Ruku na srdce, kto z nás neokúsil kúzlo MOBA hier? Tieto hry sú špecifické všeobecne širokým záujmom vďaka svojej jednoduchosti a dostupnosti. Hry sú však také jednoduché, že sú až extrémne zložité.
Z nejednej slávnej "moby" sa stal doslova e-sport. A prečo aj nie? Tieto hry spĺňajú všetky atribúty športového podujatia. S tým prichádza aj obrovské množstvo contentu, ktoré sa šíri internetom rýchlosťou blesku. Tento fakt ďalej umocňuje zvedavosť a záujem o danú hru.
Začiatky: Nadšenie z nepoznaného, Ranked hry, ELO Hunting, stagnácia
Na začiatku som sa rozhodol pričuchnúť k MOBA hre s názvom League of Legends. Túto celosvetovo uznávanú a slávnu MOBA hru pozná snáď každý jeden hráč počítačových hier. Keďže bola hra zadarmo, netrebalo nič iné, len stiahnuť a nainštalovať. A tak som sa pustil do svojich prvých hier.
Na začiatku to ide všetko ako po masle. Nejaké to intro, respektíve tréningové misie, ma previedli imaginárnym svetom, do ktorého LoL zapadá. Grafika sa mi páčila už v tej dobe, a to bolo riadne dávno. Priznávam, že keď sa spätne pozriem na staršie videá, nerozumiem, ako sa mi mohla hra tak páčiť. Po odohraní prvých hier (väčšina proti UI) vo mne nadšenie vôbec neklesalo, práve naopak. A tak som sa rozhodol pokračovať a ďalej rozširovať svoju zbierku summonerov.
Pokračovanie: Ranked hry, ELO Hunting, stagnácia
V hre som sa snažil neustále zlepšovať. Skutočne ma bavila a hral som ju rád. Začal som hrávať už aj proti skutočným súperom. Vďaka tomu sa mi podarilo dostať sa na level 30, čo mi odomklo takzvané Ranked hry. V týchto hrách nejde o nič tak, ako v normálnych hrách. V týchto hrách ide o ELO. Ide o česť. Ide o Rank. A práve preto každá prehra bolí podstatne viac ako tá, ktorá sa podarí v normálnej hre.
Keďže sa hra stala serióznejšou, rovnako sa prehĺbili aj emócie voči nej. Neberte to prosím tak, že by som pri prehre plakal alebo podobne. Skôr to vyzeralo tak, že človek má tendenciu k agresívnejšiemu správaniu v prípade prehry, častejšie kritizuje, poukazuje aj na tie najmenšie chybičky, pritom sám nehrá dokonale. Rovnako, ako všetci.
Keď sa hráč začne v MOBA hre zlepšovať, logicky sa chce posunúť v Ranked lige vyššie. Jediný spôsob, ako to dosiahnuť je hrať, hrať veľa a snažiť sa. Ideálne je mať po svojom boku parťáka v rovnakej lige (bronze, silver, gold, platina, diamond, challenger, …), čím sa náramne zlepší pomer víťazstiev.
Zo začiatku to ide pomerne jednoducho. Ak sa kvalifikujete do najnižšej ligy, silver je na dosah takmer hneď. Stačí odohrať zopár dobrých hier a ste tam. Ak poznáte MOBA hry a dokážete využívať ich elementárne princípy, nebudete mať problém. Pomerne často sa však môžete na určitom ranku zaseknúť. Najviac nefér je na tom to, že nie vždy to znamená presne to, čo by to malo znamenať, a teda že do daného ranku zapadáte. Niekedy sa jednoducho neviete pohnúť hlavne z nasledujúcich dôvodov:
- ak nehráte dostatočne často
- ak nehráte s vlastným tímom
- ak chytíte x krát po sebe niekoho, komu je to jedno a prišiel si len zatrolliť
- ak trollíte vy
- ak hráte, akoby ste boli vo vyššej lige, no pritom ste, povedzme, len v silver (tento bod vysvetlím, je to pomerne častá záležitosť, ktorú som osobne zažil. Ak hrávate často custom alebo normal hry s kamarátmi, ktorí sú v lige, povedzme, gold/platina, môže sa veľmi jednoducho stať, že sa ako hráč podstatne zlepšíte, a teda budete rozumieť hre na inej úrovni. V praxi to znamená, že hru budete vedieť hrať správnejšie. Schválne nepíšem lepšie, pretože lepšie môžete hrať maximálne tak zvolenú postavu, a to s vysokou časovou investíciou. Ak teda v podstate hrávate len s ľuďmi z gold/platina + ligy a sám ste, povedzme, silver, veľmi sa vám zmení herný štýl, a to až natoľko, že nebudete schopní vo svojej nízkej lige zahrať v podstate nič. Ak teda nevenujete dostatok času sólo hraniu vo svojej lige, je takmer nemožné dostať sa z ligy vyššie.)
- ak niekto spustí hru, pretrpí queue a napriek tomu je AFK
- nekvalitné internetové pripojenie
- antické PC, ktoré nezvláda rozbehnúť hru aspoň na 60 fps stabilne aj pri tímových bojoch (musíte mať skutočne antické PC, League of Legends šlape aj na skutočne nevýkonných počítačoch dobre)
- ak sa venujete viac analýze ako samotnému hraniu
- hate do chatu
- frustrácia z tímu
- nadávanie v chate
- ak sa venujete viac hľadaniu chýb iných ako tých svojich
Máme tu teda celkom slušný zoznam vecí, ktoré môžu a v praxi aj ovplyvňujú postup do vyššej ligy. Väčšina z nich sa dá jednoducho eliminovať. Stačí sa nad nimi zamyslieť a hneď je jasné, že každý z nás, MOBA hráčov, niečo z daného zoznamu spĺňa. Ak by tomu tak nebolo, neexistoval by ani praktický dôvod k tomu, aby ste nepostúpili v lige vyššie.
Ak však na hru nemáte dostatok času, nesledujete momentálnu metu, ignorujete patch notes (zmeny v hre) prichádza pomaly, ale isto, stagnácia. So stagnáciou prichádza hnev, a ten máme ako ľudia tendenciu prenášať na druhých.
Koniec z trucu alebo spravodlivý hnev?
Nech sa na to pozrieme z akéhokoľvek pohľadu, fakt zostáva rovnaký. Celú hru tvorí komunita ako taká. Ak je komunita dobrá, aj váš zážitok z hry môže byť dobrý. Ak je komunita vyslovene zvrátená, zlá, nespravodlivá, zážitok bude skôr negatívneho charakteru aj keby ste hru nakoniec vyhrali.
Veľakrát sa mi stalo, že som sa pri hre tak nahneval, že ma to doslova vytočilo do nepríčetnosti. Prečo to nepriznať, je to tak. Treba si však uvedomiť, že niektorí ľudia majú doslova “na saláme” a vôbec ich nezaujíma nič a nik okrem ich samých. Takíto ľudia majú tendenciu trollovať dlhodobo, vytrvalo, a ešte to aj popierať len preto, aby vás alebo kohokoľvek na druhej strane obrazovky vytočili. Internetoví trollovia sú všade a úprimne priznávam, že som ich najviac stretol v hrách League of Legends a DOTA2. Nakoľko sú obe hry úplne zdarma, má k nim prístup takmer celé IT gramotné obyvateľstvo planéty. Stretnúť idiota teda nie je vôbec také ťažké. Ťažké je ho nestretnúť…
Ak niekto trolluje a vyslovene kazí hru nielen svojmu tímu, ale aj svojim nepriateľom (áno, majú lepšiu hru a v takomto prípade pravdepodobne vyhrajú, no nezaslúžené víťazstvo vie taktiež vzbudiť nepekné emócie). Hráčov vo svojom tíme kvalitne nahnevá a cancer festival sa môže začať. Aj preto som volil tak agresívny nadpis. V hernom žargóne je toto slovo spájané s tým najhorším, čo môže byť, a teda s rakovinou. Áno, niektorí hráči sú doslova rakovinou celej komunity. A toto sa netýka len LoL či DOTA komunity. Dnes sa však venujme práve im. “Cancer” hráčom ide len o jedno. Nahnevať vás, nahnevať všetkých a je im to totálne jedno. Budú sa ešte pri tom doma vo svojom malom vesmíre uchechtávať pri obrazovke na druhej strane zemegule s myšlienkou “ale som ich nasral”. Výborné! Správanie dieťaťa vo veku 12 rokov však nie je cudzie ani dospelým hráčom.
Každého dospelého človeka, ktorý má aspoň trocha sebaúcty, takéto správanie pohoršuje, respektíve ho prestane veľmi rýchlo baviť. A tak sa môže stať nasledovné.
Sám sa stane trollom a bude šíriť “cancer” ďalej. Stane sa tým, koho nenávidel, pretože s nimi nedokázal bojovať. Teda sa len zníži na úroveň toho, koho nenávidí. V praxi to asi ulahodí duši a človek si povie “nie je to také zlé, veď o nič nejde, je to len hra”. V praxi si sa ale práve stal tým, koho neznášaš, čiže neznášaš sám seba.
Budeš sa donekonečna rozčuľovať nad správaním hráčov trollov, ktorým skutočne nejde o hru, nejde o rank, nechcú hru pochopiť a nechcú ju hrať dobre. Chcú vás len nahnevať. Nakoniec vám z toho aj tak prepne a buď hru opustíte, alebo budete stále prehlbovať nenávisť voči hre, ktorú milujete. Aký skvelý oxymoron.
Ak si stále niekto z čitateľov vraví “veď je to len hra, prečo to brať tak seriózne” áno, je to tak a má pravdu. Pre deti je to hra, aj pre dospelých je to hra. Ale deti majú nekonečne veľa voľného času, a tak ich akési márnenie času trollovaním a špinením celej komunity nijak nevyrušuje. My, dospelí, však s časom narábame trocha inak. My čas investujeme, pretože ho nie je najviac, hlavne teda toho voľného. A ak ako zaneprázdnený človek investujem čas do toho, že sa idem zabaviť s priateľmi a uvoľniť pri MOBA hre, očakávam, že za svoju investíciu dostanem želaný zisk. Toto sa však už dlho nedeje…
Čo robiť? Vykašlať sa na hru, či zabojovať?
Čo teda robiť v prípade, ak ste prepadli hernej depresii? V podstate sú tri logické východiská:
Dajte si pauzu
Či už v hrách alebo vo vzťahu, niekedy jednoducho pomôže dať si pauzu. Dať si prestávku a chvíľu nehrať je skutočne niečo, čo môže pomôcť v prekonaní hernej depresie. Taktiež pomôže k odosobneniu sa od hry, čo môže v konečnom dôsledku viesť k návratu príjemného pocitu pri dohraní hry.
Vytvorte si nový účet a začnite od začiatku
Ak vás neláka stará známa herná pauza, skúste si vytvoriť úplne nový účet a skúsiť hrať o začiatku. V praxi to bude mať za následok dve veci:
- budete hrávať proti omnoho slabším nepriateľom = zábava (i keď len pre vás)
- vylepšíte si základné mechaniky, ktoré ste riešili vo svojej lige automaticky. Tým sa vám môže kompletne zmeniť herný štýl. Možno začnete hrávať úplne inú rolu ako doteraz a možno sa na tú svoju rolu budete pozerať z úplne inej perspektívy. Nový začiatok je v mnohých prípadoch presne to, čo pri nástupe hernej depresie zaberá s istotou.
Vykašlite sa na hru
Ak nepomôže ani prestávka, ani vytvorenie nového účtu, treba sa na to jednoducho vykašľať. Sám na sebe som pozoroval, ako som hru opakovane hrával bez toho, aby som sa čo i len minimálne zabavil. Tento stav je však úplne nežiadaný, a ak teda nepomohla ani dlhšia herná pauza, treba sa na hru jednoducho vykašľať. Za tie nervy a premrhaný čas žiadna hra nestojí.
To bude na dnes odomňa všetko. Aké MOBA hry hrávaš a prečo vlastne? Podeľ sa o svoje zážitky s komunitou v komentároch!
Ján Kisty
hurkov
Tonino
druko
Broslowski
hurkov
dranko
hurkov
buko1
m2fizy
m2fizy
Broslowski
m2fizy
Menommm