Je možné, že si dnešok veľmi dobre zapamätáme. 27. september 2016 môže byť ekvivalentom dňa keď JFK ohlásil Apollo program. Ten ľudstvo dostal na Mesiac. Teraz je na rade Mars.
Toto je deň, keď Elon Musk zverejní na čom v SpaceX dlhé roky pracovali. Zverejní podrobnosti plánu, ktorý má umožniť kolonizáciu Marsu. Ten je od založenia SpaceX jasným cieľom ich aktivít. Je dobre známe, že pri koncepčných rozhodnutiach v SpaceX vždy brali do úvahy či toto riešenie je cestou k Marsu. Či je v projekte kolonizácie Marsu použiteľné. Ak nebolo, tak sa ním nezaoberali.
Technológie, ktoré doteraz vyvíjali, sú stupienkami po ktorých sa dostanú k Marsu. Dnes večer sa o nich dozvieme viac. Elon Musk na Medzinárodnom astronautickom kongrese predstaví koncept dopravného systému Mars Colonial Trasporter (MCT).
Zvedavosť rastie
Internet je plný špekulácií, tisícky fanúšikov, nadšencov aj odborníkov sa snažia odhadnúť čo sa dnes dozvieme. Z toho mála čo SpaceX zverejnilo, sa komunita zaujímajúca sa o lety do vesmíru snaží odhadnúť a vypočítať aký dopravný systém dnes Elon Musk predstaví. Najčastejšie sa v nich objavujú nasledujúce parametre a čísla.
Základom celého systému bude obrovská raketa. Ale naozaj gigantická. Omnoho väčšia než čokoľvek čo doteraz opustilo akúkoľvek štartovaciu rampu. Omnoho väčšia ako slávny Saturn V. Ten mal výšku 110,6 metra, priemer 10,1 metra a hmotnosť 2970 ton. Na nízku orbitu Zeme dokázal Saturn V dostať 140 tonový náklad.
Svoju marsovskú raketu volajú v SpaceX skratkou BFR. Oficiálne je to Big Falcon Rocket. Neoficiálne si to, čo je za F namiesto Falcon ľahko domyslíte. BFR má byť podľa viacerých odhadov 7 tisíc ton ťažká. Odhady jej rozmerov sa pohybujú v rozmedzí priemeru 13 až 15 metrov a výšky presahujúcej Saturn V. Kozmická loď Mars Colonial Spaceship (MCS) bude tvoriť samotný druhý stupeň rakety. Pri štarte sa loď dostane na nízku orbitu Zeme, na čo sa spotrebuje všetko palivo v prvom stupni aj všetko palivo lode. Loď "zaparkuje" na nízkej orbite a počká na ďalšie štarty prvého stupňa. Ten vynesie na orbitu tanker, z ktorého sa bude prečerpávať do lode palivo. Počet štartov tankera zatiaľ nie je jasný. Celá táto ozruta má byť znovupoužiteľná. Prvý stupeň má pristávať podobne ako Falcon 9. Cena za jeden štart na Zemi má byť vďaka znovupoužiteľnosti mimoriadne nízka. Objavujú sa rôzne čísla, častokrát podliezajúce ceny za štarty súčasných najlacnejších rakiet.
Štart Gargantuovskej BFR s kapacitou dopraviť na Mars náklad 100 ton tak môže stáť neuveriteľných 20-30 miliónov dolárov. Toto číslo je rádovo v súlade s oznámenou cenou "letenky" na Mars. Elon Musk už dávnejšie spomína sumu pol milióna dolárov za cenu letenky pre jedného kolonistu. MCT má na Mars naraz dopraviť 100 kolonistov.
Loď MCS pristane na Marse celá. Nebude mať žiadne pristávacie moduly. Na Marse natankuje tam vyrobený metán a môže odštartovať. Po ceste k Zemi pristane, opäť celá, na jej povrchu. Takto sa pozrie na Mars viac krát. Systém na prípravu metánu z miestných zdrojov dopraví SpaceX na Mars dostatočne dlho vopred. SpaceX plánuje otvoriť na Mars takpovediac pravidelnú linku. Spoj Zem-Mars bude premávať pravidelne raz 26 mesiacov.
Let s MCT by mal trvať tri mesiace. Vďaka kratšiemu letu bude radiačné ohrozenie kolonistov nižšie. Pri lete Curisosity na Mars sonda už po ceste merala radiačné zaťaženie s výsledkom približne 1,8 mSv za deň. Medzinárodná organizácia pre rádiologickú ochranu stanovila základný limit na 50 mSv. Absorbovaná dávka žiarenia astronautov na ISS pri ich pol ročných pobytoch je 100 mSv. Pri trojmesačnej ceste na Mars bude približne 160-170 mSv. To sa môže zdať veľa, no je treba mať na pamäti, že napríklad Scott Kelly ju pri jeho nedávnej rok trvajúcej misii na ISS prekročil.
Základom celého MCT systému je nový raketový motor vyvíjaný SpaceX nesúci meno Raptor. Ide o motor s ťahom 3MN a využívajúci ako palivo metán a tekutý kyslík. SpaceX včera ohlásila jeho prvý úspešný test. Motor sa má aj vďaka použitiu metánu namiesto bežnejších palív používaných v raketových motoroch pri svojej prevádzke menej opotrebovávať. Aj vďaka tomu bude mnohonásobne použiteľný.
SpaceX propulsion just achieved first firing of the Raptor interplanetary transport engine pic.twitter.com/vRleyJvBkx
V júni Elon Musk v rozhovore pre Washington Post povedal, že ak všetko dobre pojde, tak plánujú pristátie prvého MCT s kolonizátormi na palube v roku 2025. Predpokladá, že pri prvom pilotovanom lete, nebude kolonistov príliš veľa. Pri prvom lete nechcú v SpaceX riskovať príliš mnoho životov.
Prvý let MCT s nákladom pre Mars plánujú na rok 2022. Ešte predtým pošle SpaceX v štartovacích oknách v rokoch 2018 a 2020 na Mars jej kozmickú loď Dragon. Ten je trpaslíkom v porovaní s MTC, no i tak 10 násobne prekoná najväčšie sondy a robotov ktorý doteraz na Marse pristáli. A pre dopravenie Dragonu na Mars bude musieť SpaceX využiť nosič Falcon Heavy. Ten bude po jeho prvom lete naplánovanom na koniec tohto roka najvýkonnejšou súčasnou raketou.
Dragon pristáva na Marse. Credit: SpaceX
Podlľa najnovších správ sa zdá, že MCT dokáže dosiahnuť aj ďalšie miesta v Slnečnej sústave. Je možné, že z tohto dôvodu bude dnes predstavený s novým menom Interplanetary Colonial Transporter.
Priamy prenos
Priamy prenos z prezentácie na kongrese a následnej tlačovej konferencie začne dnes o 20:30 stredoeurópskeho času. Sledovať ho môžete s nami na tejto stránke, alebo na www.spacex.com/Mars. Budeme v tomto článku tento prenos komentovať a zaznamenávať najdôležitejšie z povedaného. Začneme o 20:15. Stretneme sa pri priamom prenose :)
O dnešnej prezentácii Elon Musk pre Washington Post povedal, "Bude to ohromujúce. Ohromujúce, naozaj veľkolepé." (v origináli “This is going to be mind blowing. Mind blowing. It’s going to be really great.”)
Priamy prenos z prezentácie Making Humans a Multiplanetary Species (Spraviť ľudí multiplanetárnym druhom):
Čo vieme o MCT pred prezentáciou
- dopraví na povrch Marsu 100 kolonistov, alebo 100 ton nákladu
- bude cestovať medzi Marsom a Zemou pravidelne raz za 26 mesiacov
- bude celý mnohonásobne použiteľný
- prví kolonisti na Marse pristanú v roku 2025, v tomto prvom lete bude posádka menejpočetná
- prvý MCT odštartuje s nákladom k Marsu v roku 2022
- pristávať na Marse bude celý druhý stupeň, kozmická loď MCS, ktorá natankuje na Marse metán vyrobený z miestnych zdrojov
Komentár k priamemu prenosu
20:00 Prekvapivo, pred pár minútami SpaceX zeverejnila video MCT. Tak si ho spolu pozrime, ešte pred začiatkom prezentácie v Mexiku.
20:07 Odčítavame z videa
- BFR má 21 42 motorov Raptor, pristáva podobne ako Falcon 9
- vidíme tankovanie na orbite z tankeru vyneseného BFR, na videu je jediné tankovanie po ktorom nasleduje odlet k Marsu
- kozmickú loď BCS poháňa 9 motorov
- BCS má solárne panely dodávajúce jej 200 kW energie
- rýchlosť BCS v medziplanetárnom priestore je 108 000 km/h
- pri pristávaní na Marse využije BCS na brzdenie aj miestnú, hoc riedku atmosféru. Jeho tepelný štít pritom bude odolávať teplotám 1700 stupňov Celzia. Následne motoricky pristane na povrchu Marsu.
20:22 Zdá sa, že štartovacia hmotnosť presiahne 12 tisíc ton. MCT je skutočný mastodont, 4 násobne ťažší než Saturn V, ktorý posielal k Mesiacu misie Apollo.
20:28 Namiesto MCT sa používa meno Interplanetary Transport System, Medziplanetárny Dopravný Systém v skratke ITS.
Ešte pred začiatkom prenosu sa z tweetu Elona Muska dozvedáme rozmery ITS. 12 metrový priemer, 17 metrový priemer kozmickej lode, 122 metrov výška celej sústavy.
20:58 Trvalo to trošku dlhšie, no priamy prenos už beží.
Elona Muska uviedol prezident francúzskej vesmírnej agentúry CNES Jean-Yves Le Gall.
21:02 Elon Musk začína prezentáciu otázkou, voľne preformulované "Chceme ísť na Mars. Akým spôsobom vytvoríme na Marse mesto?". Pokračuje dôvodom prečo Mars (nie je veľmi kam inam ísť), a jeho porovnaním so Zemou.
21:08 Základnou požiadavkou pre vytvorenia mesta na Marse je znížiť cenu "letenky" z doterajších odhadovaných cien začínajúcich na 10 miliardách dolárov (za dopravu jediného človeka na Mars) na to čo si môže dovoliť zástupca strednej vrstvy v USA. Letenka by preto mala stáť rádovo státisíce dolárov.
Elon Musk začína s prezentovaním toho čo je potrebujete, aby ste dosiahli takúto takmer o 4 rády nižšiu cenu letenky.
Jednou z požiadaviek/podmienok, aby to bolo možné je tankovanie na orbite Zeme. Bez neho by cena letenky stúpla voči požadovanej cene v státisíckach dolárov najmenenej na päťnásobok.
Ďalšou požiadavkou je vhodné palivo. Musk konštatuje, že sa ukázalo, že metán (CH4) je z viacerých hľadísk najvhodnejšou voľbou.
21:18 V súhrnne potrebujete nasledujúce štyri veci:
- plnú znovupoužiteľnosť
- tankovanie na orbite
- produkciu paliva na Marse
- vhodné palivo
Kľúčovou požiadavkou je plná znovupoužiteľnosť všetkých elementov dopravného systému.
21:22 Náčrt celého systému vyzerá nasledujúco
21:28 Uhlíkové vlákna, pevné no zároveň ľahké nájdu svoje uplatnenie pri stavbe ITS
21:35 Vidíme základné parametre BFR v porovnaní so Saturnom V
Štartovacia hmotnosť 10500 ton. BFR dokáže vyniesť na nízku orbitu Zeme 300 ton! To je desaťnásobok súčasných najvýkonnejších rakiet (Delta IV Heavy).
21:40 Bližší pohľad na nosič samotný
42 motorov Raptor a 6700 ton paliva.
21:45 A bližší pohľad na kozmickú loď
21:50 Prvá kozmická loď na Mars prinesie malú továrničku na výrobu paliva
Z vody a oxidu uhličitého (CO2) sa bude vyrábať metán (CH4) a kyslík (O2).
21:55 A je tu odhad ceny letov na Mars
Konečné číslo za let na Mars je 62 miliónov dolárov. Cena za tonu bude 140 tisíc dolárov. Dnes je to najmenej tisíc násobne viac.
Pre jeden let k Marsu musí tanker letieť na orbitu 5 krát. Spolu s vynesením kozmickej lode bude raketa pre jeden let k Marsu štartovať 6 krát.
22:00 A časový rámec celého plánu je nasledujúci
Prvý testovací štart nosiča by sa mal udiať na prelome rokov 2019 a 2020.
22:10 A na koniec prezentácie sú zmienené schopnosti systému v Slnečnej sústave. Môže pristáť na Európe (mesiac Jupitera) či Encelade (mesiac Saturnu).
22:22 Prezentácia bola nasledovaná otázkami z pléna. Spomedzi odpovedí vyberme tieto.
V súčasnosti SpaceX venuje na výskum Marsovského dopravného systému menej než 5 percent zdrojov spoločnosti, čo znamená niekoľko desiatok miliónov dolárov. Čo nie je veľa v porovnaní s číslami aké sa pohybujú v rozpočte ITS.
Študentka z pléna chcela po položení otázky dať Elonovi Muskovi bozk pre šťastie, bude o tom premýšľať :)
Na otázku o medzhviezdnom cestovaní po dosiahnutí Marsu, odpovedal Elon Musk, že si to zaslúži zváženie a antihmota je možnou cestou.
Meno prvéj lode ktorá poletí k Marsu možno bude "The Heart of Gold", Srdce zo zlata, podľa lode zo Stopárovho sperievodcu Galaxiou. Douglas Adams by sa tomuto určite veľmi potešil.
Vývoj Space Launch System NASA by podľa Elona Muska mal pokračovať, pretože vždy je lepšie mať viacero možností pre let na Mars.
22:35 Časť s otázkami práve skončila a s ňou aj priamy prenos.
Náš prvý dojem by sme zhrnuli tak, že architektúra celej misie vyzerá domyslene. Zároveň akoby sme zazreli budúcnosť, niečo v čo sme pred pár rokmi nedúfali ani v najodvážnejších snoch. Tiež, dá sa predpokladať, že najviac komentárov v nasledujúcich hodinách sa oprie do financovania misie, ktoré je asi viac otázne, než technické otázky spojené s dopravným systémom.
Mars nemá magnetické pole, takže životnosť človeka tam bude tak maximálne pol roka!!! Celé je to kravina, stádo samovrahov tam poletí aby niekto mohol bohatnúť na surovinách, lebo v skutočnosti ich nič iné nezaujíma...
Su rozne moznosti ako sa pred radiaciou na porchu Marsu ochranit. Od ciastocneho zasypania obytnych modulov po hladanie ci hlbenie jaskyn na Marse. To na ochranu postaci a nie je to drahe riesenie.
Takže pracovať budú len pod povrchom? Ako krtkovia? Nemožnosť pohybu v otvorenom priestore? To na to tam idú, aby sa zahrabali pod zem? Kravina jak mraky...
Budu byvat, spat v radiacne odtienenom a bezpecnom prostredi. Vyjdu von v skafanfroch na relativne kratky cas. Pocas neho nebude radiacna davka taka velka.
Ak plati odhad z clanku a priemerna denna davka na Marse bude priblizne 1,8 mSv, a limit je 50 mSv, tak mozu byt kazdy den vonku jednu hodinu a 50 minut.
"Štart Gargantuovskej BFR s kapacitou dopraviť na Mars náklad 100 ton tak môže stáť neuveriteľných 20-30 miliónov dolárov. Toto číslo je rádovo v súlade s oznámenou cenou "letenky" na Mars." Asi nie 20-30 ale skôr 200-300 kedže len letenka bude zhruba 50 mil. USD
Tak cena za prvy let bude 600 mil $ ked pocitam len nosic, tanker, lod + naklady na start. Az sa lod otoci 12x a vsetko pojde podla planu bez havarie, tak cena za let moze cisto teoreticky klesnut na 20-30 mil, ale moze to trvat aj dalsich 30 rokov.
NASA mala pred par rokmi studiu (pripadne nejake z jej laboratorii) o postaveni "lode" v atmosfere Venuse. V urcitej vyske by teplota aj tlak bolo prijatelne, a ak si dobre spominam Venusa je aj blizsie aj ma magneticke pole. Len by to muselo mat mechanizmus na udrziavanie stabilenj vysky v atmosfere (a ak by to zacalo padat bol by to velmi skaredy koniec pre vsetkych).
Ludia sa na povrch Venuse nikdy nepozru, no aspon testovaciu automaticku "lodku" by niekto mohol skusit. V atmosfere by sa dalo z nieco vytazit/ vyrobit .
Cesta na pusty Mars hoc aj s choditelnym povrchom mi pride rovnako experimentalna.
Dobry vtip. U tych Rusov, ktori co k Marsu poslali, to sa tam nedostalo? Naposledy Fobos-Grunt neodletel ani z orbity Zeme. Pristat sa na Marse Rusom nikdy nepodarilo.
...co tak venovat sa vyzkumu"kvalitnejsich" motorov pre kozmicke lode a ist na niektoru s uz najdenych exoplanet?...nebol by to pre ludstvo vacsi osoh???
ved americani uz ani nevedfia vyletiet na obeznu drahu bez toho aby sa im ten rakotoplanik nerozpadol a nevybuchol... ak tam volado poleti, tak to budu rusi alebo cinani...
Ako do Ameriky pošlete 1000 ton chleba ? No kúpite zrno, pomeliete, kúpite sol, kvasnice, vodu etc., upečiete chleba a zostrojíte Airbus, ktorý to tam odvezie, 1000 ton je na dnešné aeroplány dosť :) No a niekto vám povie, šak prečo tak zložito, zober zrno, rozlož ho na korpuskuly, spočítaj ako sú usporiadané a naťukaj .. .. ... . .. . . . . do vysielačky, ... Ergo akékoľvek premiestňovanie strojov, ako sú ľudia, je nezmysel, stačí poslať informáciu, z čoho sa človek = stroj skladá a na inom mieste a čase je dosť energie, ktorú pretvorím na hmotu a z nej urobím presne takého istého človeka. Poslať fotón je určite ľahšie ako elektrón či kvark.
mino6
enf
mino6
enf
Qerulant
samosek
majster
icotech852
budzogañ
budzogañ
peterf81
Robo7
Venus
minowara
Realista28
relisis
peto166
Pavol Filek