EN

Recenzia performance kariet: Radeon HD 5850 a GeForce GTX 470

V dnešnej recenzii sa budem komplexne venovať dvom performance grafickým kartám, ktoré sú založené na prvých Direct3D 11 kompatibilných čipoch od svojich výrobcov - AMD/ATi a nVidia - Radeon HD 5850 a GeForce GTX 470.


Úvod

Radeon HD 5850 je už relatívne dlho na trhu a väčšinu času bola bez hocijakej konkurencie. GeForce GTX 470 prišla až o šesť mesiacov neskôr, pričom nie je priama konkurencia pre túto Radeon kartu, lebo nVidia ju umiestnila trochu vyššie. Spoločné však majú to, že sú výkonom aj cenou za najvýkonnejšími jednočipovými kartami svojich výrobcov. Aký podávajú výkon v desiatich aktuálnych herných tituloch? Akú majú kvalitu anizotropného filtra? V čom sú ich plusy a mínusy?

Prvé dve Direct3D 11 Radeon grafické karty od AMD/ATi, medzi nimi aj dnes testovaná Radeon HD 5850, boli predstavené už v septembri 2009. Samotné predstavenie, ktoré prebiehalo na lietadlovej lodi dávalo tušiť, že AMD/ATi sa podarilo to čo si naplánovala. Technické detaily a prezentácie so sloganom „The Game has changed“ (hra sa zmenila) to len potvrdili. Čip RV870 na ktorom sú založené karty Radeon HD 5800 série, má zdvojené všetky výpočtové jednotky oproti predchodcovi – RV770. Okrem toho pribudla podpora Direct3D 11 a ďalšie vylepšenia. Inžinieri AMD/ATi teda spravili svoje domáce úlohy na výbornú, lebo cieľom novej generácie je vždy priniesť zhruba dvojnásobný výkon oproti predchodcom. S dvojnásobným počtom výpočtových jednotiek by to teoreticky nemal byť problém.
 


nVidia vedela v danej dobe kontrovať len pomocou „sneak preview“ do Fermi architektúry na ktorej mali byť založené jej prvé Direct3D 11 grafické karty. Mesiace plynuli a na verejnosť sa dostávali rôzne informácie, okrem iného, že predstavenie sa posúva. Začiatkom roka 2010 sa čakalo, že Fermi „GF100“ karty budú predstavené na CeBit v Nemecku. Tá sa konala začiatkom marca. Ani na nej však neboli predstavené prvé Direct3D 11 GeForce karty. Návštevníci mohli jedine obdivovať Direct3D 11 technologické demá od nVidie, najmä Supersonic Sled, bežiaci vo väčšine stánkov s ešte nevydanými GeForce kartami v silne strážených systémoch. Napriek tomu uniklo počas CeBit najviac informácií o chystaných kartách. Do obehu sa dostali viaceré špecifikácie, „pravdepodobné“ frekvencie a tiež fotky GeForce GTX 470 a GTX 480. Konečného zverejnenia sa tieto karty dočkali až koncom marca, teda šesť mesiacov po predstavení prvých Direct3D 11 grafických kariet od AMD.
 


Vinu za oneskorené vydanie prvých Direct3D 11 GeForce kariet, založených na 40nm jadre GF100 nesú nVidia a TSMC. Jednak si TSMC dala so 40nm procesom priveľké ciele a z celkového hľadiska bol tento proces tým najväčší "skokom". Od doby NV30 (GeForce FX) sa tiež nVidia rozhodla použiť pre svoj high-end čip najnovší výrobný proces, lebo inak by jej grafické karty neboli dostatočne konkurencieschopné Z historického hľadiska chýbali nVidii ale určité skúsenosti, lebo nechávala najskôr AMD presedlať na najnovší výrobný proces. AMD teda musela investovať vždy viac do oblasti nového výrobného procesu ako nVidia. Tá investovala zase viac do architektúry. Práve to sa AMD teraz vyplatilo. Lebo inžinieri skúsení s prechodmi na najnovší proces bolo to čo nVidii chýbalo. TSMC vydáva odporúčania, aké parametre by mal mať maximálne čip vyrábaný najnovším výrobným procesom. Určité možno prehliadnuť, iné sú dôležité. Keby však AMD/ATi alebo nVidia všetky tieto odporúčania dodržali, postavili by čip výkonnostne len na úrovni predchodcu. AMD mala aj kvôli niečomu inému väčšie skúsenosti s 40nm procesom. V podobe RV740 mala prvý 40nm čip, ktorý keď sa vrátil z TSMC, mal vyššiu spotrebu a vyššie teploty ako sa očakávalo. Tieto nedostatky sa podarilo po čase odstrániť a tak vyčistiť cestu pre RV870. nVidia mala takéto skúsenosti s podobne veľkým čipom až koncom roka 2009. Komplexnosť jadier hral tiež v prospech AMD/ATi, ktorá síce chcela pôvodne vyrobiť vyše 400mm^2 veľký RV870 - Cypress. Kvôli nákladom na výrobu ho ale zmenšila. 
 


Pri masovej výrobe nastal ďalší problém s GF100. Osobne si myslím, že súvisí s termickými vlastnosťami. Čipov s plným počtom clustrov (16), teda so všetkými aktívnymi výpočtovými jednotkami, bolo ako šafranu. Číslom vyjadrené, jeden až maximálne dva na jeden wafer. nVidia musela konať, a pretože GF100 s jedným a dvoma vypnutými clustrami mali dostatočne dobrý yield (percento funkčných čipov na wafer) – okolo 60%, boli tieto vybrané pre GeForce GTX 480 a GTX 470. Do predaja sa dostali GF100 čipy v revízii A3, pričom A1 je tape-out označenie pre nVidiu a A2 je revízia pre čipy, ktoré idú do produkcie. GF100 má revíziu A3, teda jeden metal spin naviac, upravujúci trochu GF100 pre výrobný proces. Avšak nič zásadnejšie.

Dôvod prečo sa podarilo vyrobiť tak málo GF100 čipov nie je dodnes známy. Môže to byť kombinácia návrhu čipu a 40nm procesu, ktorý si proste „nesadli“. Pri takej vysokej komplexnosti čipu to môže byť aj library alebo cell noise problém, ktorý sa dostal náhodou do návrhu a nezistí ho ani simulátor. Paleta dôvodov je pomerne široká. Preto pracuje nVidia dnes na re-spine GF100 ktorý bude mať už Bx revíziu, ako ju poznáme z G200(b) čipov voči G200. Plánovaný je na jeseň 2010. Veľmi pravdepodobne by pre nízke yields, aj bez problému so 16 clustrovými čipmi, nebola nVidia schopná predstaviť GeForce GTX 400 grafické karty ešte v roku 2009.
 


Po vydaní však mala aj AMD/ATi svoje problémy. Radeon HD 5800 karty boli viaceré mesiace po vydaní stále veľmi zle dostupné. Súviselo to s tým, že 40nm proces bol ešte „nedozretý“. V spojení s tým, že nemali konkurenciu, začala ich cena dokonca stúpať a nie klesať. nVidia dokázala po predstavení lepšie zásobovať trh. Jednak preto, že 40nm proces už bol „dozretejší“ a mala objednané od TSMC väčšie kapacity. Ceny Radeon HD 5000, napriek predstaveniu prvých dvoch GeForce GTX 400 kariet a ich dobrej dostupnosti, neklesli. Je to spôsobené tým, že nVidia nepostavila svoje GeForce GTX 400 karty ako priamych konkurentov pre Radeon HD 5000, ktoré sú na trhu.

Dve dnes testované grafické karty – Radeon HD 5850 od Asus a GeForce GTX 470 od Gigabyte teda nie sú priami konkurenti. Hovorí to aj cena, ktorá je v prípade GeForce vyššia. Podáva grafická karta založená na GF100 aj adekvátne vyšší výkon? A ako je na tom s ďalšími vlastnosťami (kvalita AF, OC potenciál, spotreba, hlučnosť...) v porovnaní s Radeon? Dokážu tie prevážiť a opodstatniť vyššiu cenu? To sa pokúsim zistiť v tejto recenzii. Nasledujúcu recenziu budem venovať komplexnej analýze architektúr GF100 a RV870.
 


Okrem Direct3D 11, ktorému sa budem venovať na ďalšej strane, priniesli tieto generácie kariet aj ďalšie novinky a vylepšenia. V prípade Radeon HD 5000 kariet stojí za zmienku podpora supersamplingu. Samotnému supersamplingu som sa venoval už v recenzii Pretaktovaná Gigabyte GeForce GTX 285 s 2GiB. Na Radeon HD 5000 kartách sa jedná presnejšie o sparse-grid supersampling (SG-SSAA). Princíp fungovania síce AMD/ATi presne neprezradila, pravdepodobne sa ale jedná o SSAA pre alpha textúry, „roztiahnutý“ na celú obrazovku. Funguje len pod Direct3D 9 aplikáciami a zapína sa cez CCC. Podpora SSAA je v prípade AMD/ATi prekvapenie, lebo ešte samostatná ATi tvrdila, že SSAA nebude nikdy pre príliš veľkú stratu výkonu podporovať. Ďalšia novinka, ktorá sa netýka architektúry RV870 a podpory Direct3D 11 sa nazýva Eyefinity. Technológia, ktorá umožňuje zobrazovať hru cez trojicu monitorov. Informovali sme vás o nej v novinke ATi Eyefinity - 6 obrazoviek z jednej grafiky? Bez problému....
 

 
 

GeForce GTX 400 karty priniesli tiež viaceré novinky. Ak dám bokom veľké zmeny v architektúre čipu GF100 oproti predchodcom, ostáva ešte podpora SG-SSAA. Po vzore AMD/ATi uverejnila nVidia určitý čas po vydaní GTX 400 kariet utilitku, vďaka ktorej je možné tento druh supersamplingu zapnúť. Funguje pod Direct3D 9, 10(.1) a 11 aplikáciami. Nie však vo všetkých Direct3D 10(.1) a 11 aplikáciách. Súvisí to s tým, že v tomto prípade nemôže ovládač zmeniť počet samplov v hre, lebo tá môže pristupovať (od Direct3D 10) na jednotlivé sample a musí z toho dôvodu vedieť vždy aktuálny počet samplov. nVidia využíva teda pre SG-SSAA pod Direct3D 10(.1) a 11 hrami tzv. „code hook“. To je tiež dôvod, prečo sa riadi zapnutie a vypnutie cez utilitku - nVidia SSAA tool. Keby bolo integrované do ovládača, nedostal by ten WHQL certifikát od Microsoftu. Podporované sú aj predchádzajúce SSAA módy - zmiešané a ordered grid. nVidia tiež priniesla nový 32x mód vyhladenia hrán, pozostávajúci z 8xMSAA a 24xCSAA. Bližšie sa novinkám v oblasti vyhladzovania hrán budem venovať v jednej z ďalších recenzií. Na Eyefinity od AMD reagovala nVidia možnosťou hrať hru zobrazenú na 3 monitory s dvoma GeForce kartami v SLI móde. Zároveň pridáva k tomu možnosť zapnúť 3D Vision.
 


Históriu kariet a ďalšie detaily som objasnil. Poďme sa na ďalšej strane pozrieť na Direct3D 11 a následne na kvalitu anizotropného filtra (AF) dnes testovaných kariet. Potom príde na rad porovnanie výkonu a ich ďalšie vlastnosti. Vďaka spoločnosti Gigabyte sme mohli uskutočniť testy na novej „Nehalem“ testovacej zostave s Gigabyte X58-Extreme základnou doskou, ktorá umožňuje SLI a CF. O napájanie sa staral 800W ODIN zdroj. Testy prebehli vďaka spoločnosti Samsung aj v rozlíšení 2560x1600, ktorá nám vypožičala na test 30“ LCD SyncMaster 305T+ (recenzia na PC.sk).

 


Komentáre (21)
AmOK
Vynikajuca praca! ;)
1adad1
klobuk dole
numlockn
pekne, diky. (na poslednej stranke su texty cierne a aj pozadia cierne (plusy/minusy) - teda nevidno text)
crux2005
To je žiaľ chyba systému - nie je možné použiť farebný text. Musím to zmeniť.
yesper
"V 2D sú tieto dve Direct3D 11 karty na jednej úrovni, pričom GTX 470 má mierne nižšiu spotrebu." Nema tam byt HD 5850 alebo vyssiu?
yesper
prebehol som to fest rychlo, nie je cas, ale super praca...
tutukan1
Ale toto ma rozosmialo :D : Po stránke spotreby je na tom celkovo lepšie Radeon HD 5850 karta, lebo spotrebuje vo všetkých meraniach minimálne AŽ O DOSŤ MENEJ WATOV ako GeForce GTX 470.
16cmfan
Krásna recenzia, jedným dychom som ju prečítal :)
exot87
konecne sa potvrdilo ze ati vobec nie je az tak vyhodna ako niektory stale tvrdia a pomer cena vykon je velmi vyrovnany... jedina nevyhoda nvidie uz je v spotrebe a eyfinity ktore pouzije jeden zo 100 ludi v lepsom pripade... a ak niekto chce argumentovat ze nvidia ma ovela vacsie a drahsie jadro? ja odpoviem ze to je problem nvidie a ak mi da tu kartu za cenu ako konkurencia nemam dovod nebrat... a spotreba v plnej zatazi nie je taka strasne ked si clovek uvedomi kolko casu sa hra a kolko sa PC iba flaka....
icefire
Taketo recenzie by si mali platky ako pctuning.cz a podobne vziat k srdcu, tu to aspon bolo objektivne a k veci. Len tak dalej, zaujimave citanie.
like
ano konecne si vravim aj ja, ale na ako dlho? fermi seria je tu o niekolko mesiacov neskor ako tie atiny, ati teraz planuje vydat do obehu dalsiu seriu grafickych kariet a potom t bude zas len nvidia dobiehat ale drzim jej palce, nech to nieje znova dlho :D ved uvidime ako to bude, kazdopadne zdrazvanie ati kariet neoceni nikdo ale to bude neodvratitelne ak nvidia bude zastavat
exot87
ano mas pravdu ati chysta novy medzistupen... ale nemal by to byt ziadny zazrak oproti tomu co je teraz pokial priliz nezvacsia jadro.... skok bude u oboch vyrobcov az s prechodom na 28nm vyrobu a tu sa ukaze... nvidia uz ma uplne novu generaciu kariet teraz a ati ju pouzije prvykrat az pri prechode na novy proces... je dost mozne ze sa karty vymenia a nvidia bude zas navrchu... ale to su ciste spekulacie... ale vzdy pri prechode na novu architekturu su velke problemy... vid teraz fermi a v minulosti napr ati hd2900 a este pred tym napr ge force 5800 a takto sa da pokracovat...
like
je to mozne, pretoze nvidia svoju novu technologiu casom dotiahne do konca, odstrani chyby a bude zas na vyslni ako minule, moze sa to tak stat aj nemusi,,.. ale to este nevie nikdo
technar
mi v teste chyba aj test s PhysX ON..to vyzera ako znevyhodnovanie zelenych..alebo sa mylim?! nVidia go
Frosty
exot87: mas sice pravdu ale nezabudaj na to ze ATI prisla o pol roka skor s tou kartou. Keby to bolo naopak zeby Nvidia mala prvu 470 a ATI by prisla po pol roku s 5850 tak ATI by mala tu 5850 vykonnejsu ako GTX 480
marcell
Recenzia vyborna,ale preco je 5850 testovana s vypnutym Catalyst A.I ? Ved vtedy dochadza k az cca 20-30% znizeniu vykonu. Zalezi od hry.Niekde je to viac a niekde menej.Najprv som pozrel vysledky testov a hned mi boli tie FPS divne. Ved v Dirt 2 s rovnakym nastavenim mam o cca 20FPS naviac a v JC2 asi o 15. V takom RE5 mito robi az 30-35 FPS rozdiel.
crux2005
@marcell: Testy výkonu Radeon HD 5850 prebehli s nastavením A.I. Standard. Ostatné nastavenia: http://www.pc.sk/modules.php?name=article&what=read&v=1281726767&p=7. A.I.Off bolo použité jedine pri testoch kvality obrazu. Čo sa týka výsledkov. 1.) vyberal som náročné scény 2.) netestoval si v mojich "scénach". Nejaké meranie počas hrania sa nedá porovnávať s mojimi výsledkami.
exot87
ano je pravda ze prisla NV az pol roka po ati... ale ATI uz iba vylepsovala staru generaciu zatial co NV uz ma uplne novu architekturu... a treba to brat aj tak ze NV za problemy s vyrobou viacmenej nemoze... samozrejme ATI je dnes lepsia ale iba v spotrebe a eyfinity (co su vyhody pre malokoho ked si uvedomis ze 2 a viac monitory pouziva mizive % ludi a spotreba bez zataze je velmi vyrovnana... a denne malokto hra 3 a viac hodin aby sa to nejak prejavilo na uctoch za elektriku...) ale podla mna na NV isla zo vsetkych stran az privelka kritika... v tejto recenzii je dokaz toho ze NV vobec nie je taka nevyhodna ako niektory stale tvrdia...
Frosty
napriklad ja ked nemam co robit hrajem od rana do vecera vkuse..s prestavkami samozrejme ael hru mam furt zapnutu nejaku
exot87
ale to si ty ako jednotlivec... ja som pisal vseobecne.... ak by si zobral 1000 ludi kolky z nich si myslis by hrali denne viac ako 2 hodiny? pre vacsinu ludi su uplne vyhovujuce obe riesenia... a aj ty sice hras obcas cely den... ale ak si to spriemerujes za tyzden kolko hodin odohras? urcite nemas kazdy den cas a nudis sa... samozrejme nestojim na strane NV a ani ATI... len tvrdim ze sily su velmi vyrovnane a jediny minus NV je ta spotreba (a eyfinity ale to je podla mna diskutabilna vyhoda podobne ako physx) a aj to sa len tazko v realnom zivote prejavi na penazenke...
Frosty
ved ja stebou suhlasim ja len som uviedol priklad ze ludia ako ja potrebuju mensiu spotrebu a preto napriklad som si kupil aj ATI miesto Nvidie. Co sa tyka tych hodin tak neviem ale ver tomu ze vela
Pridať nový komentár
TOPlist