EN

Elektrický Harley-Davidson

Odvážny krok sa rozhodola spraviť svetoznáma značka ikonických motoriek.


Harley-Davidson je niečo viac ako motorka, alebo len značka. Je to doslova ikona pri ktorej sa väčšine vybavia motorkári v čiernom, brázdiaci dlhé cesty. Samotný zvuk motora sa nedá pomýliť s ničím iným. A práve tu sa možno každému vynorí otázka, prečo sa táto značka rozhodla spraviť elektrickú motorku. Novinka dostala meno LiveWire a zopár jej prototypov z dielne z Milwaukee sa pobralo zbierať názory verejnosti po svete. Ani samotní tvorcovia netušia či sa LiveWire vôbec uchytí a neskončí zapadnutá prachom niekde v múzeu prototypov.

Výroba Harley-Davidson začala už v roku 1903 a časy sa odvtedy výrazne zmenili. Spoločnosť tak reaguje na vývoj a konkurenciu, takže elektrická motorka bola len otázkou času. Elektrické motorky už uviedlo niekoľko popredných výrobcov. LiveWire je vo vývoji už štvrtý rok a ani súčasný model nie je ešte konečný. Zopár desiatok kusov pojde na "turné" po USA a Európe. New York je prvým mestom kde v Pondelok začnú skúšobné jazdy pre verejnosť. Tour začne na známej Route 66. Ide tu hlavne o názory ľudí, ich reakcie a zistenie či je vôbec záujem o elektrický Harley-Davidson.

Kľúčovou úlohou budovania LiveWire bola zmena tradičnej stavby motorky. Klasický Harley sa buduje tak povediac okolo motora (skelet, rozloženie a pod.). Pri LiveWire sa muselo prihliadať na váhu batérie a podľa nej uspôsobiť celý rám a konštrukciu. Samotná batéria váži približne 114 kg čo nútilo inžinierov ku zníženiu celkovej váhy. Celková hmotnosť je 209 kg. Výhodou je nepotrebnosť výfukového systému čo dodáva motorke na čistejšom vzhľade. Prezident spoločnosti a COO, Matt Levatich si myslí, že aj keď LiveWrire nemá ten zvuk čo klasický Harley, jej vzhľad, zvuk aj pocit z nej dáva najavo, že je prirodzená a má svoje čaro.

Trojfázový indukčný motor produkuje bzučivý zvuk, ktorý umocňujú šasi. LiveWire má 74 koní, krútiaci moment 70 Nm a maximálku 148 kmh. Zrýchlenie z 0 na 100 kmh dosiahne pod 4 sekundy. Spoločnosť o ďalších špecifikáciách veľa neprezradila, pretože nechcú aby si zákazníci robili úsudok podľa nich. LiveWire je stále otvorený a meniaci sa projekt. Nie je jasné, kedy bude hotová finálna verzia. To záleži aj od získaných reakcií po testovacom turné. Dojazd na lítium-iónovú batériu je 85 km. Proces nabíjania trvá 3,5 hodiny pri 220 V.

Podobne ako elektromobily tak aj elektrické motorky sa dostávajú viac do povedomia. Pokrok vo vývoji batérií pre tieto vozidlá znamená ich nárast na cestách. Nedávno sme písali o hliníkovo-vzduchových batériách od izraelskej spoločnosti Phinergy, ale s vývojom nezáháľa ani Tesla Motors. Či sa dočkáme elektrického Harley-Davidson ukážu nasledujúce roky. Ostáva len popriať odvážnemu projektu veľa úspechov. Viac o projekte sa môžte dozvedieť aj na project.harley-davidson.com. Aký je váš názor na LiveWire? Vyjadrite sa v diskusii.

Zdroj: wired.com

Komentáre (6)
M1ch4l
pecka. A ten zvuk...
periodicc
pri takomto dojazde to nebude na dlhe trate a do prace v meste si velmi nevychutnam jazdu na nej.Mozno nabuduce, pri novsej verzii.
sohy
zvuk ano ale ten dojazd
passco
Spoločnosť o ďalších špecifikáciách veľa neprezradila, pretože nechcú aby si zákazníci robili úsudok podľa nich.
Ján Vikovský
85 kilákov za 4,5 hoďky aj s nabíjaním je ani nie dvacka na tacháči v priemere.
MartinFanusik
hlavne by tam mali namontovat velky reprak aby to mohlo opat vydavat taky ten bublavy zvuk... ;-)
Pridať nový komentár
TOPlist