SK

Európska Únia plánuje zaviesť do všetkých áut obmedzovače rýchlosti

Všetky autá by po novom mohli jazdiť najviac 113 km/h. Dôvodom má byť zníženie nehodovosti.

Podľa návrhu by mali byť do všetkých nových áut namontované kamery, ktoré by dokázali čítať značky označujúce rýchlostný limit na základe čoho by sa aktivoval brzdový systém a auto spomalil. Podľa tajomíka pre dopravu Patrick-a McLoughlin-a by nové nariadenie mohlo znamenať aj to, že všetky existujúce autá by museli byť vybavené dodatočne obmedzovačmi rýchlosti.

Nové opatrenia boli vyhlásené európskou komisiou pre mobilitu a dopravu kvôli zníženiu počtu usmrtených ľudí na cestách. Každoročne v krajinách európskej únie zomrie pri nehodách približne 30 000 ľudí. Vládny zdroj v nedeľu prezradil britským novinám, že minister dopravy McLoughlin nariadil činiteľom zastaviť aktuálne opatrenia, pretože vodičom narúšali slobodu. Povedali: "Je to len ďalšia forma kontroly a presne takýto druh opatrení z Bruselu ľudí otravuje."

Komisia chcela poznať jeho pohľad na vec pred ich plánovaným zverejnením počas tohtoročnej jesene. Veľká Británia má zavedený systém ISA (Intelligent Speed Adaptation) a drží rekord v najnižšom počte úmrtí v celej únii, 1754 ľudí za minulý rok oproti Nemecku, ktoré malo 3657 obetí. Program by mohol fungovať aj podľa čítania značiek, alebo pomocou komunikácie so satelitmi. Čo teda znamená, že by vodiči mohli dostať upozornenie o prekročení rýchlosti, alebo by auto automaticky spomalilo na povolenú rýchlosť.

Podľa hovorcu Európskej Únie je to v štádiu konzultácií o obmedzovaní rýchlosti a systému, ktorý je už nainštalovaný v nákladných vozidlách a autobusoch. S ohľadom na výsledky, Komisia zverejní na jeseň dokument vytvorený technickými expertmi, ktorý sa bude odkazovať mimo iného aj na ISA.

Zdroj: telegraph.co.uk

Komentáre (17)
Toman
Hovadina... to nikdy neprejde....
felipe25
A preco? Preslo uz vela veci, ako napr zakaz vstupu starsich aut do centier vacsich miest, povinne nalepky v Nemecku a pod... Co je na tom zle, ked rychlostne limity platia vsade, a toto len vymoze to, aby sa aj dodrziavali, ked ich uz mame :))
Toman
Nemecko je idealny pripad kde sa da demonstrovat ze to neprejde: - sice zavadzaju ekologicke dane a tie mi nevadia.... - ale na RYCHLOST NA DIALNOCIACH si sahat NEDAJU!!!! - vlada co by to tam schvalila by bola do 3 hodin DEFENESTROVANA z raichtagu!!!!!
Martinaaa
No s tymi neobmedzenymi rychlostami v Nemecku to na dialniciach nie je celkom pravda. Nakolko kazdych 30km prechadza dialnica popri nejakom meste a tam je rychlost na par km znizena velakrat na 80tku. Vzdy, ked cez nu prechadzam(10x za tento rok a rozne trasy) tak su tam aspon 2 nehody, ale podla mna nie je problem v rychlostiach(Nemci aj tak jazdia pomaly), ale v tom, ze tam jazdi strasne vela aut a vodici su nepozorni(casto sme videli mikrospanok, aquaplaning a pod. a Nemci nerozmyslaju, ked sa rozbiju v najrychlejsom pruhu, tak tam aj pojazdne vozidlo nechaju a neoznacia trojuholnikom! a paradoxne v zime je nehod dost malo, lebo na 100km stretnete viacej posypacich vozidiel ako ma cela SR pocas zimy k dispozicii)... Tento navrh jednoznacne neschvalujem, tak ako aj volanie pomoci pri nehode(sama som uz mala nejake-z toho jednu totalku a nikdy sa mi nic nestalo, lebo dnesne auta maju pevne konstrukcie, milion airbagov a ostatnych bezpecnostnych prvkov ako odpojenie baterky pri nehode, aby sa zamedzilo vzniku poziaru a pod). Kazde volanie sanitky stoji strasne peniaze(niekde bol Ministerstvom jeden vyjazd sanitkou vycisleny na 300eur a to nehovorim o obmedzenych kapacitach, ze sanitka bude chodit zbytocne, zatial co niekto na opacnej casti okresu bude umierat na infarkt). Na co by sa mali zamerat tak to na pokutovanie chodcov,ktori chodia po ceste v ciernom obleceni, pripadne mimo prechod-vid BA Trnavske pri trznici, dokonca dochodci tam veselo preliezaju zabradlie a skacu pod auta. Uz tam zomrel nejeden clovek a este ani raz som tam policajta nevidela!!!
felipe25
To je sice pekne ze navrh neschvalujes, ale nemas hlasovacie pravo :DD K tomu eCallu, ten bude a smola. A to co si napisala vyssie, snad ani nemozes mysliet vazne, citujem "Tento navrh jednoznacne neschvalujem, tak ako aj volanie pomoci pri nehode(sama som uz mala nejake-z toho jednu totalku a nikdy sa mi nic nestalo, lebo dnesne auta maju pevne konstrukcie, milion airbagov a ostatnych bezpecnostnych prvkov ako odpojenie baterky pri nehode, aby sa zamedzilo vzniku poziaru a pod)" To mi pride ako sebavedomie ala E. Rezesova? To co za blbost si napisala, si si to precitala po sebe? Ze auta maju super konstrukciu, a ze odpoja baterku pri nehode? :))) Jasne, preto vidno v spravach min. 2-3smrtelne nehody za tyzden, ze, lebo auta sa same opravia :)) Este si nemala totalku, alebo jazdis na jeepe za par desatisic €.... eCall je super vec, mozno ani sama nevies, ze Ti raz zachrani zivot... Ako som napisal, proti eCallu mozu byt len ti, co sa snazia alebo snazili svoje nehody v minulosti ututlat, no teraz im to neprejde, pretoze ak pride naraz, uz rovno pojde aj hliadka... Samozrejme to bude nejak nastavene, aby to nebolo pri tukese, ale viem z vlastnej skusenosti o par nehodach ktore sa stali, ale rano na svitani uz neboli ziadne dokazy... eCall, obmedzenie rychlosti za volantom, je stale nieco, co ma ludi chranit, a nie ich podnecovat, aby sa im to nepacilo... To potom sa odstahujte na inu planetu, kde nebudu ziadne pravidla zakony a robte si co chcete... Lebo fakt neviem, co ludia cakaju :))
moody01
Dnes sa auta robia s papiera. Mam stary podctivy nissan a perd par mesiacmi som si daval vyklepat buchnute dvere ... klampiar nadaval jak pohan ze taky kus kvalitneho plechu uz davno nevidel... Taktiez som mal vaznejsiu nehodu s fabiou, fabia isla do srotu a ja som menil smerovku a blatnik predny... K obmedzovaniu rychlosti : Je to totalna blbost uz dneska kamionisti nadavaju na obmedzovace ked sa snazia obehnut niekoho kdo ide na dialnici 80 A uz vidim ako nekdo pojde 80 po ceste a niekdo s obmedzovacom sa ho bude snazit obehnut = nehoda.
felipe25
Tak ho proste neobehne.. problem? Nechapem, kde sa kazdy ponahla, kde kazdy vidi len problemy. A uvazuje sa o limiteri na 113km/h nie 80km/h.. ale aj keby bol limiter na 80km/h mas to jedno.. kazdy pojde 80tkou a bodka.. Nebudes musiet nic obehovat.. K tomu ze auta sa robia s papiera suhlasim. Bohuzial, poslednu dobu berie vyrobca ako vitaza tendrov o dodavanie suciastok do novych aut tie uplne najlacnejsie suciastky, kde sa kazia este aj v zarucnej lehote.. Preto sli auta tak rapidne po roku 2008 dole.. Pretoze ked sa vtedy nedala kupia Fabia 1,2htp s akou takou vybavou pod 14 000€, dnes clovek kupi nove auto s lepsim motorom za 7000€. Samozrejme, ze polka ceny dole sa musela niekde prejavit, a to v materialoch, suciastkach, cidlach.. Staci si pozriet forove stranky vacsich automobiliek, ako maju majitelia praktickych novych aut problem s nertartovanim, chybovymi kontrolkami, a pod na autach co maju 1-2roky. Ci je aj plech menej odolny - tomu by som az tak neveril, pretoze auta musia splnat NCAP testy ak chcu obstat, ale samozrejme silnejsi plech a stavba auta = setrenie na inych suciastkach.... kazdopadne, by som si isto nemyslel ako bolo hore napisane, ze eCall je nahovno, lebo po totalke clovek bezne vystupi z auta.. Osoba co to napisala asi nezazila pravu totalku, alebo naraz do protiiduceho auta, alebo steny... Ze co by dali taki, co cakali dlho na pomoc lebo sa nevedeli pohnut...
passco
To neprejde a urcite nie u nas :D Z coho by naša vláda mala rozpočet? :D Ked tak uz tych 130 by som bral .. Hold zase sa trošku pohýbe trh s ojazdenými autami :)
felipe25
No nepovedal by som ze to neprejde.. mozno nemecko bude proti, ale nie vsade mas vodicov, alebo zivotny styl ludi ze sa vsade len ponahlaju, a ked je na znacke 110 tak tlacia na 120.... na zapade su kus ini soferi, uz napr v takom rakusku... pohoda klidek tabacek., preto tam niesu take pokuty ako u nas, lebo len raz za cas sa tam najde nejaky blbec. jasne, za to moze vela faktorov, preco sa prave slovaci ponahlaju, a nam podobne narody... ale netvrdil by som, ze to neprejde.. uz presiel system ecall, co mnohym psychosom ktory po nehodach dokazali zakladit stopy prejde cez rozum... aj ked su iste "teorie" ktore hovoria vzdy o niecom ako prirodzeny ubytok obyvatelstva, eu sa snazi o presny opak, ktory vsak stoji obrovske peniaze.. co za tym je, tazko povedat..
passco
nj najlepšie je ked ti bude umierať niekto z rodiny a ty pôjdeš 110 lebo máš obmedzovač alebo budeš čakať na sanitku hodinu, budeš preklínať, že si súhlasil s takou stupiditou .. Zákaz je o tom že človek má nutkanie porušovať ho, že sa Rakušáci neponáhlajú? No my sme celkom pracovitý národ a Rakušáci tam majú moslimov plnú prdel, tak nemajú sa fakt kam ponáhlať :)
felipe25
...omyl...
snap
ja som za zariadenie ktoré bude vodiča upozorňovat vodiča že prekročil rýchlosť rovnako že bude zaznamenávať kedy, a kde a aký priestupok spravil... ale tieto údaje by boli používane len pri objasňovaní nehôd a priestupkov... prípadne pri podaní trestného oznámenia, pri vyšetrovaní a podobne... niesom za hrubé obmedzenie rýchlosti... sú situácie kedy človek musí a aj môže porušiť zákon.
Entita
potom treba zakazat vyrobu vykonnych motorov/aut pripadne v nich nechat len 1 prevodovy stupen :-D
Tibstask
No bolo by to zrejme to prve co by som z toho auta dal do p...
bhawk
cakam kedy EU zavedie obmedzovace rychlosti na bicykle!
Shatterhand
Takže áno, nech nás len štát ešte viac kontroluje buzeruje, nech vie hneď o nehodách, nech nám obmedzí rýchlosť, zvýši registračný poplatok, zakáže autá zo silnejšími motormi....viete čo povedal Benjamin Franklin? Tak si to doštudujte! Lebo len obmedzenci by stále niekoho obmedzovali...
palo

takže o 10 rokov budú všetky autá 3 valec 1,0l htp...viac nebude treba

Add new comment
TOPlist