Xiaomi kolobežka sa stala celosvetovým hitom a našťastie som aj ja dostal šancu otestovať ju. V rukách resp. pod nohami mám Xiaomi Scooter M365, na ktorom som počas testovania najazdil viac než 100 kilometrov. Čo všetko sa za týmto fenoménom vlastne schováva?
Xiaomi Scooter - Balenie, špecifikácie, dizajn
Z Číny k nám kolobežka pricestovala dokonca vlakom. Dodanie trvalo takmer mesiac, ale čakať sa rozhodne oplatilo. Balenie ani samotná kolobežka neprišli nijako poškodené, takže ak sa pre kolobežku rozhodnete, zvládne k nám cestu aj z ďalekého východu.
V balení okrem kolobežky nájdete ešte štyri základné veci. Adaptér na nabíjanie, náhradné pneumatiky, skrutkovač a redukciu na nafúkanie kolies.
Materiál | Hlinník |
Farba | Čierna, Biela |
Veľkosť kolies | 8.5" |
Maximálna rýchlosť (normal/eco) | 25km/h a 18km/h |
Dojazd | 30km |
Brzdy |
Predná ABS Zadná kotúčová |
Batéria | 7800mAh |
Vodeodolnosť | IP54 |
Maximálne zaťaženie | 100kg |
Čas nabiíjania | 5 hodín 30 minút |
Hmotnosť | 12.5kg |
Xiaomi Scooter M365 si môžete kúpiť teraz za akciovú 343 eur cez Internetový obchod Gearbest.
Kolobežka sa predáva v dvoch farebných prevedeniach – v čiernom a bielom. Obidve som videl naživo a musím povedať, že mne sa osobne viac páči čierna matná verzia. K nej o trochu viac ladia červené doplnky – ochranný plášť kábla od brzdy a krytka na kolese. Biela farba je však rovnako pekná a záleží teda skôr na vašich preferenciách.
Po dizajnovej stránke je kolobežka naozaj vydarený kus a iste bude pútať veľa pozornosti okoloidúcich.
Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, Xiaomi Scooter nemá žiadny displej, ani ukazovatele rýchlosti či prejdenej vzdialenosti. Ploché lesklé miesto na riadidlách skrýva tri LED diódy, ktoré signalizujú stav batérie (tri plné – 100% batérie, dve plné a jedna blikajúca > 75% batérie, dve plné > 50% batérie, jedna plná a jedna blikajúca – 50%, jedna plná > 25% batérie, jedna blikajúca < 25% batérie). V tomto čiernom obdĺžniku sa v prednej časti nachádza ešte svetlo.
Na zber údajov o prejdenej vzdialenosti slúži aplikácia Mi Home (rovnaká aplikácia slúži napríklad aj pre ovládanie Xiaomi vysávača). Tú stačí spárovať s kolobežkou cez bluetooth. Druhú aplikáciu, ktorú môžete použiť sa volá Segway-Ninebot - tá mi však po čase prestala fungovať resp. nevedela sa s kolobežkou spojiť.
Aplikácia vám okrem prejdenej vzdialenosti a aktuálnej rýchlosti (neodporúčam sledovať počas jazdy) ukazuje stav batérie (kapacitu, teplotu), možnosť zamknutia kolobežky či povolenie tempomatu.
Ak má kolobežka dostatočne nabitú batériu stačí veľmi málo, aby ste sa mohli začať voziť. V podstate stačí priskrutkovať riadidlá o tyč riadenia, zaistiť ju pomocou poistky – tá ide zatlačiť pomerne ťažko - nebojte sa použiť trochu viac sily, zapnúť kolobežku jediným tlačidlom na hornom panele odraziť sa a pridať plyn (kolobežka sa nerozbehne ak stojíte).
Na riadidlách sa na ľavej strane nachádza brzda (brzdené je len zadné koleso cez kotúčovú brzdu) spolu so zvončekom a ovládanie rýchlosti je na pravej strane – to sa ovláda palcom ruky.
Keď začnete na kolobežke brzdiť, rozbliká sa zadné červené svetlo umiestnené na blatníku. Tu sa rovnako nachádza „háčik“ štvorcového tvaru, o ktorý sa môžu prichytiť riadidlá (výčnelok pri zvončeku), keď chcete kolobežku prenášať.
Xiaomi Scooter - Praktické skúsenosti
So Xiaomi Scootrom sa rozhodne nebudete nudiť. Na tejto kolobežke si užijete kopec srandy (možno aj preto, že sa nemusíte neustále odrážať). Pripravte sa však, že kolobežka a rovnako aj vy na nej budete magnetom pre oči okoloidúcich. Nech som sa vozil na kolobežke kdekoľvek, vždy sa za mnou ľudia otáčali. Treba si len zvyknúť, že elektrická kolobežka je ešte stále niečo menej vídané.
Maximálna rýchlosť, ktorú som s kolobežkou dosiahol, bola 27 km/h. Ak by ste sa takejto rýchlosti báli, môžete si priamo na kolobežke prepnúť pomalší Eco režim, ktorý automaticky obmedzený maximálnu rýchlosť na cca 18 km/h. Na prepnutie do pomalšieho režimu slúži tlačidlo pre zapnutie kolobežky (tlačidlo treba podržať, pokzm nepočujete pípnutie). Tento mód sa hodí hlavne do mesta a rušných ulíc, kde sa pohybuje viac ľudí. Dojazd je pomerne slušný, samozrejme závisí od toho, ako budete kolobežku „žmýkať“ a užívať si rýchlosť z jazdy. Možno sa to nezdá, ale 27km/h je na kolobežke slušný adrenalín.
Aby som preveril výdrž batérie, jazdil som vždy po rovnakej trase. Najprv som jazdil štýlom 70% plný plyn a 30% zmiešaná jazda rôznej pomalšej rýchlosti, ktorá simulovala jazdenie medzi ľuďmi. V takomto prípade som s kolobežkou najazdil niečo málo cez 20 kilometrov. Keď som štýl zmenil a 70% bola zmiešaná jazda pomalšej rýchlosti, ktorá rovnako simulovala jazdenie na ulici medzi ľuďmi a len 30% tvorilo jazdu pri plnej rýchlosti, s kolobežkou som najazdil 26 kilometrov. Dojazd je podľa mňa veľmi slušný.
Tu vás musím upozorniť na správanie batérie pri odhadovanom dojazde približne 6 kilometrov. Ak takýto stav nastane, rovno pripojte kolobežku na nabíjačku a nevyťahujte ju z domu. Pri odhadovaných 6 kilometroch sa vám obmedzí maximálna rýchlosť na 20 km/h a čím viac jazdíte, tým viac vám bude klesať maximálna povolená rýchlosť – logika tu je jasná, dostať z batérie maximum. Posledných 1 až 1.5 kilometra nejdete rýchlejšie ako chodec. Prekvapilo ma, že sa batéria nijak nedobíjala, keď som sa na kolobežke sám odrážal nohou. Naviac to nebude pohodlné ani ľahké, pretože Xiaomi Scooter nie je na to stavaný – odpor kolies je väčší ako u bežnej kolobežky.
Táto kolobežka prekvapí možno aj tým, že má ABS systém. Zadná kotúčová brzda brzdí vždy na 100%. ABS funguje len na prednom kolese, ktoré brzdí tým, že obmedzí výkon na minimum a dávkuje jeho výkon prerušovane.
Kolesá kolobežky nemajú žiadne tlmenie, preto ak vo veľkej rýchlosti nabehnete na hrboľ alebo menší výtlk, riadne to pocítite.
V úvode som spomínal, že má kolobežka tempomat, ktorý si viete aktivovať resp. povoliť cez aplikáciu Mi Home. Pri jazde sa tempomat aktivuje ak po dobu troch sekúnd podržíte páčku rýchlosti v konštantnej polohe. Na trochu nerovnej ceste je to celkom výzva. Rovnako ako v aute aj tu stačí pridať plyn alebo ťuknúť na brzdu a tempomat sa vypne.
Osobne by som vám odporučil si po pár najazdených kilometroch zoštelovať brzdu, ktorá po úvodnom „sadnutí“ na kotúč potrebuje trochu doladiť. Najväčším problémom môže byť pomerne rýchly nástup brzdného účinku po stlačení brzdy.
Samozrejme si skontrolujte aj tlak v pneumatikách, ktorý by mal byť nasledovný:
Hmotnosť | Predné koleso | Zadné koleso |
50-70kg | 35-40 psi | 40-50 psi |
70-90kg | 40-45 psi | 45-55 psi |
90-100kg | 45-50 psi | 50-60 psi |
Nad 100kg | 50-55 psi | 60-65 psi |
Kolobežka ponúka aj rekuperáciu energie resp. nabíjanie batérie počas brzdenia, alebo keď idete na nej dole kopcom. V aplikácii si môžete vybrať medzi tromi režimami. Osobne by som vám odporučil používať najslabší režim a to z dvoch dôvodov. Rekuperácia pri najsilnejšom režime vám nepridá výdrž v kilometroch, možno 1 kilometer a navyše vás bude tento režim až príliš brzdiť keď pustíte plyn. Pre pohodlnú jazdu, kedy sa chcete trochu spoľahnúť na dojazd na voľnobehu, bude najlepší najslabší režim.
Xiaomi Scooter - MHD vs kolobežka
Xiaomi Mi Scooter som podrobil azda najväčšiemu testu do akého kolobežka mohla ísť. Bratislavská MHD - presnejšie MHD číslo 201. Trasa od hlavnej železničnej stanice po Apollo Business Centrá. Ak náhodou túto trasu poznáte viete, že je niekedy nočnou morou. Hlavne v poobedňajších hodinách môžete v trolejbuse ľakho stráviť 25 minút.
Priemerná cesta 201 trvala v ranných hodinách takmer 16 minút a cesta späť 23 minút. Kolobežkou som to zvládol v priemere o 5-6 minút skôr v poobedných hodinách. Navyše je človek aspoň na čerstvom vzduchu a nemusí sa trápiť v preplnenom a častokrát neklimatizovanom autobuse. V ranných hodinách bol čas takmer rovnaký.
Najväčším nepriateľom Xiaomi Mi Scootra sú ľudia na chodníkoch, ktorým sa treba vedieť vyhnúť. Preto by som neodporúčal využívať maximálnu rýchlosť kolobežky práve na chodníkoch – sem sa skôr hodí obmedzený rýchlostný režim, kedy skôr dokážete zareagovať na okoloidúcich.
Xiaomi Scooter - Nabíjanie
Batéria Xiaomi Scooter má kapacitu 7800mAh a ak budete batériu kolobežky nabíjať takmer z nuly na plnú kapacitu, budete potrebovať takmer 5h nabíjania. V tabuľke si môžete pozrieť priebeh nabíjania z 5% po 100%. Z tabuľky sa tak dá ľahko vyčítať kolko času na nabíjanie potrebujete pri akej kapacite batérie. Nabíjanie batérie je tak rýchlejšie ako uvádza výrobca (5h 30 minút).
Čas nabíjania | % batérie |
Začiatok nabíjania | 5% |
22 min | 30% |
1 hodina | 50% |
1 hodina 43 minút | 57% |
2 hodiny 7 minút | 61% |
3 hodiny 18 minút | 83% |
3 hodiny 50 minút | 92% |
4 hodiny 3 minúty | 95% |
4 hodiny 42 minút | 100% |
Xiaomi Scooter - Zhodnotenie, záver
Xiaomi Scooter si ma získal už po pár minútach. Okrem toho, že je kolobežka zábavná, dokáže vám ušetriť aj kopu času, ak sa potrebujete rýchlo prepraviť na miesto, ktoré nie je ďalej ako pár kilometrov. Mne osobne nevadilo absolvovať na kolobežke ani 6-8 kilometrové vzdialenosti.
Na kolobežke mi prekážala iba jedna vec - absencia tlmičov, ktoré by boli schopné absorbovať aspoň drobné nerovnosti terénu - pri vyšších rýchlostiach je cítiť v nohách a v rukách každú nerovnosť na chodníku či ceste.
Dojazd Xiaomi Scooter je dostatočný a pri jazdení v meste viete poľahky dosiahnuť dojazd 30 kilometrov. Ak budete mať aj vyšší nájazd resp. kratšiu výdrž batérie tak to nevadí. Z 0% na 100% ju nabijete za necelých 5 hodín – ideálne nechať nabíjať kolobežku v noci.
Kvalita prevedenia je skvelá a jediné mínus by som dal pneumatikám, ktoré sú náchylné na defekt a ventilom, cez ktoré sa pomerne ťažko dofúkavajú kolesá. Napriek týmto mínusom si kolobežka odnáša ocenenie tip redakcie.
Plusy | Mínusy |
Dizajn | Pre niekoho hmotnosť |
Kvalita spracovania | Pneumatiky náchylné na defekt |
Dojazd | Prístup k ventilu kolies |
Cena | Absencia tlmičov |
Fun factor |
m2fizy
Lukáš Lancz
m2fizy
Dana
Mohli by ste mi poradiť, kde sa dá sedadlo dokúpiť? Ďakujem
Andreas
Ako sa dá ísť 30 km do práce či z práce na kolobežke, ktorá má reálny dojazd 20 km?
risomas
m2fizy
Lajos
Anonymný
Anonymný
m2fizy
Lukáš Lancz
m2fizy
Mirec
matez
Zoe
vyzera to velmi zaujimavo.Osobne milujem kolobežky a v tuto chvili si brusim zuby na skladaciu kolobežku model Kostka Tour. Na jar si ju chcem kupit
Dana
Prosím vás, kde je možné dokúpiť ku kolobežke sedadlo? Ďakujem
Bianca Harringhton
za mna vyhrava jedine Micro skladacia kolobežka
Nicolas
Ako zistím že mám defekt ?