Nereferenčná GeForce GTX 680 vyzbrojená kvalitným Windforce chladením a vyššími frekvenciami.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC
Výkon referenčnej GeForce GTX 680 prekvapil hádam aj samotnú nVidiu. :-) Svojim výzorom síce nenadchla, no o to viac zaujala predvedeným výkonom spolu so skvelými prevádzkovými vlastnosťami. Dnes sa pozrieme na jej luxusnejšie vybavenú verziu s vlastným návrhom od spoločnosti Gigabyte.
Nepôjde len o zmenu v dizajne plošného spoja a osadení dvojslotového chladenia WindForce, karta prináša bonus v podobe vyšších pracovných frekvencií. Spomínané chladenie WindForce pozostáva z trojice pomalobežných ventilátorov a plní svoj účel viac než dobre, viac v kapitole o prevádzkových vlastnostiach. O dostatočné napájanie grafickej karty je postarané cez 6 + 8pin, k toré s jednou fázou navyše dáva väčší priestor pre pretaktovanie.
Gigabyte pretaktovalo plne aktivované jadro GK104 tohto modelu na frekvenciu 1071MHz s GPU Boost frekvenciou až 1131Mhz (pri našom testovaní pracovalo s omnoho vyššou hodnotou). GDDR5 pamäte ostali na pôvodnej frekvencii s akou prišla referenčná karta, 1502MHz. Viac technických detailov nájdete na nasledujúcej strane.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Technické detaily
Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v nasledujúcej tabuľke.
GeForce GTX 670 | GeForce GTX 680 | Gigabyte GTX 680 OC | |
Jadro: | GK104-325 | GK104-400 | GK104-400 |
Výrobný proces: | 28nm | 28nm | 28nm |
Veľkosť jadra: | ~294 mm^2 | ~294 mm^2 | ~294 mm^2 |
Počet tranzistorov: | ~3540 miliónov | ~3540 miliónov | ~3540 miliónov |
Počet aktívnych clustrov: | 7 | 8 | 8 |
Frekvencia jadra: | 915 MHz + Turbo | 1006 MHz + Turbo | 1071 MHz+ Turbo |
Frekvencia pamäte: | 1502 MHz | 1502 MHz | 1502 MHz |
Kapacita, typ pamäte: | 2048 MiB, GDDR5 | 2048 MiB, GDDR5 | 2048 MiB, GDDR5 |
Frekvencia shadercore: | 915 MHz + Turbo | 1006 MHz + Turbo | 1071 MHz+ Turbo |
Počet TFUs: | 112 | 128 | 128 |
Počet TAUs: | 112 | 128 | 128 |
Počet ALUs: | 7x Vec192 (1344SPs) | 8x Vec192 (1536SPs) | 8x Vec192 (1536SPs) |
Počet ROPs | 32 | 32 | 32 |
Podpora Direct3D: | 11.1 | 11.1 | 11.1 |
Pixel fillrate: | 29 280 - 34 560 MPixels/s | 32 200 - 35 500 MPixels/s | 34 300 - 36 000 MPixels/s |
Bilinear texelfillrate: | 102 480 - 120 960 MTexels/s | 128 800 - 142 100 MTexels/s | 137 100 - 143 900 MTexels/s |
Bilinear FP-16 texel fillrate: | 29 280 - 34 560 MTexels/s | 32 200 - 35 500 MTexels/s | 34 300 - 36 000 MTexels/s |
Z-sample rate: | 102 480 MSamples/s | 128 768 MSamples/s | 137 088 MSamples/s |
AA-sample rate: | 204 960 MSamples/s | 257 536 MSamples/s | 274 176 MSamples/s |
Single precision aritmetický výkon: | 2460 - 2903 GFLOP/s | 3090 - 3410 GFLOP/s | 3290 - 3453 GFLOP/s |
Double precision aritmetický výkon: | (1/24 zo SP) 102 - 120 GFLOP/s | (1/24 zo SP) 129 - 142 GFLOP/s | (1/24 zo SP) 137 - 144 GFLOP/s |
Geometry rate: | 3660 MTriangles/s | 4024 MTriangles/s | 4282 MTriangles/s |
Šírka zbernice: | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
Priepustnosť pamäte: | 192,26 GB/s | 192,26 GB/s | 192,26 GB/s |
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Testovacia zostava
Do našej testovacej zostavy s doskou Asus P8P67 Deluxe (recenzia) sme osadili procesor Core i7 2600k (recenzia), ktorý je pretaktovaný a výsledky by nemal ovplyvniť bottleneck z jeho strany. Ako zdroj je použitý nadpriemerne vybavený Enermax MaxRewo 1350W (preview). Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému, po ktorej sú následne nahodené posledné updaty a ovládače.
Testovacia zostava PC.sk | |
Procesor | Intel Core i7-2600k @ 4.5 GHz HyperThreading zapnutý, Turbo a šetriace funkcie vypnuté |
Chladenie | Noctua NH-U12P SE2 2x NF-P12-1300 ~ 900rpm |
Matičná doska | Asus P8P67 Deluxe LGA 1155, P67 Express Chipset (B3), BIOS 2302 |
Pamäte | G.Skill 8 GiB (2x 4 GiB) DDR3 Sniper ULV 1600MHz, 9-9-9-24, 1.25 V |
Pevný disk | Samsung 500GB SATA II, 7200rpm, 16MiB cache |
Zdroj | Enermax MaxRevo 1350 W 80 PLUS Gold, ErP Lot 6 ready! , DXXI ready |
Skrinka | SilverStone FT02B-W Midi Tower |
Monitor | Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600) |
Operačný systém | Windows 7 Ultimate 64-bit |
Testované grafické karty a použité ovládače:
- AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
- AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
- nVidia GeForce GTX 670 (915/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.33 WHQL
- nVidia GeForce GTX 680 OC (1.071/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.42 WHQL
Za poskytnutie procesora Core i7 2600k ďakujeme spoločnost Intel
Za poskytnutie matičnej dosky Asus P8P67 Deluxe ďakujeme spoločnost Asus
Za poskytnutie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax
Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Metodika testovania
Herné testy prebiehajú vždy s maximálne možnými detailami a to v troch rozlíšeniach: 1.680 x 1.050, 1.920 x 1.200, 2.560 x 1.600. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia sú vynútené priamo v ovládačoch grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá testovaná scéna premeraná v troch pokusoch, ktoré sú zaznamenané pomocou programu FRAPS.
Testované hry | |
Anno 2070 | Direct3D 11, verzia 1.01 |
Batman: Arkham City | Direct3D 11, verzia 1.1 |
Battlefield Bad Company 2 | Direct3D 11, verzia |
Crysis Warhead | Direct3D 10, verzia 1.1 |
Crysis 2 | Direct3D 11, verzia 1.9 |
Colin McRae Dirt 2 | Direct3D 11, verzia 1.2 |
Metro 2033 | Direct3D 11, verzia 1.1 |
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat | Direct3D 11, verzia 1.6.02 |
Benchmarky | |
3DMark 11 | Direct3D 11, verzia 1.3 Performance, Extreme |
LuxMark | OpenCL, verzia 2.0, 64bit Room Scene, 2016 Triangles |
MediaEspresso | AMD APP, nVidia CUDA, verzia 6.5 1GiB súbor -> iPhone 4 |
Unigine Heaven | Direct3D 11, verzia 3.0 4xMSAA, 16xAF, Tess: Normal & High |
S novými hrami, hlavne pre tie s deferred renderingom, sme sa rozhodoli vyradiť merania s 8xMSAA. Tie hry, ktoré to umožňujú, budú odteraz pretestované v najvyššej kvalite obrazu za použitia režimu 4xMSAA a tie s DR so zapnutým MLAA/FXAA. Celkový výkon grafických kariet už nebudeme rozdeľovať na režimy 4x/8xMSAA, ale len na základe použitého rozlíšenia.
Ovládače
Ovládače grafických kariet sú nastavené podľa dole priložených screeshotov (okrem série HD 6xxx, pri ktorej používame filtrovanie textúr v režime High Quality).
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - 3DMark 11, Unigine Heaven, Luxmark
3DMark 11
3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je posledná verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša podporu nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Prepracovaný je aj test fyziky, v ktorom bol PhysX nahradený open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.
Unigine Heaven
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a od verzii 2.1 aj OpenGL 4.0. Najvýraznejšou časťou tohto syntetického testu je hardvérová teselácia. Tej sekundujú techniky ako SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. S verziou 2.1 pribudla do benchmarku aj podpora stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs testujeme s použitím 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.
Luxmark
Luxmarkje voľne dostupný OpenCL renderovací benchmark pre viaceré platformy (Windows, Linux, MacOS, atď). Ako testovaciu scénu pre renderovanie sme použili “Room Scene“, ktorá je z trojice testov najkomplexnejšia a pozostáva až z dvoch miliónov trojuholníkov.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Anno 2070, Batman Arkham City
Anno 2070
V najnovšom pokračovaní stratégie Anno 2070 sa po prvýkrát dostávame do budúcnosti. Napriek tomu, že hra beží na rovnakom engine ako Anno 1404, moderné prostredie hry je kompletne prepracované a obohatené o efekty najnovšieho Direct3D 11 rozhrania. Naše testy prebiehajú na začiatku kampane počas 20s.
Batman Arkham City
Pokračovanie najlepšej komiksovej hry súčasnosti Batman beží na upravenom Unreal Engine 3 s podporou Direct3D 11. Skvelú atmosféru v hre dopĺňajú grafické efekty ambient occlusion, teselácia a zároveň niekoľko úrovní PhysX nastavení (off, normal, high). Testovanie prebieha v stavanom benchmarku.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Battlefield Bad Company 2, Crysis Warhead
Battlefield Bad Company 2
Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.
Crysis Warhead
Príbeh hry Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom engine ako jednička Cryengine 2. V kampani sa dostanete do role bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a s prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Crysis 2, Colin McRae Dirt 2
Crysis 2
V novej časti hry Crysis 2, ktorá je postavená na Cryengine 3, sa dostávame z džungle do mesta. S novým enginom (hlavne po opatchovaní) nám pribudli efekty Direct3D 11 (teselácia) a textúry s vysokým rozlíšením. Hru testujeme v scéne "Dead Man Walking" po dobu 25s.
Colin McRae Dirt 2
Závodná hra Colin McRae Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Metro 2033
Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po skončení dielu Shadow of Chernobyl. Call of Pripyat beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Spotreba, Hlučnosť, Teploty
Spotreba
Meranie spotreby prebieha za pomoci meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet prebieha za pomoci hlukomeru Voltcraft SL-100 v rovnakých režimoch aké používame pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.
Teploty
Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.
Idle | Crysis | |||||
jadro | pamäte | VRM | jadro | pamäte | VRM | |
Gigabyte GeForce GTX 680 OC | 32°C | 32,5°C | 41,1°C | 65°C | 78,9°C | 87,6°C |
nVidia GeForce GTX 670 | 32°C | 44,9°C | 36,5°C | 77°C | 79,7°C | 92,9°C |
nVidia GeForce GTX 680 | 35°C | 37,2°C | 44,3°C | 78°C | 76,3°C | 74,2°C |
AMD Radeon HD 7950 | 37°C | 39,2°C | 39,4°C | 70°C | 70,9°C | 57,1°C |
AMD Radeon HD 7970 | 37°C | 38°C | 38,9°C | 78°C | 84,1°C | 75,4°C |
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Pretaktovanie, Výkon po OC
Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecniť, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v troch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testov v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali (pokiaľ je možne regulovať napätie) pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenie. |
Gigabyte GeForce GTX 680 OC
Cez možnosti Power Target, GPU Clock Offset a Memory Clock Offset som túto nereferenčnú GeForce GTX 680 pretaktoval na 1286/1700MHz (+110/400MHz), o 86MHz viac ako som dosiahol u referenčnej verzie. Spotreba zostavy sa z pôvodných 299W dostala na 320W. Spolu s ňou stúpla hlučnosť na 46,6dBA (pri porovnaní s referenčnými verziami stále relatívne tichá) a tiež teploty pre jadro/pamäte/VRM na 69/79,2/98,3°C.
Výkon po pretaktovaní a škalovanie
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité aj pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Zhrnutie výsledkov
Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len výsledky z 8 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná GeForce GTX 670.
Gigabyte GeForce GTX 680 OC - Záver
Nereferenčná GeForce GTX 680 s WindForce chladením od Gigabyte patrí k tomu najlepšiemu, čo možno na trhu s grafickými kartami nájsť. Trojica ventilátorov je v uzavretej bedni nepočuteľná a ani pri záťaži nedáva o sebe príliš vedieť. High-end riešenie ako sa patrí. Aj pri týchto nízkych otáčkach ventilátorov je karta dobre chladená a má nižšie teploty ako jej referenčná verzia. Spotreba bez záťaže je porovnateľná s Radeonmi HD 7900. Exceluje v záťaži, kde vychádza o 20W úspornejšia ako jej hlavný rival Radeon HD 7970.
Nereferenčný Kepler od Gigabyte je výrobcom pretaktovaný na frekvenciu 1071MHz pre jadro, pamäte ostali na pôvodnej frekvencii 1502MHz. Frekvencia jadra však dosahuje omnoho vyššie frekvencie, GPU Boost držal kartu počas našich testov permanentne v rozmedzí 1167-1178MHz. Pri tejto frekvencii je karta výkonnejšia ako Radeon HD 7970 vo väčšine z testovaných hier. Najväčší problém jej robí hra Metro 2033, kde stráca niekoľko percent z celkového hodnotenia.
V porovnaní s referenčnou verziou prináša vyšší výkon, lepšie prevádzkové vlastnosti a zároveň aj OC možnosti. Rozdiel je aj v cene, za túto nereferenčnú verziu od Gigabyte si priplatíte približne o 10-15eur viac.
Grafická karta Gigabyte GeForce GTX 680 OC si od nás odnáša ocenenie tip redakcie pc.sk.
Gigabyte GeForce GTX 680 | |
Plusy | Mínusy |
- pretaktovaná od výroby - výkon - tiché chladenie v kombinácii s nízkymi teplotami - lepšie OC ako referenčná verzia - PhysX - lepšia spotreba ako Radeon HD 7970 | - cena - 2GiB Vram |
Za zapožičanie grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 680 OC ďakujeme spoločnosti Gigabyte.
delegat
davison
RingKingKong