Nemecký výrobca automobilov Volkswagen dospel v USA k dohode, podľa ktorej zaplatí takmer $15 miliárd ako odškodné za podvody s emisiami u jeho motorov.
Okrem pošramoteného mena bude stať Volkswagen podvod s emisiami aj rekordnú sumu peňazí. Automobilka sa dohodla s regulačnými orgánmi v USA na odškodnom vo výške necelých $15 miliárd čím ide o najväčšiu sankciu v histórii USA v oblasti automobilového priemyslu. Volkswagen si toto prvenstvo vyslúžil za pridanie softvéru do takmer 500 000 motorov, ktorý umožnil podvádzanie s emisiami pri testovaní.
$10,03 miliardy z $15 miliárd bude využitých na opravenie spomínaných motorov, alebo na odkúpenie postihnutých vozidiel. Majitelia, ktorí sa rozhodnutú pre druhú možnosť dostanú takú sumu, ako malo vozidlo na trhu pred vypuknutím emisného škandálu čo je podstatné nakoľko po prevalení kauzy išla hodnota Volkswagen vozidiel prudko dolu. Bez ohľadu na spôsob odškodného dostanú majitelia Volkswagen vozidiel $5 000 až $10 000 ako formu ospravedlnenia od výrobcu. $2,7 miliardy prejde na účet EPA (Enviromental Protection Agency) a zvyšné $2 miliardy dostane CARB (California Air Resources Board) ako pokutu za prekročenie emisných limitov a na podporu vývoja vozidiel s nulovými emisiami.
Volkswagen sa po odhalení podvodov priznal k používaniu takéhoto softvéru a vyčlenil si na odškodné $18,2 miliardy dolárov. 15-miliardové odškodné je tak zatiaľ pod touto hranicou, no Volkswagen možno bude musieť siahnuť hlbšie do vrecka. Dohodnuté odškodné sa totiž týka iba USA a nezahŕňa vozidlá predávané v iných krajinách. Volkswagen tiež stále čelí mnohým žalobám a vyšetrovaniu zo strany regulačných úradov a iných autorít, ktoré môžu taktiež požadovať finančnú kompenzáciu.
Súčasný šéf Volkswagenu Matthias Müller, ktorý po prevalení škandálu nahradil predošlého šéfa nastolil vo firme novú stratégiu, ktorá sa už orientuje ekologickejším smerom. Volkswagen by chcel vyrábať elektrické vozidlá, pričom uprostred nasledujúcej dekády by vo firme mali radi v produkcii 30 nových elektromobilov.
Zdroj: theverge
Add new comment