Renault predal v rokoch 2010-2020 v Európe najviac elektrických áut a Zoe je najpredávanejšie elektrické auto v Európe (pred Nissan Leaf a Tesla Model 3) Ide tak pomerne o úspešný pokus Renault ovládnuť práve tento segment. Nové Zoe ponúka viacero vylepšení od predchádzajúceho modelu. Tým najväčším je dojazd, ktorý sa zvýšil až na 395 kilometrov (Podľa normy WLTP).
Cena za toto mestské ‘autíčko’ je pomerne vysoká. Či si obháji svoju cenovku sa už čoskoro dozviete.
Dizajn
Už na prvý pohľad zaradíte Zoe správne do kategórie malých áut – rázvor kolies je len 2588mm a rozchod kolies 1506mm. Celkovo však karoséria pôsobí mohutnejším dojmom ako u iných malých áut, čo sa pozitívne prenieslo aj do veľkosti vnútorného priestoru.
Vodič ani spolujazdec si sťažovať nebude, na zadných sedlách si trochu vyšší ľudia trochu posťažujú na málo miesta okolo kolien.
Predná maska Zoe zapadá do súčasnej línii ‚Renaulťáskeho‘ dizajnu – veľký Renault znak, ktorý prechádza postupne do LED svetiel nezasahujúcich do strán. Spodnú časť lemuje chrómová lišta tesne po okraj svetiel.
Za Renault znakom sa schovávajú dva konektory pre nabíjanie – Type 2 a CCS. Klasické palivové veko za zadnými dverami tu samozrejme nenájdete. Hmlové svetlá nájdete po bokoch spodnej kaskádovej masky.
Zadné svetlá opticky vychádzajú mimo karosériu, avšak sú v jednej línii s bočným lemom vychádzajúcim zo zadných dverí. Tie mimochodom nemajú klasickú kľučku. Dvere sa otvárajú stlačením čierneho trojuholníka, ktoré je súčasťou okna.
Celkový dizajn Zoe hodnotím pomerne pozitívne – auto vyzerá moderne, upúta pozornosť a ľudia sa za autom budú otáčať (aj keď je to možno elektricky generovaný zvuk, ktoré auto vydáva pri jazde 😊 ) Pravda je, že v modrej farbe vyzerá Zoe oveľa lepšie ako v bielej. Renaultu by som však odporučil zahodiť klasickú anténu, ktorá je až smiešne dlhá a použiť trochu viac futuristické disky na kolesá.
Výrazným mínusom pre mňa je vzhľad zadných sedadiel a podlaha pre nohy – po otvorení dverí by ste povedali, že sa pozeráte na nejaké lacné auto a nie elektro za skoro 36.000 eur.
Motor | Elektro |
Výkon kW/k | 100/135 |
Krútiaci moment - zadný elektromotor Nm | 245 |
Prevádzková hmotnosť | 1502 - 1563 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 10 |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 140 |
Kapacita batérie [kWh] | 52 |
Objem batožinového priestoru pri 5 sedadlách | 338l |
Dĺžka | 4084 |
Rázvor | 2588 |
Cena testovaného vozidla | 35 500 eur |
Z pohľadu vodiča
Po prvom nastúpení vás prekvapí pomerne vysoký posed, ktorý na moje počudovanie nezmeníte ani tlačidlom ani klasickou páčkou pod sedačkou. Výška sedenia sa u Zoe jednoducho nedá zmeniť, čo je pri aute v tejto cenovke nepochopiteľné. Vlastne v dnešnej dobe nepochopiteľné pri hociktorom aute.
Na stredovej konzole, ktorá nesiaha až po koniec sedačky zaujme podlhovastý dotykový 9,3” displej. Entertainment systém je pomerne prehľadný, ale nepatrí k tým najrýchlejším na trhu. Nepredĺžiť stredový panel až po koniec sedačky je pomerne kontroverzný krok – chýba tu hocijaká podopierka pre lakeť.
Na druhej strane tu vznikol pomerne dobrý odkladací priestor pod riadiacou pákou. Ďalšie priestory na odklanie v Zoe nájdete pred riadiacou pákou a na spolujazdcovej strane zase nad priehradkou - tá je pokrytá gumou a ideálne miesto na odkladanie smartfónu.
Interiér Zoe je na prvý pohľad uhladený a všetko je na dosah vodičových rúk, avšak vysoký ‘autobusársky‘ posed má jeden problém. S mojimi 180cm som napríklad nevidel na diódu klimatizácie – to, že som ju zapol, som videl v odraze otočného kolieska, ktorý je pod pianovými tlačidlami. Otáčať hlavu dole počas jazdy aby som videl, či je klimatizácia zapnutá/vypnutá mi nepríde práve bezpečné.
Tak isto tlačidlá na ľavej strane (line assist, nastavenie svetiel, či tlačidlo pre otvorenie nabíjania) sú takmer neviditeľné z pohľadu vodiča. To, že je vyhrievanie volantu schované ešte pod nimi, mi už príde absurdné.
Na druhej strane tlačidlá na volante sú bez problémovo dosiahnuteľné palcami ľavej či pravej ruky.
Riadiaca páka má 4 polohy – R/N/D/B. Hľadáte P pre parking? Nemusíte, ako ma upozornili v Renault hneď pri nasadaní do auta, Zoe ‘P‘ nemá. Pri parkovaní stačí auto vypnúť v N alebo D.
Mód ‘B’ zapína silnejšiu rekuperáciu – tú môžete meniť hocikedy počas jazdy.
Renault popri mäkkých plastoch použil akúsi rifľovinu/látku, ktorá pokrýva predný panel, boky riadiacej páky, či časť dverí okolo ovládacích prvkov. Na prvý pohľad pôsobí tento prvok pomerne dobre a „in“ ale nie som jej fanúšikom. Popravde si neviem predstaviť vzhľad tejto látky po 2-3 rokoch stáleho používania auta (slnko, dieťa v aute..).
Jazda, dynamika
V testovacom aute bol k dispozícii najsilnejší motor R135, ktorý má 100kw alebo 134 konských síl. Maximálny krútiaci moment (245 Nm) sa prenáša na predné kolesá až od určitých otáčok (tie sú relatívne nízke).
Rozbeh je tak pomerne kľudný a až následne príde k jemnému zatlačeniu do sedačky – nejde o žiaden extrém ako napríklad u Hyundai Kona (prešmyknúť kolesá Zoe sa mi ani raz nepodarilo). Na 50 km/h vyštartuje zhruba za 3,5 sekundy, na 100 km/h sme mu namerali 9,8 sekundy. Benzínové motory s podobným výkonom dosahujú lepšie výsledky, čo je trochu prekvapivé. Na semaforoch však budete patriť k tým rýchlejším 😉
Maximálna rýchlosť, ktorú so Zoe dosiahnete je 145 km/h kedy zasiahne obmedzovač a ďalej váš už nepustí.
Čo bude zaujímať každého asi najviac je dojazd. Podľa normy WLTP je dojazd Zoe až 395 kilometrov. Pri mojom testovaní som už klasicky zvolil kombináciu mesta, okresných ciest a sem tam kratší výjazd na diaľnicu – pri zmiešanej jazde, ktorú absolvuje asi väčšina z nás som sa dostal na dojazd 338 kilometrov (nejaký malý dojazd batéria stále mala, ale riskovať, že neprídem na nabíjaciu stanicu alebo domov sa mi nechcelo). Musím dodať, že som sa snažil vyhnúť prudkému zrýchľovaniu na križovatkách alebo na cestách.
V reči spotreby kWh sa spotreba v rôznych podmienkach pohybovala nasledovne
V meste – priemer sa ustálil na 12,7 kWh (teoretický dojazd 393 kilometrov )
90 km/h – 14,7 kWh (teoretický dojazd 340 kilometrov)
110 km/h – 18,6 kWh (teoretický dojazd 260 kilometrov)
Na 130 km/h by som vám už neodporúčal ísť, tam spotreba vyletí nad 23 kWh, čo by znamenal dojazd len okolo 200 kilometrov.
Ako vidíte aj z týchto údajov, aerodynamika nie je u Zoe práve najlepšia a auto je tak viac určené do mesta ako na diaľnice. Ako som už spomínal vyššie, vzadu Zoe nemá príliš veľa miesta na nohy a hlavu a ak by ste chceli zobrať na výlet rodinu alebo kamarátov, myslite radšej na kratšie vzdialenosti – na dlhé trasy Zoe nie je.
Rekuperáciu ovládate teda výhradne iba cez riadiacu páku módmi D a B – mód meníte vždy posunutím páky dole. Vo väčšine prípadov môžete mať zapnutý silnejší mód a ak aj neodhadnete správne dojazd k zákrute, plynom viete brzdenie „pretlačiť“. Na druhej strane prepínať medzi D a B pridá aspoň trocha akcie počas mestskej jazdy 😊
Ak máte radi športovejšiu jazdu, musíte zobrať do úvahy hmotnosť a mäkšie nastavenie podvozka – v zákrutách sa môžete nakloniť viac ako by ste čakali.
Do mestského života určite poteší parkovací asistent, aj keď nie vždy detekoval voľné vertikálne miesto na parkovisku.
Záverečné zhodnotenie
Cena Zoe bez zľavy a štátnej dotácie sa pohybuje v rozmedzí 31.900 eur až 35.500 eur. Zarátajte však zľavu 4000 eur od Renault a 8000 eur štátnu dotáciu a cena za Zoe začne byť oveľa zaujímavejšia: 19.900 – 23.500 eur. Napriek tomu musím povedať, že potenciál Zoe nebol využitý na plno.
Môžem začať sedačkou, ktorá sa nedá výškovo nastaviť, čo je v aute s cenovkou presahujúcu 35 tisíc nepochopiteľné resp. neprijateľné. Tak isto dizajn zadných sedačiek (priestor pre nohy) vyzerá ako z auta za 7 tisíc eur. Poslednou kvapkou nevyužitého potenciálu je horšia aerodynamika vďaka ktorej nie je dojazd mimo mesta taký dobrý ako by mohol byť. Zoe jednoducho nie je na dlhšie trasy po diaľnici, kde sa dojazd výrazne zníži na úroveň okolo 200 kilometrov.
Aby to so Zoe nevyzeralo až tak zle, musím povedať, že ide o veľmi dobré malé auto do mesta s podareným dizajnom - aj keď nevyzerá nijak futuristicky, ktorý jednoducho zaujme. Nejde o rodinné auto (aj keď kufor má objem 338 litrov) ale pre 2 ľudí, ktorý nechodia na dlhé vzdialenosti je Zoe dobrým spoločníkom. Pripočítajte k tomu slušný dojazd a máte pomerne slušné auto do mesta.
Či niektoré dizajnové prvky dokážete „prekusnúť“ alebo nie bude už na vás...
Za zapožičanie Reanul Zoe ďakujeme spoločnosti Renault.
orion1818
Elektrické auto??? nikdy.....
loptoš
nikdy nehovori nikdy
jojoi
NIKDY elektrické auto.
Brano
Nevies o com hovoris.... priebeh krútiaceho momentu elektromotora ta presvedčí. Stačí jedna dynamická jazda...
Lukáš Lancz
a preco?:)