Po mesiaci, kedy sme otestovali najvýkonnejšiu hernú kartu planéty, sa vraciame k testom grafických kariet. Dnes opäť zavítame do červených radov. V teste bude referenčná verzia AMD Radeon RX 480 vo verzii 8GB.
Úvod - predstavenie karty
Nový Radeon RX 480 je postavený na čipe Polaris 10. Po niekoľkých rokoch, tak ako nVidia aj AMD prešli na 14nm výrobný proces. Čip obsahuje 5,7 miliardy tranzistorov. Počet jadier je 2304. Pixel Fillrate je 40,5 GPixel/s, Texture Fillrate zase 182,3 GTexel/s. Takt jadra je približne 1266 MHz a takt pamätí typu GDDR5 8 GHz, tie sú pripojené na 256 bitovú zbernicu. Pamäte majú kapacitu 8GB a sú od Samsungu. Tie sľubujú vysoké možnosti pretaktovania. Priepustnosť karty je 256 GB za sekundu. Opäť si skúste zapamätať frekvenciu 1266 MHz. Táto frekvencia na rozdiel od nVidie nie je deklarovaný Boost! K tomu až neskôr. Počet textúrovacích jednotiek je vysoký, až 144. Počet ROPs (rasterizačných) je len 32, škoda karte by viac svedčilo aspoň o 8 viac. Karta podporuje DirectX 12, vrátane asynchrónnych jednotiek. TDP je stanovené na 150W a teoretický výkon je 5 TFLOPS. Len dodám, že karta podporuje CrossFire a AMD vyslovene odporúča RX 480 v CF aj prevádzkovať. Dve karty svojim výkonom dokážu dobehnúť aj prekonať jednu GTX 1080 s výrazne vyššou cenovkou.
AMD síce už BoostClock má u svojich kariet dlhšie, s príchodom Polarisu dostal nový rozmer. Aký má karta reálny base clock sa človek jednoducho ani nedozvie. Niektoré weby a samotné AMD síce uvádzajú 1120MHz, iné zase 1080 MHz. Boost clock je do 1266MHz, viac nikdy nemáte šancu dosiahnuť. Karta spočiatku trpela problémom, kedy nadmerne preťažovala PCIex slot. Cez slot si brala výrazne viac ampérov než povoľujú normy. Tento problém sa našťastie s príchodom ovládačov 16.7.1 podarilo odstrániť. Do ovládačov pribudla položka „Compatibility Mode“. Tento problém majú výlučne referenčné verzie, okrem toho sa už šušká, že AMD čoskoro vydá verziu s 8 - pinom. Každopádne túto položku odporúčam zapnúť. Do ovládačov ešte pribudla položka „Power Efficiency“, kedy karta môže bežať aj na nižších power statoch a má menší odber. Ak chcete maximálny výkon, túto položku vypnite.
Boost Clock a pretaktovanie
AMD chce zákazníkov prilákať vďaka novinke v podaní „Global WattMan“ – akýsi taktovací sen. Ak mám byť slušný, musím povedať, že taktovací sen je akurát tak pre BFU a možno v hlavách marketingového oddelenia AMD. Pre skúsenejších používateľov bude nový systém pretaktovania nočnou morou. Aplikácie tretích strán zatiaľ nefungujú a ak fungujú sú zložité, čo sa nastavenia týka. WattMan nám umožňuje taktovať každý „stav“, ktorých je mimochodom 7, osobitne. Pre každý stav viete nastaviť aj napätie. To je v mojom prípade limitované na 1150mV (určitým bios módom by ale bolo možné zvýšiť napätie nad túto hranicu). Pretaktovanie jadra je relatívne jednoduché. Buď % zdvihnite všetky stavy, alebo nastavíte frekvenciu pre každý stav. Čo sa týka pamätí, tie fungujú rovnako, až na to, že máte na výber iba jeden stav. Stačí tak nastaviť maximálnu frekvenciu a napätie pamätí tak ako doteraz. Samozrejme je možné nastaviť aj cieľovú teplotu, otáčky či TDP.
Čo sa týka grafickej karty, tá najčastejšie tiká, aspoň u náročných hier medzi 1197 – 1235 MHz. U menej náročných hier ako je DOTA 2 nie je problém dosiahnuť stabilných 1266 MHz. Počas testovania som zistil, že je vhodné posunúť TDP limit o 10 – 15% a karta sa vám odmení vyššími a častejšími frekvenciami na úrovni 1235 – 1250 MHz (predovšetkým u náročných hier). Vzhľadom na to, že súbežne testujem už aj GTX 1060 som nemal čas sa tejto problematike venovať podrobnejšie. Čo sa pretaktovania týka, to bolo u mňa priam mizerné. TDP som posunul o 20% a napätie nastavil na maximálnu možnú hranicu (1150mV) a výsledný takt bol 1335/9000 MHz. Pamäte išli pretaktovať prakticky „na krv“. Rozšírené taktovanie ale nebolo možné. Jadro sklamalo na celej čiare, teda aspoň v náročných testoch (Zaklínač 3 a Heaven Benchmark). V menej náročných testoch by karta pravdepodobne tikala ešte o pár megahertzov vyššie - ~1350MHz. Každopádne, referenčný kus na pretaktovanie neodporúčam. Hranica býva pod 1400 MHz, nad túto hranicu už musíte mať extra šťastie a ešte experimentovať. Nárast z pretaktovania je 7 – 10%, čo je dobré. Odporúčam preto voliť rovno nereferenčné karty.
Náplasťou na slabšie pretaktovanie je tichý chladič. Za toto AMD odo mňa dostáva plus. Karta je pri hraní hier tichá a nie je ju problém uchladiť pri 2000 – 2200 otáčok za minútu. Mimochodom, maximálne otáčky karty dosahujú 5200 za minútu. Pri týchto otáčkach je karta hlučnejšia než vysávač. Dovolím si tvrdiť, že v historickom rebríčku najhlučnejších kariet bude v prvej trojke. Prejdime k testom.
Testovacia zostava a metodika
Zostava je postavená na platforme HEDT, ktorú Intel predstavuje ako úplný High-end pre desktop. Poďme si ju teda ešte opätovne predstaviť.
Motorom zostavy je najlacnejší 6-jadrový procesor (12 vláknový) Intel Core i7 – 5820K, teda výkonný zástupca rady Haswell-E, pričom je postavený na 22nm Intel Tri-Gate High-K procese. Procesor má základný takt len 3,3GHz, avšak náš kus je pretaktovaný na 4,4GHz (Uncore 3,8GHz). V budúcnosti pravdepodobne toto 140-W monštrum ešte popoženieme. Cache úrovne L3 má veľkosť 15MB. Recenziu procesora si môžete prečítať tu.
Základnú dosku poskytla spoločnosť Gigabyte, a to model X99-UD4 vo verzii Crossfire, ide teda o najvýkonnejší čipset pre desktop vo forme LGA2011v3. Doska má síce horšiu podporu pre konfiguráciu SLI, to nám ale vadiť nebude. V budúcnosti sa v testoch dočkáte maximálne SLI – teda dvojice kariet, kde je zapojenie pomocou 28 liniek viac než dostatočné (obmedzenie procesora – 16+8x PCIEx 3.0). Ak vás doska zaujala, podobný model sme testovali tu.
O „nízke teploty“ počas horúcich letných, ako aj studených zimných dní sa stará rakúska spoločnosť v podaní vlajkovej lode Noctua NH-D15, teda súčasný High – end spoločnosti. Chladič sa vyznačuje extrémnym chladiacim výkonom, pričom mu nerobí problém uchladiť ani 6 či 8 – jadrové monštrá. V našom prípade toto monštrum dokonca koliduje s prvým PCIex slotom. Ak by ste chceli zapojiť RAM moduly s vysokým rozvádzačom, aj s tým budete mať problém. Recenziu si môžete prečítať tu.
„Štavu“ zabezpečuje úplná novinka na trhu od spoločnosti Be Quiet!, a to vlajková loď v podaní Be Quiet! Dark Power Pro 11 s výkonom 1kW. Zdroj poskytuje dostatočný výkon pre multiGPU zapojenia. O chladenie sa stará 135mm ventilátor od spoločnosti SilentWings(3) (Rmax 1800rpm). Zdroj je samozrejme platinový, pričom MSRP je stanovené na $239 (u nás okolo 250€). Na druhej strane dostanete až 9 PCI-ex konektorov (8× 6+2-pin + 1× 6-pin), podporu všetkých rozšírených ochrán (OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, OPP) a 5-ročnú záruku. V balení nájdeme až 19 káblov, niekoho môže zaujímať, že dĺžka ATX kábla je 60 centimetrov. Kombinovaný výkon na 12-V vetve je až 83A, teda 996W. Len dodám, že zdroj prichádza na trh vo veľmi luxusom balení. Koho by zaujímalo, zdroj ponúka funkciu OCK (zjednotenie vetví) a je teda určený na extrémne pretaktovanie. Nechýbajú samozrejme špičkové kondenzátory od japonskej firmy - Nippon Chemi-Con. Zdroj je osadený do skrinky Fractal Design R4 Define. V budúcich recenziách sa môžete tešiť na novú skrinku v podaní Fractal Design Define XL R2, ktorú nám poskytla spoločnosť Fractal Design.
Zdroj Dark Power Pro 11 poskytla spoločnosť BeQuiet!
Pamäte s kapacitou 32GB poskytla spoločnosť Kingston, ide o dvojicu 2800MHz DDR4 modulov a dvojicu 2133MHz modulov, obe kity tikajú v quad channel na 2400 MHz s veľmi nízkym časovaním (1R).
Operačným systémom je Windows 10, ktorý je nainštalovaný na SSD Crucial MX 100 vo verzii 256GB.
3D Mark poskytla spoločnosť FUTUREMARK.
Ako budeme testovať ?
Ako prvé budeme hry testovať v staršej ale stále náročnej hre – Metro 2033 so zapnutou fyzikou PhysX. Následne prejdeme k staršej hre, a to GRID 2. Hra má slušnú optimalizáciu a dokáže tak bežať aj na slabších kartách. GRID 2 stále predstavuje jeden z najlepších automobilových simulátorov. Nechýba samozrejme open-world strieľačka Grand Theft Auto V, ktorá je aktualizovaná na poslednú verziu. Ďalšou hrou je Zaklínač 3 (The Witcher 3) vo verzii 1.12 vrátane všetkých free DLC. Napriek tomu, že som sľúbil, že do testov pridám M-E: Shadow of Mordor, z časového hľadiska bude pridaný až dodatočne. Väčšina hier je zo Steamu a preto nie je možné ovplyvniť verziu hry v ďalších testoch. Výsledky sa tak môžu mierne líšiť. Ovládač zo zelenej stajne má verziu 368.39, staršie karty sú testované s verziou 361.75. Pri AMD som zvolil najprv Crimson ovládač (16.3.0./1.), neskôr som ale musel hry pretestovať v staršom Catalyst Control Centre 15.12. Karta R9 Fury je už testovaná s ovládačom 16.3.1. AMD Radeon RX480 je v testovaný s ovládačom 16.7.1 Výsledky sa preto môžu líšiť, za tento problém nemôžeme, keďže vzorky nám neostávajú a karty tak nedokážeme pretestovať.
Metro 2033, GRID 2, Zaklínač 3, Ashes of Singularity
METRO 2033
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High
Antialiasing: MSAA 4x
Texture Filtering: AF 4x
PhysX: zapnutá
Tesselation: zapnutá
V Metre 2033 používam integrovaný benchmark, ktorý nechávam púšťať 3×3, následne výsledky spriemerujem. Čo sa týka minimálnych FPS, vyberám najnižšie dosiahnuté FPS. V prvom grafe vidíme porovnanie priemerných, maximálnych a minimálnych FPS.
V hre Metro 2033 RX 480 zaostáva za R9 390. Dôvodom môže byť menší počet TMU a ROPs.
GRID 2
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Antialiasing: MSAA 8x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: nie
V hre GRID 2 využívam integrovaný benchmark, pričom test opakujem 3×. Priebeh FPS testujem pomocou FRAPSu.
GRID 2 vyslovene karte sedí, predchodcu R9 390 s prehľadom prekonáva a doťahuje sa aj na GTX 980.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High (Najlepšia) (Frame Unlocked)
Antialiasing: MSAA 2x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: High
nVidia HairWorks: vypnuté
SSAO: zapnuté
Zaklínač 3 v tomto nastavení karte až tak nesedí. Každopádne, netreba zabúdať, že RX 480 je stredná trieda. Plynulých 60 FPS vie dosiahnuť, aj keď v lese dochádza k prepadom až na 43 FPS. Plynulosť je ale výborná a netreba sa toho báť.
Ashes of Singularity
Ashes of Singularity predstavuje jednu z vôbec prvých hier, ktorá podporuje DirectX 12 či multi - GPU. Hra dokáže využiť asynchrónne shadre (AS), z čoho by mali profitovať hlavne Radeony. Hra je veľmi náročná na hardvér.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: High / Crazy (Najlepšia) (Frame Unlocked)
DirectX 12
Karta si na moje prekvapenie poradí aj s CRAZY nastavením. Ak ale chcete lepšiu plynulosť, musíte znižovať detaily. Výkonom sa kartí radí tesne pod GTX 980. nVidii sa v tejto hre podaril malý zázrak, keď si čiastočne vynútila vypnutie AS, čoho výsledkom je, že dáva lepšie FPS než AMD.
Ultra Setup - GTA V, Zaklínač 3, Hitman a Total War WARHAMMER
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Very High / Ultra
MSAA: 4×
Anizotropné filtrovanie: 16×
Extender Shadow Distance: max
Shadows: Softer
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
NVIDIA HairWorks: Zapnuté, 4
HBAO +: zapnuté
ULTRA nastavenia Radeonu RX 480 už tak dobre nesedia, no stále sú FPS na dobrej úrovni. Znižovať detaily nemusíte. Zaklínač 3 bol aj s menším FPS plynulý. Prepady k 35 FPS sa konali opäť iba v lese. Prejdime k AMD friendly hrám.
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
SSAO: zapnuté
SMAA, DirectX12
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Antialiasing: 2×
SSAO: zapnuté
DirectX12
a výsledky testov
Vzhľadom na to, že do 19.7. je hlavný súper GTX 1060 pod NDA, si musíte počkať na výsledky nVidie v týchto hrách do budúceho týždňa. Môžete ale čakať malé prekvapenie. Hádať možete v komentároch.
Záver
AMD Radeon RX 480 je rozporuplná karta. Niekedy je výkon karty vyšší než dosahuje Radeon R9 390 a dýcha na päty GTX 980, niekedy je však výkon nižší. Dôvodom môže byť nižší počet ROPs. V hrách, kde je možné využiť asynchrónne jednotky alebo API Vulkan sa AMD stáva rovnocenným súperom (počkajte do ďalšej recenzie). Karta ma potešila čo sa týka hlučnosti, nepotešila ma ale pretaktovaním. (Hoci niektoré zahraničné redakcie pretaktovanie úplne odmietli, ja som ho skúsil.) Dôvodom môže byť horší kus, pretože obyčajne sa dá dosiahnuť o 50 MHz vyššia frekvencia. Výkon získaný pretaktovaním nie je najhorší, ale overclockerský sen to nie je. Potešili ma ale pamäte, tie si dali bez problémov povedať na 9 GHz. Veľkou výhodou karty je množstvo pamäte (8GB VRAM), vzhľadom na to, že nároky na VRAM poslednú dobu náramne rastú. Osobne by som verziu so 4GB RAM vôbec nekupoval, jedine, že vás veľmi tlačí peňaženka. Ak máte o kartu záujem, počkajte. Za pár dní dorazí na trh priamy konkurent v podaní GTX 1060 a je možné, že s cenou pohne (nadol). Taktiež by som sa vyhol referenčnej karte, ktorá ešte trpí na niektoré nedostatky. Ak chcete AMD alebo hráte hry, v ktorých Radeony excelujú, kartu si kľudne kúpte. Najväčším sklamaním je slovenská cena (cca 280€), ktorá je vzhľadom na tú americkú ($229) vysoká. To je dôvod prečo od nás nedostane "TIP REDAKCIE".
[RPM] |
2D |
Witcher 3 |
---|---|---|
AMD Radeon RX480 |
750 |
2 200 |
PLUSY | MÍNUSY |
---|---|
výkon vo FULL HD | slovenská cena |
len 6 - pinový konektor | nestabilný výkon |
nový ovládač a WattMan | možnosti pretaktovania zapožičaného kusu |
tichý chladič | |
8GB VRAM |
Za zapožičanie grafických kariet ďakujeme spoločnosti AMD.
DSLR Nikon D5300 poskytla spoločnosť Nikon.
Diablo1st
marfan
Ján Kisty
pif666
Ján Kisty
Ján Kisty
pif666
marfan
JOee
Ján Kisty
djhitec