Spoločnosť ATI je jedna z vedúcich
výrobcov grafických chipov . Nvidia , ktorá sa vypustením Geforce3 postarala
o poriadny rozruch a vypustením série Ti o výkon , bola vždy o kúsok
vpredu. Keďže ATI zaostávala , rozhodla sa zasadiť tvrdý úder vypustením
nasledovných graf. kariet : Radeon 7000, Radeon 7200, Radeon 7500, a Radeon 8500! Vzhľadom na špecifikáciu a vlastnosti , ktoré tieto karty ponúkajú
, sa technológia zlepšuje s lepším modelom karty resp. vyšším číslom
modelu.
Spol.
ProCA
mi zaslala na testy model 7500 , ktorý predstavuje akúsi odľahčenú verziu
modelu 8500. Radeon 8500 mal prísť na testy tiež , zatiaľ však nedošiel.
Karta však nieje priamo od výrobcu ATI , ale značky SUPER. Vybavená je však
až nadmieru dobre : 3,6 ns pamäte Hynix (používajú sa pri ATI Radeone 8500)
, DVI Out , TV Out + káble. Poďme sa teda pozrieť , ako dopadlo 4 dňové používanie
karty aj s testmi. Recenzia je rozsiahla , tak si ju užite.....
Každá spoločnosť má vlastné
problémy - týka sa to nielen spol. ATI , ale aj Nvidie. História ATI je však
dobre známa hlavne problémami s ovládačmi , slabou tech. podporou. Grafická
karta môže byť po technologickej stránke na špičke , ale so slabou tech.
podporou a neprepracovanými ovládačmi nemá na trhu šancu. Zdá sa však ,
že sa ATI poučila a s novou sériou produktov prichádza lepšia podpora , ovládače
a starostlivosť o zákazníkov. A musím už na začiatku recenzie povedať ,
že zlepšenie v tomto smere je viac ako viditeľné.
Ak ste čakali obrázky karty ,
ktorú som testoval - opäť Vás sklamem. Na digitálny fotoaparát zatiaľ nie
sú prostriedky a na zapožičanie sa nikto nesnažil. Škoda....možno po novom
roku.
Môžeme to však nahradiť týmto
obrázkom na ktorom je Radeon 7500 priamo od ATI. Testovaný model bol v
podstate rovnaký - akurát pamäte boli 3,6 ns Hynix , vetrák rovnaký a ešte
som si všimol jeden rozdiel. Na obrázku si všimnite čierne kondenzátory s 3
bodkami na vrchu. Na testovanej karte sa nachádzali 3 ks , kým na originálnej
2 ks.
S akými vlastnosťami teda
prichádza nová ATI Radeon 7500 :
-
postavená na Radeon 7500 GPU (RV200)
-
64 MB DDR pamäte
-
podpora
dvoch monitorov (klasický vstup+výstup DVI) a Video Out
-
plná
podpora DirectX a OpenGL
-
Charisma Engine pre T&L
-
Renderovací engine založený na technológii Pixel
Tapestry
-
Technológia
Hyper Z pre dokonalú správu priep. pamäte
-
HW
DVD dekóder priamo v chipe
-
Max.
rozlíšenie 32-Bit a 2048x1536
a detailne :
CHARISMA ENGINE™
HYPER Z™ technology
PIXEL TAPESTRY™ architecture
VIDEO IMMERSION™ technology
Integrated Transformation, Clipping and Lighting
Twin Cache Architecture
SuperScalar Rendering
Single-Pass Multi-Texturing
True Color Rendering
Triangle Setup Engine
Texture Cache
Bilinear/Trilinear Filtering
Line & Edge Anti-Aliasing
Full-Screen Anti-Aliasing
Texture Compositing
Texture Decompression
Specular Highlights
Perspectively Correct Texture
Mapping
Mip-Mapping
Z-Buffering and Double-Buffering
Emboss, Dot Product 3 and Environment bump mapping
Spherical, Dual-Paraboloid and Cubic environment mapping
Fog effects, texture lighting, video textures, reflections, shadows, spotlights,
LOD biasing and texture morphing
Pozrieme sa teda
na vysvetlenie nových technológií , ktoré prináša ATI Radeon 7500 :
CHARISMA
ENGINE :
Za vlastným názvom Charisma
engine (tým myslím , že tento názov si vymyslela sama ATI) sa skrýva TCL
engine transformation , clipping , lightning. Pojem sa dá vysvetliť aj
takto : radšej než nechať , aby procesor urobil všetky kalkulácie , silný
engine urobí všetky komplexné kalkulácie TCL (transformation , clipping ,
lightning) pre 3D scénu. TCL je priamo naviazaný na určitý počet polygónov
, ktoré bude scéna obsahovať. Hoci je Charisma Engine je veľmi silným a rýchlym
geometrickým systémom , ak chceme aby bola daná scéna čistá a jemná
- počet polygónov sa zvyšuje a zaťažuje. Pozrite si detailne vrchná obrázok
s gorilami. Objekt na pravo s väčším počtom polygónov je oveľa jemnejší
a realistickejší , ako objekt na ľavo s menším počtom polygónov.
Zavedenie silných TL inštrukcií , ako Charisma engine je krokom k hrám ,
ktoré budú realistické a rýchle.
Bežnou cestou , akou vytvárajú
programátori charaktery v hrách , je použitie animácie skeletu - kostry.
Animácia skeletu znamená , keď je telo charakteru zložené zo sérií kostí
, ktoré programátori môžu animovať a tým pádom znížia objem práce o
celých 70 percent. No animácia skeletu má svoje muchy. Keď sa kosti hýbu
, vytvorí sa medzi jednotlivými kosťami medzera , ktorá je vidieť. Na charaktere
sa to prejaví v podobe menšej hranatosti. Charisma Engine aj tu pomáha - používa
techniku zvanú SKINNING , ktorá vyplní medzery , pekne ich
vyhladí. Výsledkom je to , že charakter už nieje malá hranatosť , ale pekné
oblé tvary.
Architektúra
Pixel Tapestry :
Niečo podobné , ako Charisma
Engine. Pixel Tapestry už bola zahrnutá v starých Radeon kartách. Je to
ATI-n renderovací engine , a je to v podstate systém , ktorý "nakladá"
textúry na drátený objekt , na vytvorenie realistického objektu , alebo
charakteru. Veľa hier využíva multitexturing , čo znamená , že máte na
objekte poskladaných viac textúr na seba (bump map., light map....). Veľa
grafických kariet vie vytvoriť 1 alebo 2 textúry v 1 takte , kým systém
Pixel Tapestry od ATI vie vytvoriť 3 nezávislé textúry , čo vlastne
poriadne znižuje renderovací čas.
Hyper Z:
Hyper Z je technológia od ATI pre
dokonalú správu priep. pamäte , ktorá je veľmi dôležitá. S taktovanou
pamäťou na 230 Mhz DDR , sama pamäť o sebe vie preniesť dáta do 7,4 GB/s.
S Hyper Z technológiou , pamäť je trošku napumpovaná - asi o 20 percent a
efektívne prenesie až 8,8 GB dát sa s. Veľmi dobré....
Architektúra
dvojitého zobrazenia (Dual Display Architecture) :
ATI Radeon obsahuje dva
prevodníky RAMDAC , ktoré fungujú na 350 Mhz. To znamená , že vie
obsiahnuť 2 monitory na jednej karte. Užívatelia teda môžu hrať na jednom
monitore hru , pokiaľ na druhom (v tom istom čase) budú mať klasickú plochu
napr. Windows. Okrem toho Radeon 7500 obsahuje aj DVI-I vstup pre LCD , klasický
výstup pre analógový monitor a Super VHS (S-Video) výstup pre TV , alebo
Video. Túto technológiu obhospodaruje balíček softwaru od ATI pomenovaný
pekne - HYDRAVISION.
Toľko teda k technológiám
......
SUPER ATI
Radeon 7500 opis , inštalácia , ovládače a 2D obraz
ATI Radeon 7500
došla v celkom peknej krabici , ktorá obsahovala samotnú kartu , 1xCD s ovládačmi
, 3ks káblov , čo ma potešilo (klasický kábel na pripojenie k videu ,
redukcia s S-Video na Cinch a potom cinch - cinch.) Našla sa aj redukcia z
DVI-I na klasický analóg , čo poteší dvojnásobne. Teda výbava , ako sa
patrí nato , že karta je od neznámeho výrobcu SUPER.
Karta je vybavená
veľmi dobrými TOP pamäťami Hynix 3,6 ns (64 MB DDR) , ktoré sú používané
na najsilnejšej karte od ATI - Radeon 8500. Teoreticky by mali zvládnuť min.
550 Mhz DDR frekvenciu , no sú ohlasy , že sa dosiahlo aj 600 Mhz :) Heatsink
aj s vetrákom je klasický - priamo od ATI. Možná nepoteší , že heatsink
je ku GPU prilepený.
Po zasunutí do AGP slotu a
naštartovaní PC sa karta ohlásila bez problémov a bez nich sa nabootovalo až
do systému Windows XP Prof. CZ. Vložil som CD s ovládačmi , pričom na túto
časť som bol veľmi - veľmi zvedavý.
Na moje prekvapenie sa na CD
nachádzali najnovšie ovládače (porovnával som s inetom) ako pre systém
Windows XP , tak ja pre Win9x/Me a 2000. Inštalácia celého balíku aj s
Hydravision prebehla bez problémov a po reštarte som mohol začať testovať ,
pozerať a ladiť......
Táto fáza prebehla bez
problémov , čo naznačuje , že ATI sa predsa len priučila a konečne dala do
obehu ovládače , ktoré nerobia už pri inštalácii problémy.
Vo vlastnostiach grafiky Vám
pribudne niekoľko panelov , kde si budete môcť nastaviť vlastnosti pre
rozhrania OpenGL , Direct3D , farby a mnoho iného. Pozrite si obrázky :
Pri rôznych nastaveniach , kombináciách
sa všetko dialo bez problémov. Ovládače z hľadiska vypracovania nastavení
si zaslúžia pochvalu , aj keď ladičov by potešilo viac možností na
vyladenie. Chýba napr. panel na pretaktovanie.
Obraz 2D musím ohodnotiť
ako perfektný. V porovnaní s ATI Radeonom 7500 podáva moja vlastná MSI
Geforce2 MX v 2D veľmi zahmlený obraz :(.
Zostava a testy
Na testovanie som použil nasledujúcu
zostavu , pričom v nej bol zahrnutý aj procesor AthlonXP 1900+ , ktorý tiež
zapožičala spol. ProCA. Ten by mal byť pre túto kartu až dosť dostačujúci
- teda karta nebude limitovaná slabým výkonom CPU.
AMD CPU AthlonXP 1900+ (1,6 Ghz) ,
Titan D5TB chladič , MSI K7T Turbo Raid (Bios 3.1) , 3x128 MB PQI Pamäte ,
SUPER ATI Radeon 64 MB DDR , 15 GB MAXTOR 7200 rpm HDD , CD-Rom Teac 32X + CD-RW
Sony , Zyxel USB modem , 300W zdroj EC.
ATI Radeon 7500 je z výroby
taktovaná na 270 Mhz jadro a 240 Mhz / 480 Mhz DDR pre pamäte.
Ovládače : pre Windows XP
6.13.3276 , DirectX 8.1 , VIA 4in1 4.36
Použité testy :
Pre
Direct3D : 3D
Mark 2000 , 3D Mark 2001
Pre
OpenGL : Quake3 Arena v.1.17
, , Village Mark
Dôležité
sú výstupy z programov : D3DInfo a GLinfo , ktoré
Vám doslova hodia na obrazovku , čo podporuje karta v Direct3D a pod OpenGL (tým
myslím podporu rôznych formátov textúr a veľa, veľa iných vecí - výsledky
si môžete sťiahnuť.)
3D
MARK 2000
1024x768x16
, noAA
Výsledky štandardného testu v
rozlíšení 1024x768 - všimnite si hlavne hodnoty Multitextúringu. Výsledok
však nieje nič extra....
3D Mark 2001
1024x768x32
noAA , TXC
Z výsledku v 3D marku 2001 som
tiež nebol potešený. Pre porovnanie som v detailoch pridal aj výsledok z
testu MSI Geforce 3. Na ľavej strane je ATI Radeon 7500 a na pravej Geforce3.
Aby som nezabudol pri teste Geforce3 však bol použitý slabý procesor - len
933 Mhz Duron. Poslabší bol hlavne test Point Sprites (točiaci sa kôň) kde
obraz doslova stál. Aj tu som čakal hodnoty aspoň nad 4000 bodov , keďže na
iných serveroch sa pohybovali bez pretaktovania na hranici okolo 4500 bodov.
Quake3 Arena
v. 1.17
Testoval som pri nastavení HIGH ,
bez AA s kompresiou textúr v deme001. Výsledky potešili (3x testované a
spriemerované):
640x480x32 |
143,9 Fps |
800x600x32 |
133,6 Fps |
1024x768x32 |
91,3 Fps |
1280x1024x32 |
75,8 Fps |
ATI Radeon 7500 si poradilo v
OpenGL veľmi dobre - 76 priem. snímkov na rozlíšenie 1280x1024x32bit a
detailoch HIGH je veľmi dobrý výsledok.
Village Mark
Výsledok z Village Marku. Zaujímavým
zistením bolo to , že rozdiel medzi 16 a 32 bit hĺbkou bol minimálny -
2 Fps. Všimnite si podporu 3 vrstvého multitextúringu. Geforce3 mala v tomto
teste hodnotu 56 Fps. Samozrejme však nemôžem porovnávať Geforce3 a ATI
Radeon 7500 , skôr s ATI 8500.
GLIDE Info
Uložený výstup z programu si
pozrite tu
D3D Info
D3D Info je veľmi dobrá
utilitka , ktorej výstup v html kliknite tu
Pretaktovanie
Dostávam sa k pretaktovaniu
karty. Prvé správy , ale nielen tie , ale aj tie aktuálne hovoria o veľmi
dobrej pretaktovateľnosti týchto Radeoniek 7500. Základom sú dobré pamäte
- ak máte 3,6 ns Hynix ste za vodou (možno). Teoreticky by sa z nich dalo vytiahnuť
550 Mhz DDR , ale ako som už spomínal na začiatok dostali sa aj na 600 Mhz :)
Na taktovanie som si stiahol
utilitku 3DRage Tweaker , kde sa dá nastaviť frekvencia jadra aj pamätí. Tiež
sa tu dá nastaviť Timing pamätí a tiež Memory Latency (Slow , medium , fast).
Ako som teda pretaktoval kartu ?
Podarilo sa mi ju pretaktovať na 290 jadro (išlo aj vyššie) a 265 Mhz / 530
Mhz DDR pamäte , čo by malo priniesť lepšie výsledky , ale....
ALE to som musel nastaviť TIMING
Pamätí na slow a MEM. LATENCY na medium. Ak som nastavil hodnoty max. obraz 2D
sa kazil a nebolo to stabilné. Po testoch na max. pretaktovaní sa síce výkon
dvihol (uvidíte vo výsledkoch o odstavec nižšie) , ale kvôli pomalému časovaniu
sa v podstate výkon vyrovnal klasickej 240 MHz / 480 DDR frekvencii , kde však
boli časovania pamätí lepšie. Hmm , no z toho som nebol potešený.
Pokúsil som sa vyladiť systém
na maximum , pretaktovať kartu na maximum a testnúť to znova :
AthlonaXP 1900+ (1,6 Ghz) som
nataktoval na 142 Mhz FSB , čiže na 12x142 Mhz Fsb , čo je AthlonXP 2000+ ak
sa nemýlim. Kartu na hodnoty 270/265 Mhz.
Ako vidno slabý timing urobil
svoje a rozdiel je minimálny , hoci som systém vyladil :(
V 3D Marku 2001 sa zvýšil počet
bodov o 400 bodov , čo je celkom pekné , ale na iných serveroch sa hodnoty na
klasickej frekvencii pohybovali na úrovni 4500 bodov , po pretaktovaní už ani
nehovorím.
Výsledky pod OpenGL teda v Quake3
a VillageMarku boli dokonca identické , ako pred pretaktovaním.
Jedna vec ma však na karte
prekvapila - bola pred aj po pretaktovaní studená v porovnaní s tým čo
mi urobila hoci aj nenataktovaná Geforce3. Proste je to výhoda , keď sa karta
nezahrieva a nezdvihne Vám teplotu v Case o 6 C , ako je to u už spomínanej
Geforce3.
Zaujímavé zistenie
To pretaktovanie a časovanie /
timing pamätí má prinútil k tomu , že som vyskúšal nastaviť najlepšie
timingy už pri štandardnej frekvencii. Na moje prekvapenie aj tu sa už obraz
, síce len zriedka rozpadával. Kde je teda problém ? Buď mali pamäte na
karte (síce na štandardnej frekvencii 270/240 Mhz) už z výroby nastavené nízke
timingy , lebo len tak si predstavujem to , že väčšina iných užívateľov
dosiahla na štandart. frekv. hodnoty 4500 b v 3Dmarku 2001. Buď je karta chybná
(ale nezdá sa mi) a preto nevie pri štandart. frekv. zvládnuť timingy , ktoré
by mala. Alebo je to tak urobené naschvál od výrobcu. Ako hovorím , snažil
som sa vymačkať z karty , čo sa dalo (mal som na to aj výkonný systém) ,
ale nepodarilo sa.
Zhodnotenie v hrách a
kvalita 3D obrazu
Kartu som skúšal v hrách ako
NHL2002, Baldurs Gate, Quake III , Return To Castle Wolfenstein , Aliens vs.
Predators 2 , Red Faction , Comanche 4 a musím povedať , že vo všetkých bol
framerate (počet snímkov za sekundu) aj pri najlepšom nastavení detailov
(nielen v hre , ale aj v samotných ovládačoch ) taký dobrý , že som nepocítil
ani jedno vážne cuknutie.
Kvalita obrazu 3D (pri nastavení
max. detailov hre aj v ovládačoch OpenGL) napr. v hre Return to Castle
Wolfenstein bola neskutočná , hlavne keď porovnávam s obrazom napr. mojej
Geforce2 Mx. Pár obrázkov som Vám prihodil môžete porovnávať : nastavenie
1024x768x32 , všetky det. na max. , 4xAA . A predstavte si , že sa to hýbe
bez jediného cuknutia :
Ostatné testované hry boli na
tom rovnako , žiaden zásek , problémy , vypadávanie textúr , proste bez
problémov. Predsa len vedia v ATI vyrobiť kvalitné ovládače , čo je len a
len dobré.
Pri výkone , ktorý karta podávala
v hrách som si ani nejako nevšimol vec , ktorú som spomínal v sekcii zaujímavé
zistenie. Proste všetko šľapalo tak rýchlo , že taktovať ani nemalo
zmysel.
Záver
Celkovo mám z karty , ktorá mi
prišla na testy v rozpakoch. Na jednej strane sa mi ju nepodarilo vyladiť/
nataktovať tak , ako by si to každý poriadny ladič prial , na druhú stranu
v hrách , kde sa výkon prejaví , som nepociťoval , žeby karta bola od výrobcu
nejako krátená na výkone (viz. timingy pamätí). Poďme ju však zhodnotiť
+
super 2D obraz , veľmi kvalitný 3D obraz , ovládače , karta sa nezahrieva ,
DVI-I výstup , Dual Display Architecture (možnosť 2 monitorov), software
Hydravision , pamäte 3,6 ns , cena
-
slabé resp. čudné pretaktovanie ???
Cena karty sa pohybuje okolo 7200 Sk s DPH , čo
nieje veľa vzhľadom na to , aký výkon karta poskytuje a aké má vybavenie.
Predsa len 2 monitory na jednej karte je veľmi dobrá vec.
ODPORÚČAM však radšej kupovať
Radeony 7500 , ktorých výrobca je priamo ATI . Proste žiadne MANLI , ktoré
asi nejdú dobre taktovať , hoci majú aj dobre pamäte. Čo som čítal
recenzie , tak originál od ATI s 3,6 ns pamäťami ide veľmi pekne pretaktovať
- bez problémov na 550 Mhz DDR a niektoré kúsky aj na 600 Mhz DDR.
Na záver by som ešte chcel povedať , že
Nvidia dostala v týchto kartách vrátane ATI Radeonu 8500 viac ako dobrého
konkurenta. Posledné ovládače sú na úrovni , výkon tiež , vlastnosti sú
lepšie (myslím hlavne podporu 2 monitoroc , DVI-I výstup) a aj cena je lepšia.
Add new comment