SK

BMW 330e – perfektný plug-in hybrid sedan

Po skvelom SUV X3 xDrive 30e sa mi do rúk dostalo auto z opačného segmentu – sedan. Rovnako ako X3 tak aj 330e viete nabíjať doma, ponúka slušný dojazd na elektrickú energiu a navyše k tomu skvelé vozenie...

 


Dizajn


Tmavomodrá 330e pôsobí už na prvý pohľad luxusným dojmom, M paket jej dodáva navyše niektoré detaily, ktoré ocenia hlavne fanúšikovia tejto značky. Ak by sa nenachádzali malé dvierka pre nabíjanie nad ľavým kolesom, ani by ste nevedeli, že máte k dispozícii plug-in hybrid. Prezradil by ho maximálne tichý chod elektrického motoru. Takto dostávate do rúk BMW, ktoré sa netvári, že ide o Eco model 😊

 


Agresívnejší dizajn prednej masky naznačuje, že 330e nebude bežným autom. Dizajnéri BMW zaujímavo vymysleli líniu, ktorá opticky predeľuje svetlá a pokračuje akou si „vypuklinou“ až do spodnej mriežky chladiča. Na prvý pohľad si takýto detail možno ani nevšimnete ale keď máte chvíľu čas a k autu sa učupíte, začnete postupne odhaľovať a obdivovať práve takéto detaily. 

 


Zadná časť je klasická sedanovská – zúžená zadná časť, kufor, ktorý sa otvára tesne za oknom, či užší nakladací priestor. Zadné svetlá BMW 330e svojím tvarom pripomínajú hokejku. Aj keď na prednej časti oceňujem spomínaný dizajnový prvok predelenia svetiel, či bočné línie tiahnuce sa cez obe dvere, na zadnej časti si 330e odnesie malú kritiku. Ide o krytku, ktorá schováva oko na ťahanie druhého auta. Keď sa na fotku pozriete detailne, uvidíte výrez ťahacieho oka v modrej a aj v plastovej čierne farbe difúzora. Ide o naozajstnú drobnosť ale nejak mi uniká prečo výrez nie je len v modrej časti. Toľko skvelých detailov po celom aute a potom takáto maličkosť...

 

 


Z pohľadu vodiča


Vnútorný priestor pre vodiča má dve stránky...Absolútne nemám čo vytknúť priestoru pre samotné sedenie, pohodlie sedenia (k tomu sa vrátime o chvíľu), či dosah ovládacích prvkov – to všetko je perfektne umiestnené, tak, aby vás ich ovládanie nerušilo pri šoférovaní. Naľavo od riadiacej páky máte k dispozícii viacero tlačidiel – najpoužívanejšie bude tlačidlo Start/Stop, prepínanie jazdných režimov (sport, hybrid, electric, adaptive, auto hold). Napravo zase ovládanie infotainment systému. Po týždni s 330e som nemal najmenší problém nahmatať potrebné tlačidlá aj počas jazdy. 

 


Problém som mal však s dvoma vecami – priestor nad hlavou a pravdepodobne môj zlozvyk? (tu by som rád počul vaše komentáre pod článkom, teda tých čo majú najazdené viac s automatom) mať nohu skrčenú a nie vyrovnanú. 
Karoséria BMW 330e je nad oknami mierne oblá, čo spôsobuje skosenie vnútorného priestoru tesne nad hlavou vodiča. Aj keď som si sedadlo nastavil najnižšie, pri vzpriamenej polohe a mojich 180cm mi vlasy z času na čas zavadili práve o túto časť – nič nepríjemné ale z času na čas otravné. Popravde ak by za volant sadol človek, ktorý meria 185+ cm, vadilo by mu to ešte viac.

 


A teraz späť k potenciálnemu zlozvyku, ktorý som spomínal pár riadkov dozadu. Osobne som zvyknutý šoférovať tak, že ľavú nohu mám pokrčenú a opretú v podstate o dvere. Z času na čas pri dlhej jazde si ju samozrejme musím vystrieť. A tu nastal u BMW 330e problém – ľavá noha sa mi neustále šúchala o volant, čo samozrejme nie je ani príjemné a v určitých prípadoch to nemusí byť ani bezpečné.
Sedadlá 330e si samozrejme viete nastaviť vo všetkých smeroch, vodič má navyše možnosť nastaviť si bočné držanie tela. 

 

Výkon, dojazd


Plug-in hybrid pohon BMW 330e pozostáva z dvoch motorov - benzínový 2,0l motor s výkonom 181 konských síl a elektro motor s výkonom 111 konských síl. Celkový výkon sústavy pri bežnej jazde je nastavený na 249 konských síl. Avšak elektrický motor s funkciou XtraBoost dokáže po dobu 10 sekúnd vyprodukovať extra 40 konských síl a vo finále sa tak dostávate k výkonu 289 konských síl.
XtraBoost je k dispozícii – nie nemusíte stlačiť žiadne tlačidlo ako vo Fast&Furius- neustále pri prudkom stlačení plynového pedálu. XtraBoost by mal trvať po dobu 10 sekúnd. Na hocijaké predbiehanie toto naozaj stačí.

 


BMW udáva, že podľa WLTP metodiky je dojazd na elektrickú energiu niečo okolo 51-59 kilometrov. Týchto hodnôt by som sa držal maximálne v lete. 12kWh (reálne sa dá využiť len 10,4 kWh) batéria teraz v zime vystačila maximálne na 33 kilometrov. V teple v garáži, keď sa batéria dobila na 100% mi naozaj ukazovalo dojazd 51 kilometrov ale jazda ukázala nakoniec iné čísla.
Z domácej zásuvky nabijete vybitú batériu 330e na 100% za niečo viac ako 4 hodiny, na rýchlonabíjačke si postojíte 2 hodiny aj 35 minút.
Rovnako netreba veriť marketingovým informáciám o magickej spotrebe 1,6 litra na 100 kilometrov. Nech som jazdil s ľahkou nohou ako sa len dalo, najmenšie číslo, ktoré svietilo na displeji bolo 6,6 litra. Uznávam, že s plnou batériou by spotreba klesla niekde na úroveň 4,5 litra ale 1,6l veľmi veľmi ťažko.

 


Celkovo sa však s 330e dá naozaj jazdiť do 7 litrov (ak by ste aj nestihli vždy nabiť batériu na 100%). Ak vyrazíte na cestu bez nabitej batérie počítajte s vyššou spotrebou o 1-1,5 litra. Športový mód si vyžiada kľudne cez 10 litrov.


A teraz to najdôležitejšie zábavný faktor 330e. Jedným slovom? Skvelý…
Ak nemáte náladu na športovú jazdu, nastavte si Hybrid, Electric alebo Adaptívny mód a môžete vyraziť na dlhšiu jazdu a užívať si cestu. Prepnite auto do športového módu a s 330e môžete kľudne vyraziť na okruh. 

 


Športové tlmiče však na našich cestách dajú zabrať nejednému šoférovi – prechody na mostoch vás mierne rozkývajú a ak máte sedadlo nastavené na pevnejšie bočné držanie tela, možno sa dopracujete aj k modrine. Napriek tomuto, si motor aj podvozok náramne užijete a veľakrát športový mód vypnete skôr kvôli spolu sediacim ako kvôli svojmu osobnému nekomfortu.

 


Záver


BMW 330e prináša toho na „stôl“ pomerne veľa. Skvelý motor, podvozok a slušnú spotrebu – aj na zimných pneumatikách sa dostanete na úroveň 7 litrov na 100 kilometrov. Dojazd na elektrickú energiu je dostatočný aj v zime (znížená kapacita batérie), minimálne na nákupy do mesta, v lete sa kľudne dostanete na elektrickú energiu aj ďalej.
To kedy 330e naozaj zažiari je v športovom móde – tí, čo majú radi takúto jazdu, si 330e užijú s úsmevom na tvári. Avšak naše nekvalitné cesty môžu častokrát tento zážitok trochu pokaziť.
Záujemcovia pozor na to, že kufor 330e je od klasickej verzii o 100 litrov menší.

 


Peugeot 508 SW bol doteraz mojím favoritom medzi hybridmi a aj keď 330e nemá tak praktický kufor ako 508 SW, má niečo, čo zaradí toto BMW na prvé miesto – túžba sadnúť do 330e pri každej príležitosti a vyraziť na cesty. Áno menej miesta nad hlavou, či šoférovať s vystretou nohou boli častokrát otravné, no napriek tomu na 330e som sa tešil každý deň...

 

 

Za požičanie BMW 330e ďakujeme spoločnosti BMW Slovakia.

Comments (2)
Martin

Prosím, ako je mysleny tento odstavec? Dokopy mi to 252k nedava (184+113=297k). Keby vychadzam z toho, ze 252k je spravne a priratam 41k extra, tak ani 292k nedostanem. Dakujem za odpoved.

"Plug-in hybrid pohon BMW 330e pozostáva z dvoch motorov - benzínový 2,0l motor s výkonom 184 konských síl a elektro motor s výkonom 113 konských síl. Celkový výkon sústavy je tak 252 konských síl. Avšak elektrický motor s funkciou XtraBoost dokáže po dobu 10 sekúnd vyprodukovať extra 41 konských síl a vo finále sa tak dostávate k výkonu 292 konských síl."

MarekKrajcir

Sorry kamo, ale ty si na tejto planete novy?
Kazdy vie, ze ked ma auto dva motory, celkovy vykon auta sa NEDA vypocitat jednoduchym scitanim vykonov motorov, lebo su tam velke STRATY.

Add new comment
TOPlist