EN

Európania vyvíjajú unikátny prúdovo-raketový motor SABRE

Po úspešnom teste kľúčového prvku nového motora – superchladiča vzduchu prúdiaceho rýchlosťou Mach 5, investovala britská vláda ďalšie milióny do ambiciózneho projektu.

Európska vesmírna agentúra oznámila, že po úspešnom teste dôležitého prvku nového motora pre kozmické lietadlo Skylon získala veľkú investíciu od britskej vlády vo výške 60 miliónov libier.  Toto je veľmi dôležitým krokom ku ďalšiemu vývoju svetovo unikátnej technológie, ktorá by sa mala objaviť v celkom novom druhu raketoplánov, schopných štartovať a fungovať  ako bežné lietadlá, avšak so schopnosťou dosiahnuť aj obežnú dráhu Zeme.

Spomínaným úspešne otestovaným prvkom bol výkonný chladič vzduchu, ktorý je nevyhnutný pre správnu funkciu motora vyvíjaného pod menom SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine). Ako už názov napovedá, jedná sa o kombináciu klasického raketového motora s využitím nasávania atmosférického vzduchu (a kyslíka) v prvých štádiách letu.

Kým lietadlo dosiahne rýchlosť približne Mach 5, počíta sa so spaľovaním za pomoci v atmosfére obsiahnutého vzduchu. Pri takýchto rýchlostiach však nastáva problém s vysokými teplotami vzduchu vstupujúceho do motora, ktoré môžu dosahovať tisícky stupňov Celzia a mať za následok poškodenie súčastí a materiálov. Spoločnosti Reaction Engines Ltd. v spolupráci s ESA sa ale podarilo úspešne otestovať špeciálny chladič vzduchu, ktorý je schopný znížiť teploty v zlomku sekundy pod bod mrazu. Podobné chladiče existujú, no majú skôr veľkosti budov. Týmto krokom sa otvoril priestor pre ďalší vývoj unikátnej technológie vhodnej pre letectvo.


Úspešný test chladiča vzduchu otvoril dvere ďalšiemu vývoju unikátneho motora kombinujúceho spaľovanie atmosférického a skvapalneného kyslíka. V zlomku sekundy dokáže schladiť vzduch o teplote asi tisíc stupňov Celzia pod bod mrazu, ktorý môže následne motor bez problémov spaľovať.

V neskorších fázach letu sa motor SABRE prepne do režimu plnenia skvapalneným kyslíkom – prejde sa teda na klasický „raketový“ pohon. S ním sa následne dosiahne obežná dráha Zeme. Lietadlo pritom môže byť opakovane použité a manévrovateľné ako akékoľvek iné – vrátane pristávania na letiskových plochách. Prvým strojom by malo byť 84 metrov dlhé bezpilotné lietadlo Skylon.

ESA spolupracuje na vývoji motora SABRE (v preklade šabľa - meč) a zároveň pracuje na jeho deriváte s menom Scimitar (menšia, zahnutá šabľa). Ten by mohol poháňať lietadlá schopné obletieť polovicu zemegule za menej ako päť hodín.

Návrh podobného konceptu motora sa objavil už v päťdesiatych rokoch minulého storočia, až teraz sa však podarilo vyrobiť fungujúci systém. Nik iný zatiaľ podobnú technológiu nemá, preto je Európa v pozícii priekopníka.


Projekt počíta s nasadením motorv Sabre v bezpilotnom, 84 metrov dlhom lietadle Skylon. To by vzlietalo a pristávalo na bežných letiskách, za pomoci nasávania vzduchu by dosiahlo rýchlosti Mach 5, po čom by sa prepli motory do raketového režimu a vyniesli stroj na obežnú dráhu.


Unikátny motor SABRE bude poháňaný spaľovaním atmosférického kyslíka podobne ako bežné prúdové lietadá. Po dosiahnutí rýchlosti Mach 5 prepne na zásobovanie skvapalneným kyslíkom. Na pravej strane hneď za nasávacím otvorom sa nachádza špciálne vyvinutý chladič vzduchu, schopný znížiť jeho teplotu v zlomku sekundy z 1000°C pod bod mrazu.

Komentáre (2)
xsi69
Vedel by som si ho predstaviť v grasshopperovi .
AmOK
Wow... To bude nieco na "teroristov"!
Pridať nový komentár
TOPlist