Prepracovaná verzia GeForce GTX 560 Ti od MSI vyniká predovšetkým mohutným Twin Frozr II chladičom, kvalitnými komponentmi a už v základe vyššími frekvenciami. Aj napriek veľkým zmenám patrí k cenovo najatraktívnejším.
Úvod
GeForce GTX 560 Ti je založená na zrevidovanom jadre GF104 s novým názvom - GF114 a bola predstavená 25. januára v spoločnosti konkurencie - Radeon HD 6950 1GiB. Z pohľadu špecifikácií je jadro úplne totožné s tým, ktoré nájdeme na starších verziách GeForce GTX 460 (tie ale majú deaktivovaný 1 z 8 SM blokov). Čip má fyzicky 384 Cuda jadier usporiadaných v 8 SM blokoch, 64 TMUs, 32 ROPs a 4x 64 bit pamäťových radičov. Menšia zmena sa pravdepodobne dotkla niektorých vrstiev tranzistorov, pretože karty s jadrom GF114 majú vyššie pracovné frekvencie a s pretaktovaním dosahujú frekvencie blízke 1GHz.
GTX 460 1GiB | GTX 560 | GTX 560 Ti | |
Jadro | GF104 | GF114 | GF114 |
Počet SPs | 336 | 336 | 384 |
Počet TMUs | 56 | 56 | 64 |
Počet ROPs | 32 | 32 | 32 |
Frekvencia jadra | 675MHz | 810 - 950MHz | 822MHz |
Frekvencia shadercore | 1350MHz | 1620 - 1900MHz | 1644MHz |
Frekvencia pamätí | 900MHz | 1001 - 1100MHz | 1002MHz |
Pamäť | 1GiB GDDR5 | 1GiB GDDR5 | 1GiB GDDR5 |
Šírka zbernice | 256bit | 256bit | 256bit |
Späť k nereferenčnej karte od spoločnosti Micro-Star International, ktorá zastrešuje široké portfólio počítačového hardware. S dvojslotovým chladením Twin Frozr II nájdeme na trhu až trojicu grafických kariet GeForce GTX 560 Ti. MSI ich od seba odlíšila pracovnou frekvenciou jadra a najvyššiemu modelu Golden Edition pridala celomedený chladič.
N560GTX-Ti Twin Frozr II Golden Edition | N560GTX-Ti Twin Frozr II | N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC | |
Frekvencia jadra | 900MHz | 822MHz | 880MHz |
Frekvencia shadercore | 1800MHz | 1644MHz | 1760MHz |
Frekvencia pamätí | 1050MHz | 1050MHz | 1050MHz |
Tieto karty s robustným nereferenčným dizajnom v tvare zbrane sú osadené kvalitnými súčiastkami s marketingovým prívlastkom Military Class II – cievky SFC (Super Ferrite Choke), Hi-C kondenzátormi a kondenzátormi s pevným dielektrikom. Spomínaný chladič Twin Frozr II je vytvorený dvomi 80mm ventilátormi, mohutným pasívom s dvoma hrubšími 8mm heatpipe (SuperPipe) a dvoma tenšími 6mm heatpipe.
V teste sa pozrieme na kartu s označením N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC s taktom jadra 880MHz a taktom pamätí 1050MHz. Napriek skutočnosti, že ide o nereferenčné prevedenie, patrí svojou cenou k jedným z najvýhľadavejších riešení na trhu. Uvidíme, či dokáže prekonať skvelý pomer cena/výkon referenčného Radeonu HD 6950 1GiB z minulej recenzie...
Technické detaily
Zhrnutie technických parametrov (teoretické hodnoty) v tabuľke
GeForce GTX 470 | GeForce GTX 480 | GeForce GTX 560 Ti | MSI GeForce GTX 560 Ti TFII/OC | GeForce GTX 570 | |
Jadro: | GF100-275 | GF100-375 | GF114-400 | GF114-400 | GF110-275 |
Výrobný proces: | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm | 40nm |
Veľkosť jadra: | ~550 mm^2 | ~550 mm^2 | ~367 mm^2 | ~367 mm^2 | ~550 mm^2 |
Počet tranzistorov: | ~3000 miliónov | ~3000 miliónov | ~1950 miliónov | ~1950 miliónov | ~3000 miliónov |
Počet aktívnych clustrov: | 14 | 15 | 8 | 8 | 15 |
Frekvencia jadra: | 608 MHz | 700 MHz | 822 MHz | 880 MHz | 732 MHz |
Frekvencia pamäte: | 837 MHz | 924 MHz | 1002 MHz | 1050 MHz | 950MHz |
Kapacita, typ pamäte: | 1280 MiB, GDDR5 | 1536 MiB, GDDR5 | 1024 MiB, GDDR5 | 1024 MiB, GDDR5 | 1280 MiB, GDDR5 |
Frekvencia shadercore: | 1215 MHz | 1401 MHz | 1644 MHz | 1760 MHz | 1464 MHz |
Počet TFUs: | 56 | 60 | 64 | 64 | 60 |
Počet TAUs: | 56 | 60 | 64 | 64 | 60 |
Počet ALUs: | 14x Vec32 (448 SPs) | 15x Vec32 (480 SPs) | 8x Vec48 (384 SPs) | 8x Vec48 (384 SPs) | 15x Vec32 (480 SPs) |
Počet ROPs | 40 | 48 | 32 | 32 | 40 |
Podpora Direct3D: | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Pixel fillrate: | 24 320 MPixels/s | 33 600 MPixels/s | 26 304 MPixels/s | 28 160 MPixels/s | 29 280 MPixels/s |
Bilinear texelfillrate: | 34 048 MTexels/s | 42 000 MTexels/s | 52 608 MTexels/s | 56 320 MTexels/s | 43 920 MTexels/s |
Bilinear FP-16 texel fillrate: | 17 024 MTexels/s | 21 000 MTexels/s | 26 304 MTexels/s | 28 160 MPixels/s | 21 960 MTexels/s |
Z-sample rate: | 97 280 MSamples/s | 134 400 MSamples/s | 105 216 MSamples/s | 112 640 MSamples/s | 117 120 MSamples/s |
AA-sample rate: | 194 560 MSamples/s | 268 800 MSamples/s | 210 432 MSamples/s | 225 280 MSamples/s | 234 240 MSamples/s |
Single precision aritmetický výkon: | 1088,6 GFLOP/s | 1344,96 GFLOP/s | 1262,59 GFLOP/s | 1351,68 GFLOP/s | 1405,44 GFLOP/s |
Double precision aritmetický výkon: | 136,08 GFLOP/s | 168,12 GFLOP/s | 105,22 GFLOP/s | 112,64 GFLOP/s | 175,68 GFLOP/s |
Geometry rate: | 2432 MTriangles/s | 2800 MTriangles/s | 1644 MTriangles/s | 1760 MTriangles/s | 2928 MTriangles/s |
Šírka zbernice: | 320 bit | 384 bit | 256 bit | 256 bit | 320 bit |
Priepustnosť pamäte: | 133,92 GB/s | 177,4 GB/s | 128,26 GB/s | 134,40 GB/s | 152 GB/s |
MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC
Grafická karta MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC je zabalená v krabici, ktorej dominuje tmavomodrá farba. Na nej nájdete informácie o nižších teplotách, až o 20 stupňov nižšie v porovnaní s referenčnou verziou a o PCB osadenom kvalitnými komponentmi zo série Military Class II, ako napríklad cievky SFC (Super Ferrite Choke), Hi-C kondenzátory a kondenzátory s pevným dielektrikom.
Karta objavíte po vyklopení prednej steny pod priesvitným obalom. Je zabalená v antistatickom sáčku a umiestnená v penovej výplni, pod ktorou sa nachádza väčšina príslušenstva. Dĺžka tohto nereferenčného modelu je 24cm.
Súčasťou príslušenstva je okrem dvoch redukcií napájania molex -> 6pin aj redukcia miniHDMI -> HDMI a redukcia z DVI-I na D-sub. Samozrejmosťou je užívateľská príručka, krátky manuál a inštalačné cd s ovládačmi.
Chladič Twin Frozr II je tvorený dvomi 80mm ventilátormi, ktoré ofúkavajú vcelku rozmerný pasív zložený zo štyroch poniklovaných heaatpipe trubíc (2x 8mm a 2x 6mm).
Pamäte osadené na karte sú od Samsungu, konkrétne 8modulov 1Gbit K4G10325FE-HC04. Ich menovitá frekvencia udaná výrobcom je 1250MHz, u tejto karty pracujú na frekvencii 1050MHz.
Karta má 6+1 fázové napájanie, ktoré je možné softvérovo regulovať.
Medzi výstupmi na karte nájdete dva DL-DVI a jeden mini-HDMI port. Pre mGPU zapojenie má karta jeden SLI konektor.
Jadro tejto grafickej karty od MSI je pretaktované z 822MHz na 880MHz a pamäte z 1002MHz na 1050MHz.
Testovacia zostava a metodika testovania
Testovacia zostava:
- Procesor: Intel Core i7 930 (vypnuté HT aj TURBO) pretaktovaný na 3.81 GHz, chladený Noctua NH-U12P SE2
- Základná doska: EVGA X58 FTW3 (Bios 78)
- RAM: 6GiB DDR3 Mushkin Blackline (1456 MHz, 7-7-7-21-1T, 1.45V)
- HDD: 500GB Samsung
- Zdroj: Enermax Infinity 650W
- DVD mechanika: Samsung
- Operačný systém: Windows 7 64bit, so všetkými dostupnými záplatami
- Monitor: Samsung SyncMaster 305T+ (30" LCD, max. rozlíšenie 2560x1600)
- Skrinka: SilverStone FT02B-W
Každá grafická karta je otestovaná vždy s novou inštaláciou operačného systému. Následne sú nahodené posledné updaty a ovládače. Všetky šetriace funkcie sú vypnuté.
Testované grafické karty a použité ovládače:
nVidia GeForce
- GeForce GTX 460 (675/1.350/900 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
- GeForce GTX 470 (607/1.215/837 MHz 1,28 GiB GDDR5) @ WHQL 263.00
- GeForce GTX 560 Ti (822/1.644/1002 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
- MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC (880/1.760/1050 MHz 1 GiB GDDR5) @ WHQL 270.61
- GeForce GTX 570 (732/1.464/950 MHz 1,28GiB GDDR5) @ WHQL 266.77
AMD Radeon
- AMD Radeon HD 6850 (775/1.000 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
- AMD Radeon HD 6870 (900/1.050 MHz, 1 GiB GDDR5) @ 10.12Preview
- AMD Radeon HD 6950 (800/1.250 MHz, 1 GiB GDDR5) @ WHQL 11.4
- AMD Radeon HD 6970 (880/1.375 MHz, 2 GiB GDDR5) @ WHQL 11.2
- AMD Radeon HD 6990 (830/1.250 MHz, 2 GiB GDDR5) @ 11.4Preview
Použité rozlíšenia v teste:
- 1.680 x 1.050
- 1.920 x 1.200
Každé rozlíšenie bolo otestované s 4xMSAA/8xMSAA a 16xAF. Testy sú vykonané vždy s maximálne možnými detailami, ktoré nám umožňujú jednotlivé hry nastaviť. Vyhladzovanie hrán a filtrovanie textúr je, pokiaľ to menu hry umožňuje, nastavené priamo v ňom. Ak nie, tieto nastavenia boli vynútené pomocou ovládačov grafických kariet. Pre minimalizovanie nepresnosti je každá grafická karta testovaná 3x vo všetkých testoch. Priebehy hier sú zaznamenávané vždy programom FRAPS.
Testované hry a benchmarky:
- Direct3D 10:
- Just Cause 2 (verzia 1.1)
- Crysis Warhead (verzia 1.1)
- Direct3D 11:
- Metro 2033 (verzia 1.1)
- Alien vs Predator (benchmark verzia 1.3)
- Colin McRae: Dirt 2 (verzia 1.1)
- S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (verzia 1.6.02)
Syntetické benchmarky:
- Direct3D 11:
- 3D Mark 11 (verzia 1.0.1)
- Unigine Heaven (verzia 2.1)
Za poskytnutie 30" LCD monitora SyncMaster 305T+ ďakujeme spoločnosti SAMSUNG
Za poskytnutie benchmarku 3DMark 11 ďakujeme spoločnosti Futuremark
Nastavenie ovládačov grafických kariet:
Kvôli zachovaniu čo najväčšej zhody z hľadiska kvality obrazu bolo u sérii HD 6800 použité AI standard v režime HQ. Dôvod prečo neboli použité „default“ nastavenia (režim Quality) ako väčšina redakcií, je ich problém s AF bandingom a tým zvýšenie výkonu o niekoľko percent. Shimmering textúr je u HD 6800 s CCC 10.10 dokonca agresívnejši ako to bolo u jeho predchodcu HD 5800, s ovládačmi 11.2 je tento problém odstránený. Teselácia u AMD je nastavená v režime "Use Application Settings". Nastavenie nVidia Control panelu je okrem zmeny LOD a manažmentu napájania ponechané v defaultných hodnotách. Viac v screenoch:
3DMark 11, Unigine Heaven
3DMark 11
3DMark 11 od spoločnosti Futuremark je najnovšia verzia veľmi obľúbeného benchmarku, ktorá v porovnaní so staršou verziou Vantage prináša využitie nových funkcií najnovšieho Direct X API od Microsoftu, konkrétne Direct3D 11 (teselácia, DC 5.0 a multithreading). Zmena nastala aj v teste fyziky, namiesto PhysX je použitý open-source Bullet Physics. Grafické karty sme testovali v režime Extreme Preset, ktorý z troch prednastavených režimov predstavuje svojím nastavením najvyššiu záťaž kladenú práve na grafickú kartu a v menej náročnom Performance Presete. Pre Extreme Preset je definované rozlíšenie 1920x1080 so zapnutým 4xMSAA a 16xAF. Pre Performance preset to je 1280x720 1xMSAA a 1xAF.
Unigine Heaven
Unigine Heaven bol pri svojom uvedení vôbec prvý syntetický benchmark využívajúci možnosti Direct3D 11 rozhrania. Okrem neho obsahuje podporu pre D3D 9, 10 ,11 a OpenGL. Najvýraznejšou časťou testu je hardvérová teselácia, ktorá je doplnená o SSAO, Parallax Occlusion Mapping, 64bit HDR rendering či DirectCompute. V poslednej verzii 2.1 bola pridaná podpora pre OpenGL 4.0 a techniky stereoskopickej projekcie. Výkon GPUs sme testovali s 4xMSAA, 16xAF v rozlíšeniach 1920x1200 a 2560x1600. Použité množstvo teselácie normal a extreme.
Alien vs Predator, Colin McRae: Dirt2
Alien vs Predator
Pre odtestovanie tejto hry používam voľne dostupný benchmark vo verzii 1.3, na ktorého spustenie nie je nutná nainštalovaná hra. Benchmark je na rozdiel od hry určený výlučne pre Direct3D 11 kompatibilný hardware. Tak ako hra je postavený na engine Asura a pre majiteľov D3D 11 kariet umožňuje použitie MSAA (4x), teselácie a Advance Shadow. Okrem iného hra podporuje aj technológiu Eyefinity od AMD. Priebeh benchmark scény je zaznámenávaný po dobu 100s pomocou programu FRAPS.
1680x1050 4xMSAA 1920x1200 4xMSAA
Colin McRae: Dirt 2
Závodná hra Dirt 2 od Codemasters beží na Ego Engine, ktorý podporuje aj najnovší Direct3D 11. Hra ako prvá zahŕňala podporu tohto štandardu. Reálnosť hry dotvára hardvérová teselácia vody, publika a vlajok, HDAO využívajúce DirectCompute, HDR osvetlenie, motion blur, Depth of Field a mnoho ďalších efektov. Testy prebiehali po dobu 60s v náročnej mape Malaysia.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Crysis Warhead, Just Cause 2
Crysis Warhead
Príbeh z Crysis Warhead sa odohráva paralelne k dielu Crysis a je postavený na rovnakom Cryengine 2. V kampani sa dostane do roli bývalého člena SAS Delta Force Michaela Sykes-a, pod prezývkou Psycho. Počas nej bojujete proti nepriateľom zo Severnej Kórei a mimozemšťanom. Dej sa odohráva na rôznych miestach, ako napríklad džungľa, podzemný komplex, letisko a mnoho ďalších. Hra je aj napriek svojmu veku jedna z najnáročnejších vôbec. Testovanie prebiehalo v náročnej scéne From Hell’s Heart po dobu 30s.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Just Cause 2
Pc verzia Just Cause 2 je založená na Avalanche Engine 2.0 a zahŕňa podporu len pre Direct3D 10. V hre sa dostanete na vymyslený ostrov Panau v juhovýchodnej Ázii, kde máte ako Rico Rodriguez za úlohu zvrhnúť diktatúru. Po stránke efektov je v hre implementované SSAO, soft shadows či motion blur. Majitelia nVidia kariet si okrem nich môžu vychutnať CUDA efekty v podobe krajších detailov vody alebo Bokeh filtra. Tie boli pri testovaní vypnuté. Testovaný úsek Chaos v kasíne je zaznamenaný FRAPSom počas 25s behu.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA
1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Metro 2033
Hra Metro 2033 je vytvorená podľa sci-fi románu ruského autora. Je založená na vlastnom engine od 4A. Svojou pokročilou grafikou v podobe viacerých efektov (Depth of Field, teselácia, SSAO, motion blur, soft shadows a mnoho iných) s kombináciou PhysX fyzikálneho enginu "predbehla" dobu. V hre Metro ste postavený do role Artyom-a, ktorý prežil atómovú vojnu a žije v podzemí. Jeho úlohou je dostať sa do mesta Polis. Testovanie prebieha počas útokov mutantov v misii Cursed, priebeh zaznamenáva FRAPS po dobu 30s.
1680x1050 1xMSAA 1680x1050 4xMSAA
1920x1200 1xMSAA 1920x1200 4xMSAA
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
Dej tretieho pokračovania akčnej FPS hry od ukrajinského GSC Game World sa odohráva krátko po Shadow of Chernobyl. Hra beží na X-Ray engine 1.6, v ktorom je doplnená podpora o Direct3D 11 (teselácia a vylepšené tiene). Pre fotorealistickú grafiku okrem nich využíva napríklad SSAO, HBAO, Depth of Field (viac tu). Testovacia scéna z mesta Pripyat je zaznamenávaná FRAPSom po dobu 30s behu.
1680x1050 4xMSAA 1920x1200 4xMSAA
Spotreba, hlučnosť a teploty
Všetky merania tejto kapitoly boli u kariet AMD Radeon HD 6990/6970/6950 a nVidia GeForce GTX 570 ovplyvnené novinkami v oblasti kontroly spotreby. AMD prinieslo s novými kartami HD 6900 technológiu pod názvom PowerTune, ktorá pri prekročení stanovenej hodnoty okamžite podtaktuje jadro. V CCC je možnosť upraviť túto hranicu o 20% nad alebo pod TDP. Túto voľbu odporúčam využiť hlavne pri pretaktovaní, alebo v situáciách kedy narazíte na pokles výkonu. Bližšie info o technológii PowerTune nájdete v tomto článku. Naopak, nVidia u GTX 590, 580, 570 okrem hardvérového monitorovania spolieha na detekciu tzv. power vírusov aj v samotných ovládačoch. Keďže sa mi nepodarilo odstrániť OCP u GTX 570, všetky merania spotreby, hlučnosti a teplôt vo Furmarku sú v defaultnom nastavení týchto kariet!
Spotreba
Meranie spotreby prebiehalo s pomocou meracieho prístroja Voltcraft Energy Monitor 3000 v troch druhoch prevádzky. Najprv bola zmeraná spotreba celej zostavy (bez monitora) v režime bez záťaže (2D), 10minút po nabootovaní operačného systému Windows 7 64bit so zapnutou Aero plochou. Následne prebehlo meranie 3D spotreby v testovanej scéne hre Crysis pri rozlíšení 1920x1200 s 4xMSAA/16xAF. Posledné meranie prebiehalo po dobu 15minút v programe Furmark. Testovanie bolo v rozlíšení 1280x1024 1xMSAA, 1xAF a Xtreme Burning Mod. Táto hodnota predstavuje tzv. "worst case" hodnotu, maximálne vyťaženie grafickej karty.
Namerané hodnoty predstavujú príkon celej zostavy bez monitora, preto je možné že vznikli menšie nepresnosti kvôli účinnosti zdroja, ktorá nie je pre každé zaťaženie rovnaká.
Spotreba v systéme Windows je s MSI GeForce GTX 560 OC Ti TFII/OC len 132W. Patrí k jedným z najúspornejších kariet v našich testoch.
Pri zaťažením hrou Crysis bola spotreba 315W, čím sa dostala uprostred medzi Radeony HD 6950 1GiB a HD 6970 2GiB.
Hlučnosť
Meranie hlučnosti grafických kariet s pomocou hlukomeru Voltcraft SL-100 prebiehalo v rovnakých režimoch ako to bolo pri meraní spotreby. Teda 2D režim 10minút po nabootovaní systému, 3D počas hry Crysis a 15minút vo Furmarku. Vo všetkých prípadoch boli vypnuté nainštalované ventilátory v skrini. Zdrojom hluku bol disk, zdroj Enermax Infinity 650W so zregulovanou Noctuou P12-1300 na 750rpm a tiež zregulovaný CPU chladič NH-U12P s jedným ventilátorom P12-1300. Meranie bolo uskutočnené 20cm od skrinky SilverStone FT02B-W s otvorenou bočnicou.
Hlučnosť MSI GeForce GTX 560 Ti TFII/OC je vo Windowse na veľmi nízkej úrovni, s uzavretou skrinkou je karta nepočuteľná. V tejto časti testov patrí chladič Twin Frozr II s hlukom 36,8dBA k tomu najlepšiemu čo sme zatiaľ mali k dispozícii.
Po zaťažení je zvukový prejav Twin Frozr II chladiča o niečo horší. Aj keď je tichší ako všetky referenčné riešenia, hluk je jasne počuteľný. Hladina hluku je najviac porovnateľná s GeForce GTX 570.
Teploty
Meranie teplôt naväzuje na meranie spotreby, počas troch testov (2D, 3D - Crysis, Furmark) sú teploty pre jadro grafických kariet odčítavané v programe GPU-Z a MSI Afterburner. Pre zvyšné teploty (pamäte a napäťové regulátory) bolo nutné otvoriť bočnicu skrinky FT02B-W. Pre toto meranie bol použitý laserový teplomer Voltcraft IR-280.
Jadro | Pamäte | Napäťové regulátory | |||||||
Idle | Crysis | Furmark | Idle | Crysis | Furmark | Idle | Crysis | Furmark | |
MSI GeForce GTX 560 Ti TFII/OC | 28°C | 57°C | 74°C | 33,6°C | 69,8°C | 99,6°C | 40,9°C | 83,4°C | 118,8°C |
AMD Radeon HD 6950 | 41°C | 75°C | 89°C | 39,6°C | 69,7°C | 83,6°C | 43,4°C | 55,7°C | 74,1°C |
AMD Radeon HD 6990 | 41°C | 86°C | 94°C | - | - | - | - | - | - |
Asus Radeon HD 6970 | 38°C | 75°C | 89°C | 42,6°C | 85,8°C | 101,2°C | 44,2°C | 77,9°C | 92,4°C |
Asus GeForce GTX 570 | 39°C | 80°C | 85°C | 41°C | 78,1°C | 84,5°C | 39,2°C | 70,9°C | 85,4°C |
Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | 41°C | 83°C | - | 46.5°C | 83.4°C | - | 57.8°C | 89.6°C | - |
Asus GeForce GTX 470 | 43°C | 86°C | 91°C | 40,4°C | 73,2°C | 83,3°C | 39,7°C | 59,8°C | 89,9°C |
Gigabyte GeForce GTX 460 SOC | 29°C | 63°C | 80°C | 35.2°C | 72.8°C | 91.8°C | 40.5°C | 83°C | 90.3°C |
Asus GeForce GTX 460 DC TOP | 30°C | 60°C | 73°C | 39,3°C | 73,4°C | 96,1°C | 45,5°C | 75,2°C | 104,7°C |
Gigabyte Radeon HD 6870 | 41°C | 77°C | 86°C | 40.2°C | 70.2°C | 75,5°C | 40,9°C | 70,4°C | 74,4°C |
Sapphire Radeon HD 6850 Toxic | 42°C | 75°C | 83°C | 41,7°C | 70,6°C | 74,8°C | 45,7°C | 67.2°C | 75,4°C |
Pretaktovanie, výkon po OC
Pretaktovanie je celkom obľúbený spôsob ako zvýšiť výkon nielen grafických kariet. Z veľkej časti je ale OC o šťastí, lebo nie všetky jadrá majú rovnaký taktovací potenciál. Preto naše výsledky nemožno zovšeobecňovať, rozdiely by ale nemali byť veľké. Aby sme minimalizovali vplyv chladenia na výsledok, otáčky ventilátora boli u každej z kariet nastavené fixne na 100%rpm. Zmena frekvencií a napätia je realizovaná v programe MSI Afterburner. Stabilitu frekvencií sme preverili v štyroch programoch. Najprv bolo nájdené maximum pre jadro pomocou testu Furmark. Ak test prešiel po dobu 10minút bez artefaktov, nasledovali testy v Unigine Heaven, 3DMark 11 a nakoniec v hre Crysis. Obdobným spôsobom sme našli maximum pre pamäte. Všetky karty sme otestovali pri štandardnom a zvýšenom napätí. Pri zvýšení napätia netreba zabúdať na zvýšené požiadavky na zdroj a chladenia.
MSI GeForce GTX 560 Ti TFII/OC sa mi už pri štandardnom napätí podarilo pretaktovať na dosť vysoké frekvencie 980/1960/1150MHz, čo je navýšenie frekvencií o viac ako 11% na jadre/shader core a takmer 10% na pamätiach, pričom štandardné napätie bolo pre túto kartu len 0.987V!.
Po zvýšení napätia na 1.05V sa stabilná frekvencia pre jadro dostala na hranicu 1015MHz a 1150MHz pre pamäte, viac ako 15% navýšenie pre jadro/shader core. Je pravdepodobné, že to nebolo maximum čo karta dokáže. Pri vyššom napätí boli zrejme príliš vysoké teploty VRM a karta neprešla len furmarkom.
Výkon po pretaktovaní
Pre otestovanie výkonu som použil dva syntetické benchmarky (3DMark 11, Unigine Heaven) a jednu hru (Crysis), ktoré boli použité pri testoch stability. Ako sa prejavili jednotlivé OC výsledky na výkon testovaných kariet môžete vidieť v grafoch.
Zhrnutie výsledkov, záver
Výkon
Do celkového hodnotenia sme brali do úvahy len testy zo 6hier prerátané individuálne na percentá. 100% výkonu reprezentuje v každom rozlíšení najrýchlejšia z kariet.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA 1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Pretaktovaná MSI Twin Frozr II verzia GTX 560 Ti je od svojho referenčného modelu rýchlejšia v priemere o 7%. Pri porovnaní s konkurenčnou HD 6950 1GiB je výkon takmer identický.
Prevádzkové vlastnosti
Hlučnosť chladiča bez záťaže je u tejto karty na veľmi prijateľnej úrovni. Jedná sa o veľmi tiché riešenie, v našich testoch zatiaľ to najlepšie. O niečo horšie je to ale v záťaži. Možno sa niekomu pri pohľade na teploty jadra bude zdať rýchlosť ventilátora neúmerne vysoká, má ale svoje opodstatnenie a ním je teplota napäťových regulátorov. MSI ich u tohto modelu neosadilo pasívom a spolieha sa len na ofukovanie. Je možné, že vás pri pretaktovaní so zvýšeným napätím zastaví skôr teplota regulátorov ako limitácia zo strany jadra.
Spotrebovaná energia karty v 2D patrí k jedným z najlepších, príkon zostavy sa dostal pod všetky novšie Radeony. V záťaži sa karta obracia tak ako aj pri hlučnosti. Grafická karta MSI GeForce GTX 560 Ti TFII/OC sa spotrebou dostáva niekde medzi HD 6950 1GiB a HD 6970 2GiB.
Pomer výkon/cena
Pre výpočet pomeru výkon/cena používam priemerné ceny z Heureka.sk, Tichepc.sk, Agem.sk, Alza.sk. Použité ceny pre: GeForce GTX 460 160eur, GeForce GTX 470 190eur, GeForce GTX 560 Ti 208eur, MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC 209eur, GeForce GTX 570 303eur, Radeon HD 6850 153eur, Radeon HD 6870 179eur, Radeon HD 6950 1GiB 213eur, Radeon HD 6970 305eur.
1680x1050 4xMSAA 1680x1050 8xMSAA 1920x1200 4xMSAA 1920x1200 8xMSAA
Záver
Výkon MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC sa dá prirovnať ku konkurenčnému Radeonu HD 6950 1GiB. Vďaka totožnému výkonu a agresívnej cene sa táto karta dostala na čelo grafu pomer výkon/cena. Zmiešané pocity však zanechalo chladenie. Na jednej strane ide o jedno z najtichších riešení v stave bez záťaže a skvelé teploty jadra vo všetkých situáciách, no na druhej stojí vyššia hlučnosť pri zaťažení z dôvodu nechladených napäťových regulátorov.
Karta má aj napriek tomuto nedostatku slušný OC potenciál. Pri relatívne nízkom napätí bola schopná pracovať na frekvencii jadra vyššej ako 1GHz. Ventilátor bol ale fixne nastavený na najvyššie otáčky.
Zhrnutie kladov a záporov testovaných kariet:
MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC | |
Plusy | Mínusy |
- Výkon - Pomer výkon/cena - OC potenciál - Tiché chladenie v režime 2D - Nízka spotreba v režime 2D - Cuda, PhysX | - Hlučná v režime 3D - Absencia VRM chladiča |
Za zapožičanie grafickej karty MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr II/OC ďakujeme spoločnosti MSI.
emPORiO
DeerDance
yesper
DeerDance
yesper
DeerDance
yesper
DeerDance
yesper
DeerDance
yesper
davison
Pedro D
yesper