SK

Hyundai Kona Hybrid - crossover do mesta

Pred približne trištvrte rokom sme si vyskúšali Hyundai Konu s čisto elektrickým pohonom. Novú hybridnú verziu Kony s celkovým výkonom 104kw sa mi podarilo otestovať ešte pred celou dnešnou COVID-19 situáciou. Nejde však o plug-in hybrid, ale o klasický hybrid bez možnosti nabíjania.

Hybridný pohon

Kona je dostupná vo viacerých variantoch od klasického benzínu až po čisto elektrickú verziu. Plug-in verzia však v ponuke chýba. Na test sme od slovenského importéra dostali hybridnú verziu Kony v krásnej modrej farbe. Pod kapotou Kona hybrid sa schovávajú dva motory – benzínový 1.6 GDI s výkonom 105 koní a elektromotor s výkonom 43,5 koní. Kombinovaný výkon je  teda141 koní s krútiacim momentom 265Nm (benzínový dodáva krútiaci moment o veľkosti 147Nm a elektromotor zase 170Nm).

 


Batéria v Kone je pomerne malá - 1,56kWh a o jej nabíjanie sa stará čisto riadiaca jednotka auta, ktorú vodič auta nevie nijak ovplyniť, ani sám nevie prepnúť na čisto elektrický pohon. Z pohľadu vodiča zvyknutého na benzín či diesel sa takmer nič nemení. Aby ste však maximálne využili možnosti hybridu, v meste prudko nezrýchľujte a pri spomaľovaní zase nechajte auto čo najviac dobíjať batériu. Rozhodne nečakajte, že môžete jazdiť ako „blázon“ a vďaka hybridnému pohonu vám nijak nestúpne spotreba.


Ak jazdíte rozumne, v meste viete stiahnuť spotrebu na 4,7 l/100 kilometrov. Mimo mesta a na diaľnici nie je problém s ľahšou nohou a nižšou rýchlosťou (90 km/h mimo mesta, 110-115 km/h na diaľnici) udržať spotrebu na úrovni 5,5l/100 kilometrov alebo menej. Ak však na spotrebu nebudete brať veľký ohľad, budete prudšie zrýchľovať a na diaľnici si nastavíte tempomat na 130 km/h, spotreba sa ľahko dostane na úroveň 7l/100 kilometrov a viac. Pri takejto jazde už nie je malý elektromotor až tak nápomocný (ak by mala Kona obuté letné pneumatiky, išla by celková spotreba o niečo nižšie.)

 

Po prepnutí do športového módu sa zmení farba stredového info panelu


Elektromotor sa dokáže zapojiť počas jazdy v hociktorej rýchlosti a pomáha autu aspoň k lepšiemu zrýchľovaniu. Zaujímavosťou je, že Hyundai použil pri Kona hybrid dvojstupňovú DCT prevodovku a nie bezstupňovú, ako býva zvykom u iných výrobcov. Za volantom máte k dispozícii pádla, ktorými môžete meniť stupne a radiť jednotlivé rýchlosti podľa seba - rovnako tak môžete spraviť pohybom riadiacej páky hore alebo dole. Tú však treba najprv presunúť do manuálneho radenia. Akonáhle začnete meniť rýchlosti, palubný počítať sa prepne do oranžového športového módu. Mení sa info-grafika a spôsob, akým benzínový motor pracuje – ten je teraz zapnutý stále, dobíja batériu a poháňa kolesá. Vyšší výkon však neočakávajte, iba citlivejší plynový pedál. Hyundai dáva na samotnú batériu záruku 8 rokov alebo 200.000 kilometrov.

 

Testovaná Kona Hybrid mala vyhrievanie aj chladenie predných sedadiel.

 

 

Motor Zážihový
Počet valcov/ventilov 4
Zdvihový objem motora [cm3] 1580
Výkon - Zážihový motor kW/k/ot./min 77/105/5700
Max. krútiaci moment - Zážihový motor [Nm/ot/min] 147/4000
Výkon elektromotor kW/k 32/43.5
Max. krútiaci moment - elektromotor Nm 170
Maximálny výkon hybridného pohonu kW/k 104/141
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1376
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]  11
Maximálna rýchlosť [km/h] 160
Spotreba paliva (l/100km) 4.3
Kapacita batérie [kWh] 1.56
Objem batožinového priestoru pri 5 sedadlách 361
Cena testovaného vozidla 27 490 eur

Dizajn, interiér

Po dizajnovej stránke sa hybridná verzia od tej normálnej nijako nelíši. To, že ide o hybrid, prezradí len nápis na zadnej časti a nápis Blue-Drive nad prednými kolesami. Zbytok dizajnových prvkov je v podstate rovnaký. Vyzdvihnúť musím 18“ disky, ktoré autu vyslovenie sedia, rovnako ako jeho modrá farba.

 

Čo sa týka dizajnu auta, tak ten má pre mňa dve „tváre“ (rovnako ako elektrická verzia) – dizajn prednej a zadnej časti.
K „predku“ nemám takmer žiadne výhrady – veľká mriežka, ktorá zakrýva chladenie autu sedí a malému crossoveru dodáva pekný agresívnejší vzhľad. Výhradu nemám ani k umiestneniu svetiel či hmloviek – aj keď nie sú v jednej línii, vizuálne mi to nevadí. Naopak, pri zadnej časti mi vadí dolné umiestnenie smeroviek a iných svetiel v čiernom plaste. Na môj vkus tak vzniká príliš veľký kontrast medzi farbou karosérie, plastu a jednotlivých farieb svetiel. Povedal by som, že práve toto uberá Kone na serióznosti.

 


Interiér je presným opakom zaujímavého exteriéru. Dal by sa označiť za konzervatívny a v porovnaní s exteriérom za pomerne nudný. Jeho jednotlivé prvky sú viac menej spoločné s ostatnými modelmi tejto značky. Na druhej strane je ale maximálne funkčný. Interiéru dominuje nový 10,25“ dotykový displej, ktorý sa dokáže rozdeliť až na tri menšie obrazovky – aj keď tá tretia o spotrebe len prekrýva pravú časť displeja.
Najčastejšie si asi necháte zobrazený aktuálny tok energie hybridného pohonu. Ak sa pozriete pred seba, za volantom neuvidíte žiadny klasický otáčkomer.

 


Vodič aj spolujazdec má vo vnútri Kony pomerne dosť miesta. S mojimi 180 cm nemám, čo sa týka vodičovho priestoru, žiadne výhrady. Horšie je to s miestom na zadných sedadlách – ak má človek okolo 185-190 cm. 
Dobrou správou je, že hybrid vám nič neukusne z batožinového priestoru – k dispozícii máte stále 361 litrov, po sklopení zadných sedadiel dokonca 1143 litrov, tak ako klasická verzia Kony.

 

 

Jazdné vlastnosti, výkon motora

Podvozok Kona hybrid je o niečo tuhší a tým pádom dochádza k menším náklonom v zákrutách, či počas rýchlejšej jazdy. Na kruhovom objazde som sa nakláňal menej ako na Hyundai i30 kombi pri rovnakej rýchlosti. Prechod nerovnosťami je vo vnútri jemne cítiť hlavne kvôli nízkoprofilovým 18“ pneumatikám. Ak však uprednostňujete viac pohodlia než športovejší vzhľad siahnite po 16“ kolesách. 

 


Ak by ste čakali od hybridného pohonu resp. elektromotoru možnosť poriadne sa vyblázniť, nevkladajte do Kona hybrid príliš veľké nádeje. Tento malý crossover zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy. Zrýchlenie zo 70 km/h na 100 km/h trvá niečo málo cez 4 sekundy. Na diaľnici (nie u nás) sa môžete preháňať maximálnou rýchlosťou 160 km/h. Pri maximálnej akcelerácii je benzínový motor 1,6 GDI hlučný a jeho silnejší zvukový prejav sa pomerne ľahko dostáva do kabíny. Zvuk pri maximálnej akcelerácii mi trochu vadil – nie kvôli hluku ale jeho zvukovému prejavu. Na druhej strane v meste o motore ani nebudete vedieť a kedy sa zapol či vypol nepocítite vôbec.

 

Jediným vonkajším znakom, že máte hybrid, je bočný nápis Blue-Drive a na zadnej strane nápis Hybrid

 

Vľavo: bez kľúčové otváranie dverí, Vpravo: panel s nastavením svetiel, sledovanie mŕtveho uhľa, udržiavanie v pruhoch, protišmykový systém a VESS (virtual engine sound system)

Záver

Hyundai Kona hybrid je auto primárne určené do mesta, kde viete využiť možnosti hybridného pohonu na zníženie spotreby paliva oproti klasickej verzii. Ak máte denne najazdiť po diaľnici 150 kilometrov, nečakajte od hybridu zázraky, čo sa týka spotreby. Tá bude približne rovnaká ako pri nehybridnej verzii. Tu by som za rovnaké peniaze možno siahol po inom modeli ako Kona, ale všetko samozrejme súvisí s osobnými preferenciami.
Kúpou Kona hybrid získate v meste tiché auto s malým apetítom, u ktorého sa nemusíte starať o nabíjanie batérie. Kona však nie je rodinné auto na nákupy s kočíkom, ale pre dvoch iste postačí.  

 

Za zapožičanie Hyundai Kona Hybrid ďakujeme slovenskému zastúpeniu Hyundai

Add new comment
TOPlist