EN

DirectX 10.1 hry pribúdajú, ATi grafiky majú výhodu

nVidia má PhysX, ATi má DirectX 10.1. Síce možno neprimerané porovnanie, no u oboch sa dá konštatovať, že len málo z nás sa s výhodou tej ktorej grafickej karty stretol u viac hier, ako by sa dalo spočítať na prstoch jednej ruky. Dnes si môžeme pozrieť, akú výhodu majú majitelia Radeon HD grafických kariet.Ako je mnohým známe, dnešné grafické karty od nVidie podporujú "iba" DirectX 10, zatiaľ čo čipy od ATi zahŕňajú už DirectX 10.1. nVidia však pridáva navyše svoju (vďaka kúpe firmy Ageia) technológiu akcelerácie fyzikálnych dejov v hrách pod názvom PhysX, na niečo podobné od ATi zatiaľ iba čakáme.

Medzi výhody ATi kariet sa dá teda zatiaľ zarátať podpora DirectX 10.1, aj keď doteraz sa táto skutočnosť prejavila v "reále" len veľmi málo. Dávnejšie tu bol Assasin´s Creed, ktorý na ATi kartách bežal viditeľne rýchlejšie a s krajším vyhladzovaním, no opravný patch túto funkcionalitu odstránil. Neskôr prišiel FarCry 2 či Stalker Clear Sky, no pre oba platí, že aktívny DirectX 10.1 režim prináša minimálne zrýchlenie.

Odvtedy však pribudli ďalšie DirectX 10.1 hry - BattleForge, Tom Clancy´s H.A.W.X a Stormrise. Práve na týchto ukazuje AMD/ATi výhodu svojich grafických čipov. V nasledujúcom videu bola použitá grafická karta Radeon HD4870 1GB, procesor Phenom II X4 940, 4GB RAM a rozlíšenie 1920x1080. Je tu demonštrovaný nárast výkonu o vyše 20% v móde DirectX 10.1 oproti DirectX 10:



Nárast je to teda veľmi pekný, škoda je, že zatiaľ je tých DirectX 10.1 hier pomenej. Podobne to však je aj s PhysX od nVidie, aj keď tam je vidieť trocha rýchlejšie rozširovanie zoznamu hier (Warmonger, GRAW2, Unreal 3, Mirror´s Edge, Star Tales, Sacred 2, Cryostasis).

Tak či onak, výkon alebo efekty navyše zadarmo vždy potešia :) Pokiaľ to ale bude iba u zlomku nových hier, tak to milá ATi/nVidia dôvodom pre kúpu novej karty nebude, a stále pôjde iba o čo najvyšší výkon za naše peniaze...

Aký názor máte vy, naši čitatelia? Je pre vás už teraz PhysX či DirectX 10.1 tým faktorom, vďaka ktorému sa rozhodnete pri výbere novej grafickej karty? Vyjadrite sa v diskusii pod článkom.
Komentáre (11)
popo666
Geek kupi hocico, na co ma prachy a co ho posunie "vyssie", bezny uzivatel si casto ani neuvedomuje, ze ma dake to physx alebo ze mu ati podporuje DX10.1. Ak dokazu obe spolocnosti spravit nieco vseobecne pouzitelne, nezavisle na kuse HW (teda ako napr AMD planuje pocitat fyziku cez OpenCL, co je narozdiel od physx otvorene prostredie) to bude prakticka vychytavka. Inak ako autor pisal, pomer vykon cena je asi hlavny tahac aspon trochu znaleho zakaznika.
skype3x3
Ja si myslim ze to je uplne jedno, aj tak s DX 11 bude treba novu grafiku :D
maugly
Teraz v tychto casoch tesne par mesiacou pred vydanim noveho DX 11 uz nieje dolezide DX 10.1 a nedovolim si tvrdit ze aj Physx to ma zratane nechajme sa prekvapit co nove prinesie nove DX a vsetky vyhody s nim spojene . Pri hrach ci DX10.1 alebo Physx podporou by som si dovolil tvrdit ze je to len o naklonnosti tej ktorej znacke a obaja vyrobcovia cakali co bude po moc nezdarenom DX10 sa rychlo chceli dostat niekde inde tak chceli ponuknut nieco lepsie obaja isli rozlicnou cestou ale myslim si ze napriek menej hram je na tom AMD/ATI lepsie mablisie k novemu API.
Mikhail
Tazko konkretne povedat...Ci ATI alebo Nvidia...je to asi skor o tych sympatiach a myslim ze len zazratych hracov, ktory para tituly ako Mirrors Edge,Dead Space,UT3 a podobne mozno prinuti podpora PhysX zakupit Nvidiu...osobne som mal mozno st hrat taky Mirrors Edge na GTX 260 a na HD 4870...vdaka PhysX to bolo na GTX-ke hodne ine kafe...Ale nemyslim ze by to bol az tak smerodatny argument n akupu tej ci tej grafiky...je to nieco podobne ako osiel a ked vysiel Crysis...len v mensom formate kde sa vsetci trieskali do PC zostav nehorazne peniaze,aby im slapal Crysis na plne detaily...Autori asi vedeli co robia a vdaka mizernej optimalizacii prihrali (aj ke dnie tak vyrazne) vyrobcom HW...Aj ked High-end netvori drvivu vacsinu predaja GK...Ja osobne sa necham prekvapit lebo si netrufam ani len odhadnut co bude dalej a co kto vymysli a vytiahne :)
Archon
Keby si dala geforce použiť čisto ako PhyX karta (ako tie prve modeli od tej odkupenej firmy) Tak by som bral R4850 + daku G9600 a tu geforce by som mal na PhysX a keby aj cuda išla, tak to využijem vo Photoshope :D
qmox
mozno to este bude nejaku tu chvilu trvat ale myslim ze ked vyjde DX11 tak to maju physix aj DX10.1 spocitane. Phisix preto ze DX11(havok) by mal priamo podporovat pocitanie fyziky cez graficku kartu , a DX10.1 pretoze nebude dostatocne rozsireny a perspektivny nato aby sa pod neho oplatilo robit hry. Uz dnes to vyzera ze je Windows 7 oblubenejsi ako Vista ktora ma rozsiritelnost na PC okolo 30% a povrava sa otom ze novy xbox bude vyuzivat prave DX11 co by malo ulahcit prechod pc titulov z konzol a naopak. Tak ci tak vyvojarom sa perspektivne neoplati robit hry pre 30% segment trhu teda za predpokladu ze Windows 7 bude taky dobry ako sa o nom hovori .
oskar
Práve kôli tomu že pre PhysX ani DX10,1 nevichádza veľa titulov, nieje to rozhodujúci faktor. Uvidíme ako sa situácia zmení po príchode DX 11. Príchod nového DX vždy znamená zmeny ako v produktoch tak v hrách to už sme mali možnosť vidieť viackrát. Čo sa tíka DX10.1 tak ten podporujú aj low-endové grafy ako HD3650 a tu naozaj neviem ako by ste to chceli využiť v dnešných hrách.
crux2005
len rýchle reakcie, @qmox, havok nie nijako spojený s Direct3D 11. Keď si to inak myslel, ok, ale tak to vyznelo. Takisto, "DX11 by mal priamo podporovať počítanie fyziky cez grafiku" - Direct3D 11 podporuje Compute shadery, pomocou ktorých sa dá všeličo "počítať" ale nie je to priamo fyzikálna engine ako PhysX. A nemyslím si, že to má PhysX spočítané - má aj svoje výhody a veľa záleží aj od toho, ako bude do vydania D3D 11 rozšírené - možno bude nakoniec počítané "cez" OpenCL alebo compute shadery. @popo666: aj AMD/ATi by mohla podporvať PhysX, problém je, že Ageiu odkúpila nVidia a že sa využíva CUDA, ktoré je "spravené na mieru" G80 architektúre. Open CL je len API, nie fyzikálny engine ako PhysX a to je rozdiel. viď - možno bude nakoniec počítané "cez" OpenCL alebo compute shadery.
MichalU
ATI bude mat DX 11.1 :D:D
Glauko
Inak aj low-end GPU S3 Graphics ("Destination 3") podporuje DirectX 10.1, ale že by im to bolo niečo platné to sa nedá povedať :D Zatiaľ. Na margo S3G a ATI(AMD) nikdy som nerozumel prečo Nvidia čo by len komerčne (na tých pár hier čo dnes je) nepodporuje DirectX 10.1.
lycan
kedy bude mat nvidia DX11 a ati DX11 ? Dakujem
Pridať nový komentár
TOPlist