Len pred mesiacom sme vás informovali o tom ako nebezpečné sú zábavné systémy v lietadlách.
Spomínali sme, že Wi-Fi v lietadlách je nebepečné ako pre samotných používateľov – pasažierov, tak aj pre samotné lietadlá. Federálny úrad pre letectvo bol len upozornený na to, že je možné získať ovládanie nad avionikou lietadiel. To demonštroval už bezpečnostný analytik v roku 2013.
Všetko sa zdalo byť len v teoretickej rovine, pokiaľ pred pár dňami IT špecialista Chris Roberts nezverenil na Twitteri niekoľko zaujímavých slov. FBI ho následne obvinila z nabúravania sa do systémov lietadiel. Medzi rokmi 2011 a 2014 sa cez ich zábavné systémy viackrát dostal do systémov lietadiel typu Boeing a Airbus. Podľa všetkého sa mu podarilo nielen ovplyvniť výkon motorov, ale získal aj ovládanie nad smerovkou a výškovkou lietadla. Zdroj (/pozn. redaktora - môžete tu nájsť dokonca zatýkací rozkaz) tvrdí, že Chris využil skrytý ethernetový port, kde pripojil svoj MacBook. Samozrejme to nie je také jednoduché, nakoľko musel použiť aj modifikované káble. Zdroj ďalej uvádza, že pre sledovanie kokpitu využil softvér Vortex. Prípad rieši FBI, pričom mu boli zhabané počítače.
Find myself on a 737/800, lets see Box-IFE-ICE-SATCOM, ? Shall we start playing with EICAS messages? "PASS OXYGEN ON" Anyone ? :)
— Chris Roberts (@Sidragon1) 15. Duben 2015
Na druhej strane ak piloti čiastočne stratili ovládanie nad lietadlom je prinajmenšom čudné, že nikto na túto skutočnosť neupozornil. Došlo k tomu zámerne?
Zaujímavosťou je, že počas konferencie GrrCon v roku 2012 Chris obišiel firewall na palube lietadla Boeing 737. Okrem toho vtedy tvrdil, že sa mu podarilo získať prístup na komunikačné kanály NASA. Následne na ISS (Medzinárodnej vesmírnej stanici) zmenil teplotu. Jeden z divákov sa ho dokonca opýtal, či nechce hacknúť Curiosity. Na to však po dlhom smiechu odpovedal, že je to síce možné, ale musel by porušiť viacero zákonov než by chcel a NASA by určite nebola nadšená. Až do minulého týždňa ho verejnosť zrejme mala za blázna.
Jedna vec je jasná, poukázanie na možnosť hacknúť lietadlo bezpečnostným analytikom, je to určite menšie zlo než mať medzeru v systéme bezpečnosti, ktorú by mohli využiť teroristi. Treba len dúfať, že problém sa bude riešiť promptne.
Zdroj: slashgear, astechnica
m2fizy
passco
m2fizy
palinoXY
hY
m2fizy
passco
SpQx
m2fizy
passco
m2fizy
passco
m2fizy
m2fizy