EN

Xiaomi Scooter M365 - skvelá zábava na dvoch kolesách

Xiaomi kolobežka sa stala celosvetovým hitom a našťastie som aj ja dostal šancu otestovať ju. V rukách resp. pod nohami mám Xiaomi Scooter M365, na ktorom som počas testovania najazdil viac než 100 kilometrov. Čo všetko sa za týmto fenoménom vlastne schováva?
 

Xiaomi Scooter - Balenie, špecifikácie, dizajn

Z Číny k nám kolobežka pricestovala dokonca vlakom. Dodanie trvalo takmer mesiac, ale čakať sa rozhodne oplatilo. Balenie ani samotná kolobežka neprišli nijako poškodené, takže ak sa pre kolobežku rozhodnete, zvládne k nám cestu aj z ďalekého východu. 
 
 
 
V balení okrem kolobežky nájdete ešte štyri základné veci. Adaptér na nabíjanie, náhradné pneumatiky, skrutkovač a redukciu na nafúkanie kolies.
 
 
 
 
Materiál Hlinník
Farba Čierna, Biela
Veľkosť kolies 8.5"
Maximálna rýchlosť (normal/eco) 25km/h a 18km/h
Dojazd 30km
Brzdy

Predná ABS

Zadná kotúčová

Batéria 7800mAh
Vodeodolnosť IP54
Maximálne zaťaženie 100kg
Čas nabiíjania 5 hodín 30 minút
Hmotnosť 12.5kg

 

Xiaomi Scooter M365 si môžete kúpiť teraz za akciovú 343 eur cez Internetový obchod Gearbest.

 

Kolobežka sa predáva v dvoch farebných prevedeniach – v čiernom a bielom. Obidve som videl naživo a musím povedať, že mne sa osobne viac páči čierna matná verzia. K nej o trochu viac ladia červené doplnky – ochranný plášť kábla od brzdy a krytka na kolese. Biela farba je však rovnako pekná a záleží teda skôr na vašich preferenciách.
Po dizajnovej stránke je kolobežka naozaj vydarený kus a iste bude pútať veľa pozornosti okoloidúcich.
 
Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, Xiaomi Scooter nemá žiadny displej, ani ukazovatele rýchlosti či prejdenej vzdialenosti. Ploché lesklé miesto na riadidlách skrýva tri LED diódy, ktoré signalizujú stav batérie (tri plné – 100% batérie, dve plné a jedna blikajúca > 75% batérie, dve plné > 50% batérie, jedna plná a jedna blikajúca – 50%, jedna plná > 25% batérie, jedna blikajúca < 25% batérie). V tomto čiernom obdĺžniku sa v prednej časti nachádza ešte svetlo. 
 
 
Na zber údajov o prejdenej vzdialenosti slúži aplikácia Mi Home (rovnaká aplikácia slúži napríklad aj pre ovládanie Xiaomi vysávača). Tú stačí spárovať s kolobežkou cez bluetooth. Druhú aplikáciu, ktorú môžete použiť sa volá Segway-Ninebot - tá mi však po čase prestala fungovať resp. nevedela sa s kolobežkou spojiť.
 
 
 
 
Aplikácia vám okrem prejdenej vzdialenosti a aktuálnej rýchlosti (neodporúčam sledovať počas jazdy) ukazuje stav batérie (kapacitu, teplotu), možnosť zamknutia kolobežky či povolenie tempomatu. 
Ak má kolobežka dostatočne nabitú batériu stačí veľmi málo, aby ste sa mohli začať voziť. V podstate stačí priskrutkovať riadidlá o tyč riadenia, zaistiť ju pomocou poistky – tá ide zatlačiť pomerne ťažko - nebojte sa použiť trochu viac sily, zapnúť kolobežku jediným tlačidlom na hornom panele odraziť sa a pridať plyn (kolobežka sa nerozbehne ak stojíte).
 
 
 
Na riadidlách sa na ľavej strane nachádza brzda (brzdené je len zadné koleso cez kotúčovú brzdu) spolu so zvončekom a ovládanie rýchlosti je na pravej strane – to sa ovláda palcom ruky. 
 
 
 
Keď začnete na kolobežke brzdiť, rozbliká sa zadné červené svetlo umiestnené na blatníku. Tu sa rovnako nachádza „háčik“ štvorcového tvaru, o ktorý sa môžu prichytiť riadidlá (výčnelok pri zvončeku), keď chcete kolobežku prenášať. 
 
 
 

Xiaomi Scooter - Praktické skúsenosti

So Xiaomi Scootrom sa rozhodne nebudete nudiť. Na tejto kolobežke si užijete kopec srandy (možno aj preto, že sa nemusíte neustále odrážať). Pripravte sa však, že kolobežka a rovnako aj vy na nej budete magnetom pre oči okoloidúcich. Nech som sa vozil na kolobežke kdekoľvek, vždy sa za mnou ľudia otáčali. Treba si len zvyknúť, že elektrická kolobežka je ešte stále niečo menej vídané.
 
 
 
Maximálna rýchlosť, ktorú som s kolobežkou dosiahol, bola 27 km/h. Ak by ste sa takejto rýchlosti báli, môžete si priamo na kolobežke prepnúť pomalší Eco režim, ktorý automaticky obmedzený maximálnu rýchlosť na cca 18 km/h. Na prepnutie do pomalšieho režimu slúži tlačidlo pre zapnutie kolobežky (tlačidlo treba podržať, pokzm nepočujete pípnutie). Tento mód sa hodí hlavne do mesta a rušných ulíc, kde sa pohybuje viac ľudí. Dojazd je pomerne slušný, samozrejme závisí od toho, ako budete kolobežku „žmýkať“ a užívať si rýchlosť z jazdy. Možno sa to nezdá, ale 27km/h je na kolobežke slušný adrenalín.
 
 
 
Aby som preveril výdrž batérie, jazdil som vždy po rovnakej trase. Najprv som jazdil štýlom 70% plný plyn a 30% zmiešaná jazda rôznej pomalšej rýchlosti, ktorá simulovala jazdenie medzi ľuďmi. V takomto prípade som s kolobežkou najazdil niečo málo cez 20 kilometrov. Keď som štýl zmenil a 70% bola zmiešaná jazda pomalšej rýchlosti, ktorá rovnako simulovala jazdenie na ulici medzi ľuďmi a len 30% tvorilo jazdu pri plnej rýchlosti, s kolobežkou som najazdil 26 kilometrov. Dojazd je podľa mňa veľmi slušný.
Tu vás musím upozorniť na správanie batérie pri odhadovanom dojazde približne 6 kilometrov. Ak takýto stav nastane, rovno pripojte kolobežku na nabíjačku a nevyťahujte ju z domu. Pri odhadovaných 6 kilometroch sa vám obmedzí maximálna rýchlosť na 20 km/h a čím viac jazdíte, tým viac vám bude klesať maximálna povolená rýchlosť – logika tu je jasná, dostať z batérie maximum. Posledných 1 až 1.5 kilometra nejdete rýchlejšie ako chodec. Prekvapilo ma, že sa batéria nijak nedobíjala, keď som sa na kolobežke sám odrážal nohou. Naviac to nebude pohodlné ani ľahké, pretože Xiaomi Scooter nie je na to stavaný – odpor kolies je väčší ako u bežnej kolobežky. 
Táto kolobežka prekvapí možno aj tým, že má ABS systém. Zadná kotúčová brzda brzdí vždy na 100%. ABS funguje len na prednom kolese, ktoré brzdí tým, že obmedzí výkon na minimum a dávkuje jeho výkon prerušovane.
 
 
 
Kolesá kolobežky nemajú žiadne tlmenie, preto ak vo veľkej rýchlosti nabehnete na hrboľ alebo menší výtlk, riadne to pocítite. 
V úvode som spomínal, že má kolobežka tempomat, ktorý si viete aktivovať resp. povoliť cez aplikáciu Mi Home. Pri jazde sa tempomat aktivuje ak po dobu troch sekúnd podržíte páčku rýchlosti v konštantnej polohe. Na trochu nerovnej ceste je to celkom výzva. Rovnako ako v aute aj tu stačí pridať plyn alebo ťuknúť na brzdu a tempomat sa vypne.
Osobne by som vám odporučil si po pár najazdených kilometroch zoštelovať brzdu, ktorá po úvodnom „sadnutí“ na kotúč potrebuje trochu doladiť. Najväčším problémom môže byť pomerne rýchly nástup brzdného účinku po stlačení brzdy.
 
 
 
Samozrejme si skontrolujte aj tlak v pneumatikách, ktorý by mal byť nasledovný:
 
Hmotnosť Predné koleso Zadné koleso
50-70kg 35-40 psi 40-50 psi
70-90kg 40-45 psi 45-55 psi
90-100kg 45-50 psi 50-60 psi
Nad 100kg 50-55 psi 60-65 psi
 
Kolobežka ponúka aj rekuperáciu energie resp. nabíjanie batérie počas brzdenia, alebo keď idete na nej dole kopcom. V aplikácii si môžete vybrať medzi tromi režimami. Osobne by som vám odporučil používať najslabší režim a to z dvoch dôvodov. Rekuperácia pri najsilnejšom režime vám nepridá výdrž v kilometroch, možno 1 kilometer a navyše vás bude tento režim až príliš brzdiť keď pustíte plyn. Pre pohodlnú jazdu, kedy sa chcete trochu spoľahnúť na dojazd na voľnobehu, bude najlepší najslabší režim.  
 
 
 

Xiaomi Scooter - MHD vs kolobežka

Xiaomi Mi Scooter som podrobil azda najväčšiemu testu do akého kolobežka mohla ísť. Bratislavská MHD - presnejšie MHD číslo 201. Trasa od hlavnej železničnej stanice po Apollo Business Centrá. Ak náhodou túto trasu poznáte viete, že je niekedy nočnou morou. Hlavne v poobedňajších hodinách môžete v trolejbuse ľakho stráviť 25 minút.
Priemerná cesta 201 trvala v ranných hodinách takmer 16 minút a cesta späť 23 minút. Kolobežkou som to zvládol v priemere o 5-6 minút skôr v poobedných hodinách. Navyše je človek aspoň na čerstvom vzduchu a nemusí sa trápiť v preplnenom a častokrát neklimatizovanom autobuse. V ranných hodinách bol čas takmer rovnaký.
Najväčším nepriateľom Xiaomi Mi Scootra sú ľudia na chodníkoch, ktorým sa treba vedieť vyhnúť. Preto by som neodporúčal využívať maximálnu rýchlosť kolobežky práve na chodníkoch – sem sa skôr hodí obmedzený rýchlostný režim, kedy skôr dokážete zareagovať na okoloidúcich.
 
 
 

Xiaomi Scooter - Nabíjanie

Batéria Xiaomi Scooter má kapacitu 7800mAh a ak budete batériu kolobežky nabíjať takmer z nuly na plnú kapacitu, budete potrebovať takmer 5h nabíjania. V tabuľke si môžete pozrieť priebeh nabíjania z 5% po 100%. Z tabuľky sa tak dá ľahko vyčítať kolko času na nabíjanie potrebujete pri akej kapacite batérie. Nabíjanie batérie je tak rýchlejšie ako uvádza výrobca (5h 30 minút).

Čas nabíjania % batérie
Začiatok nabíjania 5%
22 min 30%
1 hodina 50%
1 hodina 43 minút 57%
2 hodiny 7 minút 61%
3 hodiny 18 minút 83%
3 hodiny 50 minút 92%
4 hodiny 3 minúty 95%
4 hodiny 42 minút 100%
 

Xiaomi Scooter - Zhodnotenie, záver

Xiaomi Scooter si ma získal už po pár minútach. Okrem toho, že je kolobežka zábavná, dokáže vám ušetriť aj kopu času, ak sa potrebujete rýchlo prepraviť na miesto, ktoré nie je ďalej ako pár kilometrov. Mne osobne nevadilo absolvovať na kolobežke ani 6-8 kilometrové vzdialenosti.
Na kolobežke mi prekážala iba jedna vec - absencia tlmičov, ktoré by boli schopné absorbovať aspoň drobné nerovnosti terénu - pri vyšších rýchlostiach je cítiť v nohách a v rukách každú nerovnosť na chodníku či ceste. 
Dojazd Xiaomi Scooter je dostatočný a pri jazdení v meste viete poľahky dosiahnuť dojazd 30 kilometrov. Ak budete mať aj vyšší nájazd resp. kratšiu výdrž batérie tak to nevadí. Z 0% na 100% ju nabijete za necelých 5 hodín – ideálne nechať nabíjať kolobežku v noci.
Kvalita prevedenia je skvelá a jediné mínus by som dal pneumatikám, ktoré sú náchylné na defekt a ventilom, cez ktoré sa pomerne ťažko dofúkavajú kolesá. Napriek týmto mínusom si kolobežka odnáša ocenenie tip redakcie.
 
 
 
Plusy Mínusy
Dizajn Pre niekoho hmotnosť
Kvalita spracovania Pneumatiky náchylné na defekt
Dojazd Prístup k ventilu kolies
Cena Absencia tlmičov
Fun factor  
 
 
 
 
 
Komentáre (19)
m2fizy
Osobne niesom majitel tejto kolobezky ale zrovna tento model ma jeden moj znamy. A teda dokazem ponuknut par "osobnych" skusenosti z realneho "provozu". 1) neviem ci je to chyba "skladnenia" alebo samotnej konstrukcie ... ale ako je v clanku spominane a hlavne v minusoch ... defekty na pneumatikach su viac ako caste ... konkretne na spominanom modeli ... neviem ci sa jedna o vyrobnu chybu alebo chybu danneho kusu, kedze "nas" asi znacnu dobu stal na sklade (kupovany v akcii minuly rok cca okolo oktobra novembra, mozno kus skor) a asi mal "znacne" prelezanu zadnu pneumatiku ... kedze na tej bol defekt uz asi 7x opravovany a to som asi aj malo povedal ... momentalne kolobezka opat nepojazdna (opat defekt zadneho kola) ... vyriesene "plnou" pneumatikou ... zatial neosadena ... uvidime co to pomoze. 2) presne ako je pisane ziadne "pruzenie" = klby a hlavne kolenne dostavaju slusne zabrat ... ale pokial clovek na tom "vie" jazdit ... moze "sam robit pruzenie". 3) no osobne vazim cez 110kg ... ta rychlost a ani dojazd zdaleka neodpovedaju skutocnosti ... a nie len pre moju hmotnost ... majitel ma cca 80 kg aj menej ... a 30 km na tej kolobezke v zivote nedokazal prejst. Urcite to nebude stylom jazdy, kedze ten je stale "rozny" kedze sa kolobezka vyuziva v realnej prevadzke a realnom zivote ... kde nejde vzdy vsetko "rovnako nasimulovat". Realny dojazd ... cca 20 km (max 25). 4) k nabijaniu sa nejdem vyjadrovat, kedze to som realne nikdy "nesledoval" resp. nemeral. 5) k tej aplikacii "segway" ... no ono bol problem s jednym telefonom to sparovat ... ale "normalne" telefony su uplne v poriadku ... sparovane so samsungom (a mozno inymi ale to si nespomeniem), vsetko ide ako ma. Problem skor nastal ... ked sa kolobezka neustale odpajala od danneho "nestandartneho" telefonu, s ktorym sa ju nepodarilo plnohodnotne sparovat. Vtedy to bol naozaj problem kedze sa najskor sparovali ... zacalo sa "nastavovanie" kolobezky cez smartfon ... no nasledne po "skuskach" ... sa telefon odpojil ... nestalo sa to raz ... skor to bolo pravidlo. Najvacsi problem nastal vtedy ked sme "nahodou" kolobezku s "nepodarenym sparovanym telefonom" zablokovali ... kolobezka nepouzitelna ... telefon tiez (kedze ho neustale odpajalo!) ... a naviac sa nedala sparovat s inym telefonom ... to Vam bola komedia :D ... ale v pohode nakoniec sme to neako po 2 hodkach rozchodili ... zazrak :D Kazdopadne zaujimava "hracka" ... osobne by som ju asi nedoporucil ... resp. iba osobe, ktora ju naozaj plnohodnotne a dlhodobo dokaze vyuzivat ... Po case Vas to omrzi ... a hracka za 350€ co len tak "stoji" v kute mi prijde ako "draha hracka". Doporucam dokupenie sedla ... a mozno ze to budete viac a dlhodobejsie vyuzivat. Za najvacsie minus pokladam hlavne "sedadlo", ktore tam nieje (jasne je to kolobezka tak pre co sedadlo ???) ... no skuste na tom stat cca tych 30 km do prace ... a nasledne 30 km z prace ... uz Vas vidim ako Vam to sedadlo chybat nebude (kazdopadne sedlo je ako volitelne prislusenstvo a je tu moznost si ho dokupit). Dalej je to urcite nekvalita spracovania kolies ... kedy mnou spominany (aj v recenzii) problem pretrvava aj po castej a vzdy kvalitnej "oprave" pneumatik. Naviac "nam" z kolies priamo trcia kordy ... WTF !!!, ktore taktiez urcite neprispievaju k "dlhotrvacnosti" riesenia (to je ale mozno dosledok dlheho statia skladom). Plus je naopak kvalita spracovania (minimalne konstrukcia) a samozrejme "pojazdnost" ... no a samozrejme "nabijanie" (resp. recyklacia) ... kedy nemakate sam ... ale maka za Vas bateria. Tot asi tolko co ma len tak z hlavy napadlo ... narychlo. PS: a to nehovorim o tom ze za dazda / snehu / co i len mierneho dazda / naprsane ... sa odporuca kolobezku "neprevadzkovat".
Lukáš Lancz
sedadlo sa da dokupit
m2fizy
ano viem ... aj som to tam uviedol ... "Za najvacsie minus pokladam hlavne "sedadlo", ktore tam nieje (jasne je to kolobezka tak pre co sedadlo ???) ... no skuste na tom stat cca tych 30 km do prace ... a nasledne 30 km z prace ... uz Vas vidim ako Vam to sedadlo chybat nebude (kazdopadne sedlo je ako volitelne prislusenstvo a je tu moznost si ho dokupit)"
Dana

Mohli by ste mi poradiť, kde sa dá sedadlo dokúpiť? Ďakujem

Andreas

Ako sa dá ísť 30 km do práce či z práce na kolobežke, ktorá má reálny dojazd 20 km?

risomas
prakticke skusenosti po 2k: kolobezka je super ale: 1) hned po kupe vymente sroby na zadnom blatniku za sroby so sirokou hlavickou inak sa vam bladnik po cca 500km ulomi (novy s lepsim uchopenim stoji do 20$) 2) skontrolujte si kablik ku zadnemu svetlu mne sa dotikal pneu 3) na nete sa da dokupit kopec doplnov napr aj podlozka k zalamovaciemu klbiku aby to nemalo volu. Vylepsene niektore skrutky ... 4) vymena pneu (najme prednej) vyzaduje znacnu cast nadavok ale da sa to zvadnut doma 5) k dispozicii su jemne aj viac modifikovane fw zvysujuce max rychlost cez 30kmh aj vykon - da sa ist potom aj do pomerne prudkych kopcov.
m2fizy
k tej vymene ... sa da len "prikyvovat" ... lebo ten "argument" o nadavkach je uplne presny. ostatne spominane netusim ... kedze na kolobezke je neustale "defekt".
Lajos
Na ktorej? Na tej čo ani nemáš?
Anonymný
kebyze sa mi v tom vybije baterka da sa tam zapojit powerbanka ako k mobilu?
Anonymný
Po 700km žiaden defekt a to som chodil naozaj všade...
m2fizy
Ako hovoril som ze sa mozno jedna o "sporadicku" chybu ... ale bola taktiez uvedena v recenzii (takze asi to nebude az taka banalita). No treba doplnit ze sa jednalo o "skladovu" kolobezku ... a teda znacne dlho asi bola skladom na "rovnakom" mieste ... a je mozne ze sa pneu "prelezala". Tie kordy kazdopadne trcia ... a to je real ... not fake. Taktiez je real ze ten defekt tam je ... takze asi tak ... zalezi asi od kusu ... v recenzii som ale videl ze dostal nahradne pneu ... takze asi pohoda.
Lukáš Lancz
nahradne su sucastou balenia
m2fizy
ano videl som v recenzii ... ... no povodne to tak nebolo ... a "nasa" bola kupena zo "stojakov na sklade" a bez nahradnych gum ... ... asi nasledne zistili ze je takyto problem ... tak zacali dodavat dalsie resp. "neprelezane".
Mirec
Tie nahradne pneu niesu v baleni ked je to verzia pre CN sa mi zda. Kupil som ju zene beha stym do mesta a super prakticke hlavne po BA kde su zacpi. Zatial iba 120km cca a bez defektu. Tak isto dojazd v jej pripade je urcite cez 30km ,ale ma okolo 55kg. Dokupil som nerezovu ochranu baterky zo spodu, ochranu kabla na zadne svetlo ten sa inak dere a vlozku do skladacieho mechanizmu nech sa netlce zelezo o zelezo. To je taky zaklad nech vydrzi co najdlksie...
matez
ahojte, pouzivam od decembra (darcek pod stomcek) realne od cca marca do a z prace a do obchodu (cca 12km). Vaha cca 90kg + oblecenie, nakup takze cca 100kg. Na eko mode max 20km/hod to svieti ta zelena led dojazd cca 25km prve tri mesiace, potom som prepol klasiku 25-27km/hod dojazd cca 18-20 km. Kazdy prac. den pouzivam nonstop!! Nabijam kazdy den, nabija sa cca 4 hod. a bateraka je teraz po 7-8 mesiacoch pouzivania u vyslahana na ekonode prejdem max 20km a normal mod cca 15 km. Defekt nonstop kadzy tyzden jeden-dva :/ a to jazdim po cyklotrasach ale vyriesil som to plnou pneu a kolobezka vyrazne spomalila... ale stale jazdi a do prace to mam stale lepsie ako sa tlacit v mhd a cakat v zapche...
Zoe

vyzera to velmi zaujimavo.Osobne milujem kolobežky a v tuto chvili si brusim zuby na skladaciu kolobežku model Kostka Tour. Na jar si ju chcem kupit

Dana

Prosím vás, kde je možné dokúpiť ku kolobežke sedadlo? Ďakujem

Bianca Harringhton

za mna vyhrava jedine Micro skladacia kolobežka

Nicolas

Ako zistím že mám defekt ?

Pridať nový komentár
TOPlist