Teoretické technické detaily jednotlivých referenčných grafických kariet sú zhrnuté v nasledujúcej tabuľke:
AMD Radeon R9 280X
| AMD Radeon R9 270 | AMD Radeon R9 270X | AMD Radeon R9 280X | AMD Radeon R9 290X |
Orientačná koncová cena: | ~160 € | ~175 € | ~270 € | ~500 € |
Podporované API: | Direct3D 11.2 Tier 1, OpenGL 4.3, Mantle | Direct3D 11.2 Tier 1, OpenGL 4.3, Mantle | Direct3D 11.2 Tier 1, OpenGL 4.3, Mantle | Direct3D 11.2 Tier 2, OpenGL 4.3, Mantle |
Názov, plocha jadra, výrobný proces: | Curacao, 212 mm2, 28 nm | Curacao, ~212 mm2, 28 nm | Tahiti XTL, ~365 mm2, 28 nm | Hawaii, ~438 mm2, 28 nm |
Počet tranzistorov: | 2800 miliónov | 2800 miliónov | 4313 miliónov | 6200 miliónov |
Maximálny SP aritmetický výkon: | 2368 GFLOPs | 2688 GFLOPs | 4096 GFLOPs | 5632 GFLOPs |
Maximálny DP aritmetický výkon: | 148 GFLOPs | 168 GFLOPs | 1024 GFLOPs | 704 GFLOPs |
Priepustnosť polygonov: | 1850 MTriangles/s | 2100 MTriangles/s | 2000 MTriangles/s | 4000 MTriangles/s |
Texture Fillrate: | 74 GTexel/s | 84 GTexel/s | 128 GTexel/s | 176 GTexel/s |
Pixel Fillrate: | 29,6 Pixel/s | 33,6 GPixel/s | 32 GPixel/s | 64 GPixel/s |
Priepustnosť pamäte: | 179,2 GB/s | 179,2 GB/s | 288 GB/s | 320 GB/s |
Pracovná frekvencia jadra/ALUs: | 900 MHz | 1000 MHz | 950 MHz | > 727 MHz ? |
Boost frekvencia: | 925 MHz | 1050 MHz | 1000 MHz | až 1000 MHz |
Pracovná frekvencia a typ pamäte | 2800 MHz, GDDR5 | 2800 MHz, GDDR5 | 3000 MHz, GDDR5 | 2500 MHz, GDDR5 |
Počet CUs, ALUs, TMUs: | 20, 1280, 80 | 20, 1280, 80 | 32, 2048, 128 | 44, 2816, 176 |
Počet ROPs: | 32 | 32 | 32 | 64 |
Šírka zbernice: | 256 bit | 256 bit | 384 bit | 512 bit |
Štandardná kapacita VRAM: | 2048 MiB | 2048 MiB | 3072 MiB | 4096 MiB |
Konektory prídavného napájania: | 1x 6 Pin | 2x 6 Pin | 1x 6 a 1x 8 Pin | 1x 6 a 1x 8 Pin |
Typické, maximálne TDP: | 150, neznáme W | 180, neznáme W | 250, neznáme W | 250, ~300W |
Podpora AMD True Audio: | - | - | - | Áno |
Význam použitých skratiek:
- GPU - Graphic Processing Unit: jadro grafickej karty alebo grafický procesor
- API - Aplication Programming Interface: softvérové rozhranie pre grafickú kartu
- FP - Floating Point - plávajúca rádová čiarka je spôsob reprezentácie čísel na počítačoch
- SP - Single Precision: formát ukladania čísel s 32 bit presnosťou
- DP - Double Precision: formát ukladania čísel s 32 bit presnosťou
- SIMD - Single Instruction, Multiple Data: klasifikácia architektúry podľa Flynna
- ALU - Arithmetic and Logic Unit - Stream Procesor v AMD terminológii: jednotka v GPU vykonávajúca aritmetické operácie
- TMU - Texture Mapping Unit: jednotka v GPU vykonávajúca rôzne operácie s textúrami - adresovanie, filtrovanie a iné
- CU - Compute Unit - AMD terminológia: základná stavebná jednotka v GPUs Graphic Core Next architektúry (príslušná recenzia Radeon HD 7970 na PC.sk), pozostávajúca zo štyroch SIMD jednotiek (Vec16 ALUs), registrov a množstva ďalších jednotiek.
- PCB - Printed Circuit Board - "doska", na ktorej sa nachádzajú všetky komponenty diskrétnej grafickej karty
- VRAM - Video Random Access Memory: externá RAM na PCB grafickej karty, slúžiaca GPU najmä pre ukladanie textúr
AMD Radeon R9 290X - Testovacia zostava
Intel Core i7 4770K | MSI Z87 XPOWER | Enermax MaxRewo 1350W |
---|
|
Naša testovacia zostava opäť prešla menším updatom, chipset LGA1155 vystrieda najnovší LGA1150, a to v kombinácii s jednou z najvymakanejších dosiek na trhu MSI Z87 XPOWER. Ako procesor budeme používať Intel Core i7-4770K, samozrejme, patrične pretaktovaný, čím eliminujeme jeho vplyv na výsledky. Ako zdroj nám úplne "postačí" starý známy, no stále nadpriemerne vybavený, Enermax MaxRewo 1350W (preview). Každá grafická karta je otestovaná v tejto zostave s novou inštaláciou operačného systému, po ktorej sú následne nahodené posledné updaty a ovládače.
Testovacia zostava |
Procesor | Intel Core i7-4770K (Haswell) @ 4,5 GHz HyperThreading zapnutý, Turbo a šetriace funkcie vypnuté |
Chladenie | Noctua NH-U12P SE2 2x NF-P12-1300 ~ 900rpm |
Matičná doska | MSI Z87 XPOWER LGA 1150, Chipset Z87, BIOS 7811v13 |
Pamäte | G.Skill 8 GiB (2x 4 GiB) DDR3 Sniper ULV 1600MHz, 9-9-9-24, 1.25 V |
Pevný disk | Samsung 500GB SATA II, 7200rpm, 16MiB cache |
Zdroj | Enermax MaxRevo 1350 W 80 PLUS Gold, ErP Lot 6 ready! , DXXI ready |
Skrinka | NZXT H630 Ultra Tower |
Monitor | Samsung S27B970 (27" LCD, max. rozlíšenie 2560x1440) |
Operačný systém | Windows 8 Enterprise 64-bit |
Testované grafické karty a použité ovládače:
- AMD Radeon HD 7950 (800/1.250 MHz, 3 GiB GDDR5) @ Catalyst 13.11 BetaV9.5
- AMD Radeon R9 270 (920/1.400 MHz, 2 GiB GDDR5) @ Catalyst 13.11 BetaV9.5
- AMD Radeon R9 270X (1.050/1.400 MHz, 2 GiB GDDR5) Catalyst @ 13.11 BetaV9.5
- AMD Radeon R9 280X (1.000/1.500 MHz, 3 GiB GDDR5) Catalyst @ 13.11 BetaV9.5
- AMD Radeon R9 290X (1.000/1.250 MHz 4 GiB GDDR5) Catalyst @ 13.12 WHQL
Za poskytnutie procesora Core i7 4770K ďakujeme spoločnosti Intel
Za poskytnutie matičnej dosky MSI Z87 XPOWER ďakujeme spoločnosti MSI
Za poskytnutie zdroja Enermax MaxRevo 1350W ďakujeme spoločnosti Enermax
Za poskytnutie 27" LCD monitora S27B970 ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark Professional Edition ďakujeme spoločnosti Futuremark
Za poskytnutie hier Batman: Arkham Origins a Splinter Cell: Blacklist ďakujeme spoločnosti nVidia
Za poskytnutie hry Battlefield 4 ďakujeme spoločnosti AMD
AMD Radeon R9 290X - Metodika testovania
Herné testy prebiehajú vždy s maximálnymi možnými detailami, a to v rozlíšeniach: 1.920 x 1.200 a 2.560 x 1.440 za použitia režimu 4xMSAA. Pri hrách s DR je použitý režim FXAA. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia sú vynútené cez ovládače grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti merania je každá testovaná scéna premeraná troma pokusmi, ktoré sú zaznamenané pomocou programu FRAPS.
Testované hry |
Batman: Arkham Origins | Direct3D 11, verzia 1.0.0.0 |
Battlefield 4 | Direct3D 11, verzia 1.0.0.1 |
Crysis 3 | Direct3D 11, verzia 1.3.0.0 |
Far Cry 3 | Direct3D 11, verzia 0.1.0.1 |
Grid 2 | Direct3D 11, verzia 1.0.85.8679 |
Max Payne 3 | Direct3D 11, verzia 1.0.0.114 |
Metro Last Light | Direct3D 11, verzia 1.0.0.14 |
Splinter Cell: Blacklist | Direct3D 11, verzia 1.3.0 |
Benchmarky |
3DMark | Direct3D 11, verzia 1.1 Fire Strike |
LuxMark | OpenCL, verzia 2.0, 64bit Room Scene, 2016 Triangles |
Unigine Heaven | Direct3D 11, verzia 4.0 4xMSAA, 16xAF, Tess: Normal & High |
Ovládače
Ovládače grafických kariet sú nastavené podľa nižšie priložených screenshotov.
AMD Radeon R9 290X - 3DMark, Unigine Heaven, Luxmark
3DMark
ilustračný obrázok
Najnovší 3DMark je založený na Direct3D 11 engine. Obsahuje trojicu testov, s ktorými je možné odtestovať všeličo, od smartfónov (Android, iOS), tabletov, cez notebooky, až po najnovšie domáce počítače s multiGPU zapojením. Grafické karty testujeme len v najnáročnejších testoch pod názvom Fire Strike a Fire Strike Extreme.
Unigine Heaven
ilustračný obrázok
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark, využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a od verzii 2.1 aj OpenGL 4.0. Najvýraznejšou časťou tohto syntetického testu je hardvérová teselácia. Tej sekundujú techniky ako SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. S verziou 2.1 pribudla do benchmarku aj podpora stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs testujeme s použitím 4xMSAA, 16xAF v rozlíšení 2560x1440. Používame teselácie v režime Normal a Extreme.
Normal Extreme
Luxmark
ilustračný obrázok
Luxmark je voľne dostupný OpenCL renderovací benchmark pre viaceré platformy (Windows, Linux, MacOS, atď). Ako testovaciu scénu pre renderovanie sme použili “Room Scene“, ktorá je z trojice testov najkomplexnejšia a pozostáva až z dvoch miliónov trojuholníkov.
AMD Radeon R9 290X - Batman Arkham Origins, Battlefield 4
Batman Arkham Origins
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
Battlefield 4
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
AMD Radeon R9 290X - Crysis 3, Far Cry 3
Crysis 3
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
Far Cry 3
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
AMD Radeon R9 290X - Grid 2, Max Payne 3
Grid 2
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
Max Payne 3
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
AMD Radeon R9 290X - Metro Last Light, Splinter Cell Blacklist
Metro Last Light
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
Splinter Cell Blacklist
ilustračný obrázok
1920x1200 2560x1440
AMD Radeon R9 290X - Spotreba, Hlučnosť, Teploty
Spotreba
Meranie spotreby prebieha za pomoci meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v dvoch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10 minút po nabootovaní operačného systému Windows 8.1 64bit. Následne premeráme reálnu spotrebu v teste Unigine Heaven pri rozlíšení 2560x1440.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné, že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je rovnaká pre každé zaťaženie zroja.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet prebieha za pomoci hlukomeru Voltcraft SL-100 v rovnakých režimoch, aké používame pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10 minút po nabootovaní systému a 3D počas testov v benchmarku Unigine Heaven. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk a zdroj Enermax MaxRevo 1350W. Meranie bolo uskutočnené 20 cm od skrinky s otvorenou bočnicou.
Teploty
Meranie teplôt nadväzuje na meranie spotreby, počas dvoch testov (2D, 3D - Unigine Heaven) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Ak to karta dovoľuje (nemá backplate), v našich testoch nájdete aj teploty pre pamäte a napäťové regulátory. Pre toto meranie používame laserový teplomer Voltcraft IR-280.
| Idle | Crysis |
jadro | pamäte | VRM | jadro | pamäte | VRM |
AMD Radeon R9 290X Uber | - | - | - | 94°C | 80,6°C | 81,3°C |
AMD Radeon R9 290X | 44°C | 37,3°C | 40.1°C | 94°C | 80,3°C | 79,9°C |
Sapphire Radeon R9 280X Toxic | 36°C | - | - | 70°C | - | - |
Sapphire Radeon R9 270X Toxic | 32°C | - | - | 60°C | - | - |
Sapphire Radeon R9 270 Dual-X | 33°C | - | - | 66°C | - | - |
AMD Radeon R9 270X | 33°C | - | - | 73°C | - | - |
AMD Radeon HD 7950 | 41°C | - | - | 70°C | - | - |
AMD Radeon R9 290X - Pretaktovanie, Výkon po OC
Pretaktovanie patrí k obľúbeným spôsobom, ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, pretože nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecniť, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v dvoch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testov v Unigine Heaven a 3DMark 11. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali (pokiaľ je možné regulovať napätie) pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenie. |
AMD Radeon R9 290X
Pretaktovanie R9 290X som začal s nastavením Power limitu na 150% a otáčok ventilátora na 100% (šialenosť, ktorú nikomu neodporúčam :)). Nad dvíhaním napätia pre jadro som ani neuvažoval. Takže, kam som sa dostal bez neho? Slušných 11% navyše pre GPU, z pôvodných 1GHz na 1110 MHz. U pamätí som nastavil 1400 MHz a viac asi ani nebolo potreba.
Pod označením AMD Radeon R9 290X OC2, v grafoch nižšie, nájdete výsledky pri frekvencii 1110/1400 MHz. Pre menšiu predstavu, aký vplyv má pretaktovanie pamätí, som otestoval tú istú frekvenciu jadra aj s defaultným nastavením pamätí, tj. 1250MHz. Tento výsledok (1110/1250 MHz) je označený ako AMD Radeon R9 290X OC1.
Výkon po pretaktovaní a škálovanie
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven), ktoré boli použité aj pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet, môžete vidieť v grafoch.
AMD Radeon R9 290X - Záver
Výkon, ktorý budete počuť po celom byte :), taký je nový Radeon R9 290X. Bez diskusie, ide o extrémne výkonnú kartu, ktorá na základe zahraničných recenzií prekonáva konkurenčnú GeForce GTX 780 o niekoľko percent a stále si zachováva lepší pomer cena/výkon.
Pomerne zbytočným kompromisom sú jej prevádzkové vlastnosti, pri ktorých má karta od nVidie jasne navrch. Už behom niekoľkých minút záťaže dosiahnu teploty jadra teplotu 94°C a PowerTune ich pomocou zmeny pracovných frekvencií udržiava na tejto hodnote počas celej doby prevádzky. Dobrou správou je, že táto zmena frekvencií prebieha v podstatne menších skokoch ako u predchádzajúcich modeloch a nedochádza tak k viditeľným prepadom výkonu.
Veľkým problémom R9 290X je referenčné chladenie, vysoký výkon a vyššia spotreba je v tomto prípade vykompenzovaná enormnou hladinou hluku. Ak oželiete niekoľko percent výkonu, môžete znížiť jeho úroveň jednoduchým prepnutím medzi dvoma BIOSmi. Hlučnosť karty sa po prepnutí do Quiet módu vráti do normálu. Nevýhodou tohto režimu je znateľný pokles výkonu o viac ako 10%. V režime Uber pracuje karta s vyššími otáčkami ventilátora, čo má vplyv aj na vyššie pracovné frekvencie. V našich testoch sa pohybovali blízko maximálnych hodnôt, 970-1000 MHz.
Za Radeon R9 290X zaplatíte dnes približne 500 €, čo je podobne ako za GeForce GTX 780. V prospech R9 290X hovorí lepší výkon, väčšia VRAM a v budúcnosti možné výhody z využitia low-level API Mantle.
Zhrnutie kladov a záporov:
AMD Radeon R9 290X |
Plusy | Mínusy |
- vysoký výkon - 4 GiB pamäť - ZeroCore - vylepšené PowerTune - Direct3D 11.2 - Eyefinity, Mantle | - premenlivý výkon, závislosť na teplotách - chladenie ako celok, hlučnosť a teploty v záťaži |
Za zapožičanie referenčnej verzie R9 290X ďakujeme spoločnosti AMD
Elohim
Feri's the BP shit