V recenzii mainstreamových kariet pokračujeme, na dnes sme pre Vás prichystali porovnanie dvoch nerefenčných modelov GeForce GTX 650 Ti Boost od spoločnosti ASUS a MSI.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Úvod
Podobne ako AMD s Radeon HD 7790, tak aj nVidia priniesla pred nejakou tou chvíľou na trh novinku s názvom GeForce GTX 650 Ti Boost. Tá je, rovnako ako GeForce GTX 660 a GTX 650 Ti, založená na jadre GK106. "Boostnutá" verzia GeForce GTX 650 Ti má po hardverovej stránke omnoho bližšie k rýchlejšiemu modelu GTX 660, má totiž rovnaké frekvencie jadra, pamätí, tú istú velkosť VRAM a zachovaná ostala aj zbernica s počtom ROPs jednotiek. Zároveň je jej súčasťou aj podpora automatického pretaktovania - GPU Boost, ktorá u klasickej GTX 650 Ti chýba. Ich jediným spoločným znakom je menší počet aktívnych SMX blokov, obe GTX 650 Ti majú deaktivovaný jeden z piatich SMX blokov.
Základný takt jadra je 980 MHz, Boost frekvencia 1033 MHz a 1502 MHz pre GDDR5 pamäte. TDP karty je len o niečo nižšie ako u GTX 660, 134W vs 140W. Pokles 6W je najmä "vďaka" deaktivovaniu jedného SMX bloku. Keďže nová karta je v podstate GTX 660 s jedným deaktivovaným blokom, počet aktívnych SPs je 768 SPs a s nimi aj 64 textúrovacích jednotiek. 2GiB GDDR5 pamäť je s jadrom asymetricky prepojená cez 192 bitovú zbernicu. Viac technických detailov pre referenčnú verziu nájdete na tretej strane.
GeForce GTX 650 Ti | GeForce GTX 650 Ti Boost | GeForce GTX 660 | |
Frekvencia jadra | 1058 MHz | 980 MHz + | 980 MHz + |
GPU Boost | - | 1033 MHz | 1033 MHz |
Frekvencia shadercore | 1058 MHz | 980 MHz + | 980 MHz + |
Frekvencia pamätí | 1350 MHz | 1502 MHz | 1502 MHz |
Zbernica | 128 bit | 192 bit | 192 bit |
VRAM | 1/2 GiB, GDDR5 | 1/2 GiB, GDDR5 | 2 GiB, GDDR5 |
TDP | 110 W | 134 W | 140 W |
K dnešnej recenzii sme dostali dve nerefenčné GeForce GTX 650 Ti Boost, jednu od spoločnosti ASUS a druhú od MSI. Obe sú pretaktované a hlavne osadené kvalitným chladením. Viac o nich a hlavne pre ktorú z nich sa rozhodnúť zistíte na ďalších stranách tejto recenzie.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Predstavenie kariet
K recenzii sme si zapožičali dvojicu pretaktovaných kariet od výrobcov ASUS a MSI. Obe karty su vybavané nerefenčným chladením a sú už od výroby pretaktované. K ich napájaniu postačí jeden prídavný 6pin.
Prvá GeForce GTX 650 Ti Boost DirectCUII OC od ASUSu je výrobcom pretaktovaná na frekvencie 1022 MHz pre jadro a pamäte na štandardných 1502MHz. Spolu so základným príslušenstvom je zabalená v tmavo sivej škatuli. Na nej najdete popis jej hlavných vlastností, ako napríklad tiché DirectCUII chladenie, OC verzia, 2GiB pamäť a vďaka Super Alloy napájaniu aj lepšie OC možnosti.
Druhou testovanou je verzia od MSI pod názvom GeForce GTX 650 Ti Boost Twin Frozr III OC. Karta má o niečo vyššie pracovné frekvencie jadra ako ASUS verzia, jej jadro pracuje na takte 1033MHz a pamäte na rovnakých 1502MHz. Krabica, v ktorej nájdete všetko prislušenstvo s kartou je pomerne jednoduchá s motívom draka.
K obom kartám (platí pre všetky GeForce GTX 650 Ti Boost) dostanete herný bonus free2play od nVidie v hodnote približne 55eur. Ten si môžete uplatniť v hrách Planetside 2, World of Tanks alebo Hawken.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Technické detaily
Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v nasledujúcej tabuľke.
GeForce GTX 660 | GeForce GTX 650 Ti Boost | GeForce GTX 650 Ti | GeForce GTX 650 | |
Jadro: | GK106-220 | GK106-220 | GK106-220 | GK107-450 |
Výrobný proces: | 28nm | 28nm | 28nm | 28nm |
Veľkosť jadra: | ~214 mm^2 | ~214 mm^2 | ~214 mm^2 | ~118 mm^2 |
Počet tranzistorov: | ~2540 miliónov | ~2540 miliónov | ~2540 miliónov | ~1300 miliónov |
Počet aktívnych clustrov: | 5 | 4 | 4 | 2 |
Frekvencia jadra: | 980 MHz | 980 MHz | 925 MHz | 1058 MHz |
Frekvencia pamäte: | 1502 MHz | 1502 MHz | 1350 MHz | 1250 MHz |
Kapacita, typ pamäte: | 2048 MiB, GDDR5 | 1/2 GiB, GDDR5 | 1/2 GiB, GDDR5 | 1/2 GiB, GDDR5 |
Frekvencia shadercore: | 980 MHz | 980 MHz | 925 MHz | 1058 MHz |
Počet TFUs: | 80 | 64 | 64 | 32 |
Počet TAUs: | 80 | 64 | 64 | 32 |
Počet ALUs: | 5x Vec192 (960 SPs) | 4x Vec192 (768 SPs) | 4x Vec192 (768 SPs) | 2x Vec192 (384 SPs) |
Počet ROPs | 24 | 24 | 16 | 16 |
Podpora Direct3D: | 11 | 11 | 11 | 11 |
Pixel fillrate: | 23 520 MPixels/s | 23 520 MPixels/s | 14 800 MPixels/s | 16 928 MPixels/s |
Bilinear texelfillrate: | 78 400 MTexels/s | 62 720 MTexels/s | 59 200 MTexels/s | 33 856 MTexels/s |
Bilinear FP-16 texel fillrate: | 23 520 MTexels/s | 23 520 MTexels/s | 14 800 MTexels/s | 16 928 MTexels/s |
Z-sample rate: | 78 400 MTexels/s | 62 720 MTexels/s | 59 200 MSamples/s | 67 712 MSamples/s |
AA-sample rate: | 156 800 MSamples/s | 125 440 MSamples/s | 118 400 MSamples/s | 135 424 MSamples/s |
Single precision aritmetický výkon: | 1882 GFLOP/s | 1505 GFLOP/s | 1421 GFLOP/s | 813 GFLOP/s |
Double precision aritmetický výkon: | (1/24 zo SP) 78 GFLOP/s | (1/24 zo SP) 63 GFLOP/s | (1/24 zo SP) 59 GFLOP/s | (1/24 zo SP) 34 GFLOP/s |
Geometry rate: | 1960 MTriangles/s | 1960 MTriangles/s | 1850 MTriangles/s | 1058 MTriangles/s |
Šírka zbernice: | 192 bit | 192 bit | 128 bit | 128 bit |
Priepustnosť pamäte: | 144,19 GB/s | 144,19 GB/s | 86,4 GB/s | 80 GB/s |
GeForce GTX 650 Ti Boost - Testovacia zostava
Do našej testovacej zostavy s doskou Asus P8P67 Deluxe (recenzia) sme osadili procesor Core i7 2600k (recenzia), ktorý je pretaktovaný a výsledky by nemal ovplyvniť bottleneck z jeho strany. Ako zdroj je použitý nadpriemerne vybavený Enermax MaxRewo 1350W (preview). Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému, po ktorej sú následne nahodené posledné updaty a ovládače.
Testovacia zostava PC.sk | |
Procesor | Intel Core i7-2600k @ 4.5 GHz HyperThreading zapnutý, Turbo a šetriace funkcie vypnuté |
Chladenie | Noctua NH-U12P SE2 2x NF-P12-1300 ~ 900rpm |
Matičná doska | Asus P8P67 Deluxe LGA 1155, P67 Express Chipset (B3), BIOS 2302 |
Pamäte | G.Skill 8 GiB (2x 4 GiB) DDR3 Sniper ULV 1600MHz, 9-9-9-24, 1.25 V |
Pevný disk | Samsung 500GB SATA II, 7200rpm, 16MiB cache |
Zdroj | Enermax MaxRevo 1350 W 80 PLUS Gold, ErP Lot 6 ready! , DXXI ready |
Skrinka | SilverStone FT02B-W Midi Tower |
Monitor | Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600) |
Operačný systém | Windows 7 Ultimate 64-bit |
Testované grafické karty a použité ovládače:
- AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
- AMD Radeon HD 7970 (925/1.375 MHz, 3 GiB GDDR5) @ 12.4 WHQL
- nVidia GeForce GTX 660 (1.033/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
- nVidia GeForce GTX 660Ti (1.019/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 306.23 WHQL
- nVidia GeForce GTX 670 (915/1.502 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 301.33 WHQL
- nVidia GeForce GTX 650 OC (1.110/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
- nVidia GeForce GTX 650 Ti (993/1.350 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 306.97 WHQL
- Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X OC (1.075/1500 MHz, 1 GiB GDDR5 @ 12.101.2.1)
- ASUS GeForce GTX 650 Ti Boost DCII OC (1.020/1502 MHz, 2GiB @ 314.22 WHQL)
- MSI GeForce GTX 650 Ti Boost TFIII OC (1.033/1502 MHz, 2GiB @ 314.22 WHQL)
Za poskytnutie procesora Core i7 2600k ďakujeme spoločnost Intel
Za poskytnutie matičnej dosky Asus P8P67 Deluxe ďakujeme spoločnost Asus
Za poskytnutie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax
Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark
GeForce GTX 650 Ti Boost - Metodika testovania
Herné testy prebiehajú vždy s maximálne možnými detailami a to v troch rozlíšeniach: 1.680 x 1.050, 1.920 x 1.200, 2.560 x 1.600. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia sú vynútené priamo v ovládačoch grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá testovaná scéna premeraná v troch pokusoch, ktoré sú zaznamenané pomocou programu FRAPS.
Testované hry | |
Anno 2070 | Direct3D 11, verzia 1.01 |
Batman: Arkham City | Direct3D 11, verzia 1.1 |
Battlefield Bad Company 2 | Direct3D 11, verzia |
Crysis Warhead | Direct3D 10, verzia 1.1 |
Crysis 2 | Direct3D 11, verzia 1.9 |
Colin McRae Dirt 2 | Direct3D 11, verzia 1.2 |
Metro 2033 | Direct3D 11, verzia 1.1 |
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat | Direct3D 11, verzia 1.6.02 |
Benchmarky | |
3DMark 11 | Direct3D 11, verzia 1.3 Performance, Extreme |
LuxMark | OpenCL, verzia 2.0, 64bit Room Scene, 2016 Triangles |
Unigine Heaven | Direct3D 11, verzia 3.0 4xMSAA, 16xAF, Tess: Normal & High |
S novými hrami, hlavne pre tie s deferred renderingom, sme sa rozhodoli vyradiť merania s 8xMSAA. Tie hry, ktoré to umožňujú, budú odteraz pretestované v najvyššej kvalite obrazu za použitia režimu 4xMSAA a tie s DR so zapnutým MLAA/FXAA. Celkový výkon grafických kariet už nebudeme rozdeľovať na režimy 4x/8xMSAA, ale len na základe použitého rozlíšenia.
Ovládače
Ovládače grafických kariet sú nastavené podľa dole priložených screeshotov (okrem série HD 6xxx, pri ktorej používame filtrovanie textúr v režime High Quality).
GeForce GTX 650 Ti Boost - 3DMark 11, Unigine Heaven, Luxmark
3DMark 11
3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je posledná verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša podporu nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Prepracovaný je aj test fyziky, v ktorom bol PhysX nahradený open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.
Unigine Heaven
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a od verzii 2.1 aj OpenGL 4.0. Najvýraznejšou časťou tohto syntetického testu je hardvérová teselácia. Tej sekundujú techniky ako SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. S verziou 2.1 pribudla do benchmarku aj podpora stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs testujeme s použitím 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.
Luxmark
Luxmark je voľne dostupný OpenCL renderovací benchmark pre viaceré platformy (Windows, Linux, MacOS, atď). Ako testovaciu scénu pre renderovanie sme použili “Room Scene“, ktorá je z trojice testov najkomplexnejšia a pozostáva až z dvoch miliónov trojuholníkov.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Anno 2070, Batman Arkham City
Anno 2070
V najnovšom pokračovaní stratégie Anno 2070 sa po prvýkrát dostávame do budúcnosti. Napriek tomu, že hra beží na rovnakom engine ako Anno 1404, moderné prostredie hry je kompletne prepracované a obohatené o efekty najnovšieho Direct3D 11 rozhrania. Naše testy prebiehajú na začiatku kampane počas 20s.
Batman Arkham City
Pokračovanie najlepšej komiksovej hry súčasnosti Batman beží na upravenom Unreal Engine 3 s podporou Direct3D 11. Skvelú atmosféru v hre dopĺňajú grafické efekty ambient occlusion, teselácia a zároveň niekoľko úrovní PhysX nastavení (off, normal, high). Testovanie prebieha v stavanom benchmarku.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Battlefield Bad Company 2, Crysis Warhead
Battlefield Bad Company 2
Dice s vylepšeným enginom Frosbite 1.5 priniesla do druhého dielu Bad Company okrem vylepšenia vizuálnej stránky (HBAO, Depth of Field, soft particles) vynovený deštrukčný model pod názvom Destruction 2.0. Ten je postavený na fyzikálnom engine Havok a v hre umožňuje zničiť obrovské množstvo detailov. Vývojári nezabudli na podporu Eyefinity od AMD. V teste je použitá jedna z najnáročnejších scén singleplayer časti s masívnymi explóziami, misia Crack The Sky. Priebeh zaznamenáva program FRAPS počas 60s akcie.
Crysis Warhead
Príbeh hry Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom engine ako jednička Cryengine 2. V kampani sa dostanete do role bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a s prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Crysis 2, Colin McRae Dirt 2
Crysis 2
V novej časti hry Crysis 2, ktorá je postavená na Cryengine 3, sa dostávame z džungle do mesta. S novým enginom (hlavne po opatchovaní) nám pribudli efekty Direct3D 11 (teselácia) a textúry s vysokým rozlíšením. Hru testujeme v scéne "Dead Man Walking" po dobu 25s.
Colin McRae Dirt 2
Závodná hra Colin McRae Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Metro 2033
Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po skončení dielu Shadow of Chernobyl. Call of Pripyat beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Spotreba, Hlučnosť, Teploty
Spotreba
Meranie spotreby prebieha za pomoci meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 2560x1600 s 1xMSAA/16xAF.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet prebieha za pomoci hlukomeru Voltcraft SL-100 v rovnakých režimoch aké používame pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému a 3D počas hry Crysis. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.
Teploty
Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Crysis) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.
Idle | Crysis | |||||
jadro | pamäte | VRM | jadro | pamäte | VRM | |
ASUS GeForce GTX 650 Ti Boost | 31°C | 33,3°C | 37,6°C | 63°C | 62,2°C | 56,4°C |
MSI GeForce GTX 650 Ti Boost | 30°C | 35,7°C | 37°C | 62°C | 67,3°C | 67,7°C |
Sapphire Radeon HD 7790 Dual-X | 30°C | 34,5°C | 38,1°C | 57°C | 51,6°C | 48,4°C |
ASUS GeForce GTX 650Ti | 27°C | 38,5°C | 35,9°C | 51°C | 56,6°C | 59,7°C |
GIGABYTE GeForce GTX 650 | 28°C | 33,1°C | 35,9°C | 50°C | 44,2°C | 51,2°C |
MSI GeForce GTX 650 | 30°C | 37,6°C | 32,5°C | 53°C | 47,1°C | 42°C |
MSI GeForce GTX 650Ti | 28°C | 34,7°C | 33,1°C | 53°C | 52,2°C | 48,2°C |
ASUS GeForce GTX 660 | 31°C | 39,5°C | 41,2°C | 62°C | 69°C | 73,8°C |
GIGABYTE GeForce GTX 660 | 29°C | 34,6°C | 35°C | 58°C | 65,1°C | 65,2°C |
MSI GeForce GTX 660 | 27°C | 33,9°C | 34,8°C | 57°C | 73°C | 81°C |
ASUS GeForce GTX 660Ti | 29°C | 34,4°C | 45,3°C | 69°C | 73,6°C | 83°C |
MSI GeForce GTX 660Ti | 29°C | 36,5°C | 37,6°C | 65°C | 70,7°C | 81,2°C |
ASUS GeForce GTX 670 | 35°C | - | - | 74°C | - | - |
GIGABYTE GeForce GTX 670 | 36°C | 39,1°C | 42,4°C | 77°C | 81,2°C | 87,1°C |
MSI GeForce GTX 670 | 30°C | 36,7°C | 37,1°C | 68°C | 78,8°C | 87,8°C |
Gigabyte GeForce GTX 680 OC | 32°C | 32,5°C | 41,1°C | 65°C | 78,9°C | 87,6°C |
nVidia GeForce GTX 670 | 32°C | 44,9°C | 36,5°C | 77°C | 79,7°C | 92,9°C |
nVidia GeForce GTX 680 | 35°C | 37,2°C | 44,3°C | 78°C | 76,3°C | 74,2°C |
AMD Radeon HD 7950 | 37°C | 39,2°C | 39,4°C | 70°C | 70,9°C | 57,1°C |
AMD Radeon HD 7970 | 37°C | 38°C | 38,9°C | 78°C | 84,1°C | 75,4°C |
GeForce GTX 650 Ti Boost - Pretaktovanie, Výkon po OC
Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecniť, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v troch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testov v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali (pokiaľ je možne regulovať napätie) pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenie. |
ASUS GeForce GTX 650 Ti Boost DCII OC
Pretaktovanie oboch modelov potvrdilo vcelku dosť nízky OC potenciál pre GeForce GTX 65Ti Boost všeobecne. Prvý model od ASUSu sa nám podarilo pretaktovať o +90/500 MHz na jadre, respektíve pre pamäte. Maximum pre Power Limit bolo nastavené na 110%.
Stabilné frekvencie boli 1202/1750MHz pre jadro, resp. pre pamäte.
MSI GeForce GTX 650 Ti TF OC
Pri verzii od MSI sa nám podarilo frekvencie dvihnúť o +70/500MHz pre jadro, respektíve pre pamäte. Power Limit bol počas testov nastavený na maxime 119% pre tento model.
Ako stabilné frekvencie sa ukázali 1254/1750MHz pre jadro a pamäte.
Výkon po pretaktovaní a škálovanie
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité aj pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.
klikni na graf pre zväčšenie
klikni na graf pre zväčšenie
GeForce GTX 650 Ti Boost - Zhrnutie výsledkov
Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len výsledky z 8 hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení referenčná AMD Radeon HD 7950.
GeForce GTX 650 Ti Boost - Záver
ASUS verzia GeForce GTX 650 Ti Boost je o chlp pomalšia ako druhá testovaná a to kvôli nižšiemu pretaktovaniu výrobcom. Na druhej strane je vďaka nižším frekvenciám jej spotreba v záťaži o pár W nižšia. Jej chladenie DirectCU II je bez záťaže, ako už tradične býva, veľmi tiché. Po zaťažení ho však počuť aj napriek nízkym teplotám podstatne viac ako sme zvyknutí z iných modelov tohto výrobcu.
Karta od MSI prekvapila nielen vyšším výkonom, ale hlavne tichým chladením Twin Frozr III. V záťaži bolo napriek vyšším frekvenciám znateľne tichšie ako u konkurencie. S vyššími frekvenciami jadra GK106 vstúpla logicky aj spotreba elektrickej energie, stále však karte postačilo napájanie cez jeden 6pin a PCIe zbernica. Napriek tomu si Twin Frozr III udržiaval v záťažových testoch stále priateľné teploty.
Cena oboch modelov sa pohybuje na úrovni 170 eur a verdikt je pri porovnaní kladov a záporov jasný, víťaz dnešnej recenzie je model GeForce GTX 650 Ti Boost TF III OC od spoločnosti MSI a navyše si odnáša aj ocenenie TIP redakcie PC.sk.
ASUS GeForce GTX 650 Ti Boost DCII OC | |
Plusy | Mínusy |
- pretaktovaná verzia - tiché chladenie v 2D - spotreba v 2D a 3D - Cuda, PhysX | - hlučnejšia v záťaži |
MSI GeForce GTX 650 Ti Boost TFIII OC | |
Plusy | Mínusy |
- pretaktovaná verzia (výkonnejšia ako verzia od ASUS) - tiché chladenie v 2D a 3D - spotreba v 2D - Cuda, PhysX |
Za zapožičanie grafickej karty GeForce GTX 650 Ti Boost DCII OC ďakujeme spoločnosti Asus.
Za zapožičanie grafickej karty GeForce GTX 650 Ti Boost TFIII OC ďakujeme spoločnosti MSI.
Pridať nový komentár