Tento mesiac bude bohatý, aspoň čo sa týka recenzií grafických kariet. Dnes končí NDA na Radeon RX 470, pričom ani u nás nesmela chýbať recenzia. Tentokrát dorazila RX 470 rovno v nereferenčnej verzii od MSI s veľkosťou pamäte 4GB. Celý názov karty je MSI Radeon RX 470 Gaming X 4GB.
Úvod - predstavenie karty
Nový Radeon RX 470 je postavený na čipe Polaris 10, rovnako ako jeho výkonnejší brat RX 480. Už z tohto je jasné, že karta bude mierna osekaná. Poďme si teda zopakovať špecifikácie. Čip obsahuje 5,7 miliardy tranzistorov. Počet jadier je 2048. Pixel Fillrate je 39,7 GPixel/s, Texture Fillrate zase 159 GTexel/s. Karta je tak len o málinko slabšia v pixel fillrate než dosahuje RX 480. Takt jadra je 1242 MHz a takt pamätí typu GDDR5 je 6,6 GHz, tie sú pripojené na 256 bitovú zbernicu. Pamäte majú kapacitu 4GB a sú od Hynixu. Hynix nerobí zlé pamäte, takže by mali ísť slušne pretaktovať, uvidíme. Priepustnosť karty je 211,2 GB za sekundu. Počet textúrovacích jednotiek je slušný, až 128, to je len o 16 menej než má RX 480. Počet ROPs (rasterizačných) je rovnako 32 (ako v prípade RX 480). Karta podporuje DirectX 12, vrátane asynchrónnych jednotiek. TDP je stanovené na 120W a teoretický výkon je 4,9 TFLOPS. Len dodám, že aj táto karta podporuje CrossFire.
Základný takt karty je 926 MHz, mne k nižším frekvenciám karta nepadala, dokázala si tak boost clock na úrovni 1242MHz bez väčších problémov udržať. Takto som si predstavoval už RX 480! Čo ďalej oceňujem je, že AMD prichádza na trh rovno v nereferenčných verziách kariet, to je veľké plus, spomeňme si hlavného konkurenta v podaní GTX 1060. Radeon RX 480 je na trhu stále nedostatkovým tovarom, aspoň čo sa týka nereferenčných verzií.
GPU BOOST a pretaktovanie
Ako som už spomenul minule, AMD chce zákazníkov prilákať vďaka novinke v podaní „Global WattMan“ – akýsi taktovací sen. Pre skúsenejších používateľov bude nový systém pretaktovania skôr mínusom, no v poslednom ovládači výrazne vzrástla stabila programu. 3rd party aplikácie stále nefungujú a ak fungujú sú zložité. Napätie cez MSI AB nezdvihnete. To isté platí aj o Power Limite. Zopakujme si teda ešte raz o WattMan. Ten nám umožňuje taktovať každý „stav“, ktorých je mimochodom 7, osobitne. Pre každý stav viete nastaviť aj napätie. To je v mojom prípade limitované na 1150mV (určitým bios módom by ale bolo možné zvýšiť napätie nad túto hranicu). Pretaktovanie jadra je relatívne jednoduché. Buď % zdvihnite všetky stavy, alebo nastavíte frekvenciu pre každý stav. Čo sa týka pamätí, tie fungujú rovnako, až na to, že máte na výber iba jeden stav. Stačí tak nastaviť maximálnu frekvenciu a napätie pamätí tak ako doteraz. Samozrejme je možné nastaviť aj cieľovú teplotu, otáčky či TDP. Maximum bolo u mňa napätie 1150 mV a TDP limit +50%. Pri RX 480 som kritizoval, že som pri testovaní musel zdvihnúť TDP limit, tu to potrebné nebolo.
Čo sa pretaktovania týka, to bolo výrazne lepšie než v prípade karty RX 480, ktorú som kvôli možnostiam overclockingu skritizoval. TDP som posunul na 150% a napätie nastavil na maximálnu možnú hranicu (1150mV) pre všetky performance stavy. Spočiatku pretaktovanie vyzeralo veľmi nádejne a veril som, že môžem prekonať aj magickú 1,4 GHz hranicu. Karta už začala ale padať pri 1,395 GHz. Výsledné pretaktovanie jadra je 1385 MHz, aj tak veľmi dobré číslo. Zdá sa, že 1,4GHz je jednoducho limit architektúry ako takej. Karta by ale zvládla s upraveným BIOSom okolo 1,45 GHz. Nový Crimsom vo verzii 16.8.1, ktorý som používal na recenziu, obmedzil možnosti pretaktovania pamätí. Tie idú zdvihnúť len o 50 MHz, to je fakt mizéria. MSI AfterBurner mi neumožnil pretaktovanie ani o 1MHz. AMD zrejme obmedzilo možnosti pretaktovania. Výsledný takt bol 1385/6800 MHz, aj tak výborné číslo. Snáď budú čoskoro vydané upravené aplikácie tretích strán a pamäte pôjdu k 8 GHz podobne ako v minulej generácii. RX 470 prekonáva pretaktovaním aj RX 480, ďalším pretaktovaním by sa nárast ešte zväčšil. Nárast z pretaktovania je 10%, čo je veľmi dobré číslo, treba zohľadniť aj škálovania jadra. Odporúčam preto voliť rovno nereferenčné karty a pretaktovať ich čo pôjdu. Po pretaktovaní s prehľadom karta prekoná RX 480.
Za dobré pretaktovanie môže aj tichý chladič TWIN FROZR VI. Karta je pri hraní hier tichá a nie je ju problém chladiť pri 900 – 1000 otáčok za minútu. Je nutné si uvedomiť, že v lete pri 30°C teplotách. V 2D režime chladič podporuje vypnutie ventilátorov, tie sa vypínajú aj v nenáročných hrách, predovšetkým vtedy ak zapnete „power efficiency“ mód. Ventilátory sa mi podarilo vypínať v hre DOTA2, ak som zapol 60 FPS frame limit. Našiel som ale menší bug, ventilátory sa nechceli niekedy po návrate do 2D vypnúť, verím, že sa toto podarí do budúcna fixnúť. Počas hrania dosahuje teplota karty okolo 70°C. Po pretaktovaní vzrástli jemne otáčky, a teplota približne na 76°C.
Witcher 3 (Zaklínač 3) | |
pred OC | po OC |
50,8 FPS | 55,8 FPS |
Testovacia zostava a metodika
Zostava je postavená na platforme HEDT, ktorú Intel predstavuje ako úplný High-end pre desktop. Poďme si ju teda ešte opätovne predstaviť.
Motorom zostavy je najlacnejší 6-jadrový procesor (12 vláknový) Intel Core i7 – 5820K, teda výkonný zástupca rady Haswell-E, pričom je postavený na 22nm Intel Tri-Gate High-K procese. Procesor má základný takt len 3,3GHz, avšak náš kus je pretaktovaný na 4,4GHz (Uncore 3,8GHz). V budúcnosti pravdepodobne toto 140-W monštrum ešte popoženieme. Cache úrovne L3 má veľkosť 15MB. Recenziu procesora si môžete prečítať tu.
Základnú dosku poskytla spoločnosť Gigabyte, a to model X99-UD4 vo verzii Crossfire, ide teda o najvýkonnejší čipset pre desktop vo forme LGA2011v3. Doska má síce horšiu podporu pre konfiguráciu SLI, to nám ale vadiť nebude. V budúcnosti sa v testoch dočkáte maximálne SLI – teda dvojice kariet, kde je zapojenie pomocou 28 liniek viac než dostatočné (obmedzenie procesora – 16+8x PCIEx 3.0). Ak vás doska zaujala, podobný model sme testovali tu.
O „nízke teploty“ počas horúcich letných, ako aj studených zimných dní sa stará rakúska spoločnosť v podaní vlajkovej lode Noctua NH-D15, teda súčasný High – end spoločnosti. Chladič sa vyznačuje extrémnym chladiacim výkonom, pričom mu nerobí problém uchladiť ani 6 či 8 – jadrové monštrá. V našom prípade toto monštrum dokonca koliduje s prvým PCIex slotom. Ak by ste chceli zapojiť RAM moduly s vysokým rozvádzačom, aj s tým budete mať problém. Recenziu si môžete prečítať tu.
„Štavu“ zabezpečuje úplná novinka na trhu od spoločnosti Be Quiet!, a to vlajková loď v podaní Be Quiet! Dark Power Pro 11 s výkonom 1kW. Zdroj poskytuje dostatočný výkon pre multiGPU zapojenia. O chladenie sa stará 135mm ventilátor od spoločnosti SilentWings(3) (Rmax 1800rpm). Zdroj je samozrejme platinový, pričom MSRP je stanovené na $239 (u nás okolo 250€). Na druhej strane dostanete až 9 PCI-ex konektorov (8× 6+2-pin + 1× 6-pin), podporu všetkých rozšírených ochrán (OCP, OVP, UVP, SCP, OTP, OPP) a 5-ročnú záruku. V balení nájdeme až 19 káblov, niekoho môže zaujímať, že dĺžka ATX kábla je 60 centimetrov. Kombinovaný výkon na 12-V vetve je až 83A, teda 996W. Len dodám, že zdroj prichádza na trh vo veľmi luxusom balení. Koho by zaujímalo, zdroj ponúka funkciu OCK (zjednotenie vetví) a je teda určený na extrémne pretaktovanie. Nechýbajú samozrejme špičkové kondenzátory od japonskej firmy - Nippon Chemi-Con. Zdroj je osadený do skrinky Fractal Design XL R2, ktorú nám poskytla spoločnosť Fractal Design.
Zdroj Dark Power Pro 11 poskytla spoločnosť BeQuiet!
Pamäte s kapacitou 32GB poskytla spoločnosť Kingston, ide o dvojicu 2800MHz DDR4 modulov a dvojicu 2133MHz modulov, obe kity tikajú v quad channel na 2400 MHz s veľmi nízkym časovaním (1R).
Operačným systémom je Windows 10, ktorý je nainštalovaný na SSD Crucial MX 100 vo verzii 256GB.
3D Mark poskytla spoločnosť FUTUREMARK.
Ako budeme testovať ?
Ako prvé budeme hry testovať v staršej ale stále náročnej hre – Metro 2033 so zapnutou fyzikou PhysX. Tentokrát vynechávam hru GRID 2 a silne uvažujem o tom, že ďalej GPU v tejto hre testovať nebudem. Nechýba samozrejme open-world strieľačka Grand Theft Auto V, ktorá je aktualizovaná na poslednú verziu. Ďalšou hrou je Zaklínač 3 (The Witcher 3) vo verzii 1.12 vrátane všetkých free DLC. Pridal som aj herné pecky ako The Division, Witcher 3 či Hitman. Hry som sa snažil vybalancovať do takej miery, aby boli vhodné pre AMD ako aj pre NVIDIA. Väčšina hier je zo Steamu a preto nie je možné ovplyvniť verziu hry v ďalších testoch. Výsledky sa tak môžu mierne líšiť. Ovládač zo zelenej stajne má verziu 368.39, staršie karty sú testované s verziou 361.75. Pri AMD som zvolil najprv Crimson ovládač (16.3.0./1.), neskôr som ale musel hry pretestovať v staršom Catalyst Control Centre 15.12. Karta R9 Fury je už testovaná s ovládačom 16.3.1. AMD Radeon RX480 je v testovaný s ovládačom 16.7.1 Výsledky sa preto môžu líšiť, za tento problém nemôžeme, keďže vzorky nám neostávajú a karty tak nedokážeme pretestovať. Radeon RX 470 je na odporúčanie AMD testovaní s ovládačom 16.8.1 Vzhľadom na to, že karty nám neostávajú (aj napriek všetkej snahe o ponechanie vzorky napr. RX480) ich nemôžeme pretestovať s najnovšími ovládačmi. Testovanie sa tak stáva čoraz viac náročnejšie. GTA V a Zaklínača 3 testujem pri dvoch nastaveniach. To isté platí o AoS, niektoré karty majú však iba 4 GB pamäť a preto nie je možné nastavenie Crazy.
Metro 2033, DOOM, GRID 2, Zaklínač 3, Ashes of Singularity
METRO 2033
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High
Antialiasing: MSAA 4x
Texture Filtering: AF 4x
PhysX: zapnutá
Tesselation: zapnutá
V Metre 2033 používam integrovaný benchmark, ktorý nechávam púšťať 3×3, následne výsledky spriemerujem. Čo sa týka minimálnych FPS, vyberám najnižšie dosiahnuté FPS. V prvom grafe vidíme porovnanie priemerných, maximálnych a minimálnych FPS.
MSI Radeon RX 470 vo verzii 4GB je len tesne pod 480tkou, zaostáva o 7%. Hru si zahráte bez problémov napriek nižším FPS.
DOOM
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Textúry: Ultra
Texture Filtering: AF 8x
PhysX: nie
Tesselation: áno
Compute shaders: áno
API: Vulkan/OPENGL
Hru testujem v druhej scéne prvej misie. Nepoužívam Nightmare textúry, pretože na to je potrebná VRAM na úrovni aspoň 5GB, čo nespĺňajú všetky karty. Testovanie API Vulkan je relatívne zložité, no umožňuje to program presentmon. Graf je zostavený pomocou FLA kalkulátora od používateľa webwalker, vlastným menom Pavel Šantrůček. Je to jedna z mála aplikácií, ktorá vie čítať súbory csv a vytvárať z nich príslušné grafy.
Nárast výkonu pod Vulkanom je neuveriteľný. V prípade, že použijete nové API získate až o 30% väčšie FPS.
GRID 2
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Ultra
Antialiasing: MSAA 8x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: nie
V hre GRID 2 využívam integrovaný benchmark, pričom test opakujem 3×. Priebeh FPS testujem pomocou FRAPSu.
Radeon RX 470 v tejto hre zaostáva za výkonnejším RX 480 o 10%, je to najväčší rozdiel, čo som zaznamenal.
Zaklínač 3
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: Very High (Najlepšia) (Frame Unlocked)
Antialiasing: MSAA 2x
Texture Filtering: AF 16x
PhysX: nie
Tesselation: High
NVIDIA HairWorks: vypnuté
SSAO: zapnuté
Pri tomto nastavení ovplyvňuje niektoré karty procesor. RX 470 zaostáva opäť len o 7%, po pretaktovaní s prehľadom prekonáva RX 480. Ak teda vypnete HBAO+ a NVIDIA HairWorks, sľubovaných 60 FPS+ dostanete s prehľadom.
Ashes of Singularity
Ashes of Singularity predstavuje jednu z vôbec prvých hier, ktorá podporuje DirectX 12 či multi - GPU. Hra dokáže využiť asynchrónne shadre (AS), z čoho by mali profitovať hlavne Radeony. Hra je veľmi náročná na hardvér.
Rozlíšenie: 1920×1080 (VSR: nie)
Kvalita: High / Crazy (Najlepšia) (Frame Unlocked)
DirectX 12
V tejto hre sa ukazuje mierne prevaha oboch Radeonov. RX 470 je o necelé 1 FPS pomalšia od RX 480! Prejdime k nastaveniu ULTRA.
Ultra Setup - GTA V, Zaklínač 3, Hitman a Total War WARHAMMER, Shadow of Mordor, The Division
GTA V
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Very High / Ultra
MSAA: 4×
Anizotropné filtrovanie: 16×
Extender Shadow Distance: max
Shadows: Softer
Radeonom celkovo hra od Rockstar Games nesedí. RX 480 a 470 podávajú identický výkon. Odporúčam úplne vypnúť MSAA.
Zaklínač 3
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
NVIDIA HairWorks: Zapnuté, 4
HBAO +: zapnuté
Tu sa mierne ukázala prevaha Radeonu RX 480, nič prekvapivé. Hra je nastavená na najvyššie detaily, no FPS mi nikdy nepadli pod 35, ani v lese. Len zopakujem, že hru testujem v Novihrade (Novigrad) a v okolí.
Hitman
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
SSAO: zapnuté
SMAA, DirectX12
Hra, ktorá sa kamaráti s AMD, RX 470 prekonáva GTX 1060 a radí sa len tesne pod RX 480.
Total War Warhammer
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Antialiasing: 2×
SSAO: zapnuté
DirectX12
V tejto hre RX 470 úplne prepadla. Za predvedený výkon viním dve veci - nový ovládač alebo aktualizáciu hry. RX 470 výrazne zaostáva za oboma súpermi.
Shadow of Mordor
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Tessalation: on
Anizotropné filtrovanie: 16×
Táto hra skôr sedí kartám od NVIDIA, oba Radeony podávajú identický výkon.
The Division
Rozlíšenie: 1080p
Nastavenie: Ultra
Anizotropné filtrovanie: 16×
SMAA: zapnuté
FXAA: vypnuté
Ani tu sa MSI Radeon RX 470 nenechal zahanbiť. Výkon len o necelé 2 FPS nižší než podáva 480tka a dýcha tak na päty mierne drahšej GTX 1060.
Záver
Neviem či si spoločnosť AMD vypočula moju kritiku alebo nie, avšak všetky odporúčania splnila do bodky. RX 470 má výrazne lepšie výsledky čo sa týka pretaktovania, je tichá, má menší odber a rovno prichádza aj s 8-pinovým konektorom. Dnešným dňom sa stáva RX 480, podľa môjho názoru, nepredajná karta. Nielenže chýba na trhu v nereferečnej verzii, avšak je aj výrazne drahšia. Výkon pritom nemá výrazne vyšší. MSI RX 470 Gaming X 4GB prichádza na trh s výborným PCB (žiaľ opäť je karta zablombovaná kvôli záruke, takže fotky nebudú) a hlavne výbornou cenou. Tá je stanovená na 222€, niektoré RX 470 sa teda môžu dostať aj ku 199€, čo by bolo priam skvelé. Odporúčaná maloobchodná cena bez dane je totiž $179.
Ak som minule ocenil, že NVIDIA GTX 1060 predstavuje najlepšiu grafickú kartu čo sa týka pomeru cena / výkon za posledných niekoľko rokov, potom musí aj RX 470 dostať ocenenie. Na mieste AMD by som RX 480 rovno stiahol z trhu. Jediný výkyv podala karta v hre Total War Warhammer, a aj napriek opakovanému testu na celej čiare prepadla. Za viníka problému označujem použitý ovládač a verím, že sa do budúcna všetko zmení. V ostatných testoch je ale karta presne tam kde má byť. Tesne pod RX 480, lenže menší počet TMU a stream procesorov takmer necítiť, a to je problém hlavne pre AMD. Budem sa opakovať, ale karta bojuje proti RX 480 nie proti GTX 1060 či neexistujúcej GTX 1050. Výkon je nižší len nejaké o 2 - 3 %, nemôžem 100% zaručiť, že za vyšším výkon nie je použitý ovládač. RX 480 som preto požiadal na opätovné pretestovanie. Keď mi dorazí karta, do recenzie doplním aj DOOM. Suma sumárum, príchod RX 470 pozametá s cenami RX 480 aj GTX 1060 a momentálne ju odporúčam ako kartu do 300€. AMD si skrátka postavilo proti RX 480 konkurenta z vlastných radov.
[RPM] |
2D |
Witcher 3 |
---|---|---|
MSI RADEON RX 470 |
0 |
950 |
Spoločnosť AMD sľúbila kartu pre hranie v 60 FPS (v 1080p rozlíšení) a to sa aj podarilo, samozrejme ak oželiete nejaký ten supersampling či antialiasing.
PLUSY | MÍNUSY |
---|---|
vysoký výkon vo FULL HD | menej VRAM oproti RX480 |
8 - pinový konektor | |
tichý chladič | |
možnosti pretaktovania | |
cena |
Grafická karta MSI Radeon RX 470 Gaming X 4GB získava za pomer cena / výkon od nás ocenenie tip redakcie.
Za zapožičanie grafických kariet ďakujeme spoločnosti AMD.
DSLR Nikon D5300 poskytla spoločnosť Nikon.
makoto
sasas