SK

Eleglide D1 Master – e-kolobežka, ktorá nahradí aj malý moped

Keď nám Geekbuying ponúkol na test niektorú z nových kolobežiek Eleglide, moja odpoveď bola „áno, chcem tu najvýkonnejšiu“. Testovaná novinka ma celkový výkon 1000 W pochádzajúci z dvoch motorov, poriadne veľkú batériu a odpruženú prednú aj zadnú vidlicu. Ako sa vraví, s jedlom rastie chuť a tak bola voľba výkonnejšieho modelu príležitosťou, ktorá by posunula moje kolobežkovanie vyššie o ďalšiu úroveň.

Eleglide D1 Master – Balenie, špecifikácie

Na balení kolobežky sa asi toho nedá veľa vymyslieť. A načo aj, hlavná je bezpečnosť balenia. Takže overený recept veľkej krabice vyplnenej polystyrénom poslúžil dokonale svojmu účelu a z 32 kg ťažkej krabice som vydoloval nepoškodenú kolobežku.

  

Niektoré časti boli ešte dodatočne obalené, za čo dávam palec hore.

Príslušenstvo pozostáva zo štyroch inbusových kľúčov, nabíjačky a návodu. Inbusy poslúžia na prvé nastavenie polohy brzdových páčok a ovládacích prvkov tak, aby vyhovovali vášmu štýlu jazdy. Návod je stručný a prehľadný, avšak budete potrebovať aspoň základnú znalosť angličtiny. Tu je však jeden problém a to ten, že zatiaľ čo úvodný obrázok zodpovedá modelu D1 Master, vo vnútri sa nachádza rozpis ovládacích prvkov nejakého iného modelu. Rovnako sa v ňom nedočítate ani o nastaveniach elektronického ovládača kolobežky, ale o tom si povieme v ďalšej kapitole. Bez návodu sa však hravo zaobídete, no už na úvod to nevrhá najlepšie svetlo na kolobežku.

Eleglide D1 Master si môžete kúpiť v internetovom obchode Geekbuying za cenu 833.99 eur s poštovným zadarmo a dodaním z EÚ skladu.

Pre cenu 833.99 použite kupón GKB790S

Vlastnosti Eleglide D1 Master

Nižšie v tabuľke sú parametre udávané výrobcom. Pre porovnanie sú v pravom stĺpci uvedené hodnoty aj pre model D1, ktorý je konštrukčne zhodný s modelom D1 Master a môže byť zaujímavou alternatívou pre tých, ktorí si vystačia aj s o niečo slabšími parametrami.

Model Eleglide D1 Master Eleglide D1
Max. rýchlosť 55/35/20 km/h 45/25/15 km/h
Max. dojazd 80 km 70 km
Nosnosť 120 kg
Max. stúpanie 30° 25°
Batéria 48 V / 22 Ah; 1056 Wh 48 V / 18 Ah; 864 Wh
Nabíjanie 10 - 12 h 9 - 11 h
Motor 2x 500 W 1x 500 W
Pohon kolies obe kolesá zadné koleso
Kolesá priemer 10", dušové pneumatiky 85/65 R6
Brzdy mechanické kotúčové, predná 145 mm, zadná 120 mm
Osvetlenie predný svetlomet 2,4 W LED, 80°, osvetlenie 10m2
kombinované koncové/brzdové svetlo
4x obrysové svetlo so smerovkou
Hmotnosť 28,5 kg 27,5 kg
Rozmery (DxŠxV) rozložený stav 120 x 57 x 19 cm
zložený stav 115 x 21 x 38 cm
Cena (Geekbuying) 899 € 549 €

Eleglide D1 Master – Dizajn, konštrukcia

Kolobežka Eleglide D1 Master pôsobí robustne a mohutne. Aj napriek použitiu hliníkovej zliatiny v konštrukcii sa hmotnosť vyšplhala na 28,5 kg, čo rozhodne nie je málo. Akékoľvek dvíhanie alebo prenášanie v rukách je skôr otázkou nutnosti.

Konštrukcia je skladacia, ako je to pri väčšine kolobežiek zvykom. Skladací mechanizmus je robustný a nachádza sa medzi platformou na státie a predným kolesom. Osobne nie som príliš zástancom skladacích kolobežiek, no moje obavy sa ani po 500 km nenaplnili. Mechanizmus je stále rovnako pevný, bez vôle či zasekávania.

Platforma má šírku 21 cm a jej povrch je gumený s protišmykovou úpravou. Šírka je dostatočná na zmenu polohy nôh, čo oceníte na dlhších cestách. 

Riadidlá sú nastaviteľné v rozsahu 96 – 119 cm, čim sa dajú prispôsobiť rôzne vysokým jazdcom. Ani tento mechanizmus sa neukázal ako slabý prvok. Ostatné časti riadítok sú zhodné a kompatibilné s bicyklovými prvkami, takže ak by ste chceli vymeniť gripy, brzdové páčky či riadidlá, možností je takpovediac neúrekom.

Ovládacie prvky na ľavej strane: brzdová páčka na ovládanie zadnej brzdy, osvetlenie, smerovky, klaksón; na pravej strane: zapaľovanie, akcelerátor s elektronickým ovládačom a displejom, páčka na ovládanie prednej brzdy.

  

Zaujímavým prvkom je železná konštrukcia nad zadným blatníkom. Tá ho chráni a zároveň sa dá použiť ako ďalšie miesto, kde si viete uložiť nohu pri dlhšej ceste. Osobne si tu viem predstaviť upevnenie motocyklového kufra, ktorý by poslúžil pri preprave menšieho nákladu na výlet či na nákupy. Výrobca sám takéto niečo neponúka, ale šikovné slovenské ručičky by si iste poradili s montážou.

Na platforme sa nachádzajú štyri červené pozičné svetlá, v ktorých sú schované smerovky. 

Vedenie kábla ku zadnému svetlu je vyriešené trochu netradične – zbrúsením krytky jedného z pozičných svetiel. Dúfajme, že sa jedná o „vlastnosť“ predprodukčného kusu, pretože som si nevšimol žiadne tesnenie okolo kábla.

Prednej časti dominujú celkom štyri tlmiče s pružinami, ktoré majú za úlohu pohlcovať nerovnosti a udržať koleso na ceste. Mohutné 2,5“ široké koleso so zabudovaným motorom má celkový priemer 10“, a je doplnené o 145 mm brzdový kotúč, na ktorom sa nachádza jednopiestikový strmeň ovládaný lankom.

  

Zadná časť je tiež zaujímavá. Dva tlmiče sa starajú o plynulý chod a filtrovanie nerovností. Zadné koleso má rovnaké rozmery ako to predné, avšak brzdový kotúč je menší, s rozmerom 120 mm. Tiež sa v ňom nachádza 500 W motor. Nad kolesom sa nachádza pružný blatník, na ktorom je uchytené kombinované brzdové a koncové svetlo. Brzdové svetlo je výrazné a ľahko rozpoznateľné. 

  

Ak ste si všimli, že som zatiaľ nespomenul aplikáciu ani Bluetooth pripojenie, tak je to zámerne. Kolobežka Eleglide D1 Master nedisponuje ani jedným zo spomínaných. Nepovažujem to však za veľký nedostatok, pretože mobilná aplikácia má často iba „kozmetickú“ funkciu. Za praktický prínos aplikácie by som považoval elektronický zámok, avšak aj ten je iba dodatočným zabezpečením po mechanickom zámku.

Na prístup k informáciam slúži 1,38“ farebný segmentový displej. Na ňom sa dozviete aktuálnu rýchlosť, režim, stav batérie, prejdenú vzdialenosť (celkovú aj aktuálnu trasu), čas jazdy. Dodatočné nastavenia sa menia cez menu, o ktorom sa v návode nedozviete. Napríklad nastavenie tempomatu, štartu z nulovej rýchlosti či zmene km/h na MPH.

Eleglide D1 Master – Praktické skúsenosti

Prvé dojmy? Rýchlosť a poriadny ťah. Ak na Eleglide D1 Master presedláte zo slabších 250W či 500W kolobežiek, určite budete zaskočení, aký veľký rozdiel prináša táto kolobežka vo výkone. Základom je poriadne uchopiť riadidlá a zaprieť sa o platformu, potom môžete smelo vyštartovať na plný plyn s oboma motormi.

Kde si nájde kolobežka svoje miesto je premávka. Vďaka dostatočnému výkonu vyštartujete zo semaforu takmer vždy rýchlejšie ako ostatné autá. Ak vás niečo v akcelerácii predbehne, tak sú to benzínové skútre rozvozov jedla, ktorí majú väčšinou naponáhlo. S jedným takým som mal pokec na ďalších semaforoch, kde sme sa hneď dali do debaty o výkone a dynamike kolobežky :-) Maximálna rýchlosť 55 km/h je síce trochu viac, ako v meste povolených 50 km/h. Ak však chcete zapadnúť do okolitej premávky, tak budete musieť uháňať maximálkou. V tomto smere hodnotím kolobežku veľmi kladne, pretože netvoríte brzdu a potenciálnu prekážku v premávke, ale plynulo idete s davom s davom áut. Odbáčanie vľavo je tak omnoho jednoduchšie a podľa môjho názoru aj bezpečnejšie, ako keď sa „motáte“ 25 km/h pri pravom okraji.

Tu ešte spomeniem, že maximálka 55 km/h je elektronicky obmedzená. Cítiť to pri akcelerácii, kde pri dosiahnutí 55 km/h rýchlosti kolobežka náhle prestane ťahať. Rovnako to platí aj pri jazde dole kopcom, že nad touto rýchlosťou prestanú zaberať motory a všetko nad túto rýchlosť je výsledkom gravitácie.

D1 Master sa nestratí ani v lese či na poľných cestách. Treba však myslieť na to, že pneu nie sú typicky off-roadové a v zákrutách nepodržia až tak dobre ako tie na horskom bicykli.

Konštrukcia kolobežky je solídna a moje obavy zo skladacieho mechanizmu ani z výškovo nastaviteľných riadidiel sa nenaplnili. Avšak predsa len sa našla jedna drobnosť, ktorá ma pri jazde vyrušovala. Totiž, zadný blatník, ktorý je schovaný pod ochranným rámom sa pri prejazde nerovnosťami rozvibroval a buchotal o ochranný rám. Opäť len dúfam, že je to problém môjho testovacieho kusu, aj keď iný spôsob uchytenia blatníka nevidím. Toto by sa na novej kolobežke nemalo stať. Vyriešil som to vymedzením vôle pomocou molitanového pásu.

Pruženie a tlmenie

Prečo výrobca použil vpredu štyri a nie dva tlmiče s pružinami, som sa nikde nedočítal. Môj názor je taký, že štyri tlmiče majú menšiu vôľu pri prenose váhy pri brzdení a štvorica slabších pružín má vo výsledku jemnejší chod ako dve silnejšie. Prax je taká, že pruženie a tlmenie funguje dobre a poradí si s našimi zvlnenými a deravými cestami. Neraz sa mi v zákrute stalo, že som prechádzal po zvlnenom asfalte a v duchu som sa modlil, nech mi neustrelí koleso do strany, no odpruženie kolobežky udržalo obe kolesá na ceste.
Odpruženie si hravo poradí aj s retardérmi či nižšími obrubníkmi. Tu je vhodne kolobežke trochu pomôcť a pred prekážkou sa zaprieť do pruženia, aby bol prechod cez prekážku hladší. Avšak aj bez toho zvláda pruženie takéto prejazdy a takpovediac vás „nevykopne“ do vzduchu. Pri mojich 100 kg som sa niekoľko krát stretol s prepružením až na doraz, takže každá pomoc z mojej strany by mala predĺžiť životnosť tlmičov.

A rovnako dobre to funguje aj pri skokoch, či už z obrubníkov, z malých prevýšení či preskakovaní cez diery v ceste. Celkovo je tlmenie a pruženie nastavené na komfort a malo by dobre poslúžiť aj ľahším jazdcom. Tí ktorí sú na hornom váhovom limite budú musieť zapojiť aj kúsok vlastného tela.

Dojazd a dynamika

Dojazd pri modeli D1 Master deklaruje výrobca 80 kilometrov. Toto platí pri špecifických podmienkach, konkrétne rýchlosť 15 km/h, 70 kg záťaži a rovnej ceste. V reálnom svete nebude hádam nikto svojprávny jazdiť takouto kolobežkou 15 kilometrovou rýchlosťou.
Takže k reálnym číslam. Ak som sa rozhodol ísť pohodovým tempom, čo pri tejto kolobežke s príjemným odpružením považujem okolo 30-35 km/h, dosiahol som maximálny dojazd 61 km. To pri zapnutom druhom stupni, ktorý má nastavený obmedzovač na 35 km/h. Ľahší jazdci sa pri úplne rovinatej trase a bezvetrí možno dostanú ešte o kúsok ďalej. Samozrejme aj tu závisí od množstva rozbehov, no vždy som sa dostal cez 50 km bez toho, aby som pociťoval úbytok výkonu. Ten nastáva až posledné 2-3 kilometre dojazdu.
Ak sa rozhodnete využívať maximálnu rýchlosť 55 km/h, tak sa dramaticky začne znižovať aj dojazd. Minimum, čo som dosiahol pri maximálnom výkone, bolo 31 km a maximum 35 km. Opäť zavážilo, či som sa rozhodol pre trasu cez mesto, kde je množstvo križovatiek a semaforov alebo som sa vybral po rovnej trase medzi dedinami.

Ďalší typ trasy čo musím spomenúť sú kopce a stúpania. 1000W výkonu nie je spásou na všetko, no mierne stúpania kolobežka hravo zvládne rýchlosťou aj cez 50 km/h. Ak však dôjde na strmšie kopce, ako sú výjazdy na mosty – v Bratislave napríklad výjazdy na Starý most či Most Apollo, kolobežka dokázala uháňať okolo 35-40 km/h. Samozrejme som chcel nájsť kolobežke väčšiu výzvu a tak som sa vybral na bratislavský Kamzík, na ktorý som išiel zo spodnej stanice lanovky.

Táto vyše 2 km dlhá trasa má prevýšenie približne 170 výškových metrov a je výzvou pre nejedného rekreačného cyklistu, medzi ktorých sa radím aj ja. Ak som mimo formy, tak niektoré úseky jednoducho tlačím bicykel do kopca. Tento krát som však stál na opačnej strane barikády a s úsmevom na tvári som si vyšiel až hore na strmý kopec, pričom najnižšia rýchlosť bola 18 km/h.

 

Brzdy

Eleglide D1 Master je vybavená dvomi mechanickými kotúčovými brzdami. Predný kotúč má priemer 145 mm, zadný 120 mm. Pocitovo je nástup bŕzd mierny, avšak kombináciou prednej a zadnej brzdy sa dá dosiahnuť silný brzdný účinok aj pri vyššej rýchlosti. Nikdy som nemal problém ubrzdiť za brzdiacim autom, treba si však zvyknúť na to, že na brzdy treba ísť spočiatku ostrejšie a potom prípadne zvoľniť. Brzdy nemajú elektronického asistenta ani žiadny protiblokovací systém. Zablokovať predné koleso sa mi pri brzdení nepodarilo ani na mokrom povrchu. 
Brzdy hodnotím ako dostatočné, no neočakávajte „kusavý“ prejav a precíznu dávkovateľnosť ako pri špičkových hydraulikách. 

Nastavenia kolobežky

Keďže Eleglide D1 Master nedisponuje aplikáciou, všetky nastavenia sa vykonávajú pomocou elektronického ovládača. Ale ako, keď v návode nie je ani čiarka? A kde je teda sľubovaný tempomat?

Do skrytého menu sa dostanete súčasným stlačením napájacieho tlačidla a tlačidla na zmenu režimov, cez takzvané P-states. Tieto bohužiaľ nie sú spomenuté v návode, čo je na jednej strane pochopiteľné, pretože niektorými viete znefunkčniť kolobežku, no ak si chcete zapnúť tempomat, tak sa musíte preklikať na položku P-16. Po zapnutí sa tempomat automaticky aktivuje po siedmych sekundách ustálenej rýchlosti, o čom sa zobrazí aj informácia na displeji. Deaktivuje sa po stlačení brzdy alebo úplnom uvoľnení a stlačení akcelerátora.

P-9 slúži na prepnutie, či bude kolobežka akcelerovať už od nulovej rýchlosti, alebo sa budete musieť najprv sami rozbehnúť. 
Škoda, že som sa musel dopracovať k tomuto nastaveniu pátraním po stránkach predajcu a zisťovaním, čo sú tie P-states a že ich má každý výrobca inak očíslované. 

Osvetlenie

Osvetlenie cesty má na starosti LED reflektor s výkonom 2,4 W. Jeho výkon je v strede kužeľa dostatočný a je použiteľný aj na nočné jazdy po nesvetlených cestách. Výrobca však mohol siahnuť aj po výkonnejšom riešení, ktoré by dokázalo poskytnúť rovnaký výkon pri väčšej šírke.

  

Za pozičné svetlá dávam jednoznačne pochvalu, pretože byť videný je dôležitým prvkom pasívnej bezpečnosti a kolobežku je tak vidno dobre z každej strany. Za smerovky by som tiež dal rád pochvalu, pretože nápad samotný je dobrý, pretože signalizovať smerovku rukou na kolobežke má ďaleko od bezpečnej jazdy. Lenže smerovky cez deň prakticky nevidno. A po zotmení ich tiež len ťažko rozlíšite od červených pozičných svetiel.

Posúďte sami – prvý obrázok je pozičné svetlo, druhý je so zapnutou smerovkou. Rozhodne by im prospelo, keby boli oddelené od ostatných svetiel a umiestnené v prednej a zadnej časti kolobežky.

  

Eleglide D1 Master – Zhodnotenie a záver

Aký je môj ortieľ nad kolobežkou Eleglide D1 Master? Eleglide ju zostavil tak typicky čínsky. Tým sa nechcem dotknúť Číňanov, len tu máme opäť kolobežku, ktorá by mohla byť úplne super, no má niekoľko nedomyslených vecí, čo je typické pre čínskych výrobcov a najmä ich prvotiny. Zamrzia nedomyslené smerovky, neúplný návod a hrkajúci blatník, nad čím by sa dalo s ohľadom na cenu prižmúriť oko. Možno aj dve.

„Za“ jednoznačne hovorí výkon, dynamika, dojazd a správanie kolobežky na ceste. Základ je jednoducho dobrý a kolobežka vás bude určite baviť. Výkon je „tak akurát“. Nie je to šialenosť s tisíckami wattov, ale výkon je rozumne zvolený s ohľadom na možnosti a konštrukciu kolobežky. 

Ak som niekedy uvažoval nad malým mopedom na presuny po meste, táto kolobežka mi ho dokáže prakticky nahradiť. Obrovskou výhodou oproti mopedu je fakt, že sa dá ľahko uskladniť v byte.

Eleglide D1 Master si môžete kúpiť v internetovom obchode Geekbuying za cenu 905 eur s poštovným zadarmo a dodaním z EÚ skladu.

Za poskytnutie elektrickej kolobežky Eleglide D1 Master na test ďakujeme internetovému obchodu Geekbuying.

Add new comment
TOPlist