Juhokórejský výrobca automobilov Kia má vo svojom portfóliu viacero ekologických áut. Dva čisto elektrické modeli (e-Soul, e-Niro), ktoré dopĺňajú dva hybridy (Sorento, Niro) a tri PHEV verzie (Ceed SW, Xceed a Niro). Kto má o Eco vozidlo záujem, tak ten si u Kia rozhodne vyberie. Kia mi ponúkla na test novinku v podobe Xceed PHEV, ktorá sľubuje 59 kilometrový dojazd na elektrickú energiu.
Svetelná výška Xceedu je 184mm a získate tak 40mm navyše od klasického Ceedu. Pri výletoch na chatu alebo nerovných cestách budete toto plus pre Crossover
Dizajn
Ak by som nedostal na test auto s polepmi „Nový Xceed Plug-in hybrid” – absolútne by ste nemali šancu rozoznať PHEV od klasickej verzie. Keďže nejde o čisté elektrické auto, toto sa mu dá bez problémov odpustiť. Testované auto malo oblečný biely metalický kabát.
Xceed dizajnovo zapadá medzi Stonic a Sportage, pričom ide o štvrtého člena Ceed rodiny (Ceed, Ceed SW, ProCeed/Shooting brake). Xceed patrí navyše do rodiny Crossover áut. Osobne sa mi veľmi páči predĺžený dizajn zadnej časti ukončený dvoma zaslepenými výfukovými koncovkami, ktoré dodávajú Xceedu športovejší vzhľad.
Predĺžená zadná časť pridala k objemu zadného kufra 31 litrov oproti štandardnému Ceed. Na SW alebo ProCeed to však stále nemá – 426 litrov vs 600 litrov vs 594 litrov. Bez väčších problémov sem vpracete kočík aj s nákupom. Dizajn prednej masky je veľmi podobný so Stonicom, či Ceedom a zapadá presne medzi ich dizajn a už spomínaný Sportage.
Z pohľadu vodiča
Interiér Kia mi je pomerne blízky, hlavne vďaka tomu, že vlastním Hyundai i30 a tak po nasadnutí do Xceed som si nemusel zvykať takmer na žiadny prvok. Okrem prevodovej páky, ktorá má zbytočne dlhšiu dráhu medzi jednotlivými prevodmi mi vadilo slabé podsvietenie jednotlivých prevodových módov – slabá oranžová nebola vidieť vždy. Ovládacie prvky sú pre vodiča dobre dostupné priamo z volantu – tempomat, rádio, telefonovanie, či palubný počítač...
Stredovej konzole dominuje 12.3" displej, ktorý ma pozitívne prekvapil slušným rozlíšením a živými farbami. Rýchlosť infotainmentu je bleskurýchla a nestane sa vám, že by ste čakali na systém pokým zobrazí inú stránku. Celkovo je horná časť dobre otočená smerom k vodičovi - všetky ovládacie prvky má tak dobre na dosah.
Udržiavanie v pruhoch, stabilizačný systém, sledovanie mŕtveho uhla, nabíjanie, svetlá a otváranie kufra sú zase dostupné pod ľavou rukou. Počas jazdy nie sú práve dobre viditeľné a dostupné – to je však problémom posledných Hyundai aj Kia áut, aspoň teda pre mňa.
Xceed ponúka pomerne dostatok vnútorného priestoru pre posádku na predných sedadlách aj zadných ale jednu výtku k stredovej konzole predsa len mám. Možno to je spôsobené mojim zlým sedením a možno nie ale zvyčajne mám pravú nohu opretú o stredovú konzolu. Lenže u Xceed je zaoblenie stredovej pomerne slabé a pri dlhej ceste som to na nohe už cítil a jazda nebola až tak komfortná.
Výkon, spotreba a dojazd
Kia Xceed má dva motory – benzínový o výkone 77kw resp. 105 konských síl a elektrický motor o výkone 44kw resp. 60 koní s kombinovaným výkonom 139 konských síl s krútiacim moment 265Nm. Keďže ide o PHEV verziu máte možnosť vybrať si, či v danom momente chcete ísť na čisto elektrický pohon alebo hybridný. Treťou možnosťou je automatický režim.
Elektrický motor sám o sebe však nemá príliš veľký výkon a ak potrebujete prudšie akcelerovať, okamžite sa zapína aj benzínová 1.6tka. S ľahkou nohou dokážete jazdiť na elektrický pohon aj v diaľničnom tempe. Ak si zvolíte hybridný pohon alebo automatický režim, riadiaca jednotka bude vo väčšine situácií využívať hlavne elektrický motor. Ak si sami neprepnete na elektrický mód, auta sa správa ako čistý hybrid.
Kia udáva akceleráciu u Xceed PHEV z 0 na 100km/h presne 11 sekúnd. Pri mojom testovaní sme pri viacerých pokusoch namerali zrýchlenie za 10.3 sekudny.
A čo spotreba? Má PHEV význam? Rozhodne áno, ak dokážete priebežne nabíjať batériu, spotreba sa úplne v pohode udrží pod 4l/100 kilometrov. Počas týždňa, kedy som mal Xceed k dispozícii, som najazdil približne 800 kilometrov s finálnou priemernou spotrebou 3.98l/100 kilometrov pričom som nie vždy mal nabitú batériu na 100%. Môžem povedať, že test prebehol asi pri približne rovnakých podmienkach ako má človek, ktorý chodí do práce, na výlety s rodinou a nie vždy má čas dobiť batériu na 100% alebo byť v nákupnom centre niekoľko hodín aby sa batéria dobila.
Uvediem dva reálne príklady s ktorými sa majitelia Xceed PHEV určite stretnú.
1. U dílera Kia na Panónskej ceste som vyzdvihol Xceed s plne nabitou batériou a nastavil som si preferovaný pohon na elektrickú energiu. Ďalšou zastávkou pre nás bola Bratislavská Zoo a následne cez mesto smer Nitra resp. Galanta (D1/R1). Na batériu sme dokázali prejsť kúsok až za Senec – presnejšie sme prešli 47 kilometrovú cestu. Na diaľnici boli rýchlosti 110km/h (D1), 120km/h (R1) zbytok 50km/h a 90 km/h. Domov sme dorazili s výslednou spotrebou 2l/100 kilometrov.
2. S rodinou som sa vybral na ďalší výlet do Banskej Štiavnice. Batériu sa mi podarilo nabiť iba na 33% a využívanie pohonu som nechal v automatickom režime. Celková trasa merala 243 kilometrov a na diaľnici som mal nastavených tempomatových 130km/h + v stúpaní pred Banskou Štiavnicou som Xceed nijak nešetril. Domov sme nakoniec dorazili s výslednou spotrebou 6.1 l/100 kilometrov. Čo tak isto nie je zlé – na porovnanie Hyundai i30 s motorom 1,4 t-gdi absolvoval podobnú trasu a podobnými rýchlosťami so spotrebou viac ako 7l/100km.
Musím povedať, že ak by Kia implementovala rýchlejšie nabíjanie ako max. 3.4kWh spotreba by bola určite oveľa nižšia, pretože by ste častejšie a rýchlejšie dokázali nabiť batériu na plný stav. Ak Xceed napojíte aj na 50 kWh rýchlonabíjačku s 10% kapacitou batérie, na stojane si počkáte 2 hodiny aj 35 minút, čo je naozaj dlhá doba. Z domácej siete mi trvalo nabíjanie viac ako 7 hodín (rýchlosť nabíjania sa pohybovala v rozmedzí medzi 0.5 až 2.2 kWh). Nemáte ani možnosť dokúpiť si rýchlejšie nabíjanie ako napr. v prípade Peugeot 508SW hybrid, u ktorého dostanete za príplatok 7.4kWh nabíjanie.
Dynamika hybridného pohonu nie je zlá no stále má len 139 koní, a tomu zodpovedá aj pružné zrýchlenie, ktoré vás do sedačky rozhodne nijak nezatlačí. Zvukový prejav benzínovej 1.6 mi skôr pripomínala modernejší diesel pri prudkom zrýchlovaní, z čoho som bol trochu prekvapený.
Záver
Kia Xceed PHEV ponúka dobrý dojazd na elektrickú energiu, ktorá pri diaľničnom tempe dosiahne hodnoty okolo 35-40 kilometrov. Pri ceste mesto/diaľnica dosiahnete dojazd okolo 45 kilometrov, v meste by ste sa mali dostať kľudne nad 50 kilometrov. Toto sú už celkom slušné čísla, ktoré potešia nejedného záujemcu o PHEV auto. Rovnako aj priemerná spotreba zaujme asi viacerých – pri mojom teste som sa dostal na spotrebu 3.98 l/100km, pričom som nemal vždy na plno nabitú batériu - to sú už naozaj dobré čísla.
Do Xceedu zbalíte v pohode kočík s menším kufrom a dokážete zobrať aj rodinu na dlhší výlet. Čo sa mi však na Xceed nepáčilo je mizerná rýchlosť nabíjania – aj na rýchlonabíjačke strávite viac ako 2.5 hodiny. Vyššou rýchlosťou ako 3.4 kWh jednoducho Xceed nedokážete nabíjať. Pri celkom komforte hlavne pre vodiča je mínusom stredový panel, ktorý mne doslova vadil pre pravú nohu.
Cena testovaného vozidla je 36.600 eur – so štátnou dotáciou 5000 eur je finálna cena 31.600 eur, čo je stále o 6000 eur viac ako čisto benzínova verzia s motorom 1.4 T-GDI v rovnakej výbave. Na druhej strane pri reálnych podmienkach viete z Xceed PHEV jazdiť so spotrebou 4l/100km.
Za zapožičanie Kia Xceed PHEV ďakujeme spoločnosti KIA Motors.
Pridať nový komentár