Nielen AMD/ATi mala problémy, ale aj nVidia. Zatiaľ čo sa im v high-end vďaka G80 a v danej dobe novým 65nm G92 darilo, nemali v mainstreame dlho žiadnu poriadnu kartu. Táto situácia sa ťahala od uvedenia G84, ktoré pre 80nm proces neobsahovali polovicu výpočtových jednotiek G80 ako to bývalo zvykom pre dobrý mainstream čip. Keby ich obsahovali, boli by príliš drahé na výrobu a nVidia si len nerada siaha na zisk, pokiaľ samozrejme nemusí. Celá situácia sa zmenila, keď AMD/ATi uviedla 55nm RV670 a veľmi dobrú mainstream kartu – Radeon HD 3850. nVidia musela zareagovať GeForce 9600GT – čipom G94, ktorý má poskytnúť za danú cenu vysoký výkon. Predpoklady na to má ...
Úvod
V nasledovnej recenzii sa teda pozrieme na GeForce 9600 GT, jej výkon a tradične aj na architektúru čipu G94. Najprv sa ale vrátime do nedávnej minulosti. Vydaním high-end čipu G80 a uvedením GeForce 8800 série držala nVidia dlho high-end vo vlastnej réžii. Čip G80 bol veľký a drahý, napriek tomu sa ho predalo viac ako sa očakávalo. Situácia v mainstreame bola ale oveľa horšia. Kto nechcel investovať príliš veľa a chcel dostať slušný výkon, nesiahol častokrát po predražených a málo výkonných GeForce 8600, založených na 80nm G84, ale k starším high-end alebo performance kartám. X1950 Pro sa tak dlho ešte veľmi dobre predávala. V danej dobe bol výrobný proces dôvod, prečo neboli vydané lepšie mainstream karty. 80nm proces nedovolil nVidii integrovať väčšie množstvo výpočtových jednotiek do G84, aby sa zároveň dal ešte lacno vyrábať a predaj bol ziskový.
Preskočme teraz na koniec roka 2007. AMD/ATi sa podarilo skôr ako bolo plánované vydať grafické karty HD 3000 série založené na RV670. Bližšie sme sa im venovali v recenzii:
AMD/ATi Radeon HD 3870 (CrossFire). nVidia bola preto nútená urýchlene vydať GeForce 8800 GT, ktorá predstavuje kvôli cene a výkonu konkurenciu len pre výkonnejší model – HD 3870. Radeon HD 3850 bola dlho bez náprotivku. Zmeny sa museli dotknúť aj výkonu – pôvodný čip G92 so 6 aktívnymi clustermi (nazývané interne TPCs, thread processing clusters, nakoľko spracuvávajú „threads“), dostal ešte jeden, aby sa výkonom dostal nad úroveň RV670. Dôvod bol zlý odhad RV670 zo strany nVidie. Predpokladali, že RV670 bude obsahovať tri R600 clustre. Ako keby nemali dosť problémov, G92 vyrábaný v 65nm procese u TSMC nedosahoval očakávané frekvencie.
referenčná GeForce 9600 GT, takmer na nerozoznanie od GeForce 8800 GT
Dajme špekulácie bokom, fakt je, že tesne pred vydaním HD 3000 série sa nVidii podarilo „vyhodiť“ na trh GeForce 8800 GT. Vyhodiť som použil zámerne, nakoľko by vám zhovorčivejší zamestnanec nVidie povedal, „G92 a jej výrobný proces mali ešte zrieť“. Vedenie ale nechcelo nechať nové karty od AMD/ATi bez konkurencie a tak sa dostalo všetko do pohybu. Mierne by som ešte odbočil a skonštatoval, že už v tejto dobe vedela nVidia o tom, že sa AMD/ATi znovu podarí dostať na nohy a získať podiely na desktop trhu. Boli vydané aj rôzne interné dokumenty ... to sa hodí ale už viac do histórie iného čipu. :-)
najväčší konkurent a dôvod vzniku GeForce 9600 GT - AMD/ATi Radeon HD 3850
Keďže vydala nVidia v decembri ešte grafickú kartu založenú na G92 so všetkými aktívnymi clustermi, ktorých je 8: GeForce 8800 GTS-512, dalo sa očakávať, že novom roku budú nasledovať ďalšie takéto karty, ktoré vymenia starí high-end GeForce 8800 GTX/Ultra. Hlavný cieľ nVidie bolo vymeniť drahé G80 lacnejšími G92. Napriek rovnakému počtu clusterov a vyšším frekvenciám nemohla byť G92 tá „pravá“ náhrada za G80, keďže má len 16 vylepšených ROPs – z čoho vyplýva 256bit zbernica a 512MiB VRAM. Vďaka relatívne malej veľkosti 330mm^2 sa ale jadro G92 hodilo pre použitie na GX2 karte, ktorá bola naplánovaná ako konkurent pre HD 3870X2.
Boj o zákazníka, ktorý začala AMD/ATi sa tak pretavil vo viaceré pozitíva. Bola vydaná Radeon HD 3850, ktorá sa líši oproti HD 3870 len frekvenciou a ponúka za danú cenu výborný výkon, dostačujúci na väčšinu Direct3D 10 titulov. Vo viacerých prípadoch je možné zapnúť vyhladzovanie hrán a anizotropný filter. Reakcia nVidie nemala nechať dlho na seba čakať. Nakoniec sa tak stalo až o 3 mesiace.
Vďaka 65nm G92 sa odstránil problém – dostatočne malý výrobný proces a preto mohla byť vo februári predstavená prvá mainstreamová grafická karta od nVidie s polovičným počtom výpočtových jednotiek ako high-end a 256bit zbernicou, ktorá podporuje Direct3D 10. Marketingové oddelenie vybralo názov „GeForce 9600 GT“. Predstavuje preto prvú kartu GeForce 9. sérii, napriek tomu, že vychádza z G92 použitého na GeForce 8800 GT/GTS-512 a je zaužívané začať novú sériu predstavením high-end karty. Má to samozrejme psychologický dôvod – výkonnejšie karty „tlačia“ predaj slabších. nVidia odôvodňuje tento krok faktom, že 9600GT ponúka „doposiaľ najlepší“ pomer cena/výkon.
Pravda je, že G94 sa podobá oveľa viac G92 ako G84 na G80. Napriek tomu, že G84 bola po stránke architektúry efektívnejšia ako G80, mala len 1/4 clusterov a 40% šírku zbernice. Výkonom preto zaostávala výrazne za GeForce 8800 GTS. Na druhej strane – GeForce 9600 GT obsahuje 1/2 clusterov G92, rovnakú 256bit zbernicu. Pozitívnym faktom, ktorý stojí za zmienku je aj navýšenie štandardu veľkosti VRAM v mainstreame z 256MiB na 512MiB. Nejedná sa o marketingový ťah, hry si to proste vyžadujú. Všetky grafické karty GeForce 9600 GT sú založené na čipe G94, ktorému budeme venovať ďalšiu stranu.
jutes
M1ch4l
Gudas
M1ch4l
M1ch4l
andrejsvk
JeffoneoN
fobos
Pavol Bobik
fobos
Gudas
Pavol Bobik
sapiq
crux2005