Aký je názor slovenskej komunity na najznámejší vojenský simulátor? Exkluzívne u nás článok o novej Bete!
Najnovšie pokračovanie sandboxového vojenského simulátora od vývojárov z Bohemia Interactive sa minulý týždeň dostalo do BETA fázy verejného testovania. Oproti Alfa verzií sa toho zmenilo naozaj dosť. Od fyzikálneho cez jazdný model až po nasvietenie.
Zmeny poznať naozaj v každom aspekte hry. Najviac ale samozrejme vidno nový obsah, ktorý autori do BETA verzie pridali. Ide napríklad o novú radu zbraní od osobnej pištole cez niekoľko variácií útočnej pušky až po multifunkčné raketomety či ťažký guľomet. Spomínanú radu zbraní si rozdelila predovšetkým nová nezávislá frakcia.
V Bete sme sa tiež dočkali nových obrnených transportérov pre obe hlavné strany, k dispozícií sú takisto nákladné vozidlá. Najväčším prídavkom sú ale nové vrtuľníky. V Alfa verzii sme mali k dispozícii ľahké stroje v dopravnej a ľahkej bojovej konfigurácii. V Bete máme na povel už naozaj ťažké kalibre. Či už ide o stroj podobný zrušenému projektu RAH 66 Comanche, alebo chuťovku v podobe vymysleného Mi-48 Kaiman, v ktorom môžu znalci vidieť prvky zo strojov Mi-28, Mi-24 či Ka-50. Len pre úplnosť uvediem, že ArmA 3 sa odohráva asi 20 rokov v budúcnosti, takže autori si mohli dovoliť popustiť uzdu fantázii. Nečakajte ale nejaké "hviedzne vojny".
Spomínaný vrtuľník Mi-48 je asi najväčší úlet od vývojárov. V drvivej väčšine vychádza herná výstroj a výzbroj z reálnych predlôh, či už ide o zbrane, prilby alebo vozidlá. Ako príklad uvediem vrtuľník UH-80 Ghost Hawk, ktorý nezasvätenému oku vzdialene pripomína klasický Black Hawk. Tento dojem je úplne namieste, pretože stroj v hre vychádza z reálnej predlohy UH-60 Stealth Hawk. Ďalšou technickou chuťovkou sú aj takzvané miniponorky, pomocou ktorých môžete prepravovať pod hladinou až štvorčlenný výsadok. K dispozícii máte vonkajšie kamery a periskop s funkciou laserového navádzania presnej munície. O tom, aké možnosti to do hry prináša, je asi zbytočné sa ďalej rozpisovať.
BETA verzia sa rovnako ako Alfa odohráva na "menšom" z dvoch ostrovov, ktoré budú prístupné v plnej hre. Ide o ostrov Stratis s rozlohou asi 20km2 + okolité more a morské dno. Len pre zaujímavosť, ide o skutočný ostrov a v hre je spracovaný v pomere takmer 1:1. Hlavný ostrov Altis s rozlohou pevniny 270km2 si autori šetria do plnej hry, ale v kuloároch sa čoraz častejšie objavujú zvesti o tom, že si Altis skúsime už v Bete. Aby sme si všetky novinky mohli vyskúšať aj na vlastnej koži, autori pripravili radu misií tak pre jedného, ako aj pre viacerých hráčov. Ciele misií sú rozmanité. Ide napríklad o diverznú nočnú "one man show", kde máte svojou činnosťou naviazať čo najviac jednotiek nepriateľa a uľahčiť tak prácu jednotkám v inej časti ostrova
.
Ďalej budete dobývať menšiu osadu a následne odrážať aj protiútok nepriateľa, pričom celú túto parádu budete mať na starosti sťa veliteľ. Hneď nato si môžete dať misiu, kde pôsobíte ako koordinátor niekoľkých zložiek armády. Máte za úlohu obsadiť leteckú základňu. K dispozícii sú dve čaty po zuby ozbrojených " špeciálov", obrnený transportér, batéria ťažkých mínometov a bojový vrtuľník. Vy sami disponujete tiež celkom slušným arzenálom v podobe pušky kalibru 12.7mm s patričnou optikou a diaľkomerom. Čo bude nasledovať, je len na Vás. Pošlete to tam všetko naraz? Začnete delostreleckou prípravou? Alebo sa najskôr postaráte o nepriateľskú protivzdušnú obranu, aby mal vrtuľník voľné pole pôsobnosti? Je to len a len na Vás.
V ďalšej misii, už ako rádový člen vševojskového účelového zoskupenia, máte za úlohu vyčistiť nepriateľskú bázu, udržať ju a nakoniec získať strategický heliport v kopcoch nad základňou. V hre pre jedného hráča si ešte môžete dať výzvy, ktoré preveria Vašu šikovnosť a reflexy pri streľbe a taktických presunoch. Pokiaľ ide o multiplayer, tu pribudli 2 misie. Prvou je obrana pobrežnej výcvikovej základne a priľahlej osady pred náporom nepriateľa. Misia je rozhodená na niekoľko útočných vĺn po dva herné dni, takže s obmedzeným vybavením a výzbrojou musíte odolať pomerne silnému náporu nepriateľa. Kľúčom k úspechu je tu chytré využívanie mín a iných výbušných zariadení. Oplatí sa takisto prehľadávať telá padlých nepriateľov, občas môžete naraziť napríklad na raketomet.
Ďalšou misiou je kooperačná variácia jednej z vyššie popisovaných singleplayerových misií, kde musíte dobiť nepriateľskú základňu a heliport. Samozrejme, to nie je všetko. K dispozícii máte stránky ako armaholic.com s ponukou desiatok komunitných misií.
Okrem misií už môžete nájsť aj prvé addony v podobe zbraní a iných prídavkov. Nie je toho zatiaľ až tak veľa, pretože hra sa deň odo dňa mení, takže autori módov a addonov skôr pracujú na pozadí a pripravujú svoje dielka, až bude vydaná plná hra. Tým by sme sa mohli vyhnúť obdobiu sucha, ktoré nastalo po vydaní predošlých hier. Vybrať sa ale dá už teraz. Rozhodne odporúčam skúsiť svojou veľkosťou síce malý, ale o to zásadnejší mód. Ide o AllInArmA. Jednoduchý skript zdetekuje všetky hry vo Vašom PC, ktoré bežia na Real Virtuality engine a vytvorí prepojenie s ArmA III a Vy si môžete užívať obsah z ArmA 2, či Take On Helicopters v novom engine, samozrejme, bez vychytávok ako PhysX a podobne. Tomu vravím spätná kompatibilita.
Keď sme už načrtli herný engine, ide o najnovšiu verziu Real Virtuality enginu s pridanou podporou PhysX či Ragdoll. Hra beží na DX 10/11 a ponúka napríklad volumetrické oblaky, úplne nový svetelný engine (noc vyzerá naozaj úchvatne). Veci ako simulovaná balistika, rôzna penetrácia materiálov, 24 hodinový denný cyklus či reálna nočná obloha sú už štandard. Hra patrí medzi najkrajšie hry súčasnosti. Je kladený dôraz na realistické podanie krajiny, techniky či osôb. Nenájdete tu teda žiadne prehnané odlesky, filtre či iné moderné "vychytávky". HW nároky sú primerané a pokiaľ spustíte Armu 2 na vyšších detailoch, s trojkou problém mať nebudete. Samozrejme sa treba držať pri zemi a nenastavovať hneď dohľadnosť 15km. Pre bežné hranie úplne stačia 3km. Hra ocení viac vyššiu frekvenciu procesora ako viac jadier, ale s ich využitím tiež nemá problém. Vývojárom sa podarilo presunúť viac práce aj na GPU, takže hra už nie je od CPU tak extrémne závislá ako to bolo do A2.
PhysX bezproblémovo funguje aj na kartách od AMD. Hra je v tejto fáze prístupná len cez službu STEAM v programe Early Access, čo mimochodom znamená aj to, že sa Vám hra môže meniť denne pomocou developerských patchov, ktoré vychádzajú denne. Samozrejme ale môžete ostať aj na stabilnej verzii, ktorá vychádza raz za niekoľko týždňov a MP sa hrá hlavne na nej.
S príchodom Beta verzie sa menili aj ceny. Doteraz ste hru mohli mať už za 25 EUR. Dnes ju na Steame nájdete od 35 EUR za základnú edíciu a 45 EUR za Deluxe edíciu, kde získate naviac sountrack, digitálnu mapu, taktickú príručku aj hru ArmA: Cold War Assault (čo je vlastne premenovaná Operácia Flashopint). V oficiálnom obchode Bohemia Interactive je k dostaniu aj Supporter Edícia za 70 EUR. Tu dostanete okrem vyššie spomenutého aj všetky budúce DLC (pozor! neplatí v prípade standalone datadiskov) a balíček ArmA X, v ktorom nájdete kompletnú zbierku hier od BI od ArmA: Cold War Assault cez ArmA až po ArmA II, samozrejme, so všetkými prídavkami. Vybrať si teda môže skutočne každý. Vyzerá to teda, že Bohemia má vykročené na svoj najlepší počin, o čom svedčia nielen predaje, ale aj nadšená komunita.
Samozrejme, nájde sa aj pár náročných jedincov a prekvapivo aj z radov veľkých mien v komunite, ale takí sa nájdu všade. Je dobré, že sa tvorcovia vyhli prílišnému zjednodušovaniu a vydali sa skôr cestou sprístupňovania celkového ovládania a pohybu a jeho úplného prekopania, avšak nie na úkor možností hry. Na finálny verdikt si síce musíme počkať do vydania aspoň prvej verzie finálneho produktu, ale po stránke AI a bugov je na tom lepšie ako čokoľvek, čo Bohemia Interactive doteraz vydala. Vyzerá to teda, že program Early Access bol pre projekt dobrou voľbou.
Tento článok vznikol v spolupráci s webom http://www.arma3.sk/. Článok vytvoril Robert Turčan.
Pridať nový komentár