Kugoo Kirin ES2 – konečne dôstojný súper pre Xiaomi M365?

Stretnúť dnes na ulici elektrickú kolobežku nie je už taká vzácnosť ako povedzme pred dvomi-tromi rokmi. Okrem kolobežiek rentalových spoločností u nás najviac stretávam ľudí s modelom M365 od Xiaomi, ktorý je na trhu už štyri roky. Za ten čas sa postupne sa dostal do ponuky aj u našich predajcov a neskôr aj do akciových balíčkov telekomunikačných operátorov. A potom sú tu „tí druhí“, medzi ktorými je napríklad aj Kugoo, v ktorého portfóliu sú rôzne kolobežky, od vyslovene detských modelov až po dvojmotorové monštrum s výkonom 1,6 kW. 

V dnešnej recenzii sa pozrieme bližšie na model Kugoo Kirin ES2, ktorý nápadne podobá práve na spomínanú M365. Aj keď ho výrobca vyslovene nestavia proti modelu M365, v našich končinách ho budeme prirovnávať práve k tejto kolobežke. Pretože keď som ukázal kolobežku ES2 svojim známym a priateľom, takmer každý si myslel, že sa jedná o model M365 alebo nejakú novinku od Xiaomi. 

Kugoo Kirin ES2 – Špecifikácie

Kugoo Kirin ES2
Max. rýchlosť 25/20/15 km/h, elektronicky nastaviteľná
Dojazd 25 km
Nosnosť 100 kg
Max. stúpanie 15°
Batéria 7,5 Ah, 36 V
Motor 350 W, predný pohon
Kolesá 8,5", plné typu honeycomb
Brzdy predná elektromagnetická
zadná kotúčová mechanická
Iné predné odpruženie
USB port na nabíjanie zariadení
Hmotnosť 16 kg
Rozmery (D x Š x V) rozložená 120 x 50 x 114 cm
zložená 114 x 25 x 55 cm
Orientačná cena 315 € (Geekbuying.com)

 

Kugoo Kirin ES2 si môžete kúpiť u internetového predajcu Geekbuying za 295 eur, s poštovným zadarmo z Poľského veľkoskladu. Pre cenu 295 treba použiť kupón GKB220S

Kugoo Kirin ES2 – Dizajn a konštrukcia

Hneď ako som kolobežku Kirin ES2 uvidel, to bola láska na prvý pohľad. Tmavá sivá povrchová úprava, masívna predná časť so zakomponovaným dvojitým LED svetlom a plynulo nadväzujúce tvary s červenými doplnkami vyzerajú naživo ešte lepšie ako na obrázkoch. Kugoo Kirin ES2 je po dizajnovej stránke mimoriadne vydarená a prepracovaná do detailov. 

Začnime teda spredu. Prednej časti dominuje hrubý krk, ktorý nie je výškovo nastaviteľný. Na jeho hornom konci sa nachádza dvojitý predný svetlomet. Ten sa nezapína automaticky, ale je ho potrebné po každom spustení kolobežky zapnúť zvlášť. Jeho výkon je dostatočný na večerné jazdy, aj keď zo skúsenosti je o čosi slabší oproti svetlu na M365 či Bolt kolobežke. Svetelný kužeľ je však nastavený správne a neoslepuje tak oproti idúcich chodcov a cyklistov.

 

V dolnej časti je neprehliadnuteľná gumená krytka, ktorá naznačuje odpruženie. Naozaj sa nejedná o „fejkový“ dizajnový prvok, ale pod krytkou sa nachádza pružina.

Riadidlá majú gumené rukoväte, ktoré je možné v prípade potreby odskrutkovať. V strede sa nachádza dobre čitateľný displej. Dominuje mu ukazovateľ rýchlosti, ktorý zobrazuje aktuálnu rýchlosť v km/h alebo v míľach za hodinu (mph). Vedľa rýchlosti sa nachádza ikonka Bluetooth, ktorá signalizuje spojenie s telefónom, a farebný symbol „S“, ktorý signalizuje zvolený režim s obmedzením maximálnej rýchlosti. Modrá 15 km/h, žltá 20 km/h a červená 25 km/h. Pod rýchlosťou sa zobrazuje aktuálny stav batérie. Štyri paličky ukazujú nabitie medzi 100% a 75%, tri nad 50%, dve nad 25% a pod 25% zobrazuje jednu paličku. Ak vám zmizne aj tá posledná, vaša jazda sa do niekoľkých sekúnd skončí.

Po stranách vedľa displeja sú dva ovládače. Pravý je akcelerátor, ktorým sa zároveň zapína tempomat podržaním v jednej polohe po dobu 5 sekúnd. Ľavým sa ovláda predná elektromagnetická brzda. Páčkou sa zase ovláda zadná kotúčová brzda, ktorá je prepojená lankom. Na brzdy a ich fungovanie sa pozrieme v ďalšej kapitole recenzie. Kugoo dodáva ku kolobežke ES2 aj zvonček, avšak ten som si pri nadšení z novej techno-hračky zabudol namontovať. Fotky sú tak bez neho. Pod displejom sa nachádza ešte jedna nenápadná gumená krytka, pod ktorou sa nachádza USB konektor. Počas jazdy si tak môžete nabiť telefón alebo napojiť kameru.

Podobne ako M365, aj Kirin ES2 má skladací dizajn. Kugoo však použil iný typ mechanizmu ako konkurent od Xiaomi. Ten rozdeľuje kolobežku medzi platformou a predným kolesom a pri zložení sa kolobežka skráti o niekoľko centimetrov. Skladací mechanizmus sa dá jednoducho ovládať špičkou nohy. Ak sa obávate o bezpečnosť takéhoto riešenia a prípadného poskladania kolobežky počas jazdy, obavy nie sú na mieste. Pri statí na kolobežke je totiž mechanizmus pod záťažou a nedá sa s ním pohnúť ani silným zatlačením či kopancom.

 

Platforma na státie je z mäkkej gumy, ktorá sa nekĺže ani za dažďa. Je o niečo širšia ako na pôvodnej M365. Počas jazdy sa tak ľahšie mení poloha nôh, prípadne sa dá postaviť aj nohami vedľa seba. Toto je rozhodne praktickejšie ako na M365, najmä pri dlhšej trase. Pod platformou sa nachádza praktický stojan a modrý LED pás, ktorý sa rozsvieti automaticky po zapnutí kolobežky. Nie je ho možné vypnúť ani cez aplikáciu, preto je škoda, že Kugoo zvolil zrovna modrú farbu, ktorá v cestnej premávke nemá čo hľadať. 

Zadnej časti dominuje veľký blatník. Netreba sa však nechať oklamať masívnym dizajnom, pretože je celý z plastu a v žiadnom prípade na neho netreba stúpať. Viacerí užívatelia na diskusných fórach ho zháňajú ako náhradný diel. Mne sa ho zlomiť nepodarilo, ale to asi aj vďaka tomu, že som naň zatiaľ nestúpil. Na konci blatníka sa nachádza červené svetlo, ktoré tvorí 6 jasných LED. Zadné svetlo sa zapína súčasne s predným a pri brzdení prednou brzdou bliká. Nie, nepomýlil som sa, skutočne bliká iba pri použití prednej brzdy. Ale o tom až ďalej v článku.

Kolesá testovanej kolobežky majú rozmer 8,5“ a sú plnej konštrukcie. Nemusíte sa tak obávať defektov ako pri klasických nafukovacích kolesách. Ich veľkosť je dostatočná na prekonávanie znížených obrubníkov či menších nerovností na ceste. Daňou za ich odolnosť je v prvom rade znížený komfort, ale aj nižšia maximálna rýchlosť oproti nafukovacím kolesám.

Kugoo Kirin ES2 – Praktické skúsenosti

Po dizajnovej stránke Kugoo ES2 asi niet čo vytknúť, no nás zaujíma najmä prax. Takže čím začať ... Bohužiaľ, tu prichádza na rad niekoľko väčších či menších sklamaní, ktoré rýchlo vrátili moje nadšenie z kolobežky späť na zem a rozoberieme si ich bod po bode.

Kým prejdem k hodnoteniu samotnej jazdy a parametrov v praxi, spomeniem ešte jednu nezanedbateľnú vec, a tou je hmotnosť. Kolobežka ES2 totiž váži až 16 kg, čo je takmer o 4 kg viac ako v prípade M365. Ak ju potrebujete preniesť napríklad do kancelárie, vyniesť po schodoch či uložiť do kufra auta, vyššiu hmotnosť si určite všimnete. Vybehnúť pár schodíkov zdatnému chlapovi rozhodne problém nespraví, no prejsť povedzme 50 m a viac alebo uložiť bezpečne kolobežku do kufra auta už bude pre fyzicky menej zdaných ľudí celkom fuška.

Výkon a dojazd

Udávaný výkon je podľa výrobcu 350 W, čo je rozhodne vítaný upgrade oproti štandardným 250 W, ktorým bežne disponujú kolobežky na našom ale aj európskom trhu. Keď som však kolobežku priamo porovnával voči M365 alebo Dyu D1, ktoré majú zhodne po 250 W, dynamika je prakticky rovnaká a rozdiely sú minimálne či sa jednalo o akceleráciu alebo jazdu do kopca. Pri akcelerácii má Kugoo ES2 mierne lepší rozbeh oproti M365. S mojimi 99 kg sa rýchlosť ustáli na 23 km/h. Tu potom prevezme pomyselné žezlo Xiaomi M365, ktorá je ešte o 1-2 km/h rýchlejšia. Jazdu do kopca som testoval na rovnakom úseku, kde obe kolobežky dosahovali zhodne rýchlosť 16 km/h.

Druhým sklamaním je dojazd. Ten Kugoo udáva na 25 km, no ja som sa v praxi dostal asi na polovicu. A to nie vždy. Ak sa na trase vyskytli nejaké stúpania, klesania a zopár zastavení a teda aj rozbehov, dojazd sa pohyboval iba okolo 10 km. Najviac sa mi podarilo prejsť 12,4 km na prakticky rovnej trase v bezvetrí a pri teplote 14°C. Len pre porovnanie, na M365 dokážem s rovnakou, 7,5 Ah batériou a plnými pneumatikami prejsť cca. 20 km. S DYU D1, ktorá má väčšie 12“ kolesá som sa dokonca dostal cez 25 km na trase Petržalka – Šamorín.
S dojazdom súvisí aj maximálna rýchlosť. Tá sa pri plne nabitej batérii pohybuje na úrovni 23 km/h, no už po prejdení piatich kilometrov klesá na 21 km/h a pozvoľna klesá. Po desiatich kilometroch sa maximálna rýchlosť drží na úrovni 18-19 km/h a kolobežka stráca dych už aj v miernych stúpaniach. Poslednou hranicou je rýchlosť cca. 15 km/h, po ktorej nasleduje úplná strata výkonu. 

Kde sa nám teda stratil výkon a dojazd? Samozrejme je tu možnosť, že testovaný kúsok má vadnú batériu. To naznačuje práve dojazd, ktorý viacerí užívatelia v praxi dosahujú okolo 20 km. To je už rozhodne lepšia hodnota ako mojich 12 km.

K nízkemu výkonu mám tiež jednu teóriu. Kugoo Kirin ES2 sa totiž predáva v dvoch verziách – verzia s maximálnou rýchlosťou 25 km/h (16 mph) a verzia s 31 km/h (19 mph). V praxi totiž maximálnych 25 km/h ani neviem na rovinke dosiahnuť, zatiaľ čo užívatelia z USA a krajín mimo EÚ dosiahnu aj maximálnych 31 km/h, na čo rozhodne treba vyšší výkon ako 250 W. Výrobca však na stránke aj v návode jasne udáva výkon 350 W. Za toto rozhodne palec dolu.

Jazda

Samotná jazda na kolobežke Kugoo ES2 sa dá označiť ako tvrdá, avšak nie nepríjemne tvrdá, ako pri M365 s plnými pneumatikami. Kugoo ES2 má totiž odpružené predné koleso, čo mierne eliminuje vibrácie. To je však zároveň aj zdrojom problémov. Tlmič teda ušetrí vaše kosti a zuby, na druhej strane si to odnesú vaše ušné bubienky. Pri prejazde nerovnosťami sa od tlmiča ozývajú kovové rany. Tie má na svedomí jednoduchý mechanizmus tlmiča, ktorý nemá žiadne gumené dorazy a pri návrate do pôvodnej polohy naráža kov o kov. Týmto sa chcem poďakovať Grzegorzovi z facebookovej skupiny Kugoo Scooters, ktorý sa pustil do rozobratia tlmiaceho mechanizmu. Na jeho fotke môžete vidieť detail rozobratého tlmiča. 


Detail dorazu tlmiaceho mechanizmu. Kredit: fb Grzegorz Encek Buszko

 

Ak si zvolíte trasu po hladkom asfalte, napríklad po cyklotrasách, všetko je v poriadku. Na tomto type ciest však tlmič nie je prakticky potrebný. Akonáhle prejdete na hrboľatý asfalt alebo menej kvalitný betónový povrch, pripravte sa na metalový koncert pre vás a vaše okolie.

Po prejdení prvých cca. 20 km sa však ozvali ďalšie sprievodné zvuky. Ukázalo sa, že sa jedná o uvoľnené riadidlá, a to konkrétne štyri skrutky, ktorými je uchytená vrchná časť o centrálnu tyčku. Nepomohlo ani ich dotiahnutie, pretože skrutky majú kónicky tvar a nedotýkajú sa vonkajšej tyčky, ale dosadnú iba na tú vnútornú. Vyriešili to tenké kovové podložky, ktoré sa pri dotiahnutí prispôsobili tvaru hlavičky a vyplnili voľný priestor. K úplnej dokonalosti bolo ešte potrebné pridať zaisťovač závitov, pretože skrutky sa po určitom čase samé vykrúcali. Jednoduché riešenie za pár centov, ktoré mohlo ušetriť výrobcovi hanbu.

Brzdy (a driftovací režim?)

Bezpečné zastavenie majú na starosti dve nezávislé brzdy. Ovládač vľavo ovláda prednú elektromagnetickú brzdu, ktorá je prekvapivo silná. Tu by som uvítal iba miernejší nástup brzdného účinku. Jej stlačením sa zároveň deaktivuje ovládanie plynu, vypne sa tempomat a rozbliká sa zadné svetlo.

Klasická páčka vpravo ovláda zadnú brzdu, ktorá je kotúčová a ovládaná lankom. Jej výkon je tiež na veľmi slušnej úrovni a pri poriadnom stlačení dokáže zablokovať zadné koleso. Zadná brzda je však úplne oddelená od celého systému kolobežky. Pri jej stlačení sa totiž tempomat snaží udržiavať rýchlosť a naďalej viete používať akcelerátor, čo je samozrejme dosť nelogické a dokonca môže byť aj nebezpečné, keď sa po úplnom zastavení a uvoľnení zadnej brzdy kolobežka sama od seba rozbehne.

Aby som však nebol úplne negatívny, má to aj svoje výhody a zábavné stránky. Pri používaní zadnej brzdy si viete mierne korigovať rýchlosť a zároveň mať predné koleso v zábere, čo prispieva k plynulosti jazdy a uľahčuje balansovanie v nízkych rýchlostiach. 

Skutočná zábava však začína za mokra, keď zadné koleso zablokujete a zadnú časť kolobežky hodíte do šmyku, zatiaľ čo predok vás naďalej ťahá dopredu. Dajú sa tak efektne prejsť zákruty, otočiť sa takmer na mieste či vyhnúť sa prekážke. Samozrejme až do chvíle kým nespadnete. 😊 

Mobilná aplikácia

Na spárovanie s kolobežkou môžete použiť aplikáciu KUGOO alebo Kirin&KUGOO. Obe aplikácie robia v princípe to isté, iba sa líšia iným farebným spracovaním užívateľského rozhrania. Na samotné používanie kolobežky aplikáciu nepotrebujete. 

Užitočná je iba na nastavenie niektorých parametrov, či meranie trasy. V hlavnej časti si môžete zmeniť obmedzenie maximálnej rýchlosti a zapnúť/vypnúť svetlo. Okrem toho ju môžete využiť aj na navigáciu, aj keď v tomto smere sú v našich končinách Google Mapy, kde si viete podrobne upraviť trasu.

V nastaveniach si môžete premenovať vašu kolobežku, zmeniť heslo na Bluetooth, prepnúť medzi zobrazením v MPH alebo km/h, deaktivovať tempomat a nastaviť, či sa kolobežka bude rozbiehať už z nulovej rýchlosti, alebo sa treba najprv trochu odraziť nohou.

Položka Beam Lights má slúžiť na ovládanie podsvietenia, avšak pri Kugoo Kirin ES2 nemá žiadny účinok. Podsvietenie má iba modrú farbu a nedá sa vypnúť.

System Self Check slúži na otestovanie elektronických častí kolobežky. Problém s kapacitou batérie však neodhalil.

  

Čo mi však v aplikácii vyslovene chýba, je elektronický zámok kolobežky. Zmenou Bluetooth hesla totiž prípadnému zlodejovi iba znemožníte spárovanie kolobežky s inou aplikáciu. Používať ju však môže naďalej, pretože ovládať svetlá a jazdné režimy je možné ovládať tlačidlom pod displejom.

Kugoo Kirin ES2 – Zhodnotenie a záver

Ak ste sa dočítali až sem, je vám asi jasné, že Kugoo Kirin ES2 odo mňa rozhodne nedostane jednoznačné zhodnotenie. Výrobca síce nezopakoval chyby z konštrukcie kolobežky M365 (najmä skladací mechanizmus), no vyrobil si kopu nových.
Začnem však tým pozitívnym a tým je dizajn, ktorý sa veľmi vydaril. Kugoo Kirin ES2 by som zaradil medzi najkrajšie kolobežky na trhu. Na dobrej úrovni je ovládateľnosť, ku ktorej prispieva široká plocha na státie a výborné brzdy. Či sa jedná o prednú elektromagnetickú alebo zadnú kotúčovú, obe fungujú nad moje očakávania a aj napriek slabšej dávkovateľnosti prednej brzdy a neštandardnému fungovaniu zadnej brzdy nemám voči nim vážnejšie výhrady. 

Za dobrý nápad musím označiť aj tlmič, ktorý zmierňuje vibrácie od tvrdých kolies. Škoda len, že pri prevedení do praxe sa ukázal byť aj slabinou kolobežky, pretože kovové rany pri prejazde nerovnosťami sa jednoducho nedajú ignorovať. K nedomyslenému tlmiču sa ešte pridávajú hrkajúce riadidlá. Tie sa našťastie dajú upraviť aj v domácich podmienkach, no toto je rozhodne vec, ktorú by si mal ustrážiť výrobca a nie koncový zákazník. 

Dosiahnutý dojazd hodnotiť nebudem, pretože testovaný kúsok má pravdepodobne poškodenú batériu. V praxi dosahovaných 20 km je inak v poriadku. Diskutabilný je však deklarovaný výkon, ktorý môže (ale nemusí) súvisieť s vadnou batériou. To rozhodne nie je dobrá vizitka pre výrobcu, pretože za podobnú cenu dostanete u konkurencie rovnaký 20 km dojazd a dokonca aj o chlp lepšiu dynamiku. 

Ak by však výrobca doladil nedokonalosti v konštrukcii a v praxi by sa prejavil výkonnejší 350W motor, mohol byť Kugoo Kirin ES2 veľmi zaujímavou alternatívou ku obľúbenej Xiaomi M365.

Za poskytnutie elektrickej kolobežky Kugoo Kirin ES2 na recenziu ďakujeme internetovému obchodu Geekbuying.

Komentáre (3)
Dusan

rozhodne neodporucam kupovat. Mam ju a je tazka ako ..., neprakticka. Plus ten zaistovaci mechanizmus pri rozkladani sa mi uz raz dokonca zlomil a nejako sa mi krvopotne podarilo po 2 mesiacoch ,aby mi zaslali novu cast. Zatial som si to provizorne opravil. Plus ten zadny blatnik caka podla mna rovnaky osud casom ako xiaomi, ze sa vibraciami zlomi.
Ta elektronicka brzda je fakt zivotu nebezpecna. To som tiez pisal vyrobcovi, ale zjavne maju na haku. To ked ju stlacite, tak veru, ze letite dopredu. Jedine brzdit zadnou a potom ku koncu pouzit elektronicku... S tym vykivovanim riaditok som mal tiez problem. vybral som hornu cast, kedze ta ma o dost mensi priemer ako vonkajsia tyc a vnutro som olepil izolepou, nech to sadne dnu natesno a nekyva sa. A skrutky zaistil lepidlom na zavity....Rozhodne radsej Xiaomi, ktora ma viac nahradnych dielov, aftermarket veci a lepsi support....tu u tychto skoro noname kolobeziek sa nedorobite chleba,ako sa hovori....Otras a palec dole

Miroslav Jurčík

Súhlasím, že Xiaomi zachraňuje komunita, ktorá je neporovnateľne väčšia ako u Kugoo. Len je škoda, že Xiaomi nijako nezrevidovalo ten ich nešťastný kĺb a nefixli to. Ak by som sa mal rozhodovať pri novej kolobežke iba medzi Xiaomi a touto, tak Xiaomi vyhráva, ale iba kvôli podpore komunity a 3rd party výrobcov dielov. Inak teda za tri stovky asi neexistuje dokonalá kolobežka, bohužiaľ.

Na tej Kugoo používam vo väčšine prípadov práve zadnú brzdu. Prednú prakticky iba pri vtedy keď chcem úplne zastaviť. Vtedy sa navážim dozadu, stlačím obe naraz a stojím. Ale súhlasím, že by jej rozhodne neuškodil update, ktorý by zmiernil nástup brzdného účinku.

Hmm

Uz ked kolobezku tak.poriadnu. Za seba odporucam jednoznacne City Boss D1000. Ta frci po ceste 45 kmh dojazd krasnych 45 az 50 km. Dokonale odpruzenie na prednom kolese a rovnomerny nahon 500W motora na prednom a zaroven na zadnom kolese. Genialna vec 😊

Inak tieto lacne cinske smejdy neviem ozaj kto kupi. Radsej kupit 5 malo spolahlivych kolobeziek v podstate u nas bez zaruky a dlha doba dodania ako jedna poriadna 2r zaruka podpora a servis co vydrzi roky rokuce a nerozpadne sa na malom hrbole. A to odpruzenie... Nuz...

Pridať nový komentár
TOPlist