budú nasledovať aj dvojjadrové A4, s trocha viac „osekaným“ grafickým jadrom s nižším počtom stream procesorov.

A8 procesory majú najvyššie frekvencie aj najvýkonnejšie grafické jadro s 400 stream procesormi. Modely procesorov ktoré nemajú v označení číslo 50 (napr. A8-3800) disponujú nižším TDP a funkciou TurboCore. Tá automaticky pretaktuje jadrá v prípade, že to dovolia prevádzkové podmienky čipu.

Na obrázku nižšie vidíme snímku jadra procesora s popisom jednotlivých častí. Veľká časť je obetovaná na grafické jadro, s čím sa AMD nezabudla pochváliť ani vo svojich prezentáciách, samozrejme s porovnaním s Intel Sandy Bridge (viac ako dvojnásobok plochy). X86 jadrá majú základ v architektúre Stars, alias K10.5, teda staré známe Athlon II a Phenom II. Udialo sa pár zmien, vďaka ktorým má byť IPC (inštrukcií za takt) výkon zvýšený asi o 6%. Predovšetkým ide o väčšiu L2 cache (teraz 1MiB na každé jedno jadro) a ďalšie, ako napríklad zväčšenie niektorých prvkov (renaming window z 72 na 80 macro-ops, integer sheduler z 24 na 30 záznamov, floating point sheduler na 42 záznamov) atď.

V procesore je integrovaný po novom aj PCIexpress radič s 24 linkami generácie PCIe 2.0. Šestnásť z nich sa používa pre dedikovanú grafiku, štyri sú vyhradené pre komunikáciu s FHC čipom (nazvané aj ako UMI – Unified Media Interface) a zvyšné pre ďalšie prídavné prvky. Obsiahnutý je aj nový pamäťový radič, ktorý zvláda DDR3 pamäte v dvojkanálovej konfigurácii až do frekvencie 1866MHz. To platí však iba pre prípad dvoch modulov. Maximálna kapacita je 64GB.

Dôvod, prečo AMD mieri na vyššie frekvencie pamätí treba hľadať v grafickom jadre. To pristupuje iba k systémovej RAM, žiadne prídavné čipy na základných doskách sa konať nebudú. Samozrejme platí, že čím vyššia priepustnosť, tým viac "priestoru na dýchanie" bude mať integrovaná grafika.

S grafickým jadrom súvisia aj bloky UVD a Display. UVD je jednotka pre akceleráciu dekódovania HD videa a použitá je posledná generácia UVD 3, ktorú nájdeme aj na najnovších grafických kartách Radeon. Display jednotka sa zas stará o pripojenie video výstupov. Viac detailov k tejto téme v nasledujúcej kapitole.

Novinkou je rozšírenie funkcií pre šetrenie elektrickej energie o tzv. Power Gating. Ide o techniku ktorú Intel používa už od dôb prvých Core i7 - pri stave, keď jadro procesora nie je vyťažené, nielen že sa podtaktuje a zníži sa mu napäätie, ale sa prostredníctvom špeciálnych trazistorov takmer úplne odpojí od napájania. Toto platí ako pre všetky jadrá, tak aj pre grafický čip. Vo výsledku by sme mali byť svedkami hlavne nižšej spotreby v stave bez záťaže.

Socket a chladiče

Spolu s integráciou nových prvkov do jadra, predovšetkým grafickej časti, prišla aj nutnosť nového socketu. Pre tieto procesory to je socket FM1, procesory s nim kompatibilné majú v strede obdĺžnikový voľný priestor a celkovo 905 pinov.

Vľavo – socket FM1, vpravo – procesor do socketu FM1

Veľmi potešujúci je fakt, že fyzické rozmery rámika pre uchytenie chladiča sú kompatibilné s chladičmi pre ostatné AMD sockety, vrátane nového AM3+, a starších AM3, AM2+, AM2. Bez problémov som použil BOX chladič z Phenom II X4 955:

AMD A8-3850 a Gigabyte A75M-UD2H

Na testovanie nám spoločnosť AMD zaslala najvýkonnejší procesor A8-3850. Tento má štvoricu jadier, 400 stream procesorovú grafiku a TDP na úrovni 100W. Box chladič k nemu nebol, prišiel osadený už v základnej doske Gigabyte A75M-UD2H, preto zatiaľ nevieme, či sa bude líšiť od tých pre Athlon II a Phenom II.

Fyzicky sa procesor nelíši od iných od AMD, stále tu máme štvorcový tvar s veľkým rozptyľovačom tepla ktorý zakrýva samotné jadro v strede.

Aktuálna verzia CPU-Z aj Aida64 už nové Llano plne rorznávajú. V stave bez záťaže klesá napätie na 1V a frekvencia na 800MHz, v záťaži stúpne napätie na 1,4V. Aida64 správne rozoznáva aj frekvenciu Northbridge 655MHz.


Aida64 - Procesor


Aida64 - Základná doska


Aida64 - Grafický čip

Súčasťou testovacieho balíka bola aj základná doska Gigabyte A75M-UD2H. Ide o microATX dosku s takpovediac štandardnou výbavou A75 čipsetu. Gigabyte pridal pár svojich špecialít, ako napríklad DualBIOS, samostatné poistky pre každý USB port, alebo už tradične kvalitné súčiastky pod spoločnou menovkou Ultra Durable 3. Doske sa budeme venovať podrobnejšie trocha neskôr, snáď v samostatnej recenzii.

Cena v obchodoch za AMD A8-3850 sa bude pohybovať okolo 110€ až 120€, základná doska Gigabyte A75M-UD2H je v cenníkoch za približne 100€.

 

Grafické jadro

Grafická časť taktiež pochádza z už existujúceho, staršieho dizajnu. Vyhcádza z jadra Redwood, ktoré nájdeme na kartách Radeon HD5600. Základný parameter, teda počet stream procesorov, ostáva v najvýkonnejšej verzii rovnaký – teda 400. Takéto jadro bude v systéme detegované ako Radeon HD6550D, slabšia 320 stream procesorová verzia ako Radeon HD6530D.

Ako je zrejmé, architektúra je už dobre známa a ovládačmi odladená VLIW5, novšiu VLIW4 nájdeme až v nástupcoch Llano procesorov – Trinity. Jadro dostalo samozrejme pár úprav, z tých najdôležitejších spomeňme napríklad nový blok pre akceleráciu dekódovania videa UVD 3.0 (podpora H.264, VC-1, MPEG-2 a MPEG-4 ASP/DivX), pozmenený pamäťový radič upravený pre komunikáciu s northbridge v procesore a samozrejme, po prvý krát, výroba 32nm procesom u Globalfoundries.

Nespornou výhodou oproti konkurenčnému riešeniu od Intel-u v podobe HD Graphics 2000/3000 budú ovládače a podpora nových štandardov (DirectX 11, OpenCL). Dám ruku do ohňa za to, že s AMD grafikou narazíte na menej problémov s kompatibilitou s hrami ako s Intel-om, taktiež je výhodou pravidelná, každomesačná aktualizácia. Vhod príde aj kvalitnejší anisotropný filter a lepšie možnosti vyhladzovania hrán.

AMD Radeon Dual Graphics

Ku integrovanej grafike je možné pridať aj dedikovanú a spojazdniť CrossfireX režim. Výkon grafickej karty v PCIexpress slote by mal byť optimálne najviac dvojnásobný oproti tej integrovanej. Všetko pod polovičným výkonom, alebo nad trojnásobným fungovať nebude. AMD v tabuľkách uvádza karty ako HD6670, HD6570 a HD6450 ako vhodné pre kombináciu s integrovanými Radeonmi. Po zapojení do CrossfireX vznikne nová grafika, s trocha krkolomnými názvami:

Kombinácia AMD A8-3850 procesora s grafikou kartou Radeon HD6670 bude viesť k vzniku „novej“ s názvom HD 6690D2, atď.

AMD uvádza pre tento režim celkom slušné nárasty výkonu, aj keď popravde, ja osobne by som sa do takéhoto niečoho nepúšťal. Zapojenia viacerých grafických čipov vždy budú závisieť od stavu ovládačov a profilov pre hry. Ak niekto chce vyšší výkon, nech si jednoducho priplatí za serióznu grafiku.

Už len z tohto predchádzajúceho je jasné, kto bude mať v hernom výkone navrch. Druhá vec je akcelerácia konverzie videa, kde Intel použil špecializovanú pevnú logiku, zatiaľ čo AMD sa spolieha na univerzálne stream procesory. Vo všeobecnosti platí, že špecializované obvody budú rýchlejšie, uvidíme v teste.

Akcelerácia HD videa

Štyri jadrá a 400 stream procesorov - tu nemôže byť pochýb o tom, že by procesor nezvládol HD video, no samozrejme aj toto treba odskúšať. K tomu poslúžilo snáď najnáročnejšie video - Samsung Oceanic Demo v plnom HD rozlíšení a s vysokým dátovým tokom. V prehrávači Media Player Classic som povolil hardvérovú akceleráciu a následne sledoval zaťaženie. Výsledok? Úplne bezproblémové prehrávanie, zaťaženie sa prenieslo hlavne na grafický čip:

Flash video na Youtube.com zvláda procesor s prehľadom, do rozlíšenia 1080p. Extrémne 4k video už je trhané, vyťaženie grafického čipu je maximálne.


1080p Flash video - bez problémov


4k Flash video - veľmi trhaný obraz

 

AMD Steady Video

Veľmi zaujímavú funkciu uviedla spoločnosť AMD spolu s vydaním ovládačov Catalyst 11.6 pre svoje grafické karty – Steady Video. Funguje iba s použitím Radeonu HD6000 a procesora AMD, za úlohu má jediné – za behu (v reálnom čase) „opravovať“ roztrasené videá z vašich domácich záberov. Vo výsledku by sa tak videá natočené neistou rukou alebo s veľkým priblížením mali stať plynulejšie, bez trasenia obrazu. Ako to AMD robí?

V podstate ide o súbor algoritmov, ktoré analyzujú obraz, nasledujúce a predchádzajúce snímky a na základe toho potom obraz upravujú. Využíva sa pri tom výkon grafického jadra (dekódovanie videa, vyhľadávanie pohybu, manipulácia s pixelmi) a procesorových jadier (vyhľadávanie pohybu, štatistiky). Štatistické metódy sú používané na získanie modelov pohybu kamery, malé zmeny v tomto pohybe (ako napr. práve trasenie ruky) sú integrované v čase a na základe týchto výpočtov je umelo vytvorená línia stabilnejšieho pohybu.

Postup pozostáva z niekoľkých krokov. Najprv sa analyzujú pohyby medzi dvojicou snímok, porovnávajú sa pixle kým sa nenájde blízka zhoda. Výsledkom procesu môžu byť voľné, prázdne miesta v obraze na okrajoch (dôsledok trasenia), tieto miesta sú vyplnené informáciami z predchádzajúcej snímky. Snímky sú následne pootočené a spojené do výslednej podoby.

Štandardne se Steady Video funkcia deaktivovaná, nakoľko sa jedná o zásah do originálneho diela autora. Povoliť sa dá v ovládacom paneli AMD Vision Control Center, dostupných je aj niekoľko volieb pre nastavenie.

 

Ľudia z AMD na svoj FTP server uložili pár demonštračných videí s roztraseným obrazom, na nich som sa pokúsil technológiu otestovať. Prehrával som video v bežnom Windows Media Player, ktorý je súčasťou Windows 7.

Rozdiel medzi zapnutým a vypnutým Steady Video je na prvý pohľad málo badateľný, no ak sa sústredíte, všimnete si efekt podobný optickej stabilizácii na fotoaparáte. Väčšie pohyby do strán odfiltrované nie sú, no celkovo je obraz mierne „plynulejší“ či „ladnejší“. Malé zatrhávania, pochádzajúce predovšetkým z nie úplne pevnej ruky, sú trocha potlačené.  Nevyhnutným dôsledkom takéhoto post-processingu je ale aj strata kvality. Ak zanedbáme voľbu Video Delay, vďaka ktorej môže nastať rozsynchronizovanie audia a videa, sústrediť sa môžeme na samotný obraz. Na screenshotoch nižšie sú porovnané snímky bez Steady Video a so zapnutým Steady Video (Strenght=3, Video Delay=2, Zoom=95). Všimnite si tiež mierne zrezané okraje v upravenom videu.


Steady video vypnuté


Steady video zapnuté

Pri zapnutej funkcii (na obrázku nižšie vpravo) je jasne vidieť, že grafický čip aj procesorové jadrá pracujú viac , ako pri bežnom prehrávaní (vľavo):

Steady Video je veľmi peknou ukážkou, čo všetko sa dá dosiahnuť použitím výpočtovej sily grafických čipov v spolupráci s klasickým procesorom. Pridá akýsi efekt optickej stabilizácie z digitálnych fotoaparátov, no má aj druhú stránku mince – a tou je strata kvality obrazu. Používateľ sa teda musí sám rozhodnúť, či mu lepšie znesie mierne trasenie alebo horší obraz.

Testovacia zostava

Procesory:
AMD:

  • - AMD A8-3850 (Llano, 4 jadrá / 4 vlákna, 2,9GHz, 100W)
  • - Phenom II X4 840 (Propus, 4 jadrá / 4 vlákna, 3,2GHz, 95W)
  • - Phenom II X6 1100T (Thuban, 6 jadier / 6 vlákien; 3,3GHz; 3,7GHz Turbo Core; 125W)
  • - Phenom II X6 1055T (Thuban, 6 jadier / 6 vlákien; 2,8GHz; 3,3GHz Turbo Core; 125W)
  • - Phenom II X6 1075T (Thuban, 6 jadier / 6 vlákien; 3,0GHz; 3,5GHz Turbo Core; 125W)
  • - Athon II X2 250 (Regor, 2 jadrá / 2 vlákna; 3,0GHz; 65W)
  • - Athlon II X3 450 (Rana, 3 jadrá / 3 vlákna; 3,2GHz, 95W)
  • - Athlon II X4 630 (Propus, 4 jadrá / 4 vlákna; 2,8GHz; 95W)
  • - Phenom II X4 970 Black Edition (Deneb, 4 jadrá / 4 vlákna; 3,5GHz; 125W)

Intel:

  • - Core i3 2100 @ Pentium G840 (SandyBridge, 2 jadrá / 2 vlákna, 2,8GHz, 65W)
  • - Core i3 2100 (SandyBridge, 2 jadrá / 4 vlákna, 3,1GHz, 65W)
  • - Core i5 2400 (SandyBridge, 4 jadrá / 4 vlákna, 3,1GHz 95W)
  • - Core i7 2600K (Sandy Bridge, 4 jadrá / 8 vlákien; 3,4GHz; 95W)
  • - Core i5 2500K (Sandy Bridge, 4 jadrá / 4 vlákna; 3,3GHz; 95W)
  • - Core i5 2300 (Sandy Bridge, 4 jadrá / 4 vlákna; 2,8GHz; 95W)
  • - Core i3 530 (Clarkdale, 2 jadrá / 4 vlákna; 2,93GHz; 73W)
  • - Core i5 750 (Lynnfield, 4 jadrá / 4 vlákna; 2,66GHz; 95W)
  • - Core i7 870 (Lynnfield, 4 jadrá / 8 vlákien; 2,93GHz; 95W)
  • - Core 2 Quad QX6700 (Kentsfield, 4 jadrá / 4 vlákna, 2,67GHz, 130W)

Základné dosky:

  • - Gigabyte A75M-UD2H (FM1)
  • - MSI 890FXA-GD70 (AM3)
  • - Asus Maximus III Formula (LGA1156)
  • - Asus P5E-VM HDMI (LGA775)
  • - Intel DH67BL (LGA1155)
  • - Intel DP67BG (LGA1155)
  • - Asus P8P67 Deluxe (LGA1155)

Ostatné:

  • - 4x1GB DDR3 Kingston HyperX @ 1333MHz CL7
  • - 4x1GB DDR2 Kingston HyperX @ 1066MHz
  • - Seagate Barracuda 7200.10 160GB, 7200rpm, S-ATA II
  • - Gigabyte GeForce GTX460 1GB OC @ 800/1600 (core/shader), 4000MHz (memory)
  • - Gigabyte Odin GT 800W
  • - Noctua NH-U12P
  • - Sony DVD-ROM S-ATA

Operačný systém:

  • - Windows 7 x64, SP1
  • - GeForce 260.63 beta
  • - AMD Catalyst 11.6 (8.862) - A8-3850

Procesory AMD zapožičala a poskytla spoločnosť AMD

 

Procesory Intel zapožičala spoločnosť Intel

 

Základnú dosku Maximus III Formula a P8P67 Deluxe zapožičala spoločnosť Asus

 

DDR3 RAM pamäte poskytla spoločnosť Kingston

 

Napájací zdroj poskytla spoločnosť Gigabyte

 

CPU chladič poskytla spoločnosť Noctua

3D rendering a raytracing

Cinebench vo verzii R11.5 preveruje viacvláknový výkon procesorov. Benchmark je založený na renderovacom softvéri Cinema 4D, ktorý bol a je používaný v mnohých hollywoodskych filmoch. Vyššie výsledné bodové hodnotenie znamená vyšší výkon.

Test ray-tracingu je realizovaný softvérom PovRay v 64-bi verzii. Použitý je integrovaný benchmark, a to jednovláknový aj viacvláknový. V prípade vyťaženia jedného jadra sa ukáže výkon konkrétnej architektúry v tomto nástroji, viacvláknový test samozrejme bude preferovať hlavne vyšší počet jadier.

Blender je bezplatný, open source nástroj na vytváranie 3D obsahu a dostupný je pre všetky populárne operačné systémy (Windows, Linux, MacOS, Solaris, Irix). Testovacím súborom pre renderovanie je model lietajúcej veveričky, ktorý nájdete na tomto odkaze.

Zhodnotenie

V podstate vo všetkých prípadoch je vidieť malé zlepšenie výkonu, keď A8-3850 na 2,9GHz o niečo málo predbieha rovnako taktované štvorjadro AMD predošlej generácie (Athlon II X4 635).

Video enkóding

Pre otestovanie výkonu procesorov v kompresii 720p videa pomocou x.264 kodéra je použitý x264 HD Benchmarkod tvorcov zo serveru TechARP. Výsledné hodnotenie udáva počet spracovaných obrázkov za sekundu v druhom, náročnejšom prechode.

Pre Windows Media Encoder 9 v 64-bit verzii je použitý 1GB VOB súbor zo zálohy originálneho DVD v MPEG2 bez dodatočnej rekompresie. Použité je nastavenie konverzie súboru do streaming formátu s dátovým tokom 768kbps.

MediaEspresso je populárny nástroj na konverziu videosúborov s profilmy pre rôzne zariadenia a spodporou akcelerácie cez moderné grafické čipy. Na test je použitý rovnaký súbor ako pre Windows Media Encoder 9, profil konverzie pre iPhone 4. V grafoch sú uvedené celkové časy konverzie čisto pre procesor a taktiež pre procesor so zapnutou akceleráciou.

Zhodnotenie

V testoch kompresie vidieť, že nový 2,9GHz procesor sa drží na úrovni svojho rovnako taktovaného predchodcu, alebo mierne pred ním. Vylepšenia jadra sa teda preukazujú aj v praxi. Zaujímavý je test MediaEspresso s povolenou akceleráciou cez grafický čip. Ako sa dalo predpokladať, špecializované obvody u Intel Core i7 2600K sú (a vždy aj budú) pre tento účel výkonnejšie, ale aj samotný Radeon HD6550D v A8-3850 procesore vie proces slušne urýchliť.

Spracovanie bitmapovej grafiky

Výkon v spracovaní fotografie vo vysokom rozlíšení v programe Adobe Photoshop CS4 je otestovaný pomocou Retouch Artists Speed Test. Bezplatný nástroj Paint.NET má takisto dostupný nástroj na otestovanie výkonu – PdnBench.

Zhodnotenie

Vo photoshope si Fusion čip počínal podobne predchodca s ktorým zdieľa rovnaké gény, v Paint.net vidieť veľmi slušný nárast. S 24 sekundami sa A8-čka prehupla aj ponad staršie, vyššie taktované Athlon-y.

Matematické výpočty

Pre test matematických a vedeckých aplikácií som zvolil tradičný výpočet 1 milóna desatinných miest čísla pi a komplexný benchark ScienceMark 2.0.

Prevažne jednovláknové testy nie sú nijak moc zaujímavé, snáď sa patrí len podotknúť, že opäť vidíme mierny nárast voči predošlej generácii na rovnakom takte 2,9GHz.

Kompresia dát

Kompresia dát je realizovaná pomocou programov WinRAR a 7zip. Komprimovaný je balík dát, ktoré sú voľne dostupné na internete. Jedná sa o PDF, obrázky a video, odkazy na stiahnutie nájdete na tomto odkaze. Pre WinRAR sú nastavenia kompresie ponechané základné (RAR archív, normálna kompresia), pre 7zip je zvolený archív typu zip, úroveň kompresie Maximum, šifrovanie pomocou AES-256 s heslom pretaktovanie.sk.

V kompresii dát sa zrejme prejavila väčšia L2 cache a vylepšenia jadra spolu s novým pamäťovým radičom, keďže sa A8-3850 dostal na úroveň podstatne vyššie taktovaného Phenom II X4 840 (čo je vlastne Athlon II X4 s frekvenciou 3,2GHz).

Excel a šifrovanie

Test výkonu v aplikácii Microsoft Office Excel je realizovaný na rozsiahlej, 70MB tabuľke, ktorá simuluje náročné finančné analýzy. Využívajú sa pritom všetky dostupné jadrá procesora.

TrueCrypt 7 je azda najznámejší nástroj na šifrovanie dát, pričom jeho použitie je úplne bezplatné. Dostupný je pre Windows, Mac aj Linux a šifrovať vie celé partície pevných diskov za behu operačného systému. Test výkonu prebieha v integrovanom benchmarku, nastavená je veľkosť  buffera 100MB a zapísaná priemerná hodnota pre kombinované šifrovanie Serpent-Twofish-AES.

Zhodnotenie

V Microsoft Excel veľmi pekný výsledok pre A8-3850, kde prekonáva aj 3,2GHz Phenom II X4 840. V teste Truecrypt už ale je na mieste, kde by sme ho s ohľadom na frekvenciu aj zaradili - pod spomínaným starším čipom.

Multitasking, mp3, PCMark Vantage

Test výkonu pri vykonávaní viacerých úloh zároveň, tzv. Multitasking, pozostáva z niektorých testov z tejto recenzie. Najprv sa spustí konverzia videa vo Windows Media Encoder 9, následne v prehliadači Firefox prehrávanie 1080p flash videa na youtube.com a potom, s bežiacimi aplikáciami na pozadí, sa spustí test v Adobe Photoshop. Meraný je čas dokedy sa neskončí úloha na fotografii.

Konverzia waw audiosúboru do formátu mp3 už tradične ťaží iba z výkonu samostatného jadra. Preto nebudú výsledky prekvapením – dôležitý je hrubý výkon architektúry.

PCMark Vantage testuje komplexne výkon celého systému, dáva teda aký, taký obraz o rýchlosti počítača s daným procesorom.

Zhodnotenie

PCMark aj test multitaskingu poukázal opäť raz na malé zlepšenia v jadre, v kompresii audia s využitím jedného jadra sa A8-3850 zaraďuje mierne nad 2,9GHz Ahtlon II.

 

Hry

Pri testovaní hier sa dbá na to, aby limitujúcim faktorom nebola grafická karta. Tomu sú prispôsobené nastavenia – rozlíšenie 1680x1050, stredné detaily a predovšetkým vypnuté vyhladzovanie hrán. Použitá GeForce GTX460 1GB pretaktovaná na 800MHz / 4000MHz (jadro / pamäte) v takomto stave bude produkovať vysoké hodnoty FPS, no dosiahneme tým to, čo potrebujeme – rozdiely medzi procesormi.

Crysis Warhead je testovaný pomocou nástroja Framebuffer CW Benchmark Tool, v nastavení 1680x1050, Gamer, DirectX 10, 3 opakovania a demo frost. Druhý test je v režime 1024x768, DirectX 9, Mainstream.
Pre Unreal Tournament 3 je použité nastavenie plných detailov v menu hry, následne spustené demo Corruption prostredníctvom programu HOC UT3 Bench.
Far Cry 2 má integrovaný nástroj na testovanie výkonu, ktorý nájdete v inštalačnom adresári. Vybraná je stredná dĺžka dema Ranch Medium, tri opakovania, 1680x1050 a Direct3D 10.
Pre Stalker Call Of Pripyat existuje samostatný benchmark, ktorý prejde krajinou v rôznych podmienkach a časoch dňa. Nastavený je režim DirectX 11, 1680x1050 a Preset na High. Všetky ostatné pokročilé nastavenia sú vypnuté.

Zhodnotenie

V teste hier s grafikou kartou GeForce GTX460 ukázal A8-3850 procesor myslím celkom slušné výsledky. V podstate všade prekonáva Phenom II X4 840, ktorý má výhodu v takte vyššom o 300MHz.

Hry na integrovanej grafike (Intel vs. AMD)

Proti sebe postavíme Core i7 2600K s najvýkonnejším grafickým jadrom aké dnes Intel má - HD Graphics 3000, a Radeon HD6550D v AMD A8-3850. Testovaniu boli prispôsobené aj nastavenia, kde už nie sú vždy najvyššie detaily.

Crysis Warhead je testovaný pomocou nástroja Framebuffer CW Benchmark Tool, v nastavení 1366x768, Mainstream, DirectX 10, 3 opakovania a demo frost.
Pre Unreal Tournament 3 je použité nastavenie plných detailov v menu hry, následne spustené demo Corruption prostredníctvom programu HOC UT3 Bench.
Far Cry 2 má integrovaný nástroj na testovanie výkonu, ktorý nájdete v inštalačnom adresári. Vybraná je stredná dĺžka dema Ranch Medium, tri opakovania, 1680x1050 a 1366x768, Direct3D 10 a High nastavenia detailov.
Pre Stalker Call Of Pripyat existuje samostatný benchmark, ktorý prejde krajinou v rôznych podmienkach a časoch dňa. Nastavený je režim DirectX 10 (pre A8-3850 aj DirectX 11), 1680x1050 a1366x768, Preset na High. Všetky ostatné pokročilé nastavenia sú vypnuté.
Resident Evil 5 benchmark bol nastavený na rozlíšenie 1680x1050, bez vyhladzovania, so zapnutým Blur a High detailmi. Režim DirectX 10.

 

Bez debaty, A8-3850 má najvýkonnejšiu integrovanú grafiku dneška. Výsledok nie je možno oproti SandyBridge až taký ohromujúci, no treba uvážiť že testovaný Core i7 2600K stojí tri krát viac.

Ak by ste sa uspokojili s rozlíšeniami okolo 1366x768, môžete si na tomto procesore dopriať aj vyššie detaily a stále zachovať plynulé FPS. Testy v 1680x1050 dokazujú, že ešte aj na toto rozlíšenie je integrovaný HD 6550D ako tak použiteľný, postačí len zhjodiť trocha detailov. High-end gaming to nebude, ale pre tzv. "občasného" hráča postačujúce.

Vplyv frekvencie RAM pamätí

Či má na herný výkon integrovanej grafiky nejaký vlpyv aj frekvencia RAM pamätí si ukážame na príklade s hrou Resident Evil 5.

Bude to asi po prvý krát za posledné roky, keď poviem že na frekvencii RAM záleží. Zatiaľ čo u predošlých generácií procesorov nemali parametre RAM pamätí na výkon veľký vplyv, u AMD Fusion je aspoň pri hrách jasné, že to tak nie je. Pochybujem že si niekto bude do počítača pre aký je tento procesor určený kupovať rýchle 1866MHz pamäte, no ako ideálne vidím nejaké 1600MHz kit-y o kapacite aspoň 4GB. Od tých 1333MHz sa cenou veľa nelíšia no integrovanej grafike pridajú kus výkonu. K výsledkom ktoré vidíte vyššie si teda odhadom prirátajte pár FPS naviac, podľa toho aké pamäte kupujete, testované bolo na 1333MHz CL7, tak ako aj u všetkých ostatných procesorov.

Spotreba a pretaktovanie

Meranie spotreby prebehlo za pomoci zástrčkového Wattmetra Energy Monitor 3000. Udávaná je teda spotreba celej PC zostavy, aby sa minimalizovali odchýlky, je pri týchto meraniach používaná energeticky nenáročná grafická karta Radeon HD4350. Stav bez záťaže je meraný po niekoľkých minútach od naštartovania operačného systému, spotreba v záťaži je meraná po spustení testu Prime95 pre všetky jadrá a po ustálení teplôt procesora.

Spotreba celej PC zostavy klesla v stave bez záťaže na veľmi pekných 53W, čím AMD dorovnáva najnovšie Intel procesory. Power Gating a nový výrobný proces ukazujú svoje výhody v praxi. Už menej lichotivé je to pod záťažou všetkých jadier, kde spotreba vysokčila na úroveň staršieho Athlon II X4 640. Na procesor s TDP 100W je to však stále celkom slušné, hlavne s ohľadom na procesory z vlastnej stajne.

Spotreba bez grafickej karty v PCIexpress slote, teda s aktívnou integrovanou, bola 43W v stave bez záťaže, 145W v záťaži všetkých jadier a 178W po pridaní záťaže grafického jadra.

Pretaktovanie

Llano procesory nie sú primárne určené entuziastom a overclockerom. Svedčí o tom aj fakt, že tu (zatiaľ?) nemáme žiadny Black Edition procesor s plne odomknutým násobičom. Niektoré základné dosky síce poskytnú možnosť zvýšiť násobič, aj ho aplikujú a CPU-Z vám zahlási vyšší takt, v skutočnosti sa však nič také nestane. Celý procesor je okrem násobičov pamätí uzamknutý. Jedinou možnosťou pretaktovania je zvýšenie frekvencie zberneice. A tu je problém.

V čipsete je totiž integrovaný generátor frekvencií pre celý systém. To v prípade pretaktovania znamená, že si okrem želaného taktu procesora "rozhodíte" aj USB porty, PCIexpress linky či S-ATA rozhranie a taktiež ostatné časti procesora - grafické jadro, pamäťový radič, Northbridge. Pretaktovanie je tak potom obmedzené tou súčasťou, u ktorej ako prvej narazíte na strop. Pri mojich testoch som napríklad narazil v oblastiach nad 125MHz na problém, keď sa niekedy nedetegovali pripojené S-ATA disky a DVD mechaniky.

Niektoré základné dosky by mali mať interný "prepínač", ktorý zasiahne v prípade prekročenia bezpečných hodnôt pre periférne zbernice, hovorí sa o frekvencii 133MHz ako o medznej. Radšej by som však takýto prepínač videl priamo v BIOS-e základnej dosky, aby si užívateľ mohol rozhodnúť sám, kedy ho použije. V dnešnom stave sa musíme spoľahnúť iba na metódu pokus-omyl a jednoducho skúšať, do kedy bude systém stabilný.

100% stabilné a bez akýchkoľvek problémov sa mi osvedčilo nastavenie frekvencie zbernice na 123MHz, čo je výsledný takt 3567MHz.  Spolu so zbernicou sa pretaktuje aj grafické jadro, avšak pozor - ak vám doska ponúkne zmenu frekvencie priamo, nejakou voľbou, nenechajte sa oklamať. Týmto spôsobom ničoho nedosiahnete, treba pretaktovať iba cez zbernicu.

Pretaktovať sa dá aj ďalej, no niekedy sa objaví spomínaný problém s detekciou S-ATA zariadení. Bol som schopný nabootovať systém aj s taktom zbernice 134MHz a prešlo aj pár minút záťaže, no po reštarte sa nenašiel pripojený disk, za stabilné to teda považovať nemožno.

Je jasné, že pri čerstvej platforme budú vždy takéto problémy s pretaktovaním. Bude to chcieť trocha času kým výrobcovia doladia svoje základné dosky a kým my získame viac skúseností.

Záver

Po tom, ako som vyliezol z Excelu s grafmi výkonu a ako som mal možnosť vidieť, čo všetko novinka od AMD dokáže, napadla ma veta z nadpisu - nová definícia strednej triedy. Llano naozaj ideálne trafí potrebu mnohých "bežných" používateľov domácich počítačov. Nenáročné hranie AMD A8-3850 zvláda výborne, lepšiu integrovanú grafiku nenájdete minimálne rok. Ak sa človek uspokojí s nižším rozlíšením, prípadne zhodí nejaké grafické efekty, nebude potrebovať kupovať samostatnú grafickú kartu. Myslím že bežné rozlíšenie 1366x768, prípadne 1440x900 nebude vôbec problémom.

Že procesorová časť nebude trhať rekordy sa čakalo už od vtedy, ako firma oznámila detaily k architektúre. Záver z testov výkonu možno urobiť taký, že vylepšenie jadra sa odzrkadlilo v mierne vyššom výkone oproti rovnako taktovaným predchodcom. V určitých prípadoch sú procesory na rovnakej úrovni, niekedy A8-3850 predbieha aj o 300MHz rýchlejší Phenom II X4 840 (bez L3 cache). Voči Intel-u má výhodu len v tých prípadoch, ktoré favorizujú viac jadier pred výkonom samostatných jadier. Myslím, že frekvencia pre top-model by mohla byť okolo 3,2GHz až 3,4GHz, vtedy by to vyzeralo už trocha inak.

Pretaktovanie nie je také jednoduché, na aké sme si zvykli u AMD z rokov predošlých. Integrácia súčastí do procesora a generátor frekvencií v čipsete majú za následok, že stopercentne stabilne sa ďaleko nedostanete. V našom prípade to bolo niečo cez 3,5GHz, vyššie sa už objavovali problémy súvisiace s S-ATA rozhraním (detekcia diskov pri štarte). Treba ale podotknúť, že zatiaľ máme tú česť s veľmi mladou platformou a výrobcovia dosiek ešte časom čo-to odladia.

Veľmi pozitívne hodnotím integráciu USB 3.0 do čipsetu A75. Vďaka tomuto sú základné dosky o niečo lacnejšie a v podstate každá má dva porty na zadnom paneli a konektor pre predný panel skrinky. S-ATA 6Gbps pre najnovšie SSD je síce plus, ale pochybujem že v tejto cenovej kategórii bude niekto nad tým dnes uvažovať. Do úvahy pripadá snáď len lacný Crusial m4 64GB ktorý sa predáva pod 100€ a vie vyťažiť z rýchlejšieho rozhrania.

Pre koho teda Llano je a pre koho nie?
Začnime tým, pre koho nie je. Nie je pre vás, ak ste náročnejší hráč. Spravíte asi lepšie, ak zainvestujete do AM3+ základnej dosky a nejakého odomknutého Phenom II X4 (kým neprídu Bulldozer procesory), prípadne si priplatíte za Core i5 2500K. Nie je pre vás, ak vás práca na PC živí a potrebujete vysoký procesorový výkon. Tu bude vhodnejšia alternatíva Intel SandyBridge, prípadne niektorý zo šesťjadrových Phenomov, s možnosťou neskoršieho upgrade.

A pre koho Llano je? Je pre vás, ak ste nenáročný používateľ a potrebujete jeden domáci počítač "na všetko" - web, filmy, sem-tam zostrihať video z dovolenky, a nech sa decká zahrajú nejaké tie hry. Kombinácia podobne výkonného procesora a grafickej karty by vás mohla výsť drahšie, nehľadiac na to, že štyri USB 3.0 porty máte už v základe. Malá poznámka pod čiarou - tentoraz si kúpte rýchlejšie RAM pamäte, dosť to pomôže pri hrách.

AMD A8-3850 a platforma Lynx
Plusy
Mínusy

- Dobrá cena vzhľadom na ponúkané funkcie a grafický výkon
- Najvýkonnejšia integrovaná grafika, rozbehne všetky hry, dovolí aj trocha vyššie rozlíšenia a detaily, akceleruje HD video
- Integrácia USB 3.0 do čipsetu
- nízka spotreba v stave bez záťaže
- chladiče zo starších socketov sú plne kompatibilné

- nízke frekvencie a aj z toho plynúci nižší procesorový výkon ako má konkurencia
- obtiažnejšie pretaktovanie
- stále pomerne vysoká spotreba v záťaži
 
Comments (20)
pietro sk
Slusna recenzia musim povedat. Da sa grafika taktovat cez catalysty ?
Gudas
Nič také som nenašiel. Grafika sa dá taktovať len zvyšovaním zbernice, akékoľvek iné pokusy sú márne (frekvencia sa (naoko) zvýši, ale výkon nie).
fakovnik
Tak tá integrovaná grafika nemá chybu. Toto chcem :)
prievan
Tlieska, paradna recenzia a platforma vyzera byt velmi vhodna na HTPC
jk2
Jednoznačný súhlas so záverom autora :-). Dá sa to považovať za novú strednú triedu, ktorá môže pokryť, vďaka vyrovnanému a dostatočnému výkonu procesorovej, ako aj grafickej časti, tak cca 60-70 % potrieb trhu a domácností. Na integrované GPU parádny výkon.
Odar
Chcelo by to TDP 45W a nizsie. K tomu pasivny zdroj a viem, co si postavim ako klienta k NAS na prehravanie HD videa a hudby :)
AmOK
Ja myslim ze TDP pojde dolu a mame sa na co tesit. Vzdy je to tak pri novych reviziach, ked sa odladi vyroba. :-) Gudas, klobuk dolu! ;-) Ak by vydali dvojjadro na vyssich taktoch s nizsou spotrebou a neosekou GPU, tak by to bola parada.
Odar
Na pctuningu som cital, ze to GPU nezvlada akceleraciu Samsung Oceanic - to ma dost sklamalo. Aj ked na druhu stranu - 99% 1080p HD ripov to asi zvladne v pohode.
Gudas
Mne zvládalo v pohode, viď screenshot. Jediné čo nezvládlo, bolo 4k Flash video :)
Odar
Tak to je divne. Ze by ine ovladace? Este by ma zaujimalo, ako sa to chova v XMBC - zial ten nikde netestuju.
Gudas
Povedz si čo konkrétne ťa zaujíma.
Odar
Len to, ci v XBMC korektne funguje DXVA (idealne Samsung Oceanic). Co som pozeral na XBMC fore, niektori ludia tam maju uz HTPC postavene so Sandy Bridge. Stazuju sa ale na padanie do BSOD. Preto by ma zaujimalo, ako je na tom AMD. Teoreticky, ak je dobre spraveny ovladac, XBMC detekuje ATI GPU a viac neriesi.
Gudas
XBMC 10.1 - akcelerácia beží, Oceanic demo, zaťaženie hlavne GPU časť, driver Catalyst 11.6 (zrejme hotfix verzia, ja mám z AMD FTP): http://imageshack.us/photo/my-images/801/sshot213.png/
Odar
Tak to je naozaj parada. Vdaka. Vyzera to, ze na prehravanie HD videa je to perfektne riesenie :)
pietro sk
Co sa tyka Samsung Oceanic demo, videl som 1080 videa s lepsim obrazom pri iba 10-20MBit, toto je 40MBit (podla mna , kvalita je horsia)
Tralalák
Ono je veľmi zaujímavé sledovať testy Samsung Oceanic demo. By ma zaujímavo koľko videí je v 40MBit? Lebo ja už dva roky poznám len Samsung Oceanic demo.
kingtown
Chlapci ja sa venujem pc uz 20rokov a poviem vam ze toto je dobry kalerab cele to apu nikdy nebude zvladat vykonovo rovnocenne klasicku grafiku zakladny problem je zdielana pamet preto aj ked ma 400stream procesorom nezvalada Samsung oceanic lebo vsetko to ide renderovat do pameti zdielanej a to potom sa necudujte ze to nestiha...bodaj by stihalo ja mam grafiku 7025 na doske dx11 stiha hry nove 1-2obrazky za sekundu 5450stiha 30obrazokov za sekundu dx9 podotykam rovnaka frekvencia rovnake nastavenia rovnake minimum detailov akurat pamet je nezdielana na 5450 to iste plati aj ked som mal gf6600 ta sla tiez 15nasobne rychlejsie vdaka nezdielanej pameti...hry co nevyzaduju obrovske textury a vela shaderov v pohode ale akonahle zacnete vyuzivat obsah pamete tak tam sa prejavi o co je ked je pamet zdielana ...je to cele onicom blud radsej mohli dat k tomu liano aj pamet ddr5 ale to by uz potom nemali kseft graficke firmy lebo potom by to naozaj bolo o niecom teraz je to akurat o tahani prachov od naivnych zakaznikov...ta liano vela veci este nebude zvladat casom na to pridete vdaka zdielanej pameti.zdielana pamet je dobra akurat na stare hry a photoshop na nic ine
Lovap
Máš pravdu, celý tvoj príspevok je o ničom. :-) Vyššie máš spomenuté, že Oceanic Demo funguje a ty píšeš: "aj ked ma 400stream procesorom nezvalada Samsung oceanic lebo vsetko to ide renderovat do pameti zdielanej a to potom sa necudujte ze to nestiha ..."
pajros
no neviem... pouzivam tuto zostavu ako bezne home pc.... MSI e350ia-e45, 2x2GB DDR3 1066 Kingston, 500gb sata Seagate, Seasonic 300w 80+, win ide svizne, skusal som aj nejake hry... far cry 2 na medium det. na 1024x600 plynule, c&c tiberium wars, red alert 3 na 1280x720 medium vpohode, sniper ghost warior 1280x720 medium plynule...atd atd... aaaa pre porovnanie... tie iste som skusal aj na starej zostave co som mal s prvou grafikou.. (amd athlon 2 x2 265 3,3GHz, 4GB dual , radeon hd 5450 512mb) a poviem ti ze ta grafika co je na e-350tke je urcite lepsia..lebo vsetko mi islo lepsie ako na tej velkej zostave... akurat mam vycitky voci ovladacom .. oni to snad casom doladia... trebalo trosku pomoct flashu aby akcelerovalo HD video.. lebo na youtube mi HD malo zataz 40-50% cpu, FullHD 85-90% a sekalo..pricom akosi nechcelo akcelerovat to video.. no pri mkv som mal na 1080p zataz asi 20%.. kazdopadne som spokojny len nech doladia tie ovladace... :)
Financ
To čo tu píšeš za somariny , mám zostavu s APU A8 s 8GB RAm DDR3 1866 Mghz a dosku Gigabyte AMD A75M-UD2H, APU FM1 HDD 1TB , ide na tom takmer všetko na stredných detailoch vrátanie Crysis2 cele ma to vyšlo na nejakých 270 € komplet PC. Podla toho čo píšeš vieš akurát tak prd , tie grafiky o ktorých tu píšeš su už 10 rokov po smrti a tak isto je to s tvojimi vedomostami
Add new comment
TOPlist