Otestovali sme najočakávanejší remaster tohto roka pre PC – Age of Empires Definitive Edition. Je hra stále tak dobrá ako pred dvadsiatimi rokmi alebo nebodaj ešte lepšia?
Úvod
Hneď na úvod musím povedať, že Microsoft trošku agresívne opäť pretláča svoj obchod – Windows Store, na druhej strane, je to ich hra a tak majú možnosť voľby. Hráči by radi videli hru dostupnú aj na STEAMe či GOG, no podľa môjho názoru sa tam nikdy nedostane. Nanešťastie sa premiéra hry stretla s problémami, predovšetkým práve s XBOX službami a aplikáciami. Hra totiž vyžaduje XBOX alebo (bývalý) Windows LIVE účet. Mnoho hráčov sa sťažuje, že im hra nejde spustiť, práve kvôli problémom s XBOX službami. Mňa tento problém nestretol, no musím povedať, že používam kvôli beta prístupom aj XBOX INSIDER HUB, kde sú novšie služby. Zaujímavé je, že ľudom, ktorým som poradil uvedený HUB, hra začala fungovať.
V obchode hra stráca zbytočne hodnotenie práve kvôli problémom so štartom. So stabilitou hra vo všeobecnosti problém nemá. Za pár dní som bol schopný odohrať asi 20 hodín a zažil som jediný pád.
Age of Empires: Definitive Edition má byť hlavne prvý diel remasterov celej série (remaster dostanú všetky). Hra prináša podporu pomeru strán 16:9, rozlíšenia 4K, v ktorom som aj testoval hru, a hlavne nový multiplayer cez službu XBOX. Úplne nový je zvuk a musím uznať, že sa mi veľmi páči. Grafická stránka je tiež úplne nová, prepracované textúry sú renderované v 4K rozlíšení. Ostrosť textúr je preto „parádna“. V tejto chvíli je AoE:DE najkrajší titul celej série. Nové sú aj efekty, pridala sa jednoduchá fyzika, ktorá je krajšia než Havok použitý v AoE III. Po grafickej stránke nie je čo vyčítať, tu musím vyzdvihnúť, že bugy v tejto oblasti nie sú.
Nie je však všetko úplne ružové. Hra proti počítaču (AI) nie je úplne terno. AI mi príde aj na strednej úrovni – moderate relatívne jednoduchá. „Challenge“ to začína až pri hre 1v3, no dá sa to uhrať. V hre je dôležité poznať stratégiu rozvoja a klávesové skratky, ktoré sú alfou a omegou. Prakticky neustále budete používať: shift+Q, Q, W, A, F… Klávesové skratky je samozrejme možné premapovať. Čo ma prekvapilo sú chudobné nastavenia hry a o to väčšie nároky na HW. V hre nie je možné meniť rozlíšenie ani grafické nastavenia, holt UWP aplikácie majú mnohé obmezenia Je možné meniť iba zoom v rozmedzí 1× až 4×. Podľa toho viete zoomovať a oddaľovať mapu. Ako si domyslíte, zoom 1× je maximálny a dá zabrať aj GTX1070 (4K), s ktorou som testoval ja. Kým sa pozeráte na statický obraz je to OK, ale pri posúvaní mapou zažívate mikro-lagy. Nároky rastú značne, hru je možné pri najmenšom zoome hrať aj so 4GB RAM, pre maximálne detaily a render v 4K potrebujete aspoň 16GB RAM. Hra beží na 60 FPS, ale údajne je pri použití 120/144 Hz monitorov možné vytiahnuť aj viac. Hrať stratégiu na 60 FPS mi príde rozumné, pôvodná hra bola zamknutá na 30 FPS.
Ak si chcete užiť stratégiu, tak choďte rovno na multiplayer. Niežeby bol singleplayer nudný, ale osobne ho nepovažujem až za takú výhru. Na výber máte 10 kampaní. Čo sa týka samotnej hry, obsahuje aj datadisk „Rise of Rome“, spolu tak máte v hre dostupných 16 národov. Páči sa mi, že architektúra a teda aj rozdiely medzi budovami v rámci jednotlivých národov sú značné, ďaleko väčšie než v druhom diele. Mínusom je pre mňa len malý rozdiel medzi unikátnymi jednotkami. AoE II má unikátne jednotky v hrade pre každý národ. Tu však nie je ani hrad, a teraz sa držte, ani brána. Stavať tak musíte na bonusoch a schopnosti a rýchlosti rozvoja jednotlivých národov. Microsoft sa snažil remaster kopírovať skoro 1:1 s pôvodnou hrou, no myslím, že malé oživenie ako unikátne jednotky či chýbajúcu bránu by vedeli hráči odpustiť. Nechýba ani bývalý skirmish, resp. „vlastná hra“, kde si viete vybrať protivníkov a nastaviť parametre mapy – od populačného limitu až po množstvo surovín na štart. Okrem toho je tu k dispozícií bláznivý „death match“ kde začínate s približne 60 000 surovinami a váš jediný úkol je pľuť maximum jednotiek za čo najkratší čas a pokúsiť sa pretlačiť súpera. Dôležité je vybrať správne „counter“ jednotky, pretože napr. lukostrelci sú slabí proti jazdcom.
Pre tých, čo hru nepoznajú, tu je zopár základných informácií. V hre máme 4 rozvojové doby. Začínate v akejsi dobe kamennej, a snažíte sa čo najrýchlejšie vybudovať ekonomiku a dostať do doby železnej, kde máte dostupné všetky najsilnejšie jednotky a vylepšenie. Najsilnejšie jednotky sú slony, jazdectvo a centurioni (vybrané národy). V hre ťažíme 4 druhy základných surovín – mäso, drevo, kameň a zlato. Všetky druhy surovín majú svoj účel a sú rozdielne, resp. ich pomer medzi jednotlivými národmi. Na rozdiel od nových dielov, nám do tretej doby netreba vôbec zlato či kameň.
Záver
Ako hráč, ktorý ešte pred 2 týždňami aktívne hral Age of Empires II HD: The Forgotten je jednotka výborné osvieženie a som presvedčený, že tu strávim (hlavne v MP) ďalšie desiatky hodiny. Vďaka patchom sa už zlepšila aj umelá inteligencia počítača - AI a ďalšie fixy sú sľúbené. Stále nie je úplne vyriešená objektová kolízia, či schopnosť jednotiek nájsť cestu k cieľu. Nie je to ale také zlé, ako sa v niektorých recenziách spomína. Poteší nová UHD grafika a remastrovaný zvuk. Niektoré staré neduhy tu skrátka sú ale to už k tejto hre patrí. Nebyť problémom so spúšťaním, ocením hru na 8.5 bodov z 10, V tejto chvíli to vidím na slušných 75%, alebo aj 7.5. Myslím si, že obetovať 20€ za tento remaster jednoznačne stojí za to.
|
Plusy
|
Mínusy
|
Grafika
|
slabšia AI
|
Výborná sprievodná hudba
|
problémy so spúšťaním hry
|
4K textúry
|
|
Dobrý multiplayer
|
|
Za poskytnutie hry ďakujeme spoločnosti Microsoft.
Cuko
Murkoslav2
Ján Kisty