Na vývoji úplne novej architektúry pracovali inžinieri ATI/AMD takmer päť rokov. Tá po dlhých rokoch končí s dizajnom VLIW a výsledok? Jednoznačne najrýchlejšia jednočipová karta.
Radeon HD 7970 - Southern Island
Začiatky návrhu siahajú práve do doby v ktorej sa spoločnosť ATI stala novou akvizíciou AMD. Ako bude vyzerať ich prvý spoločný návrh zverejnili v júni počas "Fusion Development Summit 2011". Tu AMD prvýkrát odhalila viacero detailov o architektúre GCN - Graphics Core Next a zámer opustiť starý známy VLIW dizajn, s ktorým sme sa stretali od dôb R600 až po Caymanov. Za zmenou tohto rokmi inovovaného dizajnu na vektorovo – skalárny stojí najmä GPU computing, s ktorého podporou začali v AMD po vydaní APUs (Brazos, Llano). Stratégia teda veľmi podobná nVidii.
Prvé stretnutie s unifikovanou architektúrou spadá ešte do roku 2007, kedy bola uvedená HD 2900 XT (VLIW-5). S VLIW-5 sa to ťahalo ešte nasledujúce štyri generácie grafických čipov HD 3000, HD 4000, HD 5000, HD 6000 (mimo HD 6900, u ktorých bola nasadená efektívnejšia VLIW-4).
Cieľom novej architektúry, ktorá sa vybrala podobnou cestou ako nVidia s Fermi, bude hlavne GPU computing. Väčší záber na tomto trhu, využite pri vysokom paralelizme a heterogénnom programovaní si v AMD sľubujú práve od nových GPUs. Uľahčením práce pre vývojárov má byť aj jednoduchšie programovanie a vyhľadávanie chýb. Medzi ďalšie dôležité zmeny v architektúre patrí kompletne prepracovaný front end a novinky v pamäťovom systéme.
Prvým a zároveň aj najvýkonnejším členom rodiny Southern Island, ktorý sa na trh dostal len nedávno, je grafické jadro Tahiti. Okrem dnes testovanej HD 7970 sa s ním stretneme aj pri modeli HD 7950 (vydanie odložené pravdepodobne na február). K tejto dvojici sa neskôr pridá jadro strednej triedy Pitcairn zastúpené radou HD 7800 a nižšej Cape Verde v HD 7700. Všetky tri menované sú postavené na architektúre GCN a budú vyrábané 28nm procesom u TSMC.
Radeon HD 7970
Jadro Tahiti obsahuje neuveriteľných 4,3 miliardy tranzistorov a to všetko na rozlohe 365 mm². Ako prvé prináša podporu technológií ako Direct3D 11.1 a rozhrania PCIexpress 3.0. Okrem toho bol zvýšený geometrický výkon, vylepšená kvalita anizotropného filtrovania, ZeroCore a mnoho ďalších noviniek. Viac technických detailov nájdete na druhej strane.
Radeon HD 7970 - Technické detaily
Radeon HD 6950 | Radeon HD 6970 | Radeon HD 7970 | |
Jadro: | "Cayman" RV970 | "Cayman" RV970 | "Tahiti" |
Výrobný proces: | 40nm | 40nm | 28nm |
Veľkosť jadra: | ~389 mm^2 | ~389 mm^2 | ~365 mm^2 |
Počet tranzistorov: | ~2640 miliónov | ~2640 miliónov | ~4313 miliónov |
Počet aktívnych clustrov: | 22 | 24 | 32 |
Frekvencia jadra: | 800 MHz | 880 MHz | 925 MHz |
Frekvencia pamäte: | 1250 MHz | 1375 MHz | 1375 MHz |
Kapacita, typ pamäte: | 1 GiB, GDDR5 | 2 GiB, GDDR5 | 3 GiB, GDDR5 |
Frekvencia shadercore: | 800 MHz | 880 MHz | 925 MHz |
Počet TFUs: | 88 | 96 | 128 |
Počet TAUs: | 88 | 96 | 128 |
Počet ALUs: | 352x Vec4 (1408 SPs) | 384x Vec4 | 2048 (1D) |
Počet ROPs | 32 | 32 | 32 |
Podpora Direct3D: | 11 | 11 | 11.1 |
Pixel fillrate: | 25 600 MPixels/s | 28 160 MPixels/s | 29 600 MPixels/s |
Bilinear texelfillrate: | 70 400 MTexels/s | 84 480 MTexels/s | 118 400 MTexels/s |
Bilinear FP-16 texel fillrate: | 35 200 MTexels/s | 42 240 MTexels/s | 59 200 MTexels/s |
Z-sample rate: | 102 400 MSamples/s | 112 640 MSamples/s | 118 400 MSamples/s |
AA-sample rate: | 204 800 MSamples/s | 225 280 MSamples/s | 236 800 MSamples/s |
Single precision aritmetický výkon: | 2253 GFLOP/s | 2703 GFLOP/s | 3789 GFLOP/s |
Double precision aritmetický výkon: | 563,2 GFLOP/s | 675,75 GFLOP/s | 947,25 GFLOP/s |
Geometry rate: | 1600 MTriangles/s | 1760 MTriangles/s | 1850 MTriangles/s |
Šírka zbernice: | 256 bit | 256 bit | 384 bit |
Priepustnosť pamäte: | 160 GB/s | 176 GB/s | 264 GB/s |
Radeon HD 7970 - Bližší pohľad
Nová vlajková loď HD 7970 bola predstavená trocha nešťastne ešte koncom roka 2011, kedy AMD nedisponovalo dostatkom kusov k uvedeniu aj na trh. Naň sa dostala až v druhom týždni nového roka. Jej referenčná verzia je dlhá 27,5cm, teda o niečo dlhšia ako HD 6970. Backplate už na nej nenájdete, aspoň nie u predajnej referenčnej verzii.
S chladením karty sa zoznámite až po odstránení veľkého množstva šrubiek držiacich horný plastový kryt. Podobne ako u predošlej generácie je chladenie vytvorené Vapor Chamber komorou, ktorá sa v porovnaní s Caymanmi mierne zväčšila. AMD pozmenilo ventilátor, ktorý nabral na veľkosti. Priemer je o 1cm väčší než mali HD 6900(80mm versus 90mm).
PCB Radeonu HD 7970 je návrhom veľmi podobné HD 6970 a tak isto PowerTune je v základe nastavený na 250W. O napájanie sa spolu s PCIe zbernicou starajú dva PCIe konektory, 8pin a 6pin. Pri dvoch CFX konektoroch, cez ktoré je možné prepojenie až štvorice kariet, je umiestnený prepínač BIOSov s podobnou funkčnosťou ako u HD 6900 - jeden z BIOSov je chránený pred zápisom a slúži ako ochrana pri zlyhaní flashu.
Pamäte osadené na karte pochádzajú od Hynix, ide o dvanásť 2Gib modulov s označením H5GQ2H24MFR-R0C. Rovnaké ako v prípade Radeonu HD 6970, ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1500MHz, ktoré na karte pracujú s frekvenciu 1375MHz. Napájanie karty je šesťfázové (päť fáz pre jadro a jedna pre pamäte).
Referenčné PCB má jeden DL-DVI, dva mini DisplayPorty_1.2 a jeden HDMI_1.4a.
Radeon HD 7970 - Testovacia zostava, Metodika testovania
Testovacia zostava:
- Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
- Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 82)
- RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
- HDD: 500GB Samsung
- Zdroj: Enermax MaxRevo 1350W
- DVD mechanika: Samsung
- Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
- Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
- Skrinka: SilverStone FT02B-W
Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.
Testované grafické karty a použité ovládače:
nVidia GeForce
- GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
- GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
- GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
- GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,25 GiB GDDR5) @ WHQL 266.77
- GeForce GTX 580 (772/1.544/1002 MHz 1,5 GiB GDDR5) @ WHQL 275.33
AMD Radeon
- AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
- AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
- AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
- AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
- AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview
- AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 8.921.2-120104a
Použité rozlíšenia v teste:
- 1.680 x 1.050
- 1.920 x 1.200
- 2.560 x 1.600
Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Pre náročnosť na grafický výkon je rozlíšenie 2.560 x 1600 doplnené o režim 1xMSAA. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.
Testované hry a benchmarky:
- Direct3D 9:
- Call of Duty: Black Ops (verzia )
- Mass effect 2 (verzia 1.2)
- Direct3D 10:
- Just Cause 2 (verzia 1.1)
- Anno 1404 (verzia 1.2.2619)
- Crysis Warhead (verzia 1.1)
- Direct3D 11:
- Metro 2033 (verzia 1.1)
- Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
- Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
- Battlefield: Bad Company 2 (verzia 589035)
Syntetické benchmarky:
- Direct3D 11:
- 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
- Unigine Heaven (verzia 2.1)
Za zapožičaniie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax
Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark
Nastavenie ovládačov grafických kariet:
Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ, u HD 7900 režim Quality. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia aj u HD 6800 (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:
Radeon HD 7970 - 3DMark 11, Unigine Heaven
3DMark 11
3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.
Unigine Heaven
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.
Radeon HD 7970 - Alien vs Predator, Anno 1404
Alien vs Predator
Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.
1680x1050 4xMSAA 1920x1200 4xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA
Anno 1404
Anno 1404 je realtime stratégia postavená na engine R3Dengine2, ktorý hre umožňuje využívať výhody Direct3D 10 a podporu viacjadrových procesorov. Okrem efektov ako Depth of Field, je hra po stránke FPS s novším štandardom o poznanie plynulejšia. Pri testovaní bola použitá scéna Cathedral city, známa z predchádzajúcich testov. 20s priebeh, počas ktorého je budovaná katedrála, je zaznamenávaný programom FRAPS. Počas neho boli všetky detaily na maxime, okrem vypnutého TAA.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Radeon HD 7970 - Battlefield: Bad Company 2, Call of Duty: Black Ops
Battlefield: Bad Company 2
Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Call of Duty: Black Ops
Na novom pokračovaní Call of Duty pracovalo štúdio Treyarch, ktoré aj napriek starému enginu známeho z predchádzajúcej verzii World at War a mnohým kritikám, zaznamenalo obrovský úspech v predaji titulu Black Ops. Hra používa vylepšenú verziu enginu IW 3.0. Pre testovanie hry bola použitá predscriptovaná misia s názvom S.O.G, počas ktorej je priebeh po dobu 45s zaznamenávaný programom FRAPS.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Radeon HD 7970 - Colin McRae: Dirt 2, Crysis Warhead
Colin McRae: Dirt 2
Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Crysis Warhead
Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Radeon HD 7970 - Just Cause 2, Mass Effect 2
Just Cause 2
Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Mass Effect 2
Druhé pokračovanie akčnej hry Mass Effect využíva modifikovanú verziu Unreal Engine 3 použitého už v prvej časti. Vylepšenia nastali hlavne v technikách osvetlenia a kvalitnejších textúr. Hlavnou postavou príbehu je veliteľ Shepard, ktorý sa s organizáciou Cerberus snaží zachrániť ľudstvo. Pre testovanie výkonu grafických kariet je použitá save pozícia na planéte Aeia. FRAPS zaznamenáva priebeh po dobu 25s behu. Konfiguračný súbor hry je doplnený o riadky: "SmoothFramerate=False" und "UseVsync=False".
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA
Radeon HD 7970 - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Metro 2033
Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.
1680x1050 1xMSAA 1680x1050 4xMSAA
1920x1200 1xMSAA 1920x1200 4xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.
1680x1050 4xMSAA 1920x1200 4xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA
Radeon HD 7970 - Spotreba, Hlučnosť, Teploty
Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570/580 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Kvôli skresleným výsledkom boli odstránené merania vo Furmarku. |
Spotreba
Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.
Spotreba nameraná v systéme Windows činila 126W pre celú zostavu, čo je pre kartu tejto triedy skvelý výsledok. Pri vypnutom monitore klesla spotreba vďaka technológii Zero-Core Power ešte nižšie, na 111W (podľa slajdov AMD spotreboval Radeon HD 7970 v tomto režime menej než 3W). Po zaťažení v hre Crysis spotrebovala zostava s HD 7970 o niečo viac ako jej predchodca v podobe HD 6970.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.
Hlučnosť referenčnej HD 7970 je bez záťaže počuteľne nižšia než chladiča, ktorý nájdeme na referenčných Caymanoch. Zhoršenie nastane po zaťažení, kedy sa hlasový prejav karty razantne zhorší a vydaný hluk je určite vyšší ako bol u referenčnej HD 6970.
Teploty
Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.
Idle | Crysis | |||||
jadro | pamäte | VRM | jadro | pamäte | VRM | |
AMD Radeon HD 7970 | 37°C | 38,2°C | 38,9°C | 78°C | 84,1°C | 75,4°C |
ASUS Radeon HD 6970 DirectCUII | 37°C | 40,4°C | 42°C | 74°C | 87,8°C | 92,3°C |
MSI Radeon HD 6970 Lighting | 36°C | 41,8°C | 54°C | 67°C | 73,5°C | 93,8°C |
Radeon HD 7970 - Pretaktovanie 1270MHz na jadre a o 28% vyšší výkon
Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia. |
AMD Radeon HD 7970
Nový Radeon v sebe skrýva neskutočný potenciál pre OC, jeho jadro bolo schopné pracovať už bez zvýšenia napätia pri frekvencii 1100MHz, čo je pretaktovanie o 18,9%. Maximálna frekvencia pamätí (bez zvýšenia napätia, ktoré je možné meniť s novou verziou MSI Afterburnera) sa zastavila na hodnote 1600MHz.
Po zvýšení napätia jadra na 1,25V sa stabilná frekvencia počas testov posunula až na neuveriteľných 1270MHz, teda navýšenie o 37,3%! Ako sa toto OC podpísalo na výkone je vidieť nižšie v grafoch.
Výkon po pretaktovaní a škalovanie
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.
Z grafov je možné vidieť aj vplyv pretaktovania pamätí na výkon, ktorý nie je zanedbateľný a s vyššou frekvenciou jadra dosť limitujúci faktor.
Radeon HD 7970 - Zhrnutie výsledkov
Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy z 10 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná GeForce GTX 580.
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
2560x1600 1xMSAA 2560x1600 4xMSAA 2560x1600 8xMSAA
Radeon HD 7970 s prehľadom prekonáva v testoch doteraz kraľujúcu jednočipovku GeForce GTX 580. V rozlíšení 1920x1200 je približne 18% pred GTX 580 a 35-39% pred HD 6970. Výsledok bol však v niektorých hrách ovplyvnený CPU limitom a rozdiel by bol pravdepodobne o niečo vyšší.
Menšia limitácia zo strany procesora sa prejavila v rozlíšení 2560x1600 a nový Radeon prekonal GTX 580 o 24 až 27%. Najrýchlejšiemu Caymanovi utiekol o približne 42%.
Radeon HD 7970 - Záver
AMD sa popasovalo s novou architektúrou GCN vskutku výborne. Výkon vôbec nepoznačil prechod na nový 28nm výrobný proces a ani najväčšia zmena architektúry od roku 2007. Inžinieri sa taktiež vysporiadali s viacerými nedostatkami ich terajších čipov, prešli k GPU computing orientovanému návrhu a naviac zvýšili výkon v hrách, vrátane teselácie. Neignorovali ani problém s anizotropným filtrovaním a defaultne nastavená kvalita je konečne porovnateľná s Fermi kartami.
Samotný výkon HD 7970 prekonáva dosiaľ najrýchlejšiu jednočipovku GTX 580 a to vcelku výrazne o 20 až 25%. A ako býva zvykom u AMD, s pribúdajúcimi ovládačmi ešte o niečo porastie. V kombinácii s 3GiB pamäťou a pretaktovaním atakuje aj výkon dvojjadrových monštier HD 6990 a GTX 590. S prihliadnutím na mGPU problémy ide jednoznačne o lepšiu voľbu. Prekvapením je aj perfektná spotreba v Idle, ktorá je na úrovni low end kariet. V záťaži je niekde okolo HD 6970.
K svetlým stránkam nového 28nm čipu Tahiti patrí tiež pretaktovanie. Už bez zvýšenia voltáže (1,125V) bola jadro stabilné na frekvencii 1100MHz a po jeho navýšení ľahko nad 1200MHz. Pri vyššom OC je nutné počítať s lepším chladením, alebo maximálnymi otáčkami referenčného chladiča v kombinácii s chráničmi do uší.
Najväčšia slabina HD 7970 je jednoznačne chladenie. Zatiaľ čo v systéme Windows je príjemne tiché, v záťaži je ešte hlučnejšie ako HD 6970, dokonca je približne na úrovni referenčnej Geforce GTX 480. Ak nerátam s cenou, ide o jediný nedostatok tejto karty, ktorý by mali fixnúť nereferenčné riešenia výrobcov.
Radeon HD 7970 si od nás odnáša ocenenie "Tip redakcie pc.sk".
AMD Radeon HD 7970 | |
Plusy | Mínusy |
- Najvýkonejšie jednočipové riešenie - Skvelý OC potenciál - Upravené anizotropné filtrovanie - 3GiB pamäte - Spotreba bez záťaže - Relatívne tiché chladenie v Idle - 2 BIOSy - Eyefinity | - Hlučné chladenie v záťaži - Cena |
Za zapožičanie grafickej karty Radeon HD 7970 ďakujeme spoločnosti AMD.
Marto
yesper
carodej13
TomKocuR
carodej13
yesper
yesper
jk2
bledos
Mugwai
yesper
makroelektro
Eddward
sanjuro
kakocool
sanjuro