SK

Výsledky testu grafickej karty MSI GeForce3 Ti200Pro VT 64 MB

Po dlhom testovaní Vám prinášam recenziu a výsledky testov grafickej karty MSI GeForce3 Ti200Pro VT, zapožičanej od spol. PROCA. GeForce3 Ti200 je po uvedení kariet GeForce4, ale aj konkurenčných ATI Radeonov 8500 a 8500 Le zaujímavá nielen cenou, ale aj výkonom a možnosťami pretaktovania. Výsledky sú naozaj zaujímavé.

 

 Vzhľad karty

Grafická karta tentoraz nedorazila do redakcie v krabici, ale príslušenstvo bolo kompletné. Krabica je ako vždy graficky zvládnutá na jedničku. Obrázok ste si mohli všimnúť na hlavnej stránke. Revízia: 1.1

 

Kartu som mal možnosť konečne sfotiť digitálnym fotoaparátom. Dominuje jej podobne, ako pri ostatných MSI Ti a pôvodných MSI GF3 grafikách mohutné chladenie, ktoré určite nieje na škodu. Podklad karty je červený, čo sa pomaly, ale iste stáva štandardom nielen na grafických kartách, ale aj na základných doskách od spol. MSI. Poďme teda zhodnotiť chladenie. Ako som už spomenul vyššie GPU chladí aktívne chladenie resp. vetrák zapustený do heatsinku. Vetrák je podľa zelenej nálepky vybavený guličkovým ložiskom, čo by malo zaručiť lepšiu výdrž. Heatsinky na pamätiach sú klasické hliníkové obdĺžniky s rebrovaním, pričom samotné rebrá mohli byť trošku mohutnejšie. Na obrázku si môžete všimnúť, že hliníkové heatsinky pamätí sú zapustené pod chladič GPU:

Heatsink + vetrák s guličkovým ložiskom chladí GPU. Obdĺžnikovité heatsinky chladia pamäte.

Pohľad na heatsinky z boku

Veľmi dobré sú aj prídavne diery v karte, ktoré si môžete pozrieť na obrázku dole. Pre bežného užívateľa to prínos nieje, no pre ladičov a užívateľov, ktorí chcú z karty "vymačkať" maximum to je prínos. Aký? Do dierok zo zadnej strany môžete vložiť umelé držiaky, ktoré sa dávajú medzi základnú dosku a železnú dosku (na ktorú sa základná doska upevňuje). Na tieto "držiaky" potom upevníte vetrák, ktorý chladí GPU aj zozadu. Tým pádom Vám vznikne tzv. sendvičové chladenie z oboch strán (článok o tom bol na www.overclockers.com).

Grafická karta bola vybavená vstupmi aj výstupmi :

Montáž prebehla bez problémov, karta zasadla do AGP slotu na doraz a nevadili jej v ceste žiadne kondenzátory.

 

Príslušenstvo a software

Ku každej lepšej karte dostávame určitý software, či sú to ovládače , alebo nejaký program na grafiku a pod. Pribalené bolo 1 inštalačné CD s ovládačmi a utilitkami (MSI 3D Turbo , MSI Live VGA Bios) , druhé CD s MSI DVD softwarom , CD s plným softom Intervideo Winproducer a plná verzia hry Sacrifice. Nechýba dosť hrubý manuál , tiež kábliky na prepojenie Videa s kartou.

Zaujímavý je aj jumper, ktorý Vás pri neúspechu zapísania nového Biosu (cez službu MSI Live VGA Bios) chráni a ponechá pôvodný Bios. Síce som to neskúšal, ale v manuáli je to pekne graficky znázornené ( po pravde neverím službám MSI Live Bios a podobným).

 

Vlastnosti karty

- nfiniteFX™ engine pne programovateľný
- Lightspeed Memory Architecture
- Surface engine for ghig-order surfaces and patches
- Programmable Vertex Shader
- Procedural deformations
- Programmable matrix palette skinning
- Keyframe animation interpolation
- Morphing
- Efekty hmly
    - Radial
    - Elevation
    - Non-linear
- Lens effects
    - Fish eye
    - Wide angle
    - Fresnel effects
    - Water refraction

-
Programmable Pixel Shader
- Phong-style lighting for per-pixel accuracy
- Dot3 bump mapping
- Environmental bump mapping (EMBM)
- Procedural textures
- Per-pixel reflections
- HRAA--high-resolution antialiasing + Featuring Quincunx AA mode
- Integrated hardware transform engine
- Integrated hardware lighting engine
- DirectX® and S3TC® texture compression
- Dual cube environment mapping capability - Reflection maps - Accurate, real-time environment reflections
- Hardware accelerated real-time shadows

Výkon

- 3.2 billion AA samples per second fill rate
- 6.4GB/second memory bandwidth
- Lightspeed Memory Architecture amplifies memory bandwidth
- True, reflective bump mapping -- Z-correct bump mapping -- Phong-style lighting effects on bump maps with reflections
- High-performace 2D rendering engine -- Optimized for 32-, 24-, 16-, 15- and 8-bpp modes -- True-color hardware cursor with alpha -- Multi-buffering (double, triple or quad) for smooth animation and video playback
- High-quality HDTV/DVD playback
- High-definition video processor (HDVP) for full-screen, full-frame video playback of HDTV and
    DVD content -- Independent hardware color controls for video overlay -- Hardware color-space conversion (YUV 4:2:2 and4:2:0) -- Motion compensation -- 5-tap horizontal by 3-tap vertical filtering -- 8:1 up/down scaling -- Per-pixel color keying -- Multiple video windows supported for CSC and filtering -- DVD sup-picture alpha-blended compositing
- Operačné systémy
-- Windows® 2000, XP
-- Windows® NT (všetky)
-- Windows® 98, WindowsR 95
-- Linux® 
-- Mac® OS 
- API podpora
-- OpenGL® 1.3 
-- DirectX® 8.1 

Tieto údaje sú priamo zo stránky MSI. Môžeme to však napísať aj zjednodušene :

Chipset : GeForce3 Ti 200

Pamäť : 64 MB DDR 3,8 ns

Špecifikácia :
-
256-bitová architektúra , AGP 4X, 175 MHz Jadro , 400 MHz Pamäť , 57 Mil.Tranzistorov, 3.2 Billiónov za s. pri HRAA (High Resolution Anti Aliasing ), 76 GFLOPS, 6.4 GB/s. priep. pamäte
- Podpora Windows® 9x, 2000, ME, NT, XP

Features : 
- nFinite-FX™ Engine 
- Full-scene High Resolution Anti-aliasing (HRAA) 
- Lightspeed Memory Architecture™ - vysoko výkonná pamäťová architektúra.

Minimálne požiadavky na systém : 

Intel® Pentium™ II, III, 4, Celeron™, AMD-K6, K6-2, K6-III, Athlon™ alebo iné kompatibilné CPU a doska s AGP slotom
64MB Pamäte
CD-ROM 
Windows® 9x, 2000, ME, NT alebo XP

V podstate pre bežných užívateľov stačí a toto zhrnutie. 

 

Konfigurácia

Na testovanie som použil zostavu:

Základná doska MSI K7T Turbo Raid Bios 3.3, AMD AthlonXP 1600+@1800+ (144 Mhz FSB), 320 MB Sdram PQI133 (128+128+64 MB a časovanie 2-6-3-3), MSI GeForce3TI200 VT 64 MB DDR, HDD Seagate 60 GB ATA4 + MAXTOR 15 GB, CDROM Teac32x + CDRW SONY, 300 W zdroj EC, 

Ovládače + op.systém: Operačný systém Windows XP Prof. CZ, Detonátory 23.11, DirectX 8.1. Na pretaktovanie karty bola použitá utilitka Riva Tuner vo verzii RC10.

 

Použitý testovací software - benchmarky :

Aj keď nemám veľmi v láske testovacie programy 3Dmark2000, 2001 a podobné,  stále nemám premyslený konečný model s čím by sa malo testovať. Zostávam tak pri tých SW, ktoré som použil aj pri teste ATI Radeonu 7500 a MSI GeForce3. 

Pre Direct3D : 3D Mark 2000 , 3D Mark 2001

Pre OpenGL : Quake3 Arena v.1.17 , Village Mark 

No a vyskúšal som aj utilitku FRAPS , ktorá meria snímky za s. v každej hre. Dokáže zapisovať do txt. súboru snímky za každú sekundu. Nevýhodou je, že meria snímky už od začiatku vrátane, keď ste v menu hry a pod. Tak som pridal aj výstupy z hier Medal of Honor a Return to Castle Wolfenstein. Výsledky berte skôr z pohľadu informačného resp. že som to skúšal...

Dôležité sú výstupy z programov : D3DInfo a GLinfo , ktoré Vám doslova hodia na obrazovku , čo podporuje karta v Direct3D a pod OpenGL (tým myslím podporu rôznych formátov textúr a veľa, veľa iných vecí - výsledky si môžete sťiahnuť.)

!!!!!! Na koniec ešte informácia, že sa fakt snažím a sľubujem, že onedlho už budem mať premyslenú sadu benchmarkov, ktoré budú informovať o reálnom výkone karty. Tým myslím hlavne výstupy z hier (dema v nich) ako Medal of Honor, RTC Wolfenstein. Vy si potom budete môcť dané demo, z ktorého bude FPS výstup stiahnuť a tak porovnať. Takto to bude asi najlepšie aj pre Vás. Prípadné návrhy čakám v príspevkoch.!!!!

 

PRETAKTOVANIE Karty !!!

Určite ste boli zvedavý ako sa mi podarilo max. nataktovať túto kartu. Na pretaktovanie som použil klasickú utilitku Riva Tuner RC10 a v nej postupne taktoval.

GeForce3 Ti200PRO VT je štandardne taktovaná na 175 Mhz jadro a 400 Mhz (DDR) pamäte. Podarilo sa mi ju stabilne pretaktovať na 225 Mhz jadro a 520 Mhz pamäte bez pridania vetrania. Stabilitu myslím takú, že sa v obraze ani pri testoch, ani v hrách neobjavila jediná chybička. Pre tých, ktorým nevadí malá chybička v obraze - karta sa dala používať v hrách aj pri frekvencii 245 MHz jadro a 550 MHz pamäte postupne sa však obraz rozpadal a po polhodinke hry zatuhli. Určite viete, kde je chyba - áno chladenie. Karta sa pri 245/550 postupne prehriala tak, že bola príliš horúca na správnu funkčnosť. Skúšal som pridať vetrák 80mm pod kartu a výsledky už boli lepšie - hry netuhli, aj keď chyby v obraze pretrvali. 

Výsledok je teda jasný. Za bežných podmienok, bez pridania chladenia sme dosiahli frekvenciu 225/520 MHz. Pre tých, ktorí chcú ísť vyššie odporúčam odstrániť kompletne všetky heatsinky, zarovnať plochu čipu GPU, namiesto klasickej bielej použiť striebornú teplovodivú pastu. Na GPU použiť Thermaltake Crystal Orb a na pamäte poriadne heatsinky (zospodu vylapované) s hrubou základňou a vysokými rebrami. Zo zadnej strany GPU použiť umelé držiaky a upevniť vetrák. Podľa mňa by takto upravená karta zvládla aj 245/550 MHz bez problémov.

Kvalita 2D obrazu

Mnohí užívatelia nie sú spokojní s 2D obrazom grafických kariet od Nvidie. Osobne môžem zhodnotiť kvalitu 2D obrazu nášho modelu asi takto: veľmi dobrá, ale nedosahujúca kvalitu obrazu napr. uý testovanej ATI Radeon 7500, alebo kariet Matrox. Obraz je síce ostrý, ale nie taký ostrý, ako mala ATI Radeon 7500. 

Výsledky Testov:

V každom teste budete mať najprv výsledok nepretaktovanej karty, až potom výsledok po pretaktovaní.

3D Mark 2000:

Použil som štandardné nastavenie s tým, že pridal aj 2xAnti-aliasing kvôli lepšej kvalite obrazu. Táto karta by to mala zvládnuť na jedničku. Teda je to 1024x768x16bit + 2xAA

Po pretaktovaní na 225/520 MHz

3D Mark 2001:

Tu som už testoval trošku viac, v rôznych nastaveniach :

1024x768x32 bit , bez AA (štandardný test 3Dmarku 2001)

po pretaktovaní na 225/520 Mhz 

Rozdiel medzi ne a pretaktovanou grafickou kartou je okolo 500 bodov. Moja grafická karta MSI Geforce 2 MX pretaktovaná na hodnotu 245/203 MHz dosahuje hodnoty okolo 3400 bodov.

 

1024x768x32 bit , 2xAA

Jedná sa o štandardné nastavenie s pridaním 2xAnti-Aliasingu. Kvalita obrazu sa síce zvýši, ale kladie to dosť veľké nároky na výkon grafickej karty :

po pretaktovaní na 225/520 MHz

Výsledok 4978 bodov (po pretaktovaní) je veľmi dobrý. Máte tak zabezpečenú nielen kvalitu obrazu, ale aj výkon. Priemerné snimky za s. v teste s vysokými detailmi sa pohybujú okolo hodnoty 40 Fps, čo je postačujúce.

 

1024x768x32 bit , 4xAA

Jedná sa o štandardné nastavenie s pridaním 4xAnti-Aliasingu. Kvalita obrazu je pri tomto nastavení výborná, ale nárok na výkon je veľmi vysoký, čo vidno aj z výsledkov :

Môžete si všimnúť, že výsledok je bez pretaktovania veľmi slabý. Hodnoty okolo 27 fps vo vysokých detailoch sú už podľa mňa dosť nízke (aj keď pre niektorých môžu byť dostačujúce). Pozrime, čo spravilo pretaktovanie karty:

Možno povedať, že výsledok 3550 bodov po pretaktovaní je dobrý, vzhľadom na 32bit a 4xAA. Majiteľ GeForce2 MX nemá takýto výsledok ani pri lepšom pretaktovaní karty a štandardnom teste (bez 4XAA samozrejme - GF2MX nemá HW podporu AA).

 

QUAKE3 ARENA v.1.17:

Pri teste v Quake3 sa nastavili všetky možné detaily na maximum. Všetky testy prebehli 3x a spriemerovali sa.

MAX Configuration File Settings DEMO001 , bez pretaktovania , bez AA a s kompresiou textúr.

(800x600) 157.4 Fps
(1024x768) 143.1 Fps
(1280x1024) 109.1 Fps

MAX Configuration File Settings DEMO001 , s pretaktovaním na 225/520 MHz , bez AA a s kompresiou textúr.

(800x600) 159.1 Fps
(1024x768) 150.6 Fps 
(1280x1024) 123.7 Fps

Všimnite si rozdiel v pretaktovaní, hlavne s pribúdajúcim rozlíšením. Hodnota 124 Fps pri 1280x1024 a maximálnych detailoch je výborná.

MAX Configuration File Settings DEMO001 , bez pretaktovania , 4xAA a s kompresiou textúr.

 

MAX Configuration File Settings DEMO001 , s pretaktovaním na 225/520 MHz , 4xAA a s kompresiou textúr.

 

VILLAGE MARK:

Village Mark je dobrým testom. Testovalo sa však pod WindowsXP. Rozdiel v testovaní Village Markom  pod Win98 a WinXP je výrazný, o čom ste sa mohli presvedčiť aj v recenzii na Ati Radeon 7500. Preto ak si chcete výsledok porovnávať otestujte kartu tiež pod WinXP.

po pretaktovaní na 225/520 MHz

Rozdiel nieje veľký (6 fps), ale ak by sme to testovali pod Win98, výsledky by sa pohybovali okolo hodnoty 48 fps a 54 fps.

 

FRAPS v hrách MEDAL of HONOR a RTC Wolfenstein:

Fraps je utilitka, ktorou môžete vidieť a zaznamenávať snímky v hrách :

Skúšal som ju v hrách Medal of Honor a RTCWolfenstein. V oboch hrách bola grafika nastavená na maximum (myslím tým detaily) a rozlíšenie 1024x768x32bit.

Jediným problémom je asi to že sa nedá porovnať výsledok pred a po pretaktovaní. Jedine by to išlo tak, že by sa spustilo nahrané DEMO, ktoré by bolo samozrejme aj pred a po pretaktovaní rovnaké. Keď hrajete hru (hoci ten istý level) trasa, ktorú prejdete nieje nikdy totožná s tou, ktorú ste prešli pri meraní bez pretaktovania. Preto treba výsledky brať s rezervou.

Výsledky bez pretaktovania grafickej karty:

2002-03-21 01:17:04 - MOHAA
68,91,47,40,40,37,53,52,71,73,70,69,84,68,67,57,65,52,57,56,51,48,38,39,39,40 Fps

2002-03-21 01:35:05 - RTCW

73,83,91,91,90,92,91,91,53,62,81,83,72,62,72,78,77,82,68,81,59,75,79,82,89,80 Fps

Ako sa testuje priemerné Fps v hre MOHAA som zatiaľ nezistil a v RTCW sa to dá, ale dosť zložitou cestou.

Výstupy z Direct3d a Glide Info:

Výstupy si môžete stiahnuť priamo : Direct3D a Glideinfo

 

Záver

Zostáva ešte otestovať grabovanie videa cez video-in vstup, ktoré by som mal stihnúť ešte dnes. Výsledky prinesiem v samostatnom článku.

Grafická karta si viedla v testoch veľmi dobre. Inštalácia HW aj SW prebehla bez problémov, podobne si viedla v testoch. Okrem testov som vyskúšal aj hry NHL2002, Serious Sam 2, Unreal Tournament, BG2 - všetky fungovali skvelo bez problému a rýchlo.

Vzhľad a vypracovanie karty je na jedničku. Rozmermi nie je veľká a chladenie je vyriešené veľmi dobre.

Na prvom mieste je však v dnešnej dobe otázka: kúpiť, alebo nekúpiť vzhľadom k tomu, že na trh pomaly, ale isto prichádzajú nielen GeForce4 MX420/440 a 460, GeForce4 Ti 4400 a 4600. Ďalej sú tu aj veľmi dobré ATI Radeon 8500 a 8500 Le.

GeForce4 MX440 a 460 môžu mať niekde vyšší výkon, ako GF3Ti200, ale v hrách, ktoré budú založené na podpore Pixel a Vertex Shadera budú o hodne pomalšie. GF3Ti200 pritom nataktujete bez problémov na hodnotu GeForce3 Ti500.Jedine s čím sa dá porovnávať nataktovaná GeForce3 Ti200 (na Ti500) sú karty ATI Radeon 8500, 8500 Le a GeForce4 Ti 4400.

GeForce3 a pravdepodobne aj Ti200/500 sa pomaly prestanú vyrábať a preto budú asi najlepšou kúpou práve modely Ti200 a Ti500, alebo ATI 8500 Le. Ceny by mali onedlho klesnúť, pretože sa na Slovensku už objavila GF4 Ti 4400 MSI za cenu okolo 12000 Sk, čo je menej než niekde ponúkané GF3Ti500 a kto má peniaze určite si ju kúpi.

Rozhodne to je veľmi zaujímavé. Určite však veľa z Vás zvažuje aj kúpu ATI Radeona 8500.

Nakoniec ešte raz ďakujem za poskytnutie grafickej karty na testy spol. PROCA.

Add new comment
TOPlist