Mať najvýkonnejšie riešenie je vždy o prestíži, ktorá môže silno ovplyvniť predaj slabších grafických kariet rovnakej firmy. Túto prestíž mala dlho, od uvedenia G80, nVidia. Stratila ju predstavením AMD/ATi Radeon HD 4870 X2, ktorá je ešte dodnes najvýkonnejšia dostupná grafická karta. Ako odpoveď nVidie v najkratšom čase prichádzala do úvahy tiež len dvojčipová karta. Pri pohľade na skoro 600mm^2 veľké jadro G200, ale bolo jasné, že prvotnou podmienkou pre vznik takejto karty je menšie jadro. Staršie roadmapy hovorili o 1.Q 2009 ako o dátume vydania. Už v decembri sa ale uskutočnil „paperlaunch“, a preto vám dnes prinášame preview o karte, ktorá bude dostupná až teraz, v januári...
Po predstavení Radeon HD 4800 sa postupne vyjasnilo, že nVidia bude tlačiť na vývoj 55nm G200 čipov, aby tak odstránila nedostatky GeForce GTX 200 kariet. Tejto téme sme sa obsiahle venovali v predchádzajúcich článkoch. Dalo sa predpokladať, že aj termín uvedenia pôvodne „GTX 260 GX2“ sa zmení. Môj osobný tip bol už 18. december 2008 a pre moje veľké prekvapenie sa aj potvrdil. nVidia ale uskutočnila v ten deň len „paperlaunch“. Oficiálne sa zverejnili určité informácie o karte a niektoré redakcie dokonca dostali aj testovaciu vzorku GeForce GTX 295. Nemalo ale zmysel hľadať túto kartu v obchodoch. To je veľmi podstatný rozdiel voči „hardlaunch“, kedy je daný hardvér dostupný hneď aj v obchodoch. My preto jasne uprednostňujeme hardlaunch, ktorý je lepší pre všetkých.
Pre väčšinu je teda predstavenie ďalšej ultra-high-end grafickej karty, po GeForce GTX 200, prekvapením. Po high-end riešeniach novej generácie sa očakávajú mainstream deriváty. nVidia ale sľubuje viacčipové riešenie, založené na dvoch jadrách. Pričom výkon samotného jadra spadá medzi GeForce GTX 260 (216SPs) a GeForce GTX 280. V konečnom dôsledku sa tak môžu dostať „staršie“ GeForce GTX 260, GTX 280 svojou cenou na úroveň cien Radeon HD 4850 a HD 4870 pri predstavení. Ako budú na túto situáciu reagovať naše obchody je v skutku nejasné. V zahraničí už ale začal „výpredaj“ týchto G200 kariet, za veľmi prijateľné ceny.
nVidia uskutočnila preview preto, aby aj bez dostupného hardvéru, už cez obdobie Vianoc „otriasla“ pozíciou Radeon HD 4870 X2 a dopredu prilákala potenciálnych zákazníkov. Tí si budú môcť zakúpiť kartu od 8. januára – kedy bude v rámci Consumer Electronics Show (CES) 2009 predstavená aj s GeForce GTX 285. Potvrdzujú to aj informácie o dostupnosti týchto kariet vo veľkoskladoch. Nemožno pochybovať ani o tom, že vďaka GeForce GTX 295 získa nVidia opäť „výkonnostný trón“ v desktop segmente.
GeForce GTX 295 si vystačí ako GeForce GTX 280 s jedným 8Pin a 6Pin konektorom. Maximálna spotreba ale narástla napriek 55nm jadrám G200 oproti tejto jednočipovej grafickej karte. 55nm je len haft node výrobný proces a veľkosť G200 sa preto nezmenší až tak výrazne. Očakávame, že G200b bude mať okolo 480mm^2, čo je oproti pôvodným 576mm^2 zmena. (Presné čísla ani vlastné merania žiaľ nemáme.) Vďaka tomu bude môcť nVidia vyrobiť viac G200b jadier z jedného 300mm wafera, čo znamená v konečnom dôsledku nižšie náklady. Vďaka die-shrinku klesla aj spotreba jedného čipu pri rovnakom výkone, alebo nVidia využila túto rezervu na zvýšenie pracovných frekvencií.
Ako som už spomenul, GPUs na GeForce GTX 295 nie sú zhodné ani s tými na GTX 280 alebo GTX 260. Použité čipy sú niečo ako G200 na GeForce GTX 280 s pracovnými frekvenciami pôvodnej GTX 260 a jedným vypnutým pamäťovým kanálom. Takisto by sa dali tieto čipy popísať ako G200 na GeForce GTX 260 ale s 10 aktívnymi clustermi. V konečnom dôsledku dostaneme ale vždy čip, ktorý má vyšší aritmetický výkon ako G200 na GTX 260 a menšou priepustnosťou, fillrate (texelfillrate, pixelfillrate - pretože sa s vypnutým pamäťovým kanálom vypne aj jeden ROP quad, nové riešenie má preto 28 a nie 32 ROPs) ako GTX 280. Viacerých napadne možno veľmi trefné pomenovanie – jedná sa o „hybridné riešenie“.
Momentálne nie je jasné, či bude toto 55nm jadro použité aj na single-čip grafickej karte. Pokiaľ by sa tak stalo, môžeme počítať s vyššími pracovnými frekvenciami ako má GTX 295. Výsledným výkonom by sa táto karta potom zaraďovala medzi GeForce GTX 260 s 216SPs a GeForce GTX 280. Takéto riešenie je ale menej pravdepodobné, pre malú výkonnostnú medzeru medzi menovanými kartami.
Isté je však, že táto GeForce grafická karta je mierená do najvýkonnejšieho segmentu, ako konkurent pre Radeon HD 4870 X2. Podporuje Quad-SLI a po stránke výstupov má dva dual-link DVI-I výstupy, jeden HDMI výstup. Nie je isté, či všetky karty, okrem referenčnej sa toho budú držať. Väčšie možnosti a flexibilnosť sú vždy pozitívne.
Pokiaľ bude dobre funguje alternate frame rendering (AFR), získa majiteľ naozaj vysoký výkon. Po stránke aritmetický výkon skoro dve GeForce GTX 280. To je pre dnešné hry aj zbytočnosť. Budúce hry, vydané v roku 2009 ale možno túto silu využijú. Trend smeruje, ako to tvrdí nVidia už dlhšie, k potrebe vyššieho aritmetického ako texturovacieho výkonu. Majiteľ získa ale aj nevýhody, spojené s Multi-GPU riešeným. Medzi ne patrí určite aj microstuttering, prejavujúci sa nepríjemne len pri relatívne nízkych, ~30 FPS.
Zvykli sme si na hardlaunch a tento paperlaunch nVidie je preto miernym sklamaním. Do redakcie dostaneme tento zaujímavý kus hardvéru až o nejaké dva týždne. K výkonu sa preto nevieme presne vyjadriť. Je ale isté, že nVidia porazí po výkonnostnej stránke Radeon HD 4870 X2. Od riešenia, ktoré sa objaví skoro pol roka po Radeon, ani nič iné nemôžme očakávať. Okrem toho majú Catalyst ovládače naďalej mnohé nedostatky, pokiaľ ide o CrossFire zapojenie. AMD/ATi by sa mala viac snažiť poskytnúť podporu CF v nových ale aj starých hrách a na všetkých platformách. Vďaka nemožnosti vytvoriť si vlastný CF profil je riešenie nVidie takisto pred tým od AMD/ATi. Viac však zistíme, až keď otestujeme jednotlivé dvojčipové riešenia. Verím, že sa tak stane čo najskôr.
Odporúčame prečítať aj:
Úvod
Ešte v lete 2008 som videl „roadmapy“, teda budúce plány nVidie, predstaviť niekedy v 1.Q 2009 „GX2“ grafickú kartu. Hovorilo sa o dvoch GeForce GTX 260, spojených do „sendvičového“ riešenia, ako ho poznáme z GeForce 9800 GX2. Bolo ale jasné, že so 65nm čipmi G200 sa niečo takéto nebude dať uskutočniť. Nato bolo PCB G200 kariet príliš komplexné, spotreba čipu príliš vysoká a to nehovorím ešte o prípadných problémoch s odvodom tepla, alebo veľkosti jadra.klikni pre zväčšenie
Po predstavení Radeon HD 4800 sa postupne vyjasnilo, že nVidia bude tlačiť na vývoj 55nm G200 čipov, aby tak odstránila nedostatky GeForce GTX 200 kariet. Tejto téme sme sa obsiahle venovali v predchádzajúcich článkoch. Dalo sa predpokladať, že aj termín uvedenia pôvodne „GTX 260 GX2“ sa zmení. Môj osobný tip bol už 18. december 2008 a pre moje veľké prekvapenie sa aj potvrdil. nVidia ale uskutočnila v ten deň len „paperlaunch“. Oficiálne sa zverejnili určité informácie o karte a niektoré redakcie dokonca dostali aj testovaciu vzorku GeForce GTX 295. Nemalo ale zmysel hľadať túto kartu v obchodoch. To je veľmi podstatný rozdiel voči „hardlaunch“, kedy je daný hardvér dostupný hneď aj v obchodoch. My preto jasne uprednostňujeme hardlaunch, ktorý je lepší pre všetkých.
Pre väčšinu je teda predstavenie ďalšej ultra-high-end grafickej karty, po GeForce GTX 200, prekvapením. Po high-end riešeniach novej generácie sa očakávajú mainstream deriváty. nVidia ale sľubuje viacčipové riešenie, založené na dvoch jadrách. Pričom výkon samotného jadra spadá medzi GeForce GTX 260 (216SPs) a GeForce GTX 280. V konečnom dôsledku sa tak môžu dostať „staršie“ GeForce GTX 260, GTX 280 svojou cenou na úroveň cien Radeon HD 4850 a HD 4870 pri predstavení. Ako budú na túto situáciu reagovať naše obchody je v skutku nejasné. V zahraničí už ale začal „výpredaj“ týchto G200 kariet, za veľmi prijateľné ceny.
klikni pre zväčšenie
nVidia uskutočnila preview preto, aby aj bez dostupného hardvéru, už cez obdobie Vianoc „otriasla“ pozíciou Radeon HD 4870 X2 a dopredu prilákala potenciálnych zákazníkov. Tí si budú môcť zakúpiť kartu od 8. januára – kedy bude v rámci Consumer Electronics Show (CES) 2009 predstavená aj s GeForce GTX 285. Potvrdzujú to aj informácie o dostupnosti týchto kariet vo veľkoskladoch. Nemožno pochybovať ani o tom, že vďaka GeForce GTX 295 získa nVidia opäť „výkonnostný trón“ v desktop segmente.
GeForce GTX 295 bližšie
GeForce GTX 295 si vystačí ako GeForce GTX 280 s jedným 8Pin a 6Pin konektorom. Maximálna spotreba ale narástla napriek 55nm jadrám G200 oproti tejto jednočipovej grafickej karte. 55nm je len haft node výrobný proces a veľkosť G200 sa preto nezmenší až tak výrazne. Očakávame, že G200b bude mať okolo 480mm^2, čo je oproti pôvodným 576mm^2 zmena. (Presné čísla ani vlastné merania žiaľ nemáme.) Vďaka tomu bude môcť nVidia vyrobiť viac G200b jadier z jedného 300mm wafera, čo znamená v konečnom dôsledku nižšie náklady. Vďaka die-shrinku klesla aj spotreba jedného čipu pri rovnakom výkone, alebo nVidia využila túto rezervu na zvýšenie pracovných frekvencií.
Ako som už spomenul, GPUs na GeForce GTX 295 nie sú zhodné ani s tými na GTX 280 alebo GTX 260. Použité čipy sú niečo ako G200 na GeForce GTX 280 s pracovnými frekvenciami pôvodnej GTX 260 a jedným vypnutým pamäťovým kanálom. Takisto by sa dali tieto čipy popísať ako G200 na GeForce GTX 260 ale s 10 aktívnymi clustermi. V konečnom dôsledku dostaneme ale vždy čip, ktorý má vyšší aritmetický výkon ako G200 na GTX 260 a menšou priepustnosťou, fillrate (texelfillrate, pixelfillrate - pretože sa s vypnutým pamäťovým kanálom vypne aj jeden ROP quad, nové riešenie má preto 28 a nie 32 ROPs) ako GTX 280. Viacerých napadne možno veľmi trefné pomenovanie – jedná sa o „hybridné riešenie“.
Výrobný proces: |
55 nm |
Frekvencia jadra (TMUs/ROPs): |
576 MHz |
Shader-core (ALUs): |
1242 MHz |
Frekvencia pamäte (reálne, efektívne): |
1000 MHz, 2000 MHz |
Kapacita VRAM: |
1792 MB |
Šírka zbernice: |
448bit pre 1 jadro |
Celková priepustnosť: |
224 GB/s |
Počet Stream procesorov: |
480 |
Počet ROPs: |
28 |
Počet filtrovacich jednotiek: |
160 |
Texelfillrate: | 92,2 GTexels/s |
Výstupy: | 2x Dual-link DVI-I, 1x HDMI |
RAMDACs: | 400 MHz |
Pripojenie k systému: | PCI-Express 2.0 |
Výška karty: |
2 sloty |
Napájanie: |
1x 6Pin, 1x 8Pin |
Max spotreba (TDP): | 289W |
Momentálne nie je jasné, či bude toto 55nm jadro použité aj na single-čip grafickej karte. Pokiaľ by sa tak stalo, môžeme počítať s vyššími pracovnými frekvenciami ako má GTX 295. Výsledným výkonom by sa táto karta potom zaraďovala medzi GeForce GTX 260 s 216SPs a GeForce GTX 280. Takéto riešenie je ale menej pravdepodobné, pre malú výkonnostnú medzeru medzi menovanými kartami.
Isté je však, že táto GeForce grafická karta je mierená do najvýkonnejšieho segmentu, ako konkurent pre Radeon HD 4870 X2. Podporuje Quad-SLI a po stránke výstupov má dva dual-link DVI-I výstupy, jeden HDMI výstup. Nie je isté, či všetky karty, okrem referenčnej sa toho budú držať. Väčšie možnosti a flexibilnosť sú vždy pozitívne.
Prvé dojmy a záver
Pre maximálnu spotrebu 289W nebude GeForce GTX 295 naozaj lacnou záležitosťou, keď príde na rad platiť účty za elektrinu. Pri zapojení dvoch takých kariet bude spotreba naozaj vysoká, tri GeForce GTX 280 ale spotrebujú viac. Je pravdepodobné, že zmeny na samotnom čipe, vyúsťujúce do menšej VRAM, uskutočnila nVidia aj kvôli spotrebe. S tým je však spojená jedna nevýhoda. Vo veľmi vysokom rozlíšení - 2560x1600 s vyhladzovaním, môže GeForce GTX 295 pre menšiu VRAM strácať dych.Pokiaľ bude dobre funguje alternate frame rendering (AFR), získa majiteľ naozaj vysoký výkon. Po stránke aritmetický výkon skoro dve GeForce GTX 280. To je pre dnešné hry aj zbytočnosť. Budúce hry, vydané v roku 2009 ale možno túto silu využijú. Trend smeruje, ako to tvrdí nVidia už dlhšie, k potrebe vyššieho aritmetického ako texturovacieho výkonu. Majiteľ získa ale aj nevýhody, spojené s Multi-GPU riešeným. Medzi ne patrí určite aj microstuttering, prejavujúci sa nepríjemne len pri relatívne nízkych, ~30 FPS.
Zvykli sme si na hardlaunch a tento paperlaunch nVidie je preto miernym sklamaním. Do redakcie dostaneme tento zaujímavý kus hardvéru až o nejaké dva týždne. K výkonu sa preto nevieme presne vyjadriť. Je ale isté, že nVidia porazí po výkonnostnej stránke Radeon HD 4870 X2. Od riešenia, ktoré sa objaví skoro pol roka po Radeon, ani nič iné nemôžme očakávať. Okrem toho majú Catalyst ovládače naďalej mnohé nedostatky, pokiaľ ide o CrossFire zapojenie. AMD/ATi by sa mala viac snažiť poskytnúť podporu CF v nových ale aj starých hrách a na všetkých platformách. Vďaka nemožnosti vytvoriť si vlastný CF profil je riešenie nVidie takisto pred tým od AMD/ATi. Viac však zistíme, až keď otestujeme jednotlivé dvojčipové riešenia. Verím, že sa tak stane čo najskôr.
Odporúčame prečítať aj:
- High-end grafické karty: Radeon HD 4850 X2 vs. GeForce GTX 280 (TOP)
- Súboj performance riešení: Radeon HD 4870 vs. GeForce GTX 260
- Boj o mainstream: Radeon HD 4850 (Toxic) vs. GeForce 9800 GTX (+)
- nVidia GeForce 9600 GT (OC)
- Špekulatívne preview G200: high-end ako sa patrí?
- AMD/ATi Radeon HD 3870 (CrossFire)
- Recenzia: 3DMark Vantage
- R600 pod drobnohľadom
- Prvé pohľady na architektúru G80
Mirdis
juloSVKxxl
ANDYMAN
Gudas
juloSVKxxl
crux2005
juloSVKxxl
maugly
Timeshifter
juloSVKxxl
maugly
juloSVKxxl
crux2005
maugly
yesper
maugly
juloSVKxxl
yesper
crux2005
lkuzman
juloSVKxxl
wratha
crux2005
barco
crux2005
maugly
Broslowski
Broslowski
M1ch4l
Chamrad
M1ch4l
lacikaboss
sohoenter
Fragrance
lacikaboss
juloSVKxxl
crux2005
juloSVKxxl
crux2005
Fragrance
crux2005
juloSVKxxl
juloSVKxxl
juloSVKxxl
MirroZV
pawelino
FragStop2
f3r0
baqq
juloSVKxxl